Spring naar bijdragen

Klopt iets niet in de Bijbel...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 20 november 2006 12:13:18 schreef Harm-Jan het volgende:

Volgens mij is dat voor God onmogelijk. God kan enkel goede dingen schapen, geen zondige mensen.

Ben ik helemaal met je eens!

Maar...toch waren er al andere mensen, zoals blijkt toen Kaïn op de vlucht geing...

Hoe verklaar je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 12:17:41 schreef Kate het volgende:

[...]

Ben ik helemaal met je eens!

Maar...toch waren er al andere mensen, zoals blijkt toen Kaïn op de vlucht geing...

Hoe verklaar je dat?

Misschien overlevenden van al die stedebouwers van vóór de schepping? In de Bijbel staat niet dat het niet kan, dus het is vast waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 12:13:18 schreef Harm-Jan het volgende:

Volgens mij is dat voor God onmogelijk. God kan enkel goede dingen schapen, geen zondige mensen.

Wow, nooit geweten dat er voor God iets onmogelijk was widegrin.gif

Ik bedoel het niet vervelend, maar wellicht zou je eens kunnen nadenken over wat je hier over de Ene die het Al is hebt geschreven? flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 03:46:34 schreef anastasia het volgende:

[...]

Wow, nooit geweten dat er voor God iets onmogelijk was
widegrin.gif

Ik bedoel het niet vervelend, maar wellicht zou je eens kunnen nadenken over wat je hier over de Ene die het Al is hebt geschreven?
flower.gif

Het is een wat juridische formulering, maar Katholieken denken er eigenlijk net zo over. Aangezien God de maatstaf is voor het goede, is alles wat Hij schept automatisch goed. Wat God kan of niet kan, daar doe ik geen uitspraak over, maar één van de Katholieke dogma's is dat God's acties voor rede vatbaar zijn, dus in die zin kan je wel zeggen dat God slechte dingen schept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je zou kunnen stellen dat iets wat naar onze menselijke maatstaven "slecht" is, dat voor God wel eens anders zou kunnen liggen, maar dat wij vanuit ons beperkte perspektief niet kunnen zien wat er goed aan is.

Derhalve zou God er voor kunnen kiezen om een volkomen zondig mens te scheppen als dat goed zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:43:02 schreef anastasia het volgende:

Ik denk dat je zou kunnen stellen dat iets wat naar onze menselijke maatstaven "slecht" is, dat voor God wel eens anders zou kunnen liggen, maar dat wij vanuit ons beperkte perspektief niet kunnen zien wat er goed aan is.

Derhalve zou God er voor kunnen kiezen om een volkomen zondig mens te scheppen als dat goed zou zijn.

Hij zou het wellicht kunnen, maar Hij doet dat dat niet. Vanuit Katholiek perspectief dan he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:49:55 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Hij zou het wellicht kunnen, maar Hij doet dat dat niet. Vanuit Katholiek perspectief dan he?

Vanuit God's perspectief ook niet aangezien God goed is. Dat zou wat zijn zeg, dat God slechte dingen gaat scheppen. Na elke scheppingsdag zei God het is goed en bij de mens het is zeer goed.

Ik kan me niet voorstellen dat na de zondeval God zei laat ons zondige mensen schapen, niet naar mijn beeld en het is goed. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dit altijd een lastig vraagstuk gevonden.

Ik heb een tijdschema gemaakt van hoe het ongeveer geweest had kunnen zijn. Aangezien de bijbel niet genoeg informatie geeft over leeftijden en tijdsduur heb ik zelf wat moeten invullen. Ik heb geprobeert om de tijdsduren zo realistisch mogelijk te houden.

En ik ga ervan uit dat een vrouw iemands vrouw wordt rond de leeftijd van 20. Ook ga ik ervan uit dat de leeftijden van man en vrouw rond dezelfde leeftijd zaten als ze met elkaar gingen.

1 Creatie: Leeftijd Adam 25 jaar.

God maakte Adam en Eva als volwassen mensen, dus ik

gok dat Adam en Eva er uitzagen als mensen van 25 jaar.

Bij de creatie was Adam dus 25 jaar.

--- Is het mogelijk dat Adam en Eva tussen stap 1 en 2 al kinderen hebben gekregen? Waarom zouden ze zich dan schamen voor elkaars lichaam met de zondeval? Ze hadden immers al van alles met elkaar uitgespookt.

2 Zondeval: Leeftijd Adam 45 jaar.

Het lijkt mij redelijk eerlijk om te zeggen dat het ongeveer 20 jaar geduurd heeft voordat Adam en Eva tot zonde werden verleid. 20 Jaar is misschien nog wel te veel.

3 Geboorte Cain: Leeftijd Adam 47 jaar.

Ook nu lijkt het me eerlijk om te zeggen dat het 2 jaar geduurd heeft na de zondeval voordat Adam en Eva aan de slag gingen.

4 Geboorte Abel: Leeftijd Adam 53 jaar.

Laten we zeggen dat er tussen Cain en Abel's geboorte 5 jaar heeft gezeten.

--- Wilde Cain een vrouw hebben toen hij naar het land Nod vertrok, dan moest deze vrouw vlak na Abel geboren zijn ( indien later, dan zou ze te jong zijn voor Cain ). Of tussen Cain en Abel in. Of vlak voor de zondeval ( anders was ze te oud voor Cain )

5 Offer en moord op Abel: Leeftijd Adam 73 jaar.

Op een leeftijd van 20 jaar Kan Abel oud genoeg zijn geweest om schaapherder te zijn en om een offer naar God toe te brengen. Eerder kan ook, maar ik weet niet precies hoe oud mensen vroeger waren voordat ze gingen werken. Dus 20 jaar lijkt me eerlijk.

6 Cain met vrouw naar het land Nod: Leeftijd Adam 74 jaar.

Laten we zeggen dat het een jaar lang geduurd heeft voordat God hem wegstuurde ( hoogstwaarschijnlijk een paar dagen, maar 1 jaar lijkt me eerlijk ). De mensen die hij bedoeld die hem zouden kunnen vermoorden zouden geboren moeten zijn in de 20 jaar voor de zondeval en/of de mensen die geboren zijn na de geboorte van Abel. Indien het mensen zijn van na de geboorte van Abel, zouden dat redelijk jonge mensen geweest moeten zijn ( goeie zinsopbouw ).

7 Geboorte Seth: leeftijd Adam 130 jaar.

Zoals in de bijbel vermeld werd Seth geboren op Adam's leeftijd van 130 jaar en nadat Cain, Abel had vermoord.

Dit laatste stuk is waarschijnlijk niet echt te snappen, maar wou het er toch even bijzetten. Dus lezen op eigen risico puh2.gif

Tussen het vertrek van Cain naar het land Nod en de Geboorte van Seth zit volgens mijn tijdschema 56 jaar.

Ik denk dat ik eerlijk met de leeftijden en tijdsduren omgegaan ben, en als het niet zo is dan heb ik dus een speling van 56 jaar. Wat dus inhoud dat in die 56 nog meer mensen hadden kunnen geboren ( in 56 jaar kunnen 11 mensen geboren worden als je er van uitgaat dat Adam en Eva elke 5 jaar 1 kind krijgen. ) En die kinderen krijgen rond hun 22e ( als een aannemelijke leeftijd dat de vrouwen zwanger raakten )ook weer kinderen.

Dus 56 jaar min 22 = 34 jaar.

2 mensen kunnen in 34 jaar om de 5 jaar ongeveer 7 kinderen krijgen. 11 mensen dan ongeveer 35 ( lijkt me een eerlijk aantal).

35 mensen + 11 mensen is 46 mensen. Cain zou dus ongeveer 45 mensen ( eigenlijk broers, zussen ) hebben die hem zouden kunnen vermoorden.

Naja, dit tot zover ongeveer mijn kijk op Genesis. Let op dat ik veel aannames gedaan heb ( al denk ik wel dat die aannames ruim genoeg genomen zijn ). Er zit misschien vast wel ergens een fout, want ben niet zo goed in wiskunde.

Maar ik ben wel benieuwd wat de mensen van mijn tijdschema vinden. En als er een fout in zit, laat het me weten.

Weet iemand trouwens wat vroeger een normale leeftijd was om te trouwen? En op wat voor leeftijd de meeste vrouwen zwanger raakten? Ik ben nu dus ervan uitgegaan dat het rond de 22e zit. Maar was dat vroeger niet jonger?

Zo, en weer een hoop tijd verspild op internet puh2.gif

EDIT: HAHA ik hoop dat het te snappen valt. Want een onduidelijke zooi puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 03:46:34 schreef anastasia het volgende:

[...]

Wow, nooit geweten dat er voor God iets onmogelijk was
widegrin.gif

Ik bedoel het niet vervelend, maar wellicht zou je eens kunnen nadenken over wat je hier over de Ene die het Al is hebt geschreven?
flower.gif

Ik denk dat God zowel goede dingen als slechte dingen kan creeren. Als hij dat wil. Dat God niet alleen goede dingen kan creeren maar ook slechte is te zien in het ontstaan van de duivel. God heeft de duivel gecreerd door hem uit de hemel te verbannen. En daarvoor door de mens te creeren waardoor er onenigheid tussen hem en de duivel ontstond.

In dit geval heeft hij niet direct de duivel als boosaardig persoon gecreerd. Maar is het een gevolg van de interactie tussen twee "personen" En in zo'n interactie creeer je ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 22:50:39 schreef frodo het volgende:

[...]

Ik denk dat God zowel goede dingen als slechte dingen kan creeren. Als hij dat wil. Dat God niet alleen goede dingen kan creeren maar ook slechte is te zien in het ontstaan van de duivel. God heeft de duivel gecreerd door hem uit de hemel te verbannen. En daarvoor door de mens te creeren waardoor er onenigheid tussen hem en de duivel ontstond.

In dit geval heeft hij niet direct de duivel als boosaardig persoon gecreerd. Maar is het een gevolg van de interactie tussen twee "personen" En in zo'n interactie creeer je ook.

Ja, op die manier kan je ook rdeneren dat het kwaad ontologisch gezien uiteindelijk bij God vandaan komt, maar dan laat je wel de vrije wil buiten beeld. Heel Protestants trouwens, daar niet van. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 22:54:53 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ja, op die manier kan je ook rdeneren dat het kwaad ontologisch gezien uiteindelijk bij God vandaan komt, maar dan laat je wel de vrije wil buiten beeld. Heel Protestants trouwens, daar niet van.
knipoog_dicht.gif

rofl.gif Pius rattus est.

Maar wel een rat met humor widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 22:54:53 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ja, op die manier kan je ook rdeneren dat het kwaad ontologisch gezien uiteindelijk bij God vandaan komt, maar dan laat je wel de vrije wil buiten beeld. Heel Protestants trouwens, daar niet van.
knipoog_dicht.gif

Protestants? Dat zou kunnen. Toch ben ik katholiek opgevoed.

Al is dat al weer wat jaartjes geleden en heb ik sindsdien zelf regelmatig nagedacht over God en religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:05:06 schreef Gorthaur het volgende:

Niet unaniem hoor.

Jaja, ik weet het, Evangelischen en Methodisten. widegrin.gif Toch was dat wel hét hoofdpunt van de Reformatie, daar draaide het allemaal om. Nouja, als dat kennelijk opgelost is, dan kunnen jullie net zo goed weer terugkeren naar de Kerk. Bedenken we samen een mooie Evangelische ritus. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hypothese

---------

"Klopt iets niet in de Bijbel..."

Weerlegging van de hypothese

----------------------------

De Bijbel is het Woord van God, verspreid door de Heilige Geest, zodat alles wat daarin staat de Waarheid is. Het is dus triviaal dat alles wat in de bijbel staat klopt. Dientengevolge is de vraag over het al dan niet kloppen van feiten uit de Bijbel volstrekt overbodig. Bovendien is uw hypothese niet enkel ongefundeerd maar is ze eveneens een motie van wantrouwen en ongeloof tegenover God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:30:22 schreef Dave het volgende:

[...]

Vanuit God's perspectief ook niet aangezien God goed is. Dat zou wat zijn zeg, dat God slechte dingen gaat scheppen. Na elke scheppingsdag zei God het is goed en bij de mens het is zeer goed.

Maar als je eens goed naar zijn creatie kijkt zie je dat er ook veel slechte elementen in voortkomen. In de aarde en natuur die God geschapen heeft komen veel voor de mens giftige stoffen voor. (bijvoorbeeld arsenicum) Dan kun je niet zeggen dat God alleen goede dingen kan creeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:32:55 schreef klaas2 het volgende:

Hypothese

---------

"Klopt iets niet in de Bijbel..."

Weerlegging van de hypothese

----------------------------

De Bijbel is het Woord van God, verspreid door de Heilige Geest, zodat alles wat daarin staat de Waarheid is. Het is dus triviaal dat alles wat in de bijbel staat klopt. Dientengevolge is de vraag over het al dan niet kloppen van feiten uit de Bijbel volstrekt overbodig. Bovendien is uw hypothese niet enkel ongefundeerd maar is ze eveneens een motie van wantrouwen en ongeloof tegenover God.

Als een hypothese verworpen is wordt er vaak een nieuwe gevormd; een idee? (Tip: Een hypothese moet verworpen of aangenomen kunnen worden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid