Spring naar bijdragen

Naastenliefde


Aanbevolen berichten

Naastenliefde, de ander liefhebben zoals je zelf. Hoe breng je dat in praktijk? Ik heb hieronder een vraag neergezet en ben benieuwd wat jullie antwoord er op is.

Ik merk bij mijzelf dat ik het enorm lastig vind om de ander lief te hebben. Sterker nog, ik heb er soms plezier in mensen belachelijk te maken(waar ik achteraf spijt van heb). Ik denk dat naastenliefde onzettend moeilijk is.

Naastenliefde, wat betekent dat voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het betekent voor mij vooral:

Openstellen voor mensen om mij heen en proberen geen vooroordelen over ze te hebben, of me daar in ieder geval overheen zetten.

Voor de rest een luisterend oor bieden (of dat nou een oud vrouwtje in een winkel is, of gewoon een vriend) en hulp bieden waar nodig.

Maar ik vind het ook lastig hoor! smile.gif Zeker als bepaalde mensen je niet liggen... het blijven je naasten, en die hebben ook recht op naastenliefde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naastenliefdesmile.gif

Dat is gewoon omzien naar elkaar, weten dat anderen er zijn, je voor ze openstellen...behulpzaamheid, vriendelijkheid, geduld... Eigenlijk is het gewoon het zien van je naaste, en hem zo behandelen als je zelf behandeld wil worden. stond dat ook niet in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 16 oktober 2006 16:35:53 schreef Thijs het volgende:

Naastenliefde, de ander liefhebben zoals je zelf. Hoe breng je dat in praktijk? Ik heb hieronder een vraag neergezet en ben benieuwd wat jullie antwoord er op is.

Heel divers denk ik zo, maar ook vrijwel hetzelfde.

Quote:
Ik merk bij mijzelf dat ik het enorm lastig vind om de ander lief te hebben. Sterker nog, ik heb er soms plezier in mensen belachelijk te maken(waar ik achteraf spijt van heb). Ik denk dat naastenliefde onzettend moeilijk is.

Iedereen maakt wel eens geintjes over iemand en dat is niet per direct een gebrek aan naastenliefde. Daarbij doe je dat om die ander zwart te maken of om een goede sfeer te krijgen?

Quote:
Naastenliefde, wat betekent dat voor jou?

Iedereen gelijke manier behandelen zoveel dat kan. Het is niet iets makkelijks, want je hebt nu eenmaal mensen waarmee je het niet zo kan vinden. Zolang je op een constructieve manier met elkaar omgaat en elkaar in waarde laat ben je al een heel eind onderweg. Ook helpt het om iets voor een ander te doen, zonder dat je daarvoor iets terug verlangd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naastenliefde is voor mij vooral respect hebben voor elkaar. de slechte vooroordelen weghouden en concentreren op het persoon in plaats van blijven hangen bij de vooroordelen

en natuurlijk er zijn voor elkaar, steun geven enzo.

maar ik moet toegeven dat ik het af en toe ook moeilijk vind. sowiezo vind ik naastenliefde een moeilijk begrip omdat er zó veel onder kan vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best een lastige vraag, nu ik er zo over nadenk. knipoog_dicht.gif

Ik heb me twee dingen bedacht:

1. Naastenliefde is vooral heel moeilijk als je geen of weinig zelfliefde hebt. Heel vaak staat je eigen zelfbeeld inclusief onzekerheden/angsten/gevoelens in de weg om echt op de ander gericht te zijn en niet aardig of onaardig te doen alleen maar omdat dat jou een beter gevoel geeft. De ander liefhebben als jezelf gaat lastig als je jezelf dus niet liefhebt.

2. Een tijd geleden hoorde ik iemand zeggen 'God houdt net zoveel van die persoon waar jij zo'n hekel aan hebt, als Hij van jou houdt.' Dat raakte me wel. Je kunt je dus nooit beter voelen dan een ander, daar heb je het recht niet toe. Iedereen is je gelijke. Als er iemand oordeelt dan is het God, en wij hebben maar met liefde om te gaan met de mensen die op ons pad komen. Of je er nou zin in hebt of niet.

Ook dacht ik nog aan deze tekst:

Matteüs 5

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Iedereen maakt wel eens geintjes over iemand en dat is niet per direct een gebrek aan naastenliefde. Daarbij doe je dat om die ander zwart te maken of om een goede sfeer te krijgen?

Ja, ik doe het wel eens over leraren en dat achter hun rug. Ik walg daar eigenlijk van, aangezien ik een hekel heb aan stiekem gedoe...Maar die het zelf ook...Dit is dus echt een verbeterpuntje..Geintjes moet kunnen natuurlijk, al zitten daar voor mij iig ook grenzen aan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 16 oktober 2006 16:35:53 schreef Thijs het volgende:

Naastenliefde, de ander liefhebben zoals je zelf. Hoe breng je dat in praktijk? Ik heb hieronder een vraag neergezet en ben benieuwd wat jullie antwoord er op is.

Ik merk bij mijzelf dat ik het enorm lastig vind om de ander lief te hebben. Sterker nog, ik heb er soms plezier in mensen belachelijk te maken(waar ik achteraf spijt van heb). Ik denk dat naastenliefde onzettend moeilijk is.

Naastenliefde, wat betekent dat voor jou?

plezier in anderen belachelijk te maken? das wel erg...heb dat nog nooit gehad.

Naastenliefde betekent de andere alles gunnen wat je jezelf gunt, en evenveel respect geven dan dat je jezelf geeft. Een persoon in zijn waarde laten.

Dus eigenlijk "wat gij niet wilt dat u geschied,doet dat ook een ander niet"

Samengevoegde post 17-10-2006 20:52:34:

Quote:
Op maandag 16 oktober 2006 18:39:56 schreef Michiel het volgende:

[...]Heel divers denk ik zo, maar ook vrijwel hetzelfde.[...]Iedereen maakt wel eens geintjes over iemand en dat is niet per direct een gebrek aan naastenliefde. Daarbij doe je dat om die ander zwart te maken of om een goede sfeer te krijgen?[...]

een goede sfeer door anderen uit te lachen met oprechte bedoeling ze ehct uit te lachen?

vindt ik persoonlijk wel heel grof...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm voor mij is het vooral een probleem tijdens het sporten, in een competitieve setting dus.

Tijdens een voetbalwedstrijd ben ik een kiezelharde verdediger die niet zachtzinnig omgaat met tegenstanders. Wel fair tenzij mijn tegenstander dat absoluut niet is.

Vorig seizoen heb ik 2 tegenstanders zwaar geblesseerd, 1 moest per brancard het veld af nadat we allebei gelijktijdig tegen de bal trapten (zijn knie verdraaid oid), een ander had zijn schouder uit de kom na een nogal stevige tackle. Ik ben gek op voetbal maar dit soort dingen zijn voor mij wel reden om te overwegen ermee te stoppen. Vond het wel heel erg om te zien hoe een jonge gast van het veld moet worden afgedragen door mijn fanatisme.

Ook ben ik gestopt met mijn vechtsport o.a. omdat ik vraagtekens zette bij de menslievendheid daarvan, je leert immers hoe je iemand uitschakelt. Aan de andere kant gebruik ik het natuurlijk niet zo maar en kan ik bijvoorbeeld ingrijpen als iemand in elkaar wordt getimmerd oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:23:42 schreef *Roos* het volgende:

hoe zien jullie naasten liefde bij iemand die vreselijke onrecht aandoet?

ernstige dierenmishandeling b.v.

Nog steeds die mens als mens behandelen en kijken waarom hij zijn daden doet en zorgen dat hij ze niet meer kan maken.

Ik ben vegetarier en vind dus elke vorm van dierlijk mleed verschrikkelijk. Als ik iemand een dier zi mishandelen vind ik dat dus ook om bij te sterven,maar als ik die persoon daarna zie huilen heb ik medelijden met die persoon en wil ik die troosten. Dus ik keur de daad volledig af , maar daarom hem/haar nog niet als mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Ann" schreef het volgende:

een goede sfeer door anderen uit te lachen met oprechte bedoeling ze ehct uit te lachen?

vindt ik persoonlijk wel heel grof...

Als je het voorzichtig doet kun je ervoor zorgen dat andermans gebreken beter bespreekbaar worden en hij of zij er beter mee om kan gaan. Dat vind ik op den duur beter dan het onderwerp krampachtig mijden.

Ik en mijn beste vrienden maken ook altijd grappen over elkaar, al worden de wat stevigere grappen alleen over je eigen persoontje gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja maar dan is het niet uitlachen he.

uitlachen

uit·la·chen (ov.ww.)

1 door lachen bespotten

dat is echt spotten, met het negatieve op het oog, dus uit kwaad opzet...

ik en een vriend maken ook vaak grappen over elkaar tegen elkaar enzo maar das anderspuh2.gif dat met niks negatief op het oog ofzo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan is niet echt uitlachen, maar toelachen is het ook niet. Je komt dan in het taalgrijze gebied terecht denk ik. De insteek van iemand middels een grap wijzen op een gebrek is niet tot spot van deze persoon, maar om het gebrek op een ludieke manier onder de aandacht te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het die persoon niet kwetst is het niet erg. Maar ik had het over echt grof uitlachen.

Bij mezelf pakt dat niet, ik heb liever dat mensen het rechtstreeks zeggen anders zou ik er helemaal niks aan doen als ermee gelachen word.

maar lachen met elkaar, terwijl je er beiden plezier in hebt, kan ook gaan om fouten die er niet eens zijnpuh2.gif allesinds das mijn ervaring. Dat we gewoon lachen met goede dingen of die dingen zo ridicuul uitvergroten puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 17 oktober 2006 20:47:56 schreef Ann het volgende:

[...]

plezier in anderen belachelijk te maken? das wel erg...heb dat nog nooit gehad.

Nou lijkt het net of ik een zieke geest benverbaasd.gif...

Ik bedoel geen weerloze mensen of mensen die door hun uiterlijk extra opvallen...ik heb een spraakgebrek wat nogal opvalt, dus ik weet wel hoe het is om daar mee gepest te worden...wat ik meer bedoel is dat ik soms iets uitvergroot bij een persoon...ik ken een man die altijd heel erg nors kijkt...en het is soms bijzonder vermakelijk om daar grappen over te maken...

Quote:

een goede sfeer door anderen uit te lachen met oprechte bedoeling ze ehct uit te lachen?

vindt ik persoonlijk wel heel grof...

Het ligt er aan hoe je mensen uit lacht...soms kunnen mensen zulke lompe dingen zeggen of doen dat het hartstikke logisch is dat je daar om lacht..vraag is alleen of het altijd goed is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 20:32:39 schreef Thijs het volgende:

Nou lijkt het net of ik een zieke geest ben
verbaasd.gif
...

Ik bedoel geen weerloze mensen of mensen die door hun uiterlijk extra opvallen...

Nu denk ik meteen aan het boek "American Psycho". knipoog_dicht.gif

Quote:
wat ik meer bedoel is dat ik soms iets uitvergroot bij een persoon...ik ken een man die altijd heel erg nors kijkt...en het is soms bijzonder vermakelijk om daar grappen over te maken...

Zolang de persoon in kwestie daar niet door gekwetst word kan dat niet veel kwaad. Echter doe het dan wel waar deze man bij is en niet achter zijn rug om. Die grens is heel vaag en dan zou je kunnen afvragen of jij dat zelf zou waarderen en dan te handelen naar het antwoord op je vraag.

Quote:
Het ligt er aan hoe je mensen uit lacht...soms kunnen mensen zulke lompe dingen zeggen of doen dat het hartstikke logisch is dat je daar om lacht..vraag is alleen of het altijd goed is...

Het is niet altijd goed denk ik, het is zaak om te letten op wat je zegt. Tuurlijk kan de aanleiding heel grappig zijn, maar toch moet je waken voor overmoed denk ik. Het is een balans die je vinden moet in naastenliefde, het is geven en nemen daarin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het nooit moeilijk om mijn naasten lief te hebben, ik kan met iedereen goed opschieten en heb veel voor anderen over. Maar ik heb dan ook aardige mensen om me heen, die volgens dezelfde normen en waarden leven als ik, dat maakt het wel een stuk makkelijker!

Voor mij betekent naastenliefde dat je andere mensen helpt en veel voor ze over hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij betekent het vooral dat ik tijd vrijmaak voor anderen, om ze te helpen of te zorgen dat ze lekker bezig kunnen zijn (het zijn van trainer en coach bv, bestempel ik in die zin ook als naastenliefde)

daarnaast is het ook zo dat je respect voor elkaar hebt, elkaar niet uitlacht, uitscheldt, slaat, schopt ed en dat als er iemand hulp aan je vraagt je dat ook geeft.

Het is eigenlijk die dingen voor mensen doen waarvan je graag zou willen dat zij ze voor jou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 20:32:39 schreef Thijs het volgende:

[...]

Nou lijkt het net of ik een zieke geest ben
verbaasd.gif
...

Ik bedoel geen weerloze mensen of mensen die door hun uiterlijk extra opvallen...ik heb een spraakgebrek wat nogal opvalt, dus ik weet wel hoe het is om daar mee gepest te worden...wat ik meer bedoel is dat ik soms iets uitvergroot bij een persoon...ik ken een man die altijd heel erg nors kijkt...en het is soms bijzonder vermakelijk om daar grappen over te maken...

oh op die manier, sorry Thijs ik begreep het verkeerd,kan gebeuren.

verder sluit ik me aan bij wat Michiel zei

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid