Spring naar bijdragen

anti-christelijke lyrics: te doen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 02 november 2006 15:52:55 schreef Thijs het volgende:

Is alles wat jij doet dan ter ere van God?

Nee maar dat is uiteindelijk wel mijn doel, ik besef zeker dat ik dat ik dit in dit leven denk ik niet zal halen maar dat geeft nog niet de reden om daar niet naar te streven en dat te proberen. smile.gif

Ik wil hier best verder over praten maar we gaan zo erg off-topic

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 15:02:18 schreef Audiophile het volgende:

[...]

En nou snap ik jou post niet. Je gaat gelijk over iets heel anders blaten.

Nou, voor zover ik begrijp zei je dat je met dat soort lyrics mensen duidelijk kunt maken dat de einddag nabij is? Dan kun je toch beter evangeliewerk doen, vind ik.

En als dat niet was wat jij bedoelde dan zul je mijn post inderdaad niet snappen, maar blaat is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 november 2006 12:48:51 schreef Gusto het volgende:

[...]

niet alleen dichter bij God brengen maar nog belangrijker ter eer van God zijn. Alles wat we hier op aarde doen zou eigenlijk tot eer van God moeten zijn omdat dat een opdracht is doet alles ter eer van God.

iets moet je niet perse dichter bij God brengen maar als ik kan kiezen tussen iets wat me dichter bij God brengt en iets wat me niet dichter bij God brengt dan kies ik toch liever voor het eerste

En als je nu het gevoel hebt dat gospel (de meeste happy-clappy-muziek) je niet dichter bij God brengt, en niet christelijke muziek wél, omdat je bij díe muziek bewondering krijgt voor de Schepper van muziek, voor de kunst die deze mensen maken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 14:56:06 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

En als je nu het gevoel hebt dat gospel (de meeste happy-clappy-muziek) je niet dichter bij God brengt, en niet christelijke muziek wél, omdat je bij díe muziek bewondering krijgt voor de Schepper van muziek, voor de kunst die deze mensen maken?
smile.gif

Onder gospel versta ik niet alleen maar happy-clappy, dit kan ook gewoon een band zijn zoals pillar ofzo. Het draait niet alleen maar om dichter bij God te komen maar ook of het tot eer van God is. niet christelijke muziek is niet bedoeld om God te eren. Mwha misschien erg ver gezocht jou reden klinkt in mijn oren meer als we gieten er een heilig sausje over en dan is het weer goed sorry klinkt misschien erg hard maar zo komt het bij mij over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mwha misschien erg ver gezocht jou reden klinkt in mijn oren meer als we gieten er een heilig sausje over en dan is het weer goed sorry klinkt misschien erg hard maar zo komt het bij mij over.

Nou ja kijk dat heb ik dus met christelijke bands het is vaak óf extreem blij (en dat is vaak negatief knipoog_dicht.gif) het draagt een vorm van christenzijn uit waar ik niet direct achtersta; dan luister ik dat ook vaak gewoon niet.

Daarom luister ik dus erg weinig gospel maar wel Jars of Clay, Over the Rhine of 16 Horsepower.. dat is gewoon 'rock/folk/americana' met christelijke thema's..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 14:32:22 schreef Leidenschaft het volgende:

Ik niet dan? En blaten is ook echt een ABN woord. Maar goed, leg het domme schaap dan uit wat je wel bedoelde en waarom zulke lyrics toch in de muziek van een christen kunnen voorkomen.

OK, integenstelling zoals ik het misschien heb doen overkomen plaatste ik de luisteraar als christen, de band zelf zou gewoon een zwaar nihilistische en futiele boodschap kunnen uitdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vind ik ook smile.gif Als je van iemand houdt vind je het niet tov als daar over gezegt wordt 'torture him' of het nou voor de lol, serieus of vanwege kunstzinnige overwegingen is.

Datzelfde geld bij mij voor extreem geweldadige teksten over 'torture scrotums' etcetra. Ik zie de kunst niet in het ophemelen van vulgaire dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 19:07:24 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Nou ja kijk dat heb ik dus met christelijke bands het is vaak óf extreem blij (en dat is vaak negatief
knipoog_dicht.gif
) het draagt een vorm van christenzijn uit waar ik niet direct achtersta; dan luister ik dat ook vaak gewoon niet.

In dat geval raad ik toch echt ZAO aan.

Die zijn niet bepaald blij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 23:08:54 schreef Lupi het volgende:

[...]

Wat leuk dat mijn post zo'n discussie heeft losgebrand. Sommigen snappen mij, sommigen niet. Ik kan niet op alles reageren, maar 2 dingen (nogmaals):

- zolang ik die anti-christelijke text hoor en mijn geloof niet afneemt is er niks aan de hand. bullshit over "het wordt opgeslagen in je hersens en beinvloed je bewust of onbewust" slaat dus, wat mijn persoon betreft, totaal nergens op. Mijn geloof is sterk genoeg. Het citaat van iemand hierboven geeft precies aan hoe sommige volgens mij toch moeite hebben hun vijanden juist lief te hebben. Als christen zeggen dat het niet mag je als met andersdenkenden in te laten is hypocriet. Niet dat moet, maar waarom zou ik iemand met een muzikale gave die mij inspireert afwijzen op het feit dat een klein elementje mij tegenvalt? Ik heb dagelijks te maken met zeer ongelovige mensen, het is juist de kunst hen te verdragen doormiddel van sterk geloof. Als je wie dan ook niet "normaal aan kijkt" vanwege wat dan ook, ben jezelf niet beter dan deze persoon. Jezus kwam zelf toch juist voor de ongelovigen, niet voor hen die al het goede pad beliepen.

- Met God moet en mag niet gespot worden. Doe IK dat? Nee, de songwriter van de text doet dat. Hij is dus verantwoordelijk. En dat ik "medeplichtig" ofzo zou zijn omdat ik er wel naar luister is onterecht; de text op zichzelf verafschuw ik, ik draag op geen manier bij aan het verspreiden van ongeloof in God. Ik geniet niet van de tekst, maar zelf kan ik aan de inhoud toch niks veranderen. Er is wel meer anti-christelijks in de wereld, om je heen; daar valt ook zo vaak niet tegen op te boxen en moet je maar slikken. Ik kies er bewust voor het in dit geval te doen, vanwege de muziek erbij.

Wat me wel opvalt is hoezeer mensen het percentage lyrische inhoud belangrijk vinden tegenover de muziek. Misschien is het dat ik zelf muziek maak en Nine Inch Nails zo goed vind. Om eerlijk te zeggen was het voor mij een teleurstelling toen ik dit nummer voor 't eerst hoorde en heb ik de complete CD een tijdje niet geluisterd. Ik snap dus ook best dat je zulke nummers liever niet hoort.

Toch is het nummer me veel meer waard dan alleen de lyrische inhoud. In het algemeen doet de inhoud van texten mij, voor zover ik ze uberhaupt goed vesta, niks (behalve bij Hatebreed). Het is veel meer het gevoel wat de muziek overbengt, de toon die het zet. Zo is het nummer van Nine Inch Nails muzikaal een wat gefrusteerd en agressief nummer, en doet het mij goed er af en toe wat woede mee af te reageren. En dan dus niet woede op de christelijke God zoals in de text, maar het kan dus wel een ander woede gevoel vertegenwoordigen. Da's het mooie van muziek; het spreekt geen eenzijdige taal; 't is maar hoe je (gevoel) het interpreteerd. (Overigens heb ik niet speciaal woede nodig om het te willen luisteren
knipoog_dicht.gif
)

Maar hoezeker ben jijzelf er nou van dat jouw muziek ook niet textuele inhoud bevat die jouw christelijk geloof tegenspreekt? Spit je alles uit... ook texten met geen duidelijke betekenis of de lyrics in je Kazachstaanse tracks bijvoorbeeld?
puh2.gif
Overigens, is een text over wraak, geweld of haatgevoelens ook anti-christelijk omdat Jezus juist predikt de andere wang toe te keren en je vijanden lief te hebben? En teksten over sex, zijn er mensen die dat onacceptabel vinden?

En nou hang ik deze post aan die mijn mening ook verantwoord.

En nou ga ik eerst een potje Devourment luisteren. Ja uit pure rebellie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

waar je met muziek vooral rekening mee moet houden als lyrics slecht zijn, is dat je in een bepaalde situatie ineens een zinnetje in je kop kan krijgen... Muziek kan best een grote invloed hebben op je emotie, hoe je voelt... Als het slechte lyrics zijn dan zal je daar hoe dan ook door beinvloed worden, ook merk je dat in eerste instantie misschien niet.

Daarom kan je t beste een beetje uitkijken met wat je luisterd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 03:17:11 schreef Lupi het volgende:

Er is muziek waar ik heel veel van houd en waarbij lyrics soms heel duidelijk en soms vermoeddelijk wat kritiek uiten op het christelijk gedachtegoed. Maar omdat de muziek (dus alles zonder de textuele inhoud) gewoon onwijs gaaf en inspirerend is kan ik er wel gewoon naar luisteren. Vinden jullie dit vreemd? Hier een voorbeeld van zo'n lyric:

'Nine Inch Nails - Heresy'

he sewed his eyes shut, because he is afraid to see

he tries to tell me, what I put inside of me

he's got the answers, to ease my curiosity,

he dreamed a God up and called it Christianity.

God is dead

and no one cares

if there is a hell

I'll see you there

he flexed his muscles to keep his flock of sheep in line

he made a virus that would kill off all the swine,

his perfect kingdom of killing, suffering and pain

demands devotion atrocities done in his name.

God is dead

and no on cares

if there is a hell

I'll see you there

your God is dead,

and no one cares

(drowning in his own hypocrisy)

if there is a hell

I'll see you there

(burning with your God in humility)

Ik moet er wel bij zeggen dat de gegeven lyric wel TE overduidelijk is. Maar misschien dat er in de muziek die jij luistert ookwel lyrics zitten die een anti-christelijke betekenis hebben, maar omdat ze heel abstract of heel algemeen geschreven zijn alleen de schrijver het weet en jij er geen duidelijke betekenis uit haalt. Je kunt dus niet altijd zeker weten of het nummer wat je zo leuk vind misschien wel textueel anti-christelijk is. Trouwens, is een anti-christelijke lyric als deze eigenlijk erger dan een lyric die niet anti-christelijk is, maar ook niet de christelijke God als voornaamste erkent? Voorbeeld hiervan:

'Concrete Blonde - I Call It Love'

Some call it Allah

Some call it God

Some call it Buddha

I call it Love

Some call it power

Come from above

Some call it Jesus

I call it Love

In principe stelt zo'n text dat er andere mogelijkheden zijn naast de christelijke God; de Vader en de Zoon zijn niet per definitie de enige waarheid. Kan zo'n text dan dus ook als afleidend worden beschouwd, afleidend van het geloof in die ene christelijke God, jouw enige waarheid?

Nine Inch Nails, van welke ik de anti-christelijk lyric gaf, is 1 van mijn favoriete musici en natuurlijk vind ik die text op zichzelf niks, maar dat is het juist: het doet me niks. Dus zolang de boodschap ervan me koud laat wend ik mij niet af van God en is het voor mij geen probleem gewoon van de muziek te genieten. Zo kan ik ook zeggen dat ik Marylin Manson bijvoorbeeld (ookal luister ik niet naar hem) best een goeie songwriter vind. Een quote van Manson is 'ik hoop dat met elk stukje muziek dat ik maak, bij de luisteraar God steeds een stukje meer dood gaat'. Artistiek gezien is dit een slecht utgangspunt, want ik als gelovige vind sommige dingen aan z'n muziek ook gewoon leuk om te horen.

Zowiezo is muziek bestempelen als anti-christelijk eigenlijk niet correct, omdat je dan alleen op de teksten let, maar de muziek (instrumentaal) kan niet anti-christelijk zijn. sinds wanneer kunnen melodietjes en drumroffels een religieus statement verkondigen, snap je?
knipoog_dicht.gif
Ieder heeft zijn eigen gevoel bij muziek, dus je kan je er niet gediscrimineerd door voelen.

Wat vinden jullie?

Als je werkelijk Jezus wil volgen en Hem wil liefhebben en je niet van Hem afwenden, dan moet je de dingen wegdoen die je van Hem afwenden, je moet je dan weg houden van de dingen van satan.

want satan pakt je op al je zwakke punten en wil jou altijd laten terug keren naar hem.

je zou als offer en als teken dat je van Hem houdt al die bands en die verkeerde nummers verwijderen.

En instrumenten zou ik niet weten hoe dat zit, ik ben zelf niet zo voor christelijke liederen met bijv. metal muziek, maar dat is misschien ritueel zoals de kerken bijna allemaal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:54:10 schreef Bronze het volgende:

[...]

Als je werkelijk Jezus wil volgen en Hem wil liefhebben en je niet van Hem afwenden, dan moet je de dingen wegdoen die je van Hem afwenden, je moet je dan weg houden van de dingen van satan.

want satan pakt je op al je zwakke punten en wil jou altijd laten terug keren naar hem.

je zou als offer en als teken dat je van Hem houdt al die bands en die verkeerde nummers verwijderen.

En instrumenten zou ik niet weten hoe dat zit, ik ben zelf niet zo voor christelijke liederen met bijv. metal muziek, maar dat is misschien ritueel zoals de kerken bijna allemaal zijn.

Dat betekent dat je dus ook niet met ongelovigen mag praten als zijn hun godsbeeld aan jou vertellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 16 december 2006 13:20:17 schreef Bronze het volgende:

[...]

hoe bedoel je? hoe ze denken hoe god voor hen is?

Er wordt iets verteld over hoe die persoon over God denkt, als je dat niet zou mogen luisteren dan mag je dus ook niet van andere mensen horen hoe zij over God denken?

@Liset, zolang hij niet zingt is het toegestaan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zult twee dingen tegen elkaar uitmoeten wegen..

1. Je mag God niet lasteren.

2. Luisteren naar wat een mens over God vindt.

Die twee hoeven elkaar niet uit te sluiten, maar pure blasfemie (het beledigen van God om het beledigen of het uiten van termen richting God die haaks staan op mij overtuiging).. Daarom luister ik uit princiepe niet naar tekstueel satanisme, ookal is het voor de lol (God houdt niet van die lolletjes) maar luister ik eerder naar andere muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:17:17 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Er wordt iets verteld over hoe die persoon over God denkt, als je dat niet zou mogen luisteren dan mag je dus ook niet van andere mensen horen hoe zij over God denken?

@Liset, zolang hij niet zingt is het toegestaan
puh2.gif

tuurlijk zolang het God, maar niet bespot.

En naar deze muziek luisteren is een eigen keuze tenzij het op de radio komt op je werk ofzo en anders kun je hem gewoon uit knallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat is dan de grens tussen kritisch zijn over God en God bespotten?

Adonai, elohim, el shaddai...

Thou hast become the father of lies,

And I serve thee, henceforth... no more

Becoming thus the essence of sedition;

The steadfast gleam of the unsheated rapier,

The falchion's forceful thrust

At the heart of thy empire... the adam kadmon

To impart the knowledge - the cognizance - of thine

For this I slither in aspect through eden's gleanings

For this I bid cain slayeth his brother

For this I rend the weakest salient of thy diadem,

As I, its jewel and very metal shall reflect no more

Your light - the light of enslavement;

The essence of constancy and misaligned justice

To a multitude that knows no freedom...

Ignorant of how subtle the fetter tightens

They shall raise me a saviour - and crown thee a liar

For this I strike with balanced blade,

And spit upon the throes of thine angels' desire

I will not serve... henceforth

Dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet weten wie dat anders zou moeten zeggen? (Maar het kan zijn dat dit geschreven is vanuit de visie van de slang in het paradijs). En nee ik heb hem niet in het Nederlands maar een stukje vertaling:

Adonai, elohim, el shaddai...

Gij zijt de vader van leugens gebleken

En ik zal u voortaan niet meer volgen

[..] een stuk over de slang die door Eden kruipt, Cain die Abel doodslaat, als hij aan de macht komt zullen de edelstenen niet meer blnken en het metaal niet meer schitteren. Uw licht (God?), het licht van slavernij. Iets over de essentie van standvastigheid en verkeerde gerechtigheid.

Ze zullen mij als verlosser opheffen en zullen u als Leugenaar kronen, etcetra..

Ik zal u voortaan niet meer dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid