Spring naar bijdragen

hoe ís God?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 18:29:15 schreef diakio het volgende:

Waarbij "het Woord" de vertaling is van het griekse "Logos" dat, zoals je beter weet dan degenen die je hier aan het uitdagen bent, een wat ruimere betekenis heeft dan het Nederlandse "woord".

Maar goed, ga door, ga door, ik amuseer me prima
widegrin.gif

Logos heeft een duizelingwekkende geschiedenis en er zitten inderdaad nogal veel betekenissen aan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

God omvat alles? alle dingen? in wat voor vorm, dat hij rondom alles zit, of ín alles zit, of de essentie van alles is?

Hij is overal.. zoals ik al zei knipoog_dicht.gif De je hand naar links, daar is God, doe je hand naar rechts daar is God. Reis 'a million miles from home' daar is God. God is op de ene plek niet meer of minder aanwezig. Dat is de trancendentie van God; een concept wat moeilijk voor te stellen is.

Ik ben de Tekenaar en teken een poppetje op papier in een getekende, twee-dimensionele wereld, stel dat ik het poppetje mij aan wil laten wijzen waar moet hij dan heen wijzen? En waar moet hij heenwijzen als hij een ander getekend poppetje mij aan moet wijzen? Als Tekenaar zou ik hem het papiertje uit willen laten wijzen dit is echter onmogelijk, omdat de derde dimensie niet 'bestaat' in de tekening, het gaat dat poppetje boven zijn spreekwoordelijke pet. God maakte de wereld met mensen, wij mensen kennen ook een aantal dimensies, ik ga even van drie uit. Net als voor het getekende poppetje is het bijna onmogelijk om te begrijpen dat er boven zijn twee dimensies nog meer dimensies zijn dat hebben wij ook. God is overal; omdat Hij hoger is dan ons, God omvat alles..

Zoals die tekening die twee-dimensionaal omvat wordt door de wereld van de derde dimensie zo worden wij omvat door de hogere dimensies 'waarin' God 'is'.

Quote:

dus, het 'ik ben' wordt verduidelijkt met zulke predikaten? goed, dan is dat een heel stuk vollediger en informatiever dan het beperkte 'ik ben wat ik ben' (daaruit kun je immers geen vader of rechter of moeder afleiden)

Dat is totaal juist. In bepaalde rabbijnse tradities binnen het jodendom wordt het JHWH (jod-hee-vav-hee) niet alleen 'vertaald' met 'ik ben die ik ben' of 'ik zal zijn, die ik zijn zal' maar ook met 'mijn naam is Naamloos', God is zo intens hoog, groot *etcetra* dat Hij Naamloos is, en alles wat Hij ons schenkt om Hem toch nog een beetje te kunnen begrijpen zijn slechts benaderingen.

Quote:

wacht, het is dus niet vader omdat hij de schepper is... het is pas een vader wanneer iemand zijn wil doet.. ok...

Niet exact. God is namelijk niet zo vader als wij vader zien, alleen zijn er dingen in zijn Goddelijke wezen die goed uit te leggen zijn met het beeld van de vaderlijke rol zoals die was in het Oude Testament (Hij zegt bijvoorbeeld over zichzelf dat Hij een vader is van de wezen).

Quote:

en God daalt af en toe af.. van waar? en in welke vorm?

Hij openbaard stukjes van Zichzelf in de Bijbel (en de uitleg daar van), dat is het immanente aspect van God. God die én veraf is, alles omvat en ondertussen ook de God die dichtbij je staat; er voor je is, je nabij is. link (@Diakio; ik zie daar echter staan dat de Rooms-Katholicsme de immanentie verwerpt? Het theisme geloofd toch in zowel de immanentie als de trancendentie van God?)

Quote:

mísschien was het niet echt nodig? hoezo? Jezus deed iets dat eigenlijk niet puur noodzakelijk was?

Dat was geredeneerd van uit de kant van God, God bestaat in de eeuwigheid maar voor mensen is dat totaal onbegrijpelijk. Daarom kwam God 'in het vlees' om zo te lijden, te sterven en weer op te staan. Misschien had dit best kunnen gebeuren zonder dat er écht iemand stierf voor onze zonden, maar het gebeurde wel om het voor ons 'tastbaar' te maken.

Quote:

dus de Alpha en Omega van God houdt in dat hij zijn almacht gebruikt om te scheppen en te laten sterven? ok...

Opzich.. echter maakt de christelijke theologie vaak een onderscheid in het willen (actief) en het toelaten van God. God wéét dat iemand sterft; dat wil niet automatisch zeggen dat Hij alles geplanned heeft en degene is die er voor zorgt dat ik over 2 uur gruwelijk verminkt thuis kom omdat ik geraakt werd door een neerstortende Boeing (die Hij ook weer zo bestuurde)..

Het is allemaal wat complex

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 19:19:28 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Hij is overal.. zoals ik al zei
knipoog_dicht.gif
De je hand naar links, daar is God, doe je hand naar rechts daar is God. Reis '
' daar is God. God is op de ene plek niet meer of minder aanwezig. Dat is de trancendentie van God; een concept wat moeilijk voor te stellen is.

Ik ben de Tekenaar en teken een poppetje op papier in een getekende, twee-dimensionele wereld, stel dat ik het poppetje mij aan wil laten wijzen waar moet hij dan heen wijzen? En waar moet hij heenwijzen als hij een ander getekend poppetje mij aan moet wijzen? Als Tekenaar zou ik hem het papiertje uit willen laten wijzen dit is echter onmogelijk, omdat de derde dimensie niet 'bestaat' in de tekening, het gaat dat poppetje boven zijn spreekwoordelijke pet. God maakte de wereld met mensen, wij mensen kennen ook een aantal dimensies, ik ga even van drie uit. Net als voor het getekende poppetje is het bijna onmogelijk om te begrijpen dat er boven zijn twee dimensies nog meer dimensies zijn dat hebben wij ook. God is overal; omdat Hij hoger is dan ons, God omvat alles..

Zoals die tekening die twee-dimensionaal omvat wordt door de wereld van de derde dimensie zo worden wij omvat door de hogere dimensies 'waarin' God 'is'.

God is in verschillende dimensies! wel, dat is al een eerste stap om het duidelijker te krijgen, dank je... de 'illustratie' met het poppetje is heel duidelijk smile.gif

Quote:
[...]Dat is totaal juist. In bepaalde rabbijnse tradities binnen het jodendom wordt het JHWH (jod-hee-vav-hee) niet alleen 'vertaald' met 'ik ben die ik ben' of 'ik zal zijn, die ik zijn zal' maar ook met 'mijn naam is Naamloos', God is zo intens hoog, groot *etcetra* dat Hij Naamloos is, en alles wat Hij ons schenkt om Hem toch nog een beetje te kunnen begrijpen zijn slechts benaderingen.

[...]Niet exact. God is namelijk niet zo vader als wij vader zien, alleen zijn er dingen in zijn Goddelijke wezen die goed uit te leggen zijn met het beeld van de vaderlijke rol zoals die was in het Oude Testament (Hij zegt bijvoorbeeld over zichzelf dat Hij een vader is van de wezen).

ik kan God alleen in de mate accepteren als het symbool van de vader, dat hij de Schepper of Oorsprong is...

Quote:
[...]Hij openbaard stukjes van Zichzelf in de Bijbel (en de uitleg daar van), dat is het immanente aspect van God. God die én veraf is, alles omvat en ondertussen ook de God die dichtbij je staat; er voor je is, je nabij is.
(@Diakio; ik zie daar echter staan dat de Rooms-Katholicsme de immanentie verwerpt? Het theisme geloofd toch in zowel de immanentie als de trancendentie van God?)

ik begrijp het

zeer persoonlijk hou ik niet-chriselijke gedachten op na wat betreft de God en de Logos en hoe deze geopenbaard is in de wereld.. dat post ik maar niet want straks wordt ik verbannen muur.gif

Quote:

[...]Dat was geredeneerd van uit de kant van God, God bestaat in de eeuwigheid maar voor mensen is dat totaal onbegrijpelijk. Daarom kwam God 'in het vlees' om zo te lijden, te sterven en weer op te staan. Misschien had dit best kunnen gebeuren zonder dat er écht iemand stierf voor onze zonden, maar het gebeurde wel om het voor ons 'tastbaar' te maken.

begrijpelijk, wederom...

Quote:
[...]Opzich.. echter maakt de christelijke theologie vaak een onderscheid in het willen (actief) en het toelaten van God. God wéét dat iemand sterft; dat wil niet automatisch zeggen dat Hij alles geplanned heeft en degene is die er voor zorgt dat ik over 2 uur gruwelijk verminkt thuis kom omdat ik geraakt werd door een neerstortende Boeing (die Hij ook weer zo bestuurde)..

Het is allemaal wat complex

ja, het is complex, en er zijn veel benaderingen over geschreven...

wederom zou ik een eigen antwoord formuleren die niet zo heel christelijk is widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 19:34:26 schreef lina het volgende:

zeer persoonlijk hou ik niet-chriselijke gedachten op na wat betreft de God en de Logos en hoe deze geopenbaard is in de wereld.. dat post ik maar niet want straks wordt ik verbannen
muur.gif

Zeg! Binnen de faq is er alle ruimte voor niet-christelijeke visies. Je moest eens weten hoeveel niet-christenen hier posten. Oeps widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 19:44:33 schreef diakio het volgende:

[...]

Zeg! Binnen de faq is er alle ruimte voor niet-christelijeke visies. Je moest eens weten hoeveel niet-christenen hier posten. Oeps
widegrin.gif

ok

Lina poneert een stelling die zonder verdere overdenking door de grote meerderheid afgewezen gaat worden: God is alle dingen op alle mogelijke manieren... letterlijk.... (jep, letterlijk... trek die lijn door naar alles dat je nu kent.. en het strekt zich ook daarbuiten)

en nog een toevoeging aan dit: God als iets bovenindividueels annihileert niks van zichzelf, op geen enkele manier van mogelijke manieren (dus niks van woede en oordeel zoals wij dat begrijpen)...

nu wacht mij een stoet mensen op die me gaat bekeren... noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 22:18:06 schreef Johannes J H het volgende:

hoop jij op termijn de bijbel als Gods ware woord aan te nemen of is het "slechts" "gewoon" praten over God, Jezus en het geloof?

ik weet namelijk totaal niet hoe ik al jou posts moet lezen....sorry...

groeten johannes

ik heb de Bijbel al als God's woord aangenomen

het is slechts het reine verstand die erom vraagt om op verschillende manieren over God te kunnen praten om tot een dieper inzicht te komen... God heeft de mens zelf dit verstand gegeven, en ik denk dat het God alleen behaagt als we dit natuurlijkerwijze gebruiken..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op vrijdag 08 december 2006 15:44:12 schreef caypay het volgende:

Op elke menselijke manier dat je God omschrijft, beledig je Hem eigenlijk.

Dan is God volgens jou blijkbaar een masochist verbaasd.gif

Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen hoe God kan bestaan zónder de mens. Waarom had die God anders uitgerekend mensen naar Zijn beeld geschapen en bijv. geen koeien? Voor mij is de menswording van God in de mens Jezus tot nu toe dan ook dé metafoor voor het gegeven dat God een menselijk idee is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 23:31:38 schreef Kyran het volgende:

[...]

Dan is God volgens jou blijkbaar een masochist
verbaasd.gif

Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen hoe God kan bestaan zónder de mens. Waarom had die God anders uitgerekend
mensen
naar Zijn beeld geschapen en bijv. geen koeien? Voor mij is de menswording van God in de mens Jezus tot nu toe dan ook dé metafoor voor het gegeven dat God een menselijk idee is.

dat God een mens wordt, houdt nog niet het tegenovergestelde in, dat de mens een... soort van God... maakt... dit is niet eens hetzelfde... bedenken van een idee en worden op materieel niveau zijn verschillende dingen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk niet dat ik geheel overdonderd was maar ik was naar jeugdvereniging van mijn kerk, daarna wat gedronken in een café en zitten kletsen met vrienden knipoog_dicht.gif

Quote:
God is alle dingen op alle mogelijke manieren... letterlijk.... (jep, letterlijk... trek die lijn door naar alles dat je nu kent.. en het strekt zich ook daarbuiten)

Om even lekker weer met termpjes te smijten, dat is pantheïsme, God is in alles (en dus is alles God). Ik hang in eerste plaats het theïsme aan en daarnaast ga ik dan voor het idee van het panentheïsme. God is in alles, maar dat wil niet zeggen dat God alles is.

Een beetje het idee van de oceaan en de druppel water. God is de oceaan, een druppel water van de oceaan is geen oceaan maar een druppel ook al komt hij voort uit de oceaan. Daarnaast heb je dan jou idee, de oceaan is God, en een druppel uit die oceaan is nog steeds God. Naar mijn overtuiging is dat niet het geval, waarom.. *daar moet ik nog eens diep over denken* widegrin.gif

Quote:
God als iets bovenindividueels annihileert niks van zichzelf, op geen enkele manier van mogelijke manieren (dus niks van woede en oordeel zoals wij dat begrijpen)...

Wil je die een keer uitleggen, ik ken de term annilatie wel maar de betekenis in deze context niet erg goed..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 09 december 2006 00:19:48 schreef Harm-Jan het volgende:

Denk niet dat ik geheel overdonderd was maar ik was naar jeugdvereniging van mijn kerk, daarna wat gedronken in een café en zitten kletsen met vrienden
knipoog_dicht.gif

[...]Om even lekker weer met termpjes te smijten, dat is pantheïsme, God is in alles (en dus is alles God). Ik hang in eerste plaats het theïsme aan en daarnaast ga ik dan voor het idee van het panentheïsme. God is in alles, maar dat wil niet zeggen dat God alles is.

Een beetje het idee van de oceaan en de druppel water. God is de oceaan, een druppel water van de oceaan is geen oceaan maar een druppel ook al komt hij voort uit de oceaan. Daarnaast heb je dan jou idee, de oceaan is God, en een druppel uit die oceaan is nog steeds God. Naar mijn overtuiging is dat niet het geval, waarom.. *daar moet ik nog eens diep over denken*
widegrin.gif

welja, dat is mijn idee

voor tegenwerpingen dan...

God is perfect

de schepping is imperfect in de zin dat het alleen neigt maar perfectie maar nooit daarin eindigt of blijvend slaagt

aldus is de schepping niet God

tegenwerping:

de dingen zijn deelachtig in God omdat ze van God komen, en daarom neigen ze ook naar perfectie... dus God is op een specifieke en beperkte manier in de dingen, namelijk als een vorm van essentie of bestaansgrond...

tegenwerping tegen het idee van perfectie:

juist omdat we niet de bovenindividuele God zelf zijn hebben we geen idee van de perfectie... we kunnen niet zeggen dat een boom groeit omdat het neigt naar perfectie, of omdat het al zo gebeurt zoals God wil...

en dan is het ook opmerkzaam dat we het hebben over de wil van God, en van de boom (de neiging)...

misschien is het mogelijk aan te nemen dat alles geschiedt gelijk naar Gods wil, en dat is scheppen en veranderen alleen (dus onbeperkte, unieke, elkaar opvolgende uitdrukkingsvormen hebben in plaats van streven naar de perfecte uitdrukkingsvorm)...

Quote:

[...]Wil je die een keer uitleggen, ik ken de term annilatie wel maar de betekenis in deze context niet erg goed..

annihilatie in de zin van, heel abrupt de materie, of essentie van iets vernietigen zodat het niet bestaat... bijvoorbeeld je ziel...

of tegen de wil van iemand (we nemen nu wil als een eigenschap van de intellectuele, zelfbewuste ziel) iets totaal veranderen (bijv. een ziel in het lichaam van een dier nestelen of alleen een geest laten zijn in een bepaalde dimensie waaruit hij niet kan)...

ik kan geloven dat deze ideeen nu absurd voorkomen...

misschien moet ik het erbij houden dat ik het gevaarlijk vind dat er gedacht wordt aan zoiets als een kracht of dingen die God niet is en dus slecht zijn... en dat daartegenover geponeerd wordt dat God bezig is de dingen weer goed te maken... dus dat niet alles gelijk loopt met de wil van God die niks anders dan alleen het goede vanuit zichelf voort lijkt te willen brengen...

(misschien moet ik het vertalen naar een potlood en leeg vel papier.. het potlood en het papier zijn God, en door zichzelf regels op te leggen, zoals perspectief etc., is het mogelijk consistente, maar eindeloos varierende uitdrukkingen op het papier te plaatsen... het papier en de potlood zijn God, en het kunstwerk God zelf en op een bepaalde manier ook een expressie van God, die begrijpelijk is voor God vanuit zijn geest, en voor ons ook toegankelijk.. en zoals met elke kunst bestaat er voor de kunstenaar geen blijvende maatstaf van goed en slecht... ik zelf als tekenaar weet dat het beste is op puur gevoel en direct inzicht (inspiratie) te tekenen, zonder erbij af te vragen of het nu goed of slecht is.. en idem achteraf)

*vraagt zich af of nog volgbaar is*

oh, en uiteraard kunnen we ons nog voorstellen wat tijd is vanuit ons perspectief, en dat van de bovenindividuele God... misschien heeft alles zich op een bepaald niveau al voltrokken, op een ander niveau nog niet, en hebben wij op ons niveau maar een heel beperkte indruk van de voltrekking van het geheel....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

G’d is de Stuwende Kracht, de Motor achter de Schepping.

Hij maakt dagelijks nieuwe mensen:

Deuteronomium 32:6 Vergeldt gij op deze wijze de HERE,

gij dwaas en onwijs volk?

Is Hij niet uw Vader, die u geschapen heeft,

die u gemaakt heeft en toebereid?

Psalmen 139:13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

We liggen dagelijks op Zijn Onderzoekstafel:

Jeremia 17:10 Ik, de HEER, ben het die het hart doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient.

G’ds Geest woont in alle mensen:

Genesis 6: 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest ( ruwach ) mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Dezelfde ruwach die in den beginne boven de wateren zweefde ( Gen 1:2 ) Alles wat we nodig hebben mogen we dus in onszelf zoeken, het is nergens anders. Dat is wat Deuteronomium 30 zegt:

11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.

En geboden, daar mag je ook lezen: code van wijsheden smile.gif

Check het maar op blueletterbible.org

Ik wens jullie alvast hele fijne Kerstdagen!

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 20:32:06 schreef Pier het volgende:

G’d is de Stuwende Kracht, de Motor achter de Schepping.

wat is deze kracht? de warmte die processen zoals de waterkringloop op aarde in stand houdt? de eigenschap van chemische samenstellingen die zorgen voor chemische reacties? de zwaartekracht? de kracht zie zorgt voor electrische spanningen en stromingen? over welke kracht heb je het?

Quote:
Hij maakt dagelijks nieuwe mensen:

Deuteronomium 32:6 Vergeldt gij op deze wijze de HERE,

gij dwaas en onwijs volk?

Is Hij niet uw Vader, die u geschapen heeft,

die u gemaakt heeft en toebereid?

Psalmen 139:13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

dagelijks worden kikkervisjes geboren uit eitjes en dagelijks komen schapen uit de baarmoeders van schapen... dagelijks raken nieuwe spinneneitjes bevrucht en dagelijks delen zich bacterien... dagelijks vormen zich menselijke wezens binnen menselijke baarmoeders, en dagelijks worden ze ook geboren... God geeft zich veel om zich mee bezig te houden! zoveel DNA dat hij dupliceren, zoveel cellen die hij moet vormen!

Quote:
We liggen dagelijks op Zijn Onderzoekstafel:

Jeremia 17:10 Ik, de HEER, ben het die het hart doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient.

als hij de nieren toetst moet hij wel een goede arts zijn.. ik wou dat hij medicijnen kon voorschrijven aan al onze ziektes en kwalen...

oh, levenswandel? dus hij kijkt nog eens hoe gezond wij leven of niet? hij zou dus ook persoonlijk advies over onze gewoonten kunnen geven, indien hij alle persoonlijke gewoonten ziet...

blijkbaar verdienen we dat echter niet... God vindt het waarschijnlijk prima als we een ongezonde levenswandel hebben en slecht werkende nieren en hart... hij voorschrijft ons niks voor, als iets mis is moeten we advies zoeken bij een echte arts...

Quote:
G’ds Geest woont in alle mensen:

Genesis 6: 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest ( ruwach ) mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

waar zit die geest? wat is die geest? een spook? en hoezo is de mens niks meer dan vlees? de mens is vlees dat denkt, dat voelt, dat keuzes maakt en een wereldbeeld opbouwt, dat moeite doet iets te bereiken, dat lééft... wat een wonderbaarlijke vlees!

Quote:
Dezelfde ruwach die in den beginne boven de wateren zweefde ( Gen 1:2 ) Alles wat we nodig hebben mogen we dus in onszelf zoeken, het is nergens anders. Dat is wat Deuteronomium 30 zegt:

11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.

En geboden, daar mag je ook lezen: code van wijsheden
smile.gif

het is waar dat ik persoonlijk geen reden zie om wijsheid elders te zoeken, maar dat ik het aan de geest toeschrijf, nee, ik zou niet weten waarom...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 20:47:41 schreef lina het volgende:

[...]

wat is deze kracht? de warmte die processen zoals de waterkringloop op aarde in stand houdt? de eigenschap van chemische samenstellingen die zorgen voor chemische reacties? de zwaartekracht? de kracht zie zorgt voor electrische spanningen en stromingen? over welke kracht heb je het?

Lina, dat is nu juist G’d: een ontelbaar samenspel van krachten. Niet in woorden te benoemen, nooit aanwijsbaar. Het Oude Testament probeert dit tot uiting te brengen in bijvoorbeeld:

Deuteronomium 4: 23 Zorg er dan voor dat u het verbond dat de HEER, uw God, met u heeft gesloten niet vergeet door tegen zijn gebod in iets af te beelden en een godenbeeld te maken.

Maak je dus nooit een voorstelling van G’d, want dat is altijd ontoereikend. Bovendien: G’d heeft de mens naar Zijn beeld geschapen, alles wat Hij is, komt in ons tot uiting. In de Visie ( EO omroepblad ) staat een interview met kardinaal Simonis en die doet een mooie uitspraak:

“ G’d is zo veelzijdig dat er miljarden mensen nodig zijn om Hem te weerspiegelen.†smile.gif

Quote:

dagelijks worden kikkervisjes geboren uit eitjes en dagelijks komen schapen uit de baarmoeders van schapen... dagelijks raken nieuwe spinneneitjes bevrucht en dagelijks delen zich bacterien... dagelijks vormen zich menselijke wezens binnen menselijke baarmoeders, en dagelijks worden ze ook geboren... God geeft zich veel om zich mee bezig te houden! zoveel DNA dat hij dupliceren, zoveel cellen die hij moet vormen!

Zou je de grondtekst van de Bijbel bestuderen, dan kom je er achter dat Elohiem ook : Speciale gaven kan betekenen. Onze Bijbel begint dan zo:

Genesis 1 : 1 In het begin schiepen G'ds speciale gaven de hemel en de aarde.

Quote:
[...]

als hij de nieren toetst moet hij wel een goede arts zijn.. ik wou dat hij medicijnen kon voorschrijven aan al onze ziektes en kwalen...

Exodus 15: 26 Hij zei: ‘Als jullie de woorden van de HEER, jullie God, ter harte nemen, als jullie doen wat goed is in zijn ogen en zijn code van wijsheden en voorgeschreven taken gehoorzamen, zal ik jullie met geen van de kwalen treffen waarmee ik Egypte heb gestraft. Ik, de HEER, ben het die jullie geneest.’

G’d geneest, als je Zijn wegen gaat zoeken.

Quote:
oh, levenswandel? dus hij kijkt nog eens hoe gezond wij leven of niet? hij zou dus ook persoonlijk advies over onze gewoonten kunnen geven, indien hij alle persoonlijke gewoonten ziet...

Lina, Hij geeft adviezen hoe je kunt leven, maar mensen weigeren dat. Wat gezond voor je is om te eten bijvoorbeeld:

7 Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn.

Ons varken is afgeleid van het zwijn, is dus ongezond. Lees Leviticus 11 maar eens. Al een paar jaar probeer ik zo weinig mogelijk varkensvlees te eten. Het verrijkt mijn spirituele leven. Maar het mag geen kramp worden. Op een verjaardagsfeestje eet ik gewoon met iedereen mee.

Lees eens het boek: Moderne wetenschap in de bijbel, van bioloog drs. Ben Hobrink.

Staat vol met wetenschappelijk ondersteunde verklaringen over die aanwijzingen in de Bijbel.

In het vlees van niet-herkauwers ( o.a. varkens ) komen trichinen ( microscopisch kleine wormen ) voor. Het vlees van koeien, schapen en geiten daarentegen, is NIET te besmetten met deze wormen, ook niet kunstmatig. Krijgt een koe, een schaap of een geit dit toch naar binnen, dan verdwijnt het via de ontlasting weer naar buiten. Het nestelt zich dus niet in het vlees.

Quote:
blijkbaar verdienen we dat echter niet... God vindt het waarschijnlijk prima als we een ongezonde levenswandel hebben en slecht werkende nieren en hart... hij voorschrijft ons niks voor, als iets mis is moeten we advies zoeken bij een echte arts...

Een ‘echte’ arts, bestaat die wel? Een tijd terug was op het journaal dat ons oppervlaktewater al merkbaar is verontreinigd door massaal medicijngebruik. Waterleidingbedrijven krijgen het steeds moeilijker om dat er weer uit te filteren. Medicijnen hebben ook bijwerkingen. En ze worden verkregen door ze uit te proberen op dieren en mensen, met alle leed van dien. Volgens de Bijbel is een dode onrein, die moet je dus zo snel mogelijk begraven of cremeren, maar de medische wetenschap snijdt er lekker op los, zo komen ze aan hun ‘wijsheden’ .

Quote:
waar zit die geest? wat is die geest? een spook? en hoezo is de mens niks meer dan vlees? de mens is vlees dat denkt, dat voelt, dat keuzes maakt en een wereldbeeld opbouwt, dat moeite doet iets te bereiken, dat lééft... wat een wonderbaarlijke vlees!

Dat is G’d Lina, Hij doet alles leven, is overal aanwezig, maar nooit aan te wijzen.

En het volgende is ook wel mooi om te weten:

Spreker: natuurkundige dr. Els de Wolf

Onderwerp: over quarks, neutrino's en andere kleine deeltjes

Wist je dat planeten, sterren of manen allemaal uit dezelfde deeltjes zijn opgebouwd als waar mens en dieren uit bestaan? Atomen, protonen, neutronen, elektronen...

Maar het kan nog kleiner!

Natuurkundige Els de Wolf vertelt tijdens deze kinderlezing in NEMO over de zoektocht naar de allerkleinste bouwstenen en waaruit ze zijn opgebouwd. Zo ontdekken de kinderen dat atomen vooral uit veel 'niets' bestaan en door welke krachten ze bij elkaar gehouden worden.

link

Alles:materie, dieren, planten en ook de mens, zijn allemaal uit DEZELFDE deeltjes opgebouwd. En dat zouden best G’ds speciale deeltjes kunnen zijn. Het wordt dus hoog tijd dat we ophouden met deze wereld te verzieken, door steeds maar meer te willen weten en de Natuur ( onherstelbare? ) schade toe te brengen. We zijn G’ds plan dus flink aan het dwarsbomen, zitten voortdurend in Zijn vaarwater!

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 12:26:09 schreef Pier het volgende:

[...]

Lina, dat is nu juist G’d: een ontelbaar samenspel van krachten. Niet in woorden te benoemen, nooit aanwijsbaar. Het Oude Testament probeert dit tot uiting te brengen in bijvoorbeeld:

Deuteronomium 4: 23 Zorg er dan voor dat u het verbond dat de HEER, uw God, met u heeft gesloten niet vergeet door tegen zijn gebod in iets af te beelden en een godenbeeld te maken.

Maak je dus nooit een voorstelling van G’d, want dat is altijd ontoereikend. Bovendien: G’d heeft de mens naar Zijn beeld geschapen, alles wat Hij is, komt in ons tot uiting. In de Visie ( EO omroepblad ) staat een interview met kardinaal Simonis en die doet een mooie uitspraak:

“ G’d is zo veelzijdig dat er miljarden mensen nodig zijn om Hem te weerspiegelen.â€
smile.gif

ik heb zojuist die samenspel van krachten genoemd... pak een natuurkundig en scheikundig boek en je krijgt het perfect in woorden uitgelegd... bovendien is het niet ontelbaar aantal krachten... je hebt warmte (en daaronder bedoel ik alle soorten van golven), je heb positief en negatief geladen deeltjes en velden, je hebt zwaartekracht.. op basis van deze gebeurt alles, meen ik.. ik kan het fout hebben en dat er nog meer zijn, niet me echt mee bezig gehouden...

Quote:
[...]

Zou je de grondtekst van de Bijbel bestuderen, dan kom je er achter dat Elohiem ook : Speciale gaven kan betekenen. Onze Bijbel begint dan zo:

Genesis 1 : 1 In het begin schiepen G'ds speciale gaven de hemel en de aarde.

in het begin ontstond alles, dat weet iedereen wel... of het door de gaven van God komt, geen idee

Quote:
[...]

Exodus 15: 26 Hij zei: ‘Als jullie de woorden van de HEER, jullie God, ter harte nemen, als jullie doen wat goed is in zijn ogen en zijn code van wijsheden en voorgeschreven taken gehoorzamen, zal ik jullie met geen van de kwalen treffen waarmee ik Egypte heb gestraft. Ik, de HEER, ben het die jullie geneest.’

G’d geneest, als je Zijn wegen gaat zoeken.

wel, artsen en wetenschappers onderzoeken hoe de wereld werkt en onttrekken daaraan hun diagnoses en geneesmiddelen... zeer handig

Quote:
[...]

Lina, Hij geeft adviezen hoe je kunt leven, maar mensen weigeren dat. Wat gezond voor je is om te eten bijvoorbeeld:

7 Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn.

Ons varken is afgeleid van het zwijn, is dus ongezond. Lees Leviticus 11 maar eens. Al een paar jaar probeer ik zo weinig mogelijk varkensvlees te eten. Het verrijkt mijn spirituele leven. Maar het mag geen kramp worden. Op een verjaardagsfeestje eet ik gewoon met iedereen mee.

Lees eens het boek: Moderne wetenschap in de bijbel, van bioloog drs. Ben Hobrink.

Staat vol met wetenschappelijk ondersteunde verklaringen over die aanwijzingen in de Bijbel.

In het vlees van niet-herkauwers ( o.a. varkens ) komen trichinen ( microscopisch kleine wormen ) voor. Het vlees van koeien, schapen en geiten daarentegen, is NIET te besmetten met deze wormen, ook niet kunstmatig. Krijgt een koe, een schaap of een geit dit toch naar binnen, dan verdwijnt het via de ontlasting weer naar buiten. Het nestelt zich dus niet in het vlees.

leuk voor bijbel lezers, weinig relevant in het dagelijkse leven van iedereen.. er bestaan meer precieze en op deze tijd gerichte gidsen voor een goed dieet....

Quote:
[...]

Een ‘echte’ arts, bestaat die wel? Een tijd terug was op het journaal dat ons oppervlaktewater al merkbaar is verontreinigd door massaal medicijngebruik. Waterleidingbedrijven krijgen het steeds moeilijker om dat er weer uit te filteren. Medicijnen hebben ook bijwerkingen. En ze worden verkregen door ze uit te proberen op dieren en mensen, met alle leed van dien. Volgens de Bijbel is een dode onrein, die moet je dus zo snel mogelijk begraven of cremeren, maar de medische wetenschap snijdt er lekker op los, zo komen ze aan hun ‘wijsheden’ .

ik ben beter af met een arts als ik ziek ben, dan God vragen mij een medicijn te sturen of iets...

Quote:
[...]

Dat is G’d Lina, Hij doet alles leven, is overal aanwezig, maar nooit aan te wijzen.

overal zitten onzichtbare kleine mannetjes die dingen bewegen, ze zijn overal aanwezig, maar niet aan te wijzen... zo kun je over alles wat gaan beweren, zolang het niet aan te wijzen is, maar wel dingen zou bewegen

Quote:
En het volgende is ook wel mooi om te weten:

Spreker: natuurkundige dr. Els de Wolf

Onderwerp: over quarks, neutrino's en andere kleine deeltjes

Wist je dat planeten, sterren of manen allemaal uit dezelfde deeltjes zijn opgebouwd als waar mens en dieren uit bestaan? Atomen, protonen, neutronen, elektronen...

Maar het kan nog kleiner!

Natuurkundige Els de Wolf vertelt tijdens deze kinderlezing in NEMO over de zoektocht naar de allerkleinste bouwstenen en waaruit ze zijn opgebouwd. Zo ontdekken de kinderen dat atomen vooral uit veel 'niets' bestaan en door welke krachten ze bij elkaar gehouden worden.

Alles:materie, dieren, planten en ook de mens, zijn allemaal uit DEZELFDE deeltjes opgebouwd. En dat zouden best G’ds speciale deeltjes kunnen zijn. Het wordt dus hoog tijd dat we ophouden met deze wereld te verzieken, door steeds maar meer te willen weten en de Natuur ( onherstelbare? ) schade toe te brengen. We zijn G’ds plan dus flink aan het dwarsbomen, zitten voortdurend in Zijn vaarwater!

Shalom, Pier.

kijk, als er allemaal dezelfde deeltjes zijn, dan zijn het geen speciale deeltjes, want het zijn dezelfde deeltjes...

en dat er zulke deeltjes zijn betekent nog niet dat wij niet over de natuur zouden moeten leren of de natuur proberen te gebruiken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 14:12:29 schreef lina het volgende:

[...]

ik heb zojuist die samenspel van krachten genoemd... pak een natuurkundig en scheikundig boek en je krijgt het perfect in woorden uitgelegd... bovendien is het niet ontelbaar aantal krachten... je hebt warmte (en daaronder bedoel ik alle soorten van golven), je heb positief en negatief geladen deeltjes en velden, je hebt zwaartekracht.. op basis van deze gebeurt alles, meen ik.. ik kan het fout hebben en dat er nog meer zijn, niet me echt mee bezig gehouden...

Helemaal niet, het zijn gissingen. Die bladzijdes vol met hypotheses zijn net zo'n goeie verklaring als goddelijke kracht.

Quote:
[...]

in het begin ontstond alles, dat weet iedereen wel... of het door de gaven van God komt, geen idee

Ach ja...

Quote:
[...]

wel, artsen en wetenschappers onderzoeken hoe de wereld werkt en onttrekken daaraan hun diagnoses en geneesmiddelen... zeer handig

Is het punt niet, het punt is dat het niet eens nodig zou hoeven zijn als Gods wil zou worden opgevolgd... *flashback*

Het is wel handig dat overbodige, zeker als je alles zonder God probeert

[...]

leuk voor bijbel lezers, weinig relevant in het dagelijkse leven van iedereen.. er bestaan meer precieze en op deze tijd gerichte gidsen voor een goed dieet....

Dan moet je de bijbel niet lezen maar ook begrijpen. Er staat meer in dan je zou denken in de eerste instantie.

Een maat van mij is in de overtuiging dat de bijbel bestaat uit verschillende niveau's van diepgang. Hoe dieper je graaft hoe meer je zou kunnen ontdekken. Tot aan de interpuncite toe!

Quote:
[...]

ik ben beter af met een arts als ik ziek ben, dan God vragen mij een medicijn te sturen of iets...

Tsja, aangezien je toch verzekering moet dokken. En hé misschien is die arts wel geroepen tot God om jou te genezen als zijn bediening. Nou vind ik dit zelf ook een belabberd argument puh2.gif

Quote:
[...]

overal zitten onzichtbare kleine mannetjes die dingen bewegen, ze zijn overal aanwezig, maar niet aan te wijzen... zo kun je over alles wat gaan beweren, zolang het niet aan te wijzen is, maar wel dingen zou bewegen

Ik vind het wel grappig, op zich is het schijnbaar hetzelfde. Jouw voorbeeld is op het eerste gezicht net zo herkenbaar. Alleen zal jij het in je eentje blijven beweren en zullen meerdere mensen Pier zijn stelling aanhangen, met als motivatie een overeenkomstige persoonlijke ervaring met een manifestatie. Dat maakt het al een stukje geloofwaardiger dan een iemand die iets roept wat ook nog eens nergens op gebaseerd is. En nou niet komen met 'dus-als-ik-genoeg-mensen-gek-genoeg-krijg-om-hetzelfde-te-roep en...'.

God laat zich niet bewijzen, God laat zich alleen subtiel merken. Tenminste, is mijn ervaring in het huidige tijdperk. Oudtestamentische wolken die een volk door de woestijn leiden en vuur uit de hemel op een zeiknat altaar enzo laat ik voor het gemakt even buiten beschouwing

[...]

kijk, als er allemaal dezelfde deeltjes zijn, dan zijn het geen speciale deeltjes, want het zijn dezelfde deeltjes...

Gaat om de combinatie en samengang van die deeltjes. Een deeltje opzichzelf is niet uniek, maar met zijn buurman zal ie wel uniek zijn

Quote:

en dat er zulke deeltjes zijn betekent nog niet dat wij niet over de natuur zouden moeten leren of de natuur proberen te gebruiken...

Eensch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 02:27:34 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Helemaal niet, het zijn gissingen. Die bladzijdes vol met hypotheses zijn net zo'n goeie verklaring als goddelijke kracht.

met 'goddelijke kracht' kun je niet de baan van planeten voorspellen, of berekenen hoe snel iets gaat vallen, of op welke temperatuur je je broodjes moet bakken rofl.gif de 'goddelijke kracht' zorgt wonderbaarlijk nu hier voor een kamertemperatuur van 21 graden... niet te geloven!

een term als 'goddelijke kracht' past prima bij de pre-socratische natuurfilosofen, en als jij dingen wil gaan noemen met zulke mythische namen moet je het zelf weten...

Quote:
[...]

Ach ja...

[...]

Dan moet je de bijbel niet lezen maar ook begrijpen. Er staat meer in dan je zou denken in de eerste instantie.

Een maat van mij is in de overtuiging dat de bijbel bestaat uit verschillende niveau's van diepgang. Hoe dieper je graaft hoe meer je zou kunnen ontdekken. Tot aan de interpuncite toe!

zou kunnen, maar draagt niet bij aan het topic nu

Quote:
[...]

Tsja, aangezien je toch verzekering moet dokken. En hé misschien is die arts wel geroepen tot God om jou te genezen als zijn bediening. Nou vind ik dit zelf ook een belabberd argument
puh2.gif

zo kun je van alles zeggen dat God iedereen en alles geroepen heeft... God heeft de mensen tot leven gebracht en de opleiding laten hebben, en de fabrieken laten maken, en gezorgd voor mensen die winkels hadden, en mijn vader ertoe gebracht dat hij geld zou verdienen om een pc te kopen, zodat ik precies nu deze pc en deze muis kon gebruiken in de dankbaarheid van God die alles gepland heeft tot dit ultiem moment... nee, zulke ideeen zijn inderdaad bijster flauw...

Quote:
[...]

Gaat om de combinatie en samengang van die deeltjes. Een deeltje opzichzelf is niet uniek, maar met zijn buurman zal ie wel uniek zijn

jep, zegt alsnog niks over God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 12:22:02 schreef lina het volgende:

[...]

met 'goddelijke kracht' kun je niet de baan van planeten voorspellen, of berekenen hoe snel iets gaat vallen, of op welke temperatuur je je broodjes moet bakken
rofl.gif
de 'goddelijke kracht' zorgt wonderbaarlijk nu hier voor een kamertemperatuur van 21 graden... niet te geloven!

een term als 'goddelijke kracht' past prima bij de pre-socratische natuurfilosofen, en als jij dingen wil gaan noemen met zulke mythische namen moet je het zelf weten...

Maar hier heb je het over leren omgaan met gevolgen van iets waar we nog steeds niet weten wat de drijvende kracht is achter je gebakken broodjes. Natuurkunde is nog altijd 'We snappen het niet echt, dus we noemn het natuurkunde en snappen het'. Al moet ik wel zeggen dat sommige mensen wel goed kunnen gokken en leuke dingen kunnen maken en bereiken.

Quote:
[...]

zou kunnen, maar draagt niet bij aan het topic nu

Nee, maar als jij een puntje aanhaalt over de bijberl wil ik het even rechtzetten en wel melden.

Quote:
[...]

zo kun je van alles zeggen dat God iedereen en alles geroepen heeft... God heeft de mensen tot leven gebracht en de opleiding laten hebben, en de fabrieken laten maken, en gezorgd voor mensen die winkels hadden, en mijn vader ertoe gebracht dat hij geld zou verdienen om een pc te kopen, zodat ik precies nu deze pc en deze muis kon gebruiken in de dankbaarheid van God die alles gepland heeft tot dit ultiem moment... nee, zulke ideeen zijn inderdaad bijster flauw...

Mwah, nou is alles en iedereen misschien wel een beetje overdreven, maar er zit denk ik wel een kleine kern van waarheid in wat je nu allemaal zegt.

Quote:
[...]

jep, zegt alsnog niks over God...

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 13:05:55 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Maar hier heb je het over leren omgaan met gevolgen van iets waar we nog steeds niet weten wat de drijvende kracht is achter je gebakken broodjes. Natuurkunde is nog altijd 'We snappen het niet echt, dus we noemn het natuurkunde en snappen het'. Al moet ik wel zeggen dat sommige mensen wel goed kunnen gokken en leuke dingen kunnen maken en bereiken.

ik snap het.. laten we gelijk dan alles mystificeren... aangezien wij objecten nooit direct zien maar represenaties aan het bewustzijn, zijn objecten mysterieus... aangezien we ook niet weten wat exact die krachten zijn die ze bewegen en veroorzaken, zijn de krachten en objecten beide mysterieus... nog mysterieuzer zijn gedachten en gevoelens... de wereld is 1 grote brok onzekerheid en onkenbaarheid! laten we dat invullen met 'God' en 'Goddelijk'.. dan zijn alle krachten en dingen, omdat we ze niet direct kunnen kennen, goddelijk!

Quote:
[...]

Nee, maar als jij een puntje aanhaalt over de bijberl wil ik het even rechtzetten en wel melden.

de bijbel is gewoon een slecht informatieboek voor de anatomie, de gezondheid, de natuurwetten etc... zoveel zei ik...

Quote:
[...]

Mwah, nou is alles en iedereen misschien wel een beetje overdreven, maar er zit denk ik wel een kleine kern van waarheid in wat je nu allemaal zegt.

nee, of alles, of niets... of alles wordt op een idioot ingewikkelde plan tot een goddelijke eindbestemming gebracht zoals de kip op mijn bord, de arts een paar straten verderop, de koffie zetmachine in de keuken, mijn sloffen aan mijn bed en mijn bed zelf, het palmplantje op mijn tafel, de boeken in mijn kast, de kast zelf.... of dat alles was lekker allemaal gepland en veroorzaakt door God's Voorzienigheid.. of niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 13:38:28 schreef lina het volgende:

[...]

ik snap het.. laten we gelijk dan alles mystificeren... aangezien wij objecten nooit direct zien maar represenaties aan het bewustzijn, zijn objecten mysterieus... aangezien we ook niet weten wat exact die krachten zijn die ze bewegen en veroorzaken, zijn de krachten en objecten beide mysterieus... nog mysterieuzer zijn gedachten en gevoelens... de wereld is 1 grote brok onzekerheid en onkenbaarheid! laten we dat invullen met 'God' en 'Goddelijk'.. dan zijn alle krachten en dingen, omdat we ze niet direct kunnen kennen, goddelijk!

Mysterieust maak jij ervan, ik noem het liever onbekend. Dat is ook natuurkundig verantwoord.

Quote:
[...]

de bijbel is gewoon een slecht informatieboek voor de anatomie, de gezondheid, de natuurwetten etc... zoveel zei ik...

Dat is waar. Maar dat is waarschijnlijk niet helemaal on topic en ik ga er niet verder op in, alhoewel mijn vingers jeuken puh2.gif

Quote:
[...]

nee, of alles, of niets... of alles wordt op een idioot ingewikkelde plan tot een goddelijke eindbestemming gebracht zoals de kip op mijn bord, de arts een paar straten verderop, de koffie zetmachine in de keuken, mijn sloffen aan mijn bed en mijn bed zelf, het palmplantje op mijn tafel, de boeken in mijn kast, de kast zelf.... of dat alles was lekker allemaal gepland en veroorzaakt door God's Voorzienigheid.. of niet

Ik blijf bij de kleine kern. Alles of niets is in dit geval niet van toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 13:47:11 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Mysterieust maak jij ervan, ik noem het liever onbekend. Dat is ook natuurkundig verantwoord.

het is natuurkundig verantwoord alles goddelijk te noemen? serieus? (jij noemde de onbekende kracht goddelijk.. dus dat maakt al het onbekende goddelijk)

en mystificering is een begrip afkomstig van o.a. de logisch positivisten die er tegen waren om onverklaarbare en onnoembare zaken binnen de wetenschap te houden (mystificaties, zoals goddelijke kracht, heilige geest, spoken, duivels etc.).. de wetenschap hoort zich bezig te houden met wat bij naam genoemd kan worden en aangewezen kan worden in de waarneming, niet met metafysische hocus-pocus...

Quote:
[...]

Dat is waar. Maar dat is waarschijnlijk niet helemaal on topic en ik ga er niet verder op in, alhoewel mijn vingers jeuken
puh2.gif

[...]

Ik blijf bij de kleine kern. Alles of niets is in dit geval niet van toepassing.

kleine kernen bestaan niet.. het is niet zo dat vuur in het ene geval warmte en in het andere geval kou verspreidt... of vuur verspreidt altijd warmte, of niet.. en of God regelt alles op zo'n gecalculeerde manier, of niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid