Spring naar bijdragen

Paulus, de apostel der volkeren


Aanbevolen berichten

Paulus is de apostel der volkeren. De boodschap die hij moest gaan brengen aan de volkeren, wordt in Galaten 1.15 en 16 omschreven. Gods Zoon werd ín hem geopenbaard ópdat hij Hém (die innerlijke Zoon) onder de volkeren zou gaan verkondigen. Het ging dus zuiver om een geestelijke waarheid! Helaas is het echter ook een verloren waarheid geworden. Verloren in de geschiedenis van het christendom, vanwege het geestelijk karakter. Als wij de Schrift raadplegen, zien wij aanwijzingen, die aantonen dat de boodschap van Paulus al heel vroeg verworpen werd. In Hand.19.10 staat, dat allen die in Asia woonden, het woord des Heren van Paulus hoorden, zowel Joden als Grieken. Later moest Paulus echter aan Timotheus ( 2.1.15) schrijven, dat allen in Asia zich van hem afgekeerd hebben. Naarmate een waarheid geestelijk is, is hij des te moeilijker te verstaan. Meestal wordt het geestelijke vervangen door wat vleselijk is, de werkelijkheid door de gedaante. In dezelfde brief schreef hij dan ook:

‘Lijd verdrukkingen met het evangelie…’( 2.1.8.)

’Lijd met de anderen als een goed krijgsknecht van Christus Jezus’ (2.2.3.)

En in zijn brief aan Efeze:

‘…dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben’

‘Mijn verdrukking voor u, hetwelk is uw heerlijkheid’

En in Kolossensen 1.24:

‘Mijn lijden voor u…’

En dit allemaal ter wille van het evangelie van Paulus!

Helaas wordt de geestelijke boodschap van Paulus nog steeds miskend en niet begrepen. Het contrast tussen de ‘eerste beginselen’ en de nieuwe openbaring van Paulus (Efeze 3.2 en 3), is té groot. En tóch spreekt Paulus over ‘Mijn pand’ en ‘Mijn evangelie’

Een wettische, ceremoniële godsdienst heeft het gewonnen van het geestelijk evangelie van Paulus. Men wil ‘wat met handen geschiedt’ Men ging terug naar ‘de schaduwen’ in plaats van naar de geestelijke werkelijkheid’.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:56:55 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Wat wil je hiermee bereiken? Ik kan er niet echt een duidelijk discussiepunt uit halen.

Nu, daar is volop over te zeggen, want het christendom heeft zich voor 99% gebaseerd op een evangelie (dat der BESNIJDENIS),dat niet voor hun bestemd is. Het blijkt ook uit de preekroosters, waaruit blijkt, dat er veel meer uit de evangelien voor de besnedenen gepreekt wordt, dan uit het evangelie van Paulus voor de volkeren.

Dat is een kwalijke zaak!

Samengevoegde post 17-10-2006 19:24:57:

Quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 16:49:47 schreef Michiel het volgende:

[...]Bij mijn weten was Paulus toch specifiek naar de heidenen gestuurd en wordt daarom toch ook wel de apostel van de heidenen genoemd?

Inderdaad, maar het is mischien beter om over 'VOLKEREN' te spreken. Het woord 'heidenen' heeft helaas een ongunstige betekenis gekregen, want wie het over 'een heiden' heeft, heeft het in onze oren per definitie over een slecht of ongodsdienstig mens. In de bijbel is dat beslist niet het geval. Een heiden is gewoon een niet-jood! En, Paulus schreef in Romeinen 3.29:'Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen'

Ik denk zelfs, dat er i.v.h. nog behoorlijke rekeningen vereffend moeten worden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom P. Strootman,

Quote:
Nu, daar is volop over te zeggen, want het christendom heeft zich voor 99% gebaseerd op een evangelie (dat der BESNIJDENIS),dat niet voor hun bestemd is. Het blijkt ook uit de preekroosters, waaruit blijkt, dat er veel meer uit de evangelien voor de besnedenen gepreekt wordt, dan uit het evangelie van Paulus voor de volkeren.

Dat is een kwalijke zaak!

Wat een waardeloos verkeer hier inderdaad, ik zie echt alleen maar spookrijders!

Quote:
Inderdaad, maar het is mischien beter om over 'VOLKEREN' te spreken. Het woord 'heidenen' heeft helaas een ongunstige betekenis gekregen, want wie het over 'een heiden' heeft, heeft het in onze oren per definitie over een slecht of ongodsdienstig mens.

Valt tegenwoordig bijzonder mee. Heiden-zijn is weer in, en dan wel heiden zijn in de betekenis van een natuurreligie aanhangen.

Quote:
In de bijbel is dat beslist niet het geval. Een heiden is gewoon een niet-jood! En, Paulus schreef in Romeinen 3.29:'Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen'

Nou, blijkbaar niet, want als ik jou moet geloven laat God Zijn miljarden en miljarden volgelingen rustig tweeduizend jaar lang spookrijden. Lekker toegankelijk evangelie zeg, als pas na tweeduizend jaar God een zekere Piet de boel nu eens écht goed laat uitleggen. Had Hij dat dan niet hééél iets eerder kunnen doen?

Quote:
Ik denk zelfs, dat er i.v.h. nog behoorlijke rekeningen vereffend moeten worden!

Ja kom, laten we ál die spookrijders op de bon slingeren, stuk voor stuk. Piet, weet je wel zeker dat je links moet rijden en niet rechts, zoals elke gelovige op de weg doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:36:27 schreef gabriël het volgende:

Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoeld P. Strootman, want ik heb het idee dat wat je zegt best wel eens waar kan zijn.

Kun dit verder toelichten?

Groet,

Gabriël

Ik hoop dat Piet bedoeld dat we weer meer naar het onderwijs van Paulus terugmoeten ook al ben ik van mening dat dit al in volle gang is. Zie de krachtige ontwikkeling van kerken die vol genade preken als voorbeeld.

Het wordt weer tijd dat mensen ons beschuldigen met de volgende zin: 'dus ik kan gerust zondigen want de genade is toch groter dan de zonde?'

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij moeten inderdaad terug naar het onderwijs van de apostel Paulus. Dat houdt o.a. in, dat we ons niet concentreren op de persoon van Jezus, maar op de Geest. Het christendom had een Geest-religie moeten worden, maar het werd een Jezus-religie. Paulus noemde zich als enige apostel een apostel van Christus Jezus. Dat wil zeggen,een apostel van de Geest, die in Jezus was. Die Geest wordt ook Christus genoemd.Als we Paulus' opdracht eens goed nalezen, dan gaan we dat begrijpen. Hij schreef namelijk in Galaten 1 vanaf vers 15:

'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, ZIJN ZOON IN MIJ TE OPENBAREN, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou....'

Hij moest dus niet Jezus gaan verkondigen onder de heidenen, maar de Geest, die in Jezus was en nu ook in beginsel in ieder mens. Hoe weinig het evangelie van Paulus met het evangelie voor de Joden heeft te maken, blijkt uit het vervolg, waar Paulus schreef:

'....ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed (dus niet Jezus werd aan hem geopenbaard). Ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die al voor mij apostelen waren, maar ik ben naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik drie jaar later naar Jeruzalem, om Cefas te bezoeken en bleef vijftien dagen bij hem en ik zag geen ander van de apostelen dan Jacobus, de broeder des Heren'

En dan zweert hij zelfs bij God:

'Wat ik u schrijf, zie, voor het aangezicht Gods, ik lieg niet'

Wij geloven toch niet, dat hij dit allemaal zomaar voor de aardigheid schrijft? Nee, maar hij wilde heel sterk benadrukken, dat zijn evangelie geen Jezus-evangelie was, maar het evangelie van de Christus als Gods Geest! Het had ook niets te maken met 'Jeruzalem'!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:30:01 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Manu,

Ik snap je vraag niet. Zou je hem verder kunnen toelichten? Alvast bedankt.

Dat de mensheid zelf aan het spookrijden is en dat door al die gaos god langzaam gaat toewerken naar het eindoordeel. Ik weet dat ik dit jaar gaven heb gekregen. Of beter gezegd, ik ben er bewust van geworden. Maar ik weet nu wel dat niet iedereen ze krijgt. Beter gezegd, heel veel mensen niet. Als de bijbel klopt, zoals we allemaal in de bijbel geloven, dan zullen de mensen in de eindtijd weer gaven gaan krijgen zoals in de tijd van jesus. Dus dan komt er een eind aan het spookrijden. Al die jaren, eeuwen, hebben mensen zelf mogen proberen om de aarde te krijgen zoals god het wilt. Vrede, goede normen en waarden enz. Maar god is terug van vakantie, om het zo te noemen. Dus god gaat langzaam maar zeker zien dat we aan het spookrijden zijn en dat met de terug komst van jesus er een eindoordeel gaat komen.

Groet

Samengevoegde post 22-10-2006 4:08:47:

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:30:24 schreef Michiel het volgende:

Dan heb ik die uitstorting gemist of jij misschien Openbaringen anders gelezen?

Uit storting is geweest, alleen jij hebt misschien niks van gekregen. cry.gif

Ik weet alleen dat ik gaven heb gekregen. Ik weet ook hoe ze nu ongeveer werken. Paulus schreef ook dat niet ieder apostel, herder of leerraar is. Dat wij allemaal een deel van christus zijn, maar ieder een andere verantwoordelijkheid. Met andere woorden, jij hebt een andere verantwoordelijkheid gekregen dan ik.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 oktober 2006 00:21:58 schreef Pius_XII het volgende:

De dwaalleer van dhr. Strootman is
al eens succesvol weerlegd. Weet waar je aan begint, want het is een ware 'danse de Zorba'.

Interessant topic bij de collega's. Beetje lang om even door te nemen op dit moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de laatste post van Strootman inde genoemde thread wel terecht. Volgens mij klopt het dat Christus geestelijk in je moet wonen. Als dit zou slaan op Jezus die in het vlees is verschenen (dus inclusief zijn vleselijke lichaam), dan lijkt me dat een beetje moeilijk gaan. Dus, wat is nu het probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat we denk ik moeten gaan zien is dat Paulus preekt vanuit de herrezen Christus, hij is zelfs opgenomen in de derde hemel dus zijn leer is voor de kerk het belangrijkste wat in de bijbel staat. Paulus preekt niet vanuit derde of vierde hand maar direct vanuit Christus die alles volbracht heeft en nu aan de rechterhand van God zit. Vergeet niet dat toen Jezus nog op aarde liep Hij veel niet kon zeggen omdat Hij nog niet klaar was met zijn werk. Hij sprak in gelijkenissen maar door Paulus werd alles vol gepredikt vanuit het kruis en de overwinning.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 24 oktober 2006 09:33:10 schreef Dave het volgende:

Wat we denk ik moeten gaan zien is dat
Paulus preekt vanuit de herrezen Christus
, hij is zelfs opgenomen in de derde hemel dus zijn leer is voor de kerk het belangrijkste wat in de bijbel staat. Paulus preekt niet vanuit derde of vierde hand maar
direct vanuit Christus
die alles volbracht heeft en nu aan de rechterhand van God zit. Vergeet niet dat toen Jezus nog op aarde liep Hij veel niet kon zeggen omdat Hij nog niet klaar was met zijn werk.
Hij sprak in gelijkenissen maar door Paulus werd alles vol gepredikt vanuit het kruis en de overwinning
.

Dus je zou eigenlijk wel mogen spreken van een soort van Christus Paulus omdat Paulus volledig predikte vanuit de herrezen Christus die weer bij Zijn Vader was?

Nu begrijp ik pas waarom christenen Paulus zo serieus nemen, bedankt voor deze verheldering!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 oktober 2006 08:11:39 schreef Borkdude het volgende:

Ik vind de laatste post van Strootman inde genoemde thread wel terecht. Volgens mij klopt het dat Christus geestelijk in je moet wonen. Als dit zou slaan op Jezus die in het vlees is verschenen (dus inclusief zijn vleselijke lichaam), dan lijkt me dat een beetje moeilijk gaan. Dus, wat is nu het probleem?

Het kan zinvol zijn, om het hele topic te lezen. Op grond van één bericht kan de heer Strootman inderdaad wel eens de indruk wekken consistente dingen te beweren. Steek je er iets meer tijd in, dan hoeft die discussie daar niet hier herhaald te worden om antwoord te geven op je vraag. Kort samengevat: het probleem is, dat de heer Strootman een inconsistente theorie heeft, die op geen enkele manier stand blijkt te houden in een discussie met iemand die werkelijk met hem in discussie gaat en niet alleen oppervlakkig kijkt wat dhr Strootman beweert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt er 1 tekst vergeten...

Quote:
1kor2:2

Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Het gaat hier toch echt over Jezus.. want de Geest is niet gekruisigd.

Dit was wat Paulus preekte bij de korinitiers...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Michiel,

Ik ga hier dan nog even in op je post in het topic over de Doop, waarin we op een zijspoor raakten over het evangelie van Paulus.

Het is wat ingewikkeld, maar volgens de vertalingen hield de taakverdeling van Paulus en Petrus slechts verband met de onderscheiden groepen, namelijk besnedenen en onbesnedenen. Maar dat zijn foute vertalingen! In dit geval heeft de Statenvertaling de grondtekst wel geheel juist weergegeven. Er staat in Galaten 2.7:

'Maar daarentegen, als zij zagen dat aan mij het Evangelie DER voorhuid toevertrouwd was, gelijk aan Petrus dat DER besnijdenis'

De werkverdeling had dus wel degelijk te maken met de INHOUD van de twee wel te onderscheiden evangelien.

Ook Galaten 1.6 en 7 roepen problemen op. Concordant vertaald staat er:

'Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ANDER evangelie, wat geen ANDER is'

'Ander' is de vertaling van het griekse woord 'allos', wat betekent: Van dezelfde soort. Het was dus op zichzelf wel een ANDER (allos=van de dezelfde goede soort) evangelie, dat de Judaisten verkondigden in de heidengemeente van de Galaten, maar het WERD nu een Boodschap, die NIET meer van dezelfde soort was, OMDAT het aan de verkeerde doelgroep werd verkondigd. Zodoende werd deze op zichzelf goede Boodschap, namelijk het evangelie der besnijdenis, een ONDING, omdat het aan de verkeerde doelgroep werd gepredikt.

Het christendom baseert zich tot op de dag van vandaag op een evangelie, dat niet voor haar bestemd is.

'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je boodschap een beetje strookt met de schrift mijnheer Strootman. Paulus verkondigde namelijk hetzelfde evangelie als zijn broeders.

Quote:
2 Petrus 3:10-18

10 Maar de dag van de Heer zal komen, als een dief. Dan zullen de hemelruimten met een dof gedreun vergaan en de elementen vlam vatten en verdwijnen, en de aarde met al haar werken zal zich voor God moeten verantwoorden. 11 Als dat allemaal zo verdwijnt, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven! 12 Zie gespannen uit naar de dag van de Heer en bespoedig zijn komst – die dag waarop de hemelruimten in vlammen zullen opgaan en de elementen wegsmelten door de hitte. 13 Maar hij heeft ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd, waar gerechtigheid zal heersen, en daar zien we verlangend naar uit.

14 In afwachting daarvan moet u, vrienden, uw best doen, om in Gods ogen vlekkeloos en onberispelijk te zijn en in vrede met hem leven. 15 Bedenk dat het geduld dat de Heer met ons heeft, onze redding is. Gebruik makend van het inzicht dat hem gegeven is, heeft ook onze geliefde broeder Paulus u in die trant geschreven. 16 Trouwens, zo doet hij in al zijn brieven waarin hij over dit onderwerp spreekt. Zijn brieven bevatten een aantal moeilijke dingen. Mensen die niet onderlegd zijn en onstandvastig zijn, geven er tot hun eigen ondergang een verkeerde uitleg aan. Hetzelfde doen ze trouwens met de andere boeken van de Schrift.

17 U bent dus gewaarschuwd, vrienden. Hoed u ervoor dat deze bandeloze lieden u meeslepen op hun dwaalwegen en laat u niet afbrengen van uw vaste standpunt. 18 Groei in de gunst en de kennis van onze Heer en redder, Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en altijd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 11:22:17 schreef Renaldo het volgende:

Ik denk dat je boodschap een beetje strookt met de schrift mijnheer Strootman. Paulus verkondigde namelijk hetzelfde evangelie als zijn broeders.

[...]

Nee, dat deed Paulus niet. Hij is daar heel duidelijk in, want de brief aan de Galaten is een klaar bewijs, dat er twee wel te onderscheiden evangelien VERMENGD dreigen te worden. In het evangelie der besnijdenis werd de wet gepredikt, namelijk: Doe dat en gij zult leven. Jezus was dan ook een Wetsprediker.Paulus' evangelie had niets met Jeruzalem te maken, noch met de prediking van de apostelen der besnijdenis. Paulus schreef in Galaten 1 vanaf vers 15:

'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem (die innerlijke Zoon, dat is niet Jezus, maar de Geest, die in Jezus was) onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed (Jezus), ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die reeds voor mij apostelen waren, maar ben ik naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik drie jaar later naar Jeruzalem, om Cephas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem en ik zag geen ander van de apostelen dan Jacobus, de broeder des Heren.

Wat ik u schrijf, zie, voor het aangezicht van God, ik lieg niet'

Wat denk je Renaldo, waarom Paulus dit zo uitgebreid vertelt en zelfs bij God zweert dat hij niet liegt? Hoe lees je de bijbel eigenlijk? Denk je werkelijk dat Paulus hier geen bedoeling mee heeft gehad? Weet je waarom hij dat zo uitvoerig schreef? Om dat zijn evangelie NIETS te maken heeft met het evangelie dat de andere apostelen predikten. Paulus was geen Jezusprediker, maar een Christusprediker. De Christus dan als GEEST! Daarom noemde hij zich uitdrukkelijk geen apostel van Jezus Christus, maar een apostel van Christus Jezus, dat is een apostel van de Geest, die niet alleen in Jezus was, maar in beginsel in ieder mens.

In dit opzicht mist het christendom volledig de boot. Het gaat in het christendom alleen maar om het 'Veilig-in-Jezus-armen-geloof en zondenvergeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid