Spring naar bijdragen

hoe ís God?


Aanbevolen berichten

om toch even deze interessante vraag te behouden...

in de Bijbel vinden we wat leuke definities van God

Exodus 3:13

13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Johannes 8:58

58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.

Openbaring 1:8

8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

moet ik onder dit 'ik ben' en 'ik ben de alfa en omega' begrijpen: 'ik ben alle dingen'? of 'ik ben alle dingen die ik ben', wat betekent dat God niet alle dingen is... maar staat dit laatste dan niet in tegenspraak met 'ik ben de Alfa en Omega'? en niet alleen dat, hoe moeten we begrijpen dat God het is, die niet alles is wat nu is, maar ook dat wat was en nog komen zal? geeft dit aan dat God in een ontwikkeling is? hoe is dit allemaal op te vatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 14:57:50 schreef lina het volgende:

om toch even deze interessante vraag te behouden...

in de Bijbel vinden we wat leuke definities van God

Exodus 3:13

13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Johannes 8:58

58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.

Openbaring 1:8

8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

moet ik onder dit 'ik ben' en 'ik ben de alfa en omega' begrijpen: 'ik ben alle dingen'? of 'ik ben alle dingen die ik ben', wat betekent dat God niet alle dingen is... maar staat dit laatste dan niet in tegenspraak met 'ik ben de Alfa en Omega'? en niet alleen dat, hoe moeten we begrijpen dat God het is, die niet alles is wat nu is, maar ook dat wat was en nog komen zal? geeft dit aan dat God in een ontwikkeling is? hoe is dit allemaal op te vatten?

Alfa en Omega.. Het begin en het einde, dat betekent dat alles bij God begonnen is, en dat alles bij God zal eindigen. Alles is ontstaan door God en alles is van God.

Ik denk dat je probeert God in 1 definitie te stoppen, dan kan ik je heel veel succes wensen, want dat lukt je niet.

God is zo groot, dat past nooit in 1 definitie. God is liefde, God is rechtvaardig, God is heilig, God is de alfa en de omega, God is de schepper, God is...

Er is geen omschrijving die volledig God omschrijft, behalve God is wie hij is. "Ik ben, die ik ben".

En nee, God is niet in ontwikkeling, Hij is immers altijd dezelfde (nog een omschrijving van Godknipoog_dicht.gif). Met "Die is, die was en die komen zal", doelt God gewoon erop de keer dat Jezus naar de aarde kwam om ons vrij te kopen. Op het feit dat God een levend God is, die er ook nu is. En op het oordeel, wanneer Jezus terug komt op een wolk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op elke menselijke manier dat je God omschrijft, beledig je Hem eigenlijk.

Ik ben, die Ik ben: eigenlijk zegt Hij daarmee dat Hij God is. een andere omschrijving dan 'Hij is God' is gewoonweg niet te verzinnen...

behalve synoniemen dan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 14:57:50 schreef lina het volgende:

Openbaring 1:8

8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

moet ik onder dit 'ik ben' en 'ik ben de alfa en omega' begrijpen: 'ik ben alle dingen'? of 'ik ben alle dingen die ik ben', wat betekent dat God niet alle dingen is... maar staat dit laatste dan niet in tegenspraak met 'ik ben de Alfa en Omega'?

De Alfa en Omega, Het begin en het eind. Dat zegt niets over de tijd tussen het begin en het eind...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 15:40:25 schreef thijssieboi het volgende:

[...]

Alfa en Omega.. Het begin en het einde, dat betekent dat alles bij God begonnen is, en dat alles bij God zal eindigen. Alles is ontstaan door God en alles is van God.

laat me het snappen dan... God is een vertrekpunt en een eindpunt? ik neem aan van de schepping... de schepping vloeit uit vanuit God en zal dus in God worden opgenomen? hoe kan dit laatste? dat houdt in dat alles zoals het eerst in God was, uiteindelijk op dezelfde manier in God zal zijn?

'is van God' in de zin van eigendom, of als bron van ontstaan? of nog anders?

Quote:

Ik denk dat je probeert God in 1 definitie te stoppen, dan kan ik je heel veel succes wensen, want dat lukt je niet.

God is zo groot, dat past nooit in 1 definitie. God is liefde, God is rechtvaardig, God is heilig, God is de alfa en de omega, God is de schepper, God is...

God zegt heel duidelijk in de Bijbel over zichzelf: 'ik ben, die ik ben'.. hij is zélf bezig zich in 1 definitie te stoppen...

Quote:
Er is geen omschrijving die volledig God omschrijft, behalve God is wie hij is. "Ik ben, die ik ben".

zie daar

maar in je vorige opmerking geef je attributen aan God zoals rechtvaardigheid etc... is God een set van bepaalde attributen, maar niet álle?

Quote:
En nee, God is niet in ontwikkeling, Hij is immers altijd dezelfde (nog een omschrijving van God
knipoog_dicht.gif
). Met "Die is, die was en die komen zal", doelt God gewoon erop de keer dat Jezus naar de aarde kwam om ons vrij te kopen. Op het feit dat God een levend God is, die er ook nu is. En op het oordeel, wanneer Jezus terug komt op een wolk.

hij is altijd dezelfde, maar hij zegt 'ik ben die was, is en komen zal'

zal hij hetzelfde zijn zoals hij was en nu is? waarom dan nog de notie van tijd?

was Jezus bijv. heel zijn leven hetzelfde, of maakte hij ook ontwikkelingen mee? ik meen dat hij er op een andere manier was toen hij 40 dagen in de woestijn was, toen hij verleid werd door de duivel, tijdens het laatste avondmaal en toen hij voor pontius pilatus stond... als Jezus dan gelijkblijvend is, waarom heeft hij dan deze verschillende toestanden in zijn leven meegemaakt?

en in welke zin is God dan een levende God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 15:50:34 schreef timb het volgende:

[...]

De Alfa en Omega, Het begin en het eind. Dat zegt niets over de tijd tussen het begin en het eind...

Als God het één zegt, sluit hij het ander niet meteen uit, natuurlijk is Hij er ook tussen het begin en het eind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 15:52:49 schreef caypay het volgende:

[...]

Als God het één zegt, sluit hij het ander niet meteen uit, natuurlijk is Hij er ook tussen het begin en het eind.

Hij is er wel ja, maar of Hij het gedeelte tussen het begin en eind helemaal is, een klein beetje, of zelfs alleen maar invloed heeft. Dat is niet uit deze uitspraak te halen...

Dat Hij het wel zou kunnen zijn, daar ben ik wel van overtuigd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 15:52:36 schreef lina het volgende:

[...]

laat me het snappen dan... God is een vertrekpunt en een eindpunt? ik neem aan van de schepping... de schepping vloeit uit vanuit God en zal dus in God worden opgenomen? hoe kan dit laatste? dat houdt in dat alles zoals het eerst in God was, uiteindelijk op dezelfde manier in God zal zijn?

God is het begin en het einde.

Ik denk dat met dat begin idd de schepping bedoelt word. Het einde? Ja, Jezus zei dat hij terug zou komen naar de aarde en een eind zou maken aan alle ellende, dan zal het grote oordeel zijn en zullen wij bij Hem in de hemel zijn, met een nieuw lichaam en een nieuwe hemel en aarde.

Quote:
'is van God' in de zin van eigendom, of als bron van ontstaan? of nog anders?

[...]

Tsja.. die van God hoefde je er eigenlijk niet echt bij te lezen, maar idd: alles is van God. Omdat alles uit Hem is ontstaan. Alles wat we hebben, niks daarvan hebben we te danken aan ons eigen harde werken, het is allemaal een gift van Gods grote genade. Maar dat is een ander topicsmile.gif

Quote:
God zegt heel duidelijk in de Bijbel over zichzelf: 'ik ben, die ik ben'.. hij is zélf bezig zich in 1 definitie te stoppen...

[...]

zie daar

maar in je vorige opmerking geef je attributen aan God zoals rechtvaardigheid etc... is God een set van bepaalde attributen, maar niet álle?

Ok.. ik probeer het nog een keer te vertellen: God is veel te groot om in 1 definitie te worden gestopt. God heeft heel veel kanten, Hij is liefde en tegelijkertijd rechtvaardig en heilig. God kun je niet in 1 zin omschrijven. Dat God zich wel kan omschrijven met: "Ik ben die ik ben" is heel logisch. Jij kan toch ook zeggen: "Hoi, ik ben Lina" ipv "Ik ben slim, ijverig etc."

Verder gaf ik een voorbeeld van eigenschappen van God, dat ik niet al zijn eigenschappen genoemd heb, wil niet zeggen dat hij die niet heeft.

Quote:
[...]

hij is altijd dezelfde, maar hij zegt 'ik ben die was, is en komen zal'

zal hij hetzelfde zijn zoals hij was en nu is? waarom dan nog de notie van tijd?

Johannes 14

1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben.

was Jezus bijv. heel zijn leven hetzelfde, of maakte hij ook ontwikkelingen mee? ik meen dat hij er op een andere manier was toen hij 40 dagen in de woestijn was, toen hij verleid werd door de duivel, tijdens het laatste avondmaal en toen hij voor pontius pilatus stond... als Jezus dan gelijkblijvend is, waarom heeft hij dan deze verschillende toestanden in zijn leven meegemaakt?

Quote:
en in welke zin is God dan een levende God?

God is een levende God. Hij zit niet stil en als wij bidden stopt hij niet z'n vingers in z'n oren en doet net of Hij ons niet hoort. Hij luisterd naar ons, helpt ons, troost ons, bemoedigt ons, reinigt ons, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:06:36 schreef thijssieboi het volgende:

[...]

God is het begin en het einde.

Ik denk dat met dat begin idd de schepping bedoelt word. Het einde? Ja, Jezus zei dat hij terug zou komen naar de aarde en een eind zou maken aan alle ellende, dan zal het grote oordeel zijn en zullen wij bij Hem in de hemel zijn, met een nieuw lichaam en een nieuwe hemel en aarde.

omdat alles nieuw is op het eind, en ik neem aan dat niet alles van de Schepping terugkomt in God, betekent dat God in het begin niet in dezelfde toestand is als God op het einde... immers, in het begin kwam alles uit God, maar op het einde wordt niet alles in God opgenomen...

Quote:
[...]

Tsja.. die van God hoefde je er eigenlijk niet echt bij te lezen, maar idd: alles is van God. Omdat alles uit Hem is ontstaan. Alles wat we hebben, niks daarvan hebben we te danken aan ons eigen harde werken, het is allemaal een gift van Gods grote genade. Maar dat is een ander topic
smile.gif

[...]

Ok.. ik probeer het nog een keer te vertellen: God is veel te groot om in 1 definitie te worden gestopt. God heeft heel veel kanten, Hij is liefde en tegelijkertijd rechtvaardig en heilig. God kun je niet in 1 zin omschrijven. Dat God zich wel kan omschrijven met: "Ik ben die ik ben" is heel logisch. Jij kan toch ook zeggen: "Hoi, ik ben Lina" ipv "Ik ben slim, ijverig etc."

ik zou zeggen dat elk van die attributen niet gaan over God's zijn... bijvoorbeeld, een standbeeld is... voor een waarnemer is die standbeeld groot, mooi, lelijk etc., maar dat zijn niet eigenschappen van het standbeeld maar waarderingen ervan.... op dezelfde manier kun je zeggen dat het enige ware dat God kan zeggen is dat hij is....

maar stel dat heilig, rechtvaardig etc. iets zeggen over wat God is... is God dan een beperkte of oneindige set van eigenschappen?

Quote:

Verder gaf ik een voorbeeld van eigenschappen van God, dat ik niet al zijn eigenschappen genoemd heb, wil niet zeggen dat hij die niet heeft.

[...]

Johannes 14

1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben.

was Jezus bijv. heel zijn leven hetzelfde, of maakte hij ook ontwikkelingen mee? ik meen dat hij er op een andere manier was toen hij 40 dagen in de woestijn was, toen hij verleid werd door de duivel, tijdens het laatste avondmaal en toen hij voor pontius pilatus stond... als Jezus dan gelijkblijvend is, waarom heeft hij dan deze verschillende toestanden in zijn leven meegemaakt?

[...]

God is een levende God. Hij zit niet stil en als wij bidden stopt hij niet z'n vingers in z'n oren en doet net of Hij ons niet hoort. Hij luisterd naar ons, helpt ons, troost ons, bemoedigt ons, reinigt ons, etc.

God leeft: ademt hij? denkt hij? op welke manier leeft hij?

Hij zit niet stil: waar beweegt God?

God luistert naar ons: wanneer we iets zeggen? wanneer onze bedoelingen uit onze handelingen blijken? of luistert hij naar onze diepste wensen die we zelf niet helemaal kennen? waarnaar en hoe luistert God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:36:53 schreef lina het volgende:

[...]

omdat alles nieuw is op het eind, en ik neem aan dat niet alles van de Schepping terugkomt in God, betekent dat God in het begin niet in dezelfde toestand is als God op het einde... immers, in het begin kwam alles uit God, maar op het einde wordt niet alles in God opgenomen...

Hoe kom je erbij dat de schepping terug zou komen in God? Het oude zal voorbij zijn, en er zal iets nieuws komen.

Quote:
[...]

ik zou zeggen dat elk van die attributen niet gaan over God's zijn... bijvoorbeeld, een standbeeld is... voor een waarnemer is die standbeeld groot, mooi, lelijk etc., maar dat zijn niet eigenschappen van het standbeeld maar waarderingen ervan.... op dezelfde manier kun je zeggen dat het enige ware dat God kan zeggen is dat hij is....

Tsja.. wat jij wilt..

God zegt zelf dat Hij dat allemaal is. Ik zie het zo voor me: Stel je voor, je gaat naar een optreden en een super goede gitarist geeft een geweldige solo. Dan kan je toch zeggen dat die gitarist goed gitaar kan spelen? Dat is dan idd een waarneming, maar uit een waarneming komt toch ook een conclusie?

Quote:
maar stel dat heilig, rechtvaardig etc. iets zeggen over wat God is... is God dan een beperkte of oneindige set van eigenschappen?

Een oneindige reeks van goede eigenschappen.

Quote:
[...]

God leeft: ademt hij? denkt hij? op welke manier leeft hij?

Hij zit niet stil: waar beweegt God?

God luistert naar ons: wanneer we iets zeggen? wanneer onze bedoelingen uit onze handelingen blijken? of luistert hij naar onze diepste wensen die we zelf niet helemaal kennen? waarnaar en hoe luistert God?

Moet ik hier echt serieus op in gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 14:57:50 schreef lina het volgende:

om toch even deze interessante vraag te behouden...

in de Bijbel vinden we wat leuke definities van God

Exodus 3:13

13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Johannes 8:58

58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.

Openbaring 1:8

8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

moet ik onder dit 'ik ben' en 'ik ben de alfa en omega' begrijpen: 'ik ben alle dingen'? of 'ik ben alle dingen die ik ben', wat betekent dat God niet alle dingen is... maar staat dit laatste dan niet in tegenspraak met 'ik ben de Alfa en Omega'? en niet alleen dat, hoe moeten we begrijpen dat God het is, die niet alles is wat nu is, maar ook dat wat was en nog komen zal? geeft dit aan dat God in een ontwikkeling is? hoe is dit allemaal op te vatten?

rofl.gif stoutert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:52:00 schreef thijssieboi het volgende:

[...]

Hoe kom je erbij dat de schepping terug zou komen in God? Het oude zal voorbij zijn, en er zal iets nieuws komen.

dus, in plaats van dat alles begint en eindigt bij God, is het zo dat alles begint bij God en dan verandert? betekent dit dat er geen eindpunt is, maar alleen verandering?

Quote:
[...]

Tsja.. wat jij wilt..

God zegt zelf dat Hij dat allemaal is. Ik zie het zo voor me: Stel je voor, je gaat naar een optreden en een super goede gitarist geeft een geweldige solo. Dan kan je toch zeggen dat die gitarist goed gitaar kan spelen? Dat is dan idd een waarneming, maar uit een waarneming komt toch ook een conclusie?

[...]

nee.. als ik nog nooit iemand heb zien gitaar spelen, en dan iemand dat geweldig zie doen, dan kan ik nog niet zeggen of hij het goed of slecht doet...

en kijk eens, hier gaat het om doen... wat voor handelingen voltrekt God, en hoe kunnen we ooit zeggen dat ze goed zijn als we geen verstand hebben van wat God precies allemaal doet?

Quote:
Een oneindige reeks van goede eigenschappen.

[...]

zie hierboven.. hoe kun je die goede eigenschappen ooit ontdekken?

en geldt het ook voor slechte eigenschappen, dat er een oneindige set ervan bestaat?

Quote:
Moet ik hier echt serieus op in gaan?

het liefst wel, want anders snap ik je niet zo goed...

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:52:53 schreef diakio het volgende:

[...]

rofl.gif
stoutert

hallo, Diakio! ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:57:11 schreef lina het volgende:

[...]

dus, in plaats van dat alles begint en eindigt bij God, is het zo dat alles begint bij God en dan verandert? betekent dit dat er geen eindpunt is, maar alleen verandering?

Hmm.. ja eigenlijk wel.. Maar met het einde wordt denk ik het oordeel bedoelt. Je zei ook kunnen zeggen: "God heeft het eerste en het laatste woord". Hij schiep de aarde met Zijn Woord, en op het eind komt Hij terug voor het grote oordeel. Je hebt ook niet echt een eindpunt. Dat zou namelijk beteken dat het ergens stopt, maar daarna zullen we toch eeuwig in de hemel zijn?

Quote:
[...]

nee.. als ik nog nooit iemand heb zien gitaar spelen, en dan iemand dat geweldig zie doen, dan kan ik nog niet zeggen of hij het goed of slecht doet...

Maar als je hem dat heel vaak ziet doen?knipoog_dicht.gif

Quote:
en kijk eens, hier gaat het om doen... wat voor handelingen voltrekt God, en hoe kunnen we ooit zeggen dat ze goed zijn als we geen verstand hebben van wat God precies allemaal doet?

Als ik in mijn Bijbel lees, dan kan ik niet anders tot de ontdekking komen dat God echt een geweldig groot God is! Hoe Hij blinden liet zien, zieken genas, en zelfs hoe Hij voor ons aan het kruis ging. En als ik dan ook nog zie welke prachtige dingen God in mijn leven doet. Dan kan ik niet anders dan ongeloofelijk dankbaar zijn en besef ik dat God ook echt geweldig goed is voor ons.

Quote:
[...]

zie hierboven.. hoe kun je die goede eigenschappen ooit ontdekken?

Zie hierbovenknipoog_dicht.gif

Quote:
en geldt het ook voor slechte eigenschappen, dat er een oneindige set ervan bestaat?

Ik denk het wel, maar niet in God. Denk dat de duivel wel een oneindige reeks slechte eigenschappen heeft.

Quote:
[...]

het liefst wel, want anders snap ik je niet zo goed...

Hmm.. Je hoort vaak om je heen jongeren die wel zeggen in God te geloven, maar eigenlijk niks van Hem durven te verwachten. Ze zeggen; God is er, maar als je hen zou vragen of God ook vandaag de dag wonderen doet, weten ze het antwoord niet. Hen geloven niet dat God ook vandaag de dag wonderen kan doen en denken dat God iets is van vroeger. Ik denk dat God nog steeds leeft en dat Hij nu in de hemel troont en naar ons luisterd als we bidden, een God die ook vandaag de dag nog wonderen verricht, een God die ook vandaag de dag nog om zijn kinderen geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 15:50:34 schreef timb het volgende:

[...]

De Alfa en Omega, Het begin en het eind. Dat zegt niets over de tijd tussen het begin en het eind...

Dat zegt ook niets over het begin en het eind zelf. We weten dat Jezus eeuwig zal leven. Aan Zijn bestaan komt dus geen einde. De 'Alfa en Omega' tekst duidt dus op een andere interpretatie.

Hij is niet het lijdelijke begin en einde, maar een oorzakelijk begin en einde. Dat wordt ons verklaard door Johannes: Hij is het begin, omdat Hij als het Woord alles gemaakt heeft. En zoals door Hem alles gemaakt is, zal ook door Hem alles volmaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste lina, ik vermoed zo stiekempjes dat je wel wat wetenschappelijke kennis hebt, ik vermoed daarom ook dat je de betekenis van het theïsme kent en de termen immanent en tracendent je wat zeggen.

Er is niet zoiets als een goede (volkomen) menselijke definitie van God dat zijn allemaal benaderingen. God is een eeuwig wezen bijvoorbeeld, voor een mens betekend wezen vaak dat dit ook ooit gemaakt is, maar God is niet gemaakt. God is allesomvattend en allesoverstijgend en dat wat wij lezen is genade van God, God die naar ons afdaalt naar onze beleefwereld, een God die wil dat wij hem kennen; terwijl Hij voor ons onbevattelijk is; en er vaak alleen stilzwijgen overblijft.

In de wereld bestaan er rechters en God geeft aan, ik ben ook Rechter want als je mijn geboden overtreed zal ik je oordelen. In onze wereld bestaan er vaders, God zegt ik ben ook een Vader omdat ik toornig ben als mijn kinderen tegen Mijn wil in gaan, ik zal tuchtigen en kastijden. In onze wereld bestaan er moeders, God zegt ik ben een moeder, ik troost mijn kinderen. Kijk, het 'ik ben' gaat dan niet direct over 'ik ben jou vader, jou moeder' maar veel meer over de rollen in onze wereld die wij terug kunnen zien in God. Is God mijn Vader? Nee, dat lijkt mij niet omdat ik hier op aarde een vader en een moeder heb.. Ben ik een kind van God? Nee, niet direct Het zijn allemaal benaderingen om de verbinding dus mensen en God uit te leggen..

God noemt de mensen die zijn wil doen kinderen, maar ook zijn volk (en een volk hoeft niet één en dezelfde vader te hebben, maar hebben wel ergens een gemeenschappelijke voorouder, maar in een volk of stam zitten ook weer mensen die aangetrouwd zijn). Zoals al aangegeven geloven joden en christenen dat God een Naam heeft; direct merk je al weer dat God naar ons afdaald en zichzelf een naam aanmeet. Een Naam is ter onderscheid van andere goden, het jodendom en christendom geloven niet in het bestaan van andere goden naast God. God heeft de Naam dus niet nodig om onderscheid te maken tussen Hem en andere goden; Hij heeft hem aangenomen om begrijpbaar voor ons te zijn.

En zo zie je dat denk ik steeds terug in de Bijbel, God daalt naar ons af om te sterven (misschien was dat wel niet echt nodig, maar Hij deed dit voor ons mensen omdat wij het anders echt helemaal moeilijk gevonden zouden hebben). Als ik zeg 'ik ben Harm-Jan', wil dat toch niet automatisch zeggen dat 'ik ben mens' niet meer waar is? Daarnaast gaat het niet over meerdere aspecten van God..

Het 'Ik ben die ik Ben' slaat naar mijn idee vooral op de grootheid en onbegrijpelijkheid van God.

Het 'Ik was er voor dat Abraham er was' gaat over de eeuwigheid van God (de Zoon), die van eeuwigheid geschapen is.

Het 'Ik ben de Alpha en de Omega; het Begin en het Einde' gaat over God almacht, het kwam voort uit Hem, en zal tot Hem wederkeren. Niemand wordt geschapen zonder de wil van God en niemand zal sterven zonder de wil van God.

Het stukje wat Levi aanhaald is overigens ook haast niet te begrijpen. Wij geloven dat met 'het Woord' Jezus c.q. God de Zoon wordt bedoeld. Zonder het Woord is er niets geschapen en kan er niets geschapen worden. Echter geloven wij ook dat het Woord/Jezus/Zoon van eeuwigheid geschapen is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:13:51 schreef thijssieboi het volgende:

[...]

Hmm.. 't zal wel onderonsje geweest zijn ofzo
puh2.gif

Nee hoor. Ik vind dat Lina niet heel zuiver bezig is, maar ik zie er de humor wel van in. Dat vertelde ik, en zo te zien begreep Lina dat uitstekend. En wie meeleest, kan dat ook prima volgen, niks te onderonsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:13:57 schreef Harm-Jan het volgende:

...

Het stukje wat Levi aanhaald is overigens ook haast niet te begrijpen. Wij geloven dat met 'het Woord' Jezus c.q. God de Zoon wordt bedoeld. Zonder het Woord is er niets geschapen en kan er niets geschapen worden. Echter geloven wij ook dat het Woord/Jezus/Zoon van eeuwigheid geschapen is..

Waar kan ik dan terugvinden dat Hij geschapen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:10:58 schreef thijssieboi het volgende:

[...]

Hmm.. ja eigenlijk wel.. Maar met het einde wordt denk ik het oordeel bedoelt. Je zei ook kunnen zeggen: "God heeft het eerste en het laatste woord". Hij schiep de aarde met Zijn Woord, en op het eind komt Hij terug voor het grote oordeel. Je hebt ook niet echt een eindpunt. Dat zou namelijk beteken dat het ergens stopt, maar daarna zullen we toch eeuwig in de hemel zijn?

het einde is een beoordeling? het begin was een vorm van scheppen, het einde is een vorm van selectie? woord... ik denk dat woorden en zijn twee verschillende dingen zijn... een sinaasappel is... je kunt over een sinaasappel praten in menselijk vocabulair 'rond, oranje etc.'... dus doordat God woorden uitsprak met álle bepalingen, ontstonden dus dat soort dingen? en door woorden uit te spreken, gaat God de dingen selecteren die hij in het begin met het woord uitgesproken heeft? dus eigenlijk zoiets als een script verbeteren?

Quote:
[...]

Maar als je hem dat heel vaak ziet doen?
knipoog_dicht.gif

[...]

Als ik in mijn Bijbel lees, dan kan ik niet anders tot de ontdekking komen dat God echt een geweldig groot God is! Hoe Hij blinden liet zien, zieken genas, en zelfs hoe Hij voor ons aan het kruis ging. En als ik dan ook nog zie welke prachtige dingen God in mijn leven doet. Dan kan ik niet anders dan ongeloofelijk dankbaar zijn en besef ik dat God ook echt geweldig goed is voor ons.

[...]

dus wat God altijd doet en wat je hem vaak ziet doen is, dat hij blinden geneest en aan het kruis gaat? en hij doet dus ook allemaal dingen in jouw leven? ook je beter maken als je ziek bent etc.?

Quote:

Zie hierboven
knipoog_dicht.gif

[...]

Ik denk het wel, maar niet in God. Denk dat de duivel wel een oneindige reeks slechte eigenschappen heeft.

[...]

dus er bestaan twee dingen in de wereld: God, een oneindige reeks goede dingen, en de duivel, een oneindige reeks slechte dingen... waaruit bestaat de schepping dan?

Quote:
Hmm.. Je hoort vaak om je heen jongeren die wel zeggen in God te geloven, maar eigenlijk niks van Hem durven te verwachten. Ze zeggen; God is er, maar als je hen zou vragen of God ook vandaag de dag wonderen doet, weten ze het antwoord niet. Hen geloven niet dat God ook vandaag de dag wonderen kan doen en denken dat God iets is van vroeger. Ik denk dat God nog steeds leeft en dat Hij nu in de hemel troont en naar ons luisterd als we bidden, een God die ook vandaag de dag nog wonderen verricht, een God die ook vandaag de dag nog om zijn kinderen geeft.

dus wat God doet voor de wereld is, wonderen doen... vanuit de hemel (waar is dat ergens?).. en hij luistert alleen naar gebeden... dus de manier waarop hij om ons geeft is luisteren naar gebeden en wonderen verrichten... dat is alles dat God voor ons doet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:33:38 schreef Levi het volgende:

[...]

Waar kan ik dan terugvinden dat Hij geschapen is?

In de geloofsbelijdenis van Nicea kun je i.i.g. terugvinden dat Hij NIET geboren is...

Quote:
gedeelte uit geloofsbelijdenis van Nicea:

[...]

En in de Heere Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God;
geboren, niet geschapen
, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

[...]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:37:30 schreef lina het volgende:

[...]

het einde is een beoordeling? het begin was een vorm van scheppen, het einde is een vorm van selectie? woord... ik denk dat woorden en zijn twee verschillende dingen zijn... een sinaasappel is... je kunt over een sinaasappel praten in menselijk vocabulair 'rond, oranje etc.'... dus doordat God woorden uitsprak met álle bepalingen, ontstonden dus dat soort dingen? en door woorden uit te spreken, gaat God de dingen selecteren die hij in het begin met het woord uitgesproken heeft? dus eigenlijk zoiets als een script verbeteren?

Is het heel erg als ik je vergelijkingen en verbanden tussen dingen niet heel erg begrijp?

Quote:
[...]

dus er bestaan twee dingen in de wereld: God, een oneindige reeks goede dingen, en de duivel, een oneindige reeks slechte dingen... waaruit bestaat de schepping dan?

Dat kloptsmile.gif, de schepping is in mijn ogen een creatie van God, verpest door de duivel.

Quote:
[...]

dus wat God doet voor de wereld is, wonderen doen... vanuit de hemel (waar is dat ergens?).. en hij luistert alleen naar gebeden... dus de manier waarop hij om ons geeft is luisteren naar gebeden en wonderen verrichten... dat is alles dat God voor ons doet...

Moeilijk he? mee denken? Als ik A zeg, zegt niet dat God B niet doet. God doet zoveel voor ons. Van de hele kleine dingen in ons leven, tot hele grote dingen. Hij leidt ons en gaat met ons mee, hij helpt ons, hij troost ons, etc. Wat wil je nou nog meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:13:57 schreef Harm-Jan het volgende:

Beste lina, ik vermoed zo stiekempjes dat je wel wat wetenschappelijke kennis hebt, ik vermoed daarom ook dat je de betekenis van het theïsme kent en de termen immanent en tracendent je wat zeggen.

Er is niet zoiets als een goede (volkomen) menselijke definitie van God dat zijn allemaal benaderingen. God is een eeuwig wezen bijvoorbeeld, voor een mens betekend wezen vaak dat dit ook ooit gemaakt is, maar God is niet gemaakt. God is allesomvattend en allesoverstijgend en dat wat wij lezen is genade van God, God die naar ons afdaalt naar onze beleefwereld, een God die wil dat wij hem kennen; terwijl Hij voor ons onbevattelijk is; en er vaak alleen stilzwijgen overblijft.

God omvat alles? alle dingen? in wat voor vorm, dat hij rondom alles zit, of ín alles zit, of de essentie van alles is?

en tegelijkertijd is hij allesoverstijgend! dus hij zit niet in de dingen, maar is ergens buiten dingen om?

Quote:

In de wereld bestaan er rechters en God geeft aan, ik ben ook Rechter want als je mijn geboden overtreed zal ik je oordelen. In onze wereld bestaan er vaders, God zegt ik ben ook een Vader omdat ik toornig ben als mijn kinderen tegen Mijn wil in gaan, ik zal tuchtigen en kastijden. In onze wereld bestaan er moeders, God zegt ik ben een moeder, ik troost mijn kinderen. Kijk, het 'ik ben' gaat dan niet direct over 'ik ben jou vader, jou moeder' maar veel meer over de rollen in onze wereld die wij terug kunnen zien in God. Is God mijn Vader? Nee, dat lijkt mij niet omdat ik hier op aarde een vader en een moeder heb.. Ben ik een kind van God? Nee, niet direct Het zijn allemaal benaderingen om de verbinding dus mensen en God uit te leggen..

God is

maar om specifieke attributen van God aan te geven mag God zeggen

'ik ben, en ik ben een rechter naar mijn wet, en ik ben jullie vader omdat ik jullie gemaakt heb, en zoals aardse vaders kan ik ook boos worden, maar ook zoals een moeder kan ik troosten' (denk er overigens aan dat in 1 en dezelfde situatie de vader boos kan zijn en de moeder troosten.. doet God dat dan ook?)

dus, het 'ik ben' wordt verduidelijkt met zulke predikaten? goed, dan is dat een heel stuk vollediger en informatiever dan het beperkte 'ik ben wat ik ben' (daaruit kun je immers geen vader of rechter of moeder afleiden)

Quote:
God noemt de mensen die zijn wil doen kinderen, maar ook zijn volk (en een volk hoeft niet één en dezelfde vader te hebben, maar hebben wel ergens een gemeenschappelijke voorouder, maar in een volk of stam zitten ook weer mensen die aangetrouwd zijn). Zoals al aangegeven geloven joden en christenen dat God een Naam heeft; direct merk je al weer dat God naar ons afdaald en zichzelf een naam aanmeet. Een Naam is ter onderscheid van andere goden, het jodendom en christendom geloven niet in het bestaan van andere goden naast God. God heeft de Naam dus niet nodig om onderscheid te maken tussen Hem en andere goden; Hij heeft hem aangenomen om begrijpbaar voor ons te zijn.

wacht, het is dus niet vader omdat hij de schepper is... het is pas een vader wanneer iemand zijn wil doet.. ok...

en God daalt af en toe af.. van waar? en in welke vorm?

Quote:
En zo zie je dat denk ik steeds terug in de Bijbel, God daalt naar ons af om te sterven (misschien was dat wel niet echt nodig, maar Hij deed dit voor ons mensen omdat wij het anders echt helemaal moeilijk gevonden zouden hebben). Als ik zeg 'ik ben Harm-Jan', wil dat toch niet automatisch zeggen dat 'ik ben mens' niet meer waar is? Daarnaast gaat het niet over meerdere aspecten van God..

mísschien was het niet echt nodig? hoezo? Jezus deed iets dat eigenlijk niet puur noodzakelijk was?

ja, en een naam zegt niks over wat je bént...

Quote:
Het 'Ik ben die ik Ben' slaat naar mijn idee vooral op de grootheid en onbegrijpelijkheid van God.

Het 'Ik was er voor dat Abraham er was' gaat over de eeuwigheid van God (de Zoon), die van eeuwigheid geschapen is.

Het 'Ik ben de Alpha en de Omega; het Begin en het Einde' gaat over God almacht, het kwam voort uit Hem, en zal tot Hem wederkeren. Niemand wordt geschapen zonder de wil van God en niemand zal sterven zonder de wil van God.

groot en onbegrijpelijk, maar je begrijpt heel goed dat God een vader is voor de mensen die zijn wil doen, dat hij een rechter is, dat hij boos kan zijn, dat hij kan troosten...

dus de Alpha en Omega van God houdt in dat hij zijn almacht gebruikt om te scheppen en te laten sterven? ok...

Quote:
Het stukje wat Levi aanhaald is overigens ook haast niet te begrijpen. Wij geloven dat met 'het Woord' Jezus c.q. God de Zoon wordt bedoeld. Zonder het Woord is er niets geschapen en kan er niets geschapen worden. Echter geloven wij ook dat het Woord/Jezus/Zoon van eeuwigheid geschapen is..

woorden... hm.. uitspraken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid