Spring naar bijdragen

Naastenliefde


Aanbevolen berichten

Ik heb laatst een preek gehoord over de Mantel der Liefde.

Dat alles zo gaat rotten daaronder. smile.gif

Ik ben vaak geneigd om aardig doen te verwarren met iemand liefhebben. Iemand liefhebben is volgens mij in eerste instantie een intentie, een hm.. keuze, hartsgesteldheid (bestaat dat woord?). Als je vanuit die liefde besluit iemand terecht te wijzen, dus bvb zeggen: 'He, dat je iedere week stomdronken bent, is echt niet goed voor je.'

dan is dat misschien geen aai over de bol, maar wel een liefdevol advies.

En wat als mensen je gekwetst hebben? Je moet ze vergeven, dat zoiezo. Maar wat doe je er verder mee? Zeg je er niets van en blijf je lief lachen of confronteer je diegene ermee (dat was dan alles onder de Mantel der Liefde proppen) en zeg je iets als: 'He, wat jij laatst zei vond ik heel kwetsend. Waarom zei je dat?'

Soms is naastenliefde heel verwarrend. Waarschijnlijk door dat 'liefde' gedeelte. Maar ik denk dat we heel vaak aardig doen, maar niet liefhebben. Aardig doen levert ons namelijk wat op: vrienden, populariteit, reputatie. Maar liefhebben, zoals Jezus deed, leek niet zoveel voor Hem Zelf op te leveren. Jepz... Mijn manier van liefhebben moet Zijn manier worden.

smile.gif Oja, iedereen nog een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 16 oktober 2006 16:35:53 schreef Thijs het volgende:

Naastenliefde, de ander liefhebben zoals je zelf. Hoe breng je dat in praktijk? Ik heb hieronder een vraag neergezet en ben benieuwd wat jullie antwoord er op is.

Ik merk bij mijzelf dat ik het enorm lastig vind om de ander lief te hebben. Sterker nog, ik heb er soms plezier in mensen belachelijk te maken(waar ik achteraf spijt van heb). Ik denk dat naastenliefde onzettend moeilijk is.

Naastenliefde, wat betekent dat voor jou?

ik denk niet dat je je naasten niet liefhebt als je ze belachelijk maakt. Dat zijn zulke oppervlakkige uitingen. Moet je naastenliefde niet veel dieper zoeken: namelijk het accepteren en geven om je medemens diep in je hart - mensen niet veroordelen om wie ze zijn, maar dat aan god overlaten, iedereen een kans geven. Zorgen voor de zwakkeren in de samenleving. Er zijn zoveel uitingen te bedenken van ECHTE naastenliefde. Ga lekker door met mensen belachelijk maken, daar hou ik zelf ook erg van, wat vervolgens niet wil zeggen dat ik niet om ze geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naastenliefde? Ik heb iedereen lief, zelfs mensen die mij erg irriteren. En dat breng ik ook in de praktijk. Ik heb er geen problemen mee om dat vol te houden. Mensen wie dit minder goed lukt, zijn emotioneel niet genoeg ontwikkel en/of emotioneel niet intelligent genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 15:38:08 schreef Erik-J het volgende:

Naastenliefde? Ik heb iedereen lief, zelfs mensen die mij erg irriteren. En dat breng ik ook in de praktijk. Ik heb er geen problemen mee om dat vol te houden. Mensen wie dit minder goed lukt, zijn emotioneel niet genoeg ontwikkel en/of emotioneel niet intelligent genoeg.

rofl.gif zo niet-oordelend ook over je naaste widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 14:10:32 schreef Erik-J het volgende:

Ach ja ik oordeel ook over mijzelf, dus ik behandel naasten zoals ik zelf behandelt worden wil...

En dat is dan een gebrek aan genade denk ik maar.

Bovendien moet je even onthouden dat mensen zeer goed in staat zijn zichzelf te beoordelen, dus hoef je dat echt niet voor hen te doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 10:07:28 schreef Pius_XII het volgende:

Als geboren asociaal vind ik dit een van de wat moeilijkere punten van het Christendom. Wat kan ik zeggen; ik blijf m'n best doen...

Kluizenaar worden, en veel bidden voor je naasten, heel handig voor asocialen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid