Spring naar bijdragen

Magische wezens en Christus


Aanbevolen berichten

uhm, soms kom ik in een winkel met allerhand zaken, en daarbij ook fantasy en occulte dingen... maar waarom zou dat iets ergs aandoen? ik bedoel, zelfs heel wrede tekeningen en kunst hoeven geen indruk te maken... als je het (het zijn maar dingen, objecten) laat inwerken op je eigen stemming, dan moet iemand dat zelf weten, en als iemand in allerlei nog vagere wezens en krachten gelooft, dan moet hij dat nog meer zelf weten (ik hoop wel altijd dat zulke personen op latere leeftijd daar mee ophouden... mensen zoals Jomanda blijkbaar niet, maar dat zullen ook wel ernstige gevallen zijn)...

ik denk dat alles prima is zolang je de leesboeken-en-speculatie wereld uit elkaar houdt met de wereld waarin je leeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

uhm....leuk onderwerp big-smile.gif

Ik heb in huis: tarotkaarten, een aantal boeken over hekserij, een boek over de magische toepassing van kruiden, boeken over tarot, edelstenen uit new age winkels, een bescheiden verzameling fantasyboeken.

Kan dit kwaad? Denk ik niet. Die boeken over hekserij e.d. heb ik ooit lang geleden aangeschaft, en gelezen. Helpen me nu paganistische vriendjes en vriendinnetjes beter te begrijpen. De tarot zie ik zoals Anastasia hem ziet; psychologisch hulpmiddeltje. Bovendien vind ik symboliek heel interessant en dan is de tarot een ware speeltuin. Fantasy vind ik entertainment, en halfedelstenen spaar ik: ik vind ze mooi.

Ik heb niet echt het gevoel dat ik een huis vol demonen heb...zou het haast wel gaan denken na deze posts puh2.gif

Anastasia, wat bedoel je met magisch christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mensen die ooit in de magische hoek van het new age wereldje zijn aanbelandt en van daaruit christen worden, blijven vaak in de magisch christelijke hoek hangen.

Sjaloom anastasia,

Scherp gezien. Want dat is iets wat mij ook opvalt, dat vooral zulke christenen aan bepaalde voorwerpen nog steeds bovennatuurlijke krachten verbinden. Alleen nu worden deze krachten demonen genoemd. Soms gaan ze daarin nog verder en verbinden "goddelijke krachten" of zegeningen aan bijvoorbeeld het proclameren van bijbelteksten of aan bepaalde liederen, boeken of riten (zoals vaandelen, of het op een bepaalde manier zingen).

Het jammere daarbij is dat ze hun eigen visie als gezaghebbender gaan beschouwen dan die van hen die niet vanuit het magische wereldje bekeerd zijn tot het christendom. Immers, de "ex-newagers" hebben zelf in dat wereldje gezeten, dus zullen daardoor toch wel er meer van weten? Terwijl hun visie juist net zo subjectief is, of misschien zelfs subjectiever, vanwege hun negatieve ervaringen.

De uitdaging voor deze christenen is juist om dat magische denken los te laten en zich werkelijk bevrijd te weten door het Evangelie. Ze hoeven juist niet in elk object bovennatuurlijke krachten te zien, ze hoeven juist niet de Schrift als bezweringsformule te gebruiken. Dat is verleden tijd, die tijd mogen ze achter zich laten. Alleen dat is zo verrekte moeilijk als je gewend bent zo te denken, en ook juist ervaringen in die hoek hebt, en geen ervaringen in die ándere, bevrijdende hoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robert

Ik denk dat de denkbeelden van veel ex-newagers, exheksen en alles wat uit die hoek komt, best nog wel overeenkomt met hoe ik er zelf over denk. knipoog_dicht.gif

Naar mijn mening is het ook zo dat demonen zich op een bepaalde manier kunnen verbinden aan voorwerpen, afhankelijk van waar dat voorwerp voor bedoeld is. Ik zou zeg maar nooit de bezem van een heks overkopen om mijn huis mee schoon te maken. Niet dat ik direct bezeten zal raken door die bezem, maar wel dat er door die bezem een negatieve invloed is bij mij in huis dan.

En ook geloof ik dat het kracht heeft om teksten uit de Bijbel te proclameren. Woorden hebben mijns inziens namelijk veel kracht, iets waar in Spreuken ook veel over gesproken wordt. En dan hebben woorden niet alleen kracht in het neerhalen van personen. Maar ook ten postieve of negatieve in geestelijke zin. Zo zijn de woorden die uitgesproken worden als de gemeente de zegen meegegeven wordt, niet zomaar woorden, maar woorden met een veel diepere lading die zegen brengt.

En ik vind het op zich van jou ook subjectief als je zegt dat ze die tijd achter zich zouden moeten laten en daar bij wijze van spreken zelfs nog bevrijd van zouden moeten worden, dat laatste komt op mij dan best apart over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@ Robert

[..]

En ik vind het op zich van jou ook subjectief als je zegt dat ze die tijd achter zich zouden moeten laten en daar bij wijze van spreken zelfs nog bevrijd van zouden moeten worden, dat laatste komt op mij dan best apart over.

Sjaloom TimonK,

Magisch denken wordt in de Schrift in elk geval al veroordeeld. Het is juist niet de bedoeling dat we magische krachten in voorwerpen gaan zien. Incidenteel zie je in de Schrift weleens dingen gebeuren die daarop lijken, maar de vraag is of dat geen invloeden van het magische denken van de joden destijds waren. Ook zij hebben hard moeten leren dat af te leggen.

Vanzelfsprekend kun je over voorwerpen als een bijbel of een rozenkrans de zegen vragen, maar die zegen heeft dan niet zo'n magische werking als sommige christenen ons willen doen geloven. Een zegen is een zegen, niet meer en niet minder. Het is geen formule waarmee je gegarandeerd zus en zo krijgt. Een zegen (of vloek) blijft een gebed en voor God dus geheel vrijblijvend om te verhoren of niet.

Er is daarnaast ook een verschil tussen kracht en bovennatuurlijke kracht. Woorden hebben kracht, maar geen bovennatuurlijke of magische kracht. Ik heb het idee dat ex-newagers die scheidslijn niet altijd zo zien en daardoor dus nog steeds magische krachten aan voorwerpen en formules toekennen. Alleen noemen ze die krachten nu anders, zoals demonen of zegeningen.

Dat is dus magisch denken, omdat er in weze dan niets in je denkwijzen veranderd is. Behalve dan dat je krachten die je eerst positief vond, nu negatief vindt. Terwijl het mij evident lijkt dat God niets met dat soort magisch denken te maken wil hebben en het afleggen van dat magische denken inderdaad echte bevrijding kan schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:15:20 schreef Frique het volgende:

wat ik mij afvroeg, of het wel kan dat ik en van magische wezentjes, dingetjes houd (Elfjes, feetjes, pegasussen, mijn kamer staat er vol van!) en Christelijk ben.. Kan dat wel, heeft dat invloed op je geloof? ga je rare dingen denken/doen? ik geloof niet dat die wezentjes echt bestaan, dat niet..

Ieder z'n hobby zal ik maar zeggen. Je kunt volgens mij wel degelijk doorslaan in zo'n fantasie wereld en overal engelen en feetjes en elfjes zien en de kaboutertjes overal de schuld van gaan geven. puh2.gif

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:35:26 schreef Harm-Jan het volgende:

Nee hoor... trouwens het zijn mythologische wezens geen magische.

Quote:
Maar als er niet wat mee uitgebeeld wordt? Is het dan direct verkeerd? Ik vind zelfs de Noorse mythologie fantastisch met reuzen, trollen, elfen, draken en reusachtige slangen..

Het is onderdeel van een andere religie, maar ook daar zit vaak symboliek in, en als er geen symboliek in zit is het nog steeds mooi als fantasy
smile.gif

Weet je, om eerlijk te zijn komt Jezus ook regelmatig op mij over als een mythologisch wezen, vooral wanneer hij wonderen verricht: over water lopen, water in wijn veranderen etc.

Maar dit blijven hangen in de verbeelding vind ik ergens gevaarlijk, omdat ik dan het oog voor de symboliek verlies -zoals jij die herkende in de Noorse mythologie- en voor mijn gevoel eigenlijk hetzelfde doe als mensen die overal kabourtjes en elfjes menen zien.

Voor mij is de symboliek van de Noorse en Bijbelse mythologie gelijkwaardig. Dat wil niet zeggen dat ik de héle Bijbel als mythologisch beschouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou luitjes, nu had ik toch wat ik was aan het fietsen en gebeurde mij toch iets ongelofelijks!

Ik had haast weet je wel, want ik had afspraken en ik moest in mijn verstand nog van alles.

Stonden daar ineens twee mannetjes in de slootwal, tussen de afgestorven bladeren zo bij een boerenslootje.

Ik dacht ja hoor dat zal mijn fantasie wel zijn en ik fietste door, ik deed net alsof ik hen niet zag.

En wimpelde de gedachte weg, dat het mijn verbeelding was.

Welke verbeelding eigenlijk, mijn fantasie is ergens toen ik volwassen werd totaal verdwenen. Plotseling, zonder dat ik er erg in had. Ik werd serieus, verantwoordelijk en ik maakte mij vooral veel zorgen over dingen die misschien helemaal niet zo belangrijk zijn in wezen. Ik kreeg verantwoordelijkheden en ik moest mij aan verplichtingen houden en dit was blijkbaar de dood van mijn fantasie die ik als kind nog bezat.

Bovendien moet je vooral niet gek doen, als je als volwassen persoon in van die gekke dingen geloofd. Ja, die mensen moeten niet doorschieten, ze verliezen het contact met de realiteit.

Maar ooit wel eens beseft dat als je zo serieus wordt, je het contact met de realiteit verliest. De wereld schijnt zwart/wit te worden en nergens is nog die fantasie van het kind zijn te vinden.

Ik ga die serieuze mensen geloven, die volwassen dat ik dan toch maar zo ga leven zoals zij leven en de wereld ga zien via hen ogen. Dus dat gebeurd er meestal met kinderen die ouder worden, ze verliezen contact met de werkelijkheid en met de magie van het leven.

Als volwassenen stralen hen ogen niet meer en ze hebben het alleen maar druk, eigenlijk zien ze niet meer wat er werkelijk toe doet.

Vertelt iemand jou een verhaal dat ie een elf heeft gezien, dan wimpel je het weg en sluit je, je af voor diegene. Je maakt je bezorgd, gaat het wel helemaal goed. Je knijpt de sprankeling als het ware dood en sommige mensen trappen het nog meer dan plat. Door in dat moois iets slechts te zien. Tja, dan zit er niets anders op dan het verdwijnt en het onzichtbaar wordt voor de meeste mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit even in zijn algemeenheid

Misschien moeten we elkaar maar in de waarde laten en nergens een oordeel over vellen, maar open staan voor wat voor moois de ander heeft te zeggen te vertellen.

Zonder daar waarde aan te geven, zonder te bepalen of de

1 nu gelijk heeft of niet.

Wie weet hebben we beide gelijk.

Maar als iemand iets moois beleefd net als een kind thuis komt met een gevonden veertje en dit met stralende ogen laat zien.

Net als ik misschien met een prachtig verhaal kom waar ik met stralende ogen over kan vertellen.

Over die twee mannetjes!

Probeer dan open te staan voor het verhaal van de ander, wie weet heeft die werkelijk wat moois te vertellen.

Sta open voor het kind wat aan komt vol trots met het veertje wat hij/zij je laat zien.

Wimpel niet zomaar het magische denken weg, kinderen kunnen later nog lang genoeg volwassen zijn.

Samengevoegde post 30-12-2006 23:01:50:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:52:08 schreef Thorgrem het volgende:

Maar Liefde, ben je nu nog naar die twee mannetjes toegefietst om ze aan te spreken?

Zoals ik al zei ik was met mijn verstand bezig met een telefoongesprek die ik wilde afhandelen en had op mijn manier haast. Dus ik fietste deze mannetjes straal voorbij. Thuis ben ik meteen naar de telefoon gelopen en belde voor de zakelijke dingen die ik wilde regelen.

Later die dag ging ik zitten achter mijn computer en toen verscheen het mannetje!

Leuk mannetje, bijzonder ook!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 30 december 2006 22:59:32 schreef liefde het volgende:

Misschien moeten we elkaar maar in de waarde laten en nergens een oordeel over vellen, maar open staan voor wat voor moois de ander heeft te zeggen te vertellen.

Zonder daar waarde aan te geven, zonder te bepalen of de

1 nu gelijk heeft of niet.

Wie weet hebben we beide gelijk.

Maar als iemand iets moois beleefd net als een kind thuis komt met een gevonden veertje en dit met stralende ogen laat zien.

Net als ik misschien met een prachtig verhaal kom waar ik met stralende ogen over kan vertellen.

Over die twee mannetjes!

Probeer dan open te staan voor het verhaal van de ander, wie weet heeft die werkelijk wat moois te vertellen.

Sta open voor het kind wat aan komt vol trots met het veertje wat hij/zij je laat zien.

Wimpel niet zomaar het magische denken weg, kinderen kunnen later nog lang genoeg volwassen zijn.

Mijn reactie was niet serieus bedoeld, jammer dat dat niet goed uit de verf is gekomen smile.gif.

Als toekomstig docent primair onderwijs zal ik natuurlijk geheel openstaan voor de fantasievolle belevingswereld van kinderen.

Maar stukje bij beetje worden we ouder en moeten we meer en meer verantwoordelijkheden dragen en zullen dus realistisch naar de wereld kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:59:32 schreef liefde het volgende:

Misschien moeten we elkaar maar in de waarde laten en nergens een oordeel over vellen, maar open staan voor wat voor moois de ander heeft te zeggen te vertellen.

Zonder daar waarde aan te geven, zonder te bepalen of de

1 nu gelijk heeft of niet.

Wie weet hebben we beide gelijk.

Maar als iemand iets moois beleefd net als een kind thuis komt met een gevonden veertje en dit met stralende ogen laat zien.

Net als ik misschien met een prachtig verhaal kom waar ik met stralende ogen over kan vertellen.

Over die twee mannetjes!

Probeer dan open te staan voor het verhaal van de ander, wie weet heeft die werkelijk wat moois te vertellen.

Sta open voor het kind wat aan komt vol trots met het veertje wat hij/zij je laat zien.

Wimpel niet zomaar het magische denken weg, kinderen kunnen later nog lang genoeg volwassen zijn.

Samengevoegde post 30-12-2006 23:01:50:

[...]

Zoals ik al zei ik was met mijn verstand bezig met een telefoongesprek die ik wilde afhandelen en had op mijn manier haast. Dus ik fietste deze mannetjes straal voorbij. Thuis ben ik meteen naar de telefoon gelopen en belde voor de zakelijke dingen die ik wilde regelen.

Later die dag ging ik zitten achter mijn computer en toen verscheen het mannetje!

Leuk mannetje, bijzonder ook!

Of hij werkelijkheid was of fantasie van uit mijn eigen bewustzijn dat kan ik niemand zwart op wit gegeven.

Ons eigen bewustzijn, onze eigen ziel is bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:02:48 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Mijn reactie was niet serieus bedoeld, jammer dat dat niet goed uit de verf is gekomen
smile.gif
.

Als toekomstig docent primair onderwijs zal ik natuurlijk geheel openstaan voor de fantasievolle belevingswereld van kinderen.

Maar stukje bij beetje worden we ouder en moeten we meer en meer verantwoordelijkheden dragen en zullen dus realistisch naar de wereld kijken.

Ik reageerde niet op jou, gewoon in het algemeen! Jouw vraag is prima hoor en ik probeer niet aanvallend te zijn in mijn tekst dus ik hoop dat niemand dat ook zo leest. Das niet mijn bedoeling namelijk.

Primair onderwijs wat is dat?

Samengevoegde post 30-12-2006 23:07:44:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:06:56 schreef liefde het volgende:

[...]

Ik reageerde niet op jou, gewoon in het algemeen! Jouw vraag is prima hoor en ik probeer niet aanvallend te zijn in mijn tekst dus ik hoop dat niemand dat ook zo leest. Das niet mijn bedoeling namelijk.

Primair onderwijs wat is dat?

Wat vind je bespottelijk Thijs?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:06:56 schreef liefde het volgende:

[...]

Ik reageerde niet op jou, gewoon in het algemeen! Jouw vraag is prima hoor en ik probeer niet aanvallend te zijn in mijn tekst dus ik hoop dat niemand dat ook zo leest. Das niet mijn bedoeling namelijk.

Primair onderwijs wat is dat?

Ik zag je toevoeging later al smile.gif Fantasie is een waardevol en een mooi iets.

Primair onderwijs is basisonderwijs groep 1 t/m 8 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie er ooit wel eens over nagedacht dat mensen met fantasie of kinderen meer in de werkelijkheid leven.

Maar dat wij als volwassenen en bv door onze maatschappij (druk, vele verantwoordelijkheden, computer, tv staat de hele dag aan) deze fantasie en dus die werkelijkheid niet genoeg ruimte bieden

Dat we denken dat we zulke gekke dingen maar niet moeten zien, bedenken en in geloven etc.

Maar dat in werkelijkheid leven vanuit fantasie de manier van gelukkig leven is en niet wat wij als volwassen denken dat normaal is?

Ik weet het antwoord zelf ook niet, hier ben ik over aan het filosoferen als het ware.

(((leuk primair onderwijs, succes met je mooie werk als meester! ja fantasie is erg belangrijk immers vanuit het kind zijn, kun je vaak hele bijzondere dingen. Beleef je alles intens, bv je verjaardag wat een feest en de kermis je kijkt je ogen uit. Je bent als het ware zielsgelukkig))))

Samengevoegde post 30-12-2006 23:19:47:

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:08:27 schreef Thijs het volgende:

Nou ja, als ik overal mannetjes zie lopen dan zou ik toch hulp gaan zoeken.

Heb ik gezegd dat ik overal mannetjes zie lopen, tja dan zou ik misschien ook wel gek worden!

Gelukkig niet, heb genoeg aan het al die mensen zien.

Ik zag twee mannetjes, niet meer en niet minder!

Jammer dat je het zo opvat! Je staat niet open voor mij, blijkbaar uit je eigen onmacht. Geeft niet, ik begrijp dat wel.

Samengevoegde post 30-12-2006 23:21:51:

d

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook wel eens dat er een boze man achter me aan zit die me kwaad wil doen(serieus). Op andere tijdstippen ben ik me er van bewust dat het fantasie is en dat ik met mijn 1m92 prima in staat ben iemand een flinke ros te verkopen. Ik heb ook wel eens dingen gezien in mijn kamer, verschijningen als het ware. Maar het heeft me nooit iets opgeleverd, alleen maar naar beneden gehaald. Als ik mannetjes zou zien zou ik direct bij mijn psychiater aan kloppen of iemand voor me laten bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:17:20 schreef liefde het volgende:

Hebben jullie er ooit wel eens over nagedacht dat mensen met fantasie of kinderen meer in de werkelijkheid leven.

Misschien een idee om daar een apart topic over te beginnen? Vind het namelijk wel een interessante gedachte, die hier helaas wat offtopic is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

jammer de post hiervoor verdwenen weet niet waar, zit een nieuw systeem in dat het samenvoegt etc ben er zelf niet zo blij mee maar goed.

Ja fantasie is belangrijk. Ga maar na hoe een kind een verjaardagsfeestje ervaart en een dagje naar de kermis. Ze zijn zielsgelukkig.

Wij verliezen dat vaak als volwassenen, wie weet leeft een kind meer in de werkelijke wereld dan wij.

Door onze drukke maatschappij, televisies, telefoons, druk druk druk en al die verantwoordingen die we samen hebben geschapen. Wie weet hebben we onszelf op die manier uit die fantastische werkelijkheid ontrokken.

En Thijs, jammer dat je niet open staat voor mij. Ik zie niet overal mannetjes. Zou een dolle boel worden dat wel. Ik zag er twee!

Dat je niet open staat voor mij, zegt meer over jou eigen onmacht.

Samengevoegde post 30-12-2006 23:33:41:

Het ging toch over Christus en magische wezens en of dat ook samen gaat.

In mijn leven bestaat Christus ik heb hem net zo goed gezien als een magisch wezen. Dus dat gaat prima samen!

En tja dat wordt een hele discussie inderdaad Timon K welke werkelijkheid nu echt is, toch ontstaat het hier on topic. Wat zou het verband zijn?

Doet mij denken aan het verhaal dat Jezus zijn lichaam niet meer in de grot was na zijn dood. Dat anderen hem hadden gezien, zijn verschijning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Heb ik gezegd dat ik overal mannetjes zie lopen, tja dan zou ik misschien ook wel gek worden!

Gelukkig niet, heb genoeg aan het al die mensen zien.

Ik zag twee mannetjes, niet meer en niet minder!

Nou ja, je zag twee mannetjes lopen. Of het nou een mannetje of 5000 mannetjes zijn, je zag iets lopen. De meeste mensen zien dat neit lopen als ze aan het fietsen zijn, dus het is op zijn minst een beetje ''apart''.

Quote:
Jammer dat je het zo opvat! Je staat niet open voor mij, blijkbaar uit je eigen onmacht. Geeft niet, ik begrijp dat wel.

Ik sta niet open voor onzin nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ liefde

zolang we blijven bij de vragen van de TS is er inderdaad geen enkel probleem. knipoog_dicht.gif

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:15:20 schreef Frique het volgende:

wat ik mij afvroeg, of het wel kan dat ik en van magische wezentjes, dingetjes houd (Elfjes, feetjes, pegasussen, mijn kamer staat er vol van!) en Christelijk ben.. Kan dat wel, heeft dat invloed op je geloof? ga je rare dingen denken/doen? ik geloof niet dat die wezentjes echt bestaan, dat niet.. Ik heb dit vaker gevraagd, maar ik kon aan de antwoorden geen touw vastknopen..

Je hebt gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hoeft ook niet!

De 1 ziet Jezus wel en de ander niet.

De 1 ziet wel een engel en de ander niet.

En tja de 1 ziet wel een elf en de ander niet en al deze drie dingen gelden al vele eeuwen en al vele eeuwen geloofd de 1 wel en de ander weer niet!

Stel je nu eens voor als we elkaar nu eens werkelijk serieus gingen nemen.

Dat zou toch mooi zijn!

Dan had jij mij vertelt wat leuk dat je dat beleefd hebt, inplaats van dat je schrijft ik sta niet open voor onzin nee.

Nee inderdaad je staat niet open, dat klopt.

Samengevoegde post 30-12-2006 23:45:50:

Quote:

Op woensdag 18 oktober 2006 12:15:20 schreef Frique het volgende:

wat ik mij afvroeg, of het wel kan dat ik en van magische wezentjes, dingetjes houd (Elfjes, feetjes, pegasussen, mijn kamer staat er vol van!) en Christelijk ben.. Kan dat wel, heeft dat invloed op je geloof? ga je rare dingen denken/doen? ik geloof niet dat die wezentjes echt bestaan, dat niet.. Ik heb dit vaker gevraagd, maar ik kon aan de antwoorden geen touw vastknopen..

-----------------------------

Ja, je kan rare dingen gaan doen en denken maar dat geldt voor ieder mens die doorschiet en echt het contact met de werkelijkheid verliest! Dat kan, dat kan in alles wat je doet.

Verder is het volgens mij zo dat als je, geloof uit jezelf beleefd en het voelt voor jou goed die beeldjes om je heen te hebben. Het gewoon prima is. Ik kan het mij moeilijk voorstellen dat god het af zou wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat zo wordt ie boos dat geloof ik niet.

Ik begrijp je wel Thijs hoor! Je hoeft ook niet open voor mij te staan. Soms is het goed dat de 1 wel geloofd en de ander weer niet, wie weet houden we elkaar op die manier in evenwicht.

Ik zelf heb mij heel erg open gesteld paar jaar terug en toen ging ik soms op in mijn eigen wereld.

Dat was heel bijzonder maar ook verwarrend, als er niet mensen in mijn buurt waren geweest zo nuchter als jij, tja dan had ik misschien het contact met de werkelijkheid helemaal kunnen verliezen wie weet.

Vandaar het goed is dat mensen elkaar in evenwicht houden in die zin.

Want op allerlei gebied verliezen we allemaal wel eens onszelf in deze grote wereld van het leven zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid