Spring naar bijdragen

Paulus, de apostel der volkeren


Aanbevolen berichten

Dus Paulus zijn boodschap was totaal anders dan die van de andere apostelen?

Paulus hield zichzelf namelijk strikt aan de wet, en ook Paulus heeft iemand besneden! Wel raar wanneer zijn evangelie totaal anders is.

Buiten het feit of het Christendom wel of niet de boot mist, lijkt het mij niet overbodig om ook eens zelfonderzoek te doen of jij niet volledig de boot zal kunnen missen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:34:10 schreef Renaldo het volgende:

Dus Paulus zijn boodschap was totaal anders dan die van de andere apostelen?

Paulus hield zichzelf namelijk strikt aan de wet, en ook Paulus heeft iemand besneden! Wel raar wanneer zijn evangelie totaal anders is.

Buiten het feit of het Christendom wel of niet de boot mist, lijkt het mij niet overbodig om ook eens zelfonderzoek te doen of jij niet volledig de boot zal kunnen missen.

Beste Ronaldo,

Juist daarom deed Paulus zijn verhaal, dat ik zojuist citeerde. Typisch, dat je daar helemaal niet op inhaakt. Kennelijk denk je dat Paulus dit zomaar voor de aardigheid schreef! Nee, Paulus predikte volstrekt niet de wet, want anders had hij niet zo bijzonder fel gefulmineerd tegen het invoeren van de besnijdenis. Hij schreef zelfs, dat wie zich zou laten besnijden, VERPLICHT was om heel de wet na te komen. En dat wilde hij nu juist niet!Hoe kan jij dan beweren, dat Paulus zich strikt aan de wet wilde houden? Bovendien schreef hij in Galaten 2.16:

'Wetende, dat de mens NIET gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door geloof in Christus Jezus (niet: Jezus Christus), zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof VAN Christus en NIET uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden'

Zou je je huiswerk niet eens overdoen, Renaldo?

Ik doe inderdaad aan zelfonderzoek. Dat is heel goed. En ik beweer ook niet dat ik alles feilloos overbreng, maar het staat als een paal boven water, dat het christendom op DIT punt, een fatale fout heeft gemaakt door zich te baseren op een evangelie, dat helemaal niet voor ons bestemd is. Toen een heidense vrouw Jezus eens aansprak met de titel: 'Here, zoon van David', antwoordde Jezus haar met geen woord. Hij wilde hiermee zeggen dat wij, niet-joden, met Hem in DIE hoedanigheid, NIETS van doen hebben! Wel op een ANDERE wijze!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 14:03:48 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Beste Ronaldo,

Juist daarom deed Paulus zijn verhaal, dat ik zojuist citeerde. Typisch, dat je daar helemaal niet op inhaakt. Kennelijk denk je dat Paulus dit zomaar voor de aardigheid schreef! Nee, Paulus predikte volstrekt niet de wet, want anders had hij niet zo bijzonder fel gefulmineerd tegen het invoeren van de besnijdenis. Hij schreef zelfs, dat wie zich zou laten besnijden, VERPLICHT was om heel de wet na te komen. En dat wilde hij nu juist niet!Hoe kan jij dan beweren, dat Paulus zich strikt aan de wet wilde houden?

Beste Strootman,

Zie deze tekst, 1 Cor. 7:19

Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wél het onderhouden van Gods geboden.

En de manier waarop Paulus de Thora uitlegt Rom 7:12,14

Zo is dan de wet heilig en rechtvaardig en goed... de wet is geestelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:12:01 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Beste Strootman,

Zie deze tekst, 1 Cor. 7:19

Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wél het onderhouden van Gods geboden.

En de manier waarop Paulus de Thora uitlegt Rom 7:12,14

Zo is dan de wet heilig en rechtvaardig en goed... de wet is geestelijk.

Ronaldo,

Dat is zeer juist opgemerkt, maar daar gaat het ook niet over. Het gaat er om, dat de wetsprediking in het evangelie der besnijdenis wel degelijk van groot belang was. Zoals ik al schreef, was Jezus een Wetsprediker. En daarom was de weg smal en de poort eng, die naar het leven leidt. Een conclusie die niet 'past'in het evangelie van Paulus. Waarom geef je niet toe, dat christenen zich op het 'verkeerde' evangelie baseren. Paulus predikte de Geest, die God, dank zij het offer van Jezus' lichaam voor zijn eigen volk, ook in onze harten heeft uitgzonden? Ik heb het idee, dat je daar wat omheen draait! Je moet het - uiteraard - helemaal zelf weten, maar ik merk dat je aan bepaalde opmerkingen van mij, die ik mijn vorige post maakte, voorbij gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

]

Renaldo e.a.

Waar heb ik geschreven, dat Paulus de wet afgezworen heeft? Nergens! Bovendien gaat het - en dat is nu juist zo uitermate belangrijk - in de Galatenbrief niet over de wet van de naastenliefde e.d. maar over de godsdienstige rituélen, te beginnen met de besnijdenis.

Dát moeten we zeer scherp onderscheiden!

Paulus schreef bijvoorbeeld in Galaten 2.16b:

‘Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd wordenâ€

Zet daartegenover de uitspraken van Jacobus in hoofdstuk 2.20:’

‘Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder werken niets uitwerkt?’

En vers 24:

‘Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken der wet en niet slechts uit geloof’

Zo zie je Renaldo, dat je iets zeer belangrijks over het hoofd heeft gezien. Net zoals Luther, die de brief van Jacobus een strooien brief noemde, omdat hij tegen de uitspraak van Paulus inging, dat de mens níet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet. Ook hij had het niet door, dat het in de Galatenbrief expliciet over de godsdienstige rituelen ging. Besnijdenis? Dan de gehéle wet nakomen en álle rituelen navolgen.

Nee, Paulus heeft de wetten van de naastenliefde nooit af willen schaffen. Daarin heb je dus gelijk! Maar je wist nog niet, dat het een groot verschil maakt over wélke wet het gaat.

En nú nog je andere vraag. Het zou veel plaatsruimte vergen om op verantwoordde wijze aan te tonen dat het evangelie van Paulus een ander evangelie is, dan dat der besnijdenis. Maar ik heb je al gewezen op Galaten 1.16-21, waar Paulus afstand neemt van het Jeruzalemse en de apostelen der besnijdenis. Als je het daar zélf niet uit op kunt maken, slaag ik er ook niet in. Ik heb dan ook liever, dat je het zélf ontdekt. Je kunt mij gerust vergeten, want napraten kan iedereen. Wél wil ik je nog graag wijzen op het gebruik door Paulus van de naam Christus Jezus. Hij is de enige apostel, die deze omgekeerde naam gebruikt. En aangezien met de Christus óók de Geest bedoeld wordt die in Jezus was, keerde Paulus de naam Jezus Christus om. Hij werd een Christus (Geest) prediker. Maar dat kwam hem zuur te staan! In Handelingen 18 staat, dat Paulus door de Joden voor de rechter werd gesleept op de beschuldiging dat hij het volk leerde om God op onwettige wijze te vereren. Een onduidelijke beschuldiging! Maar toen de rechter een verhoor had afgenomen, kwam hij volgens de verzen 14 en 15 tot het oordeel, dat Paulus niets onbehoorlijks had gedaan. En, omdat het volgens de rechter Gallio slechts om een woord ging en NAMEN en de wet, sprak hij Paulus vrij. De vraag over wélke namen het ging, wordt pas beantwoord in Handelingen 24.24, waar de heiden Felix, Paulus hoorde over het geloof in Christus Jezus. Dat dit geloof in Christus Jezus, vooral voor ons, heidenen of niet-joden, zeer belangrijk was, blijkt uit het feit dat Lucas dit verhoor door een heiden liet plaatsvinden. Bovendien wordt in het voorgaande vers óók nog gezegd, dat die heiden Felix zeer goed van ‘de weg’ op de hoogte was. Dat heeft allemaal zeer veel betekenis. Lucas (de schrijver van het boek Handelingen)bedoelde met die weg, de weg Gods, waarvan sprake is in hoofdstuk 18.26, waar het echtpaar Priscilla en Aquilla 'de weg Gods' nauwkeuriger uitlegde aan de Jood Apollos, die al zo goed in de Schriften thuis was. Ten overvloede vermeldde Lucas ook nog, dat de heiden Felix een Joodse vrouw had. Je ziet, hoe de Schrift gelezen moet worden. Het gaat niet zozeer ‘om het verhaal’ maar om de betékenis die in het verhaal verborgen is. Tenslotte Renaldo zien we in Efeze 3.1, dat Paulus ook nog - en let nu heel goed op - want daar staat:

’Daarom is het, dat ik, Paulus VOOR U, HEIDENEN, die TER WILLE VAN CHRISTUS JEZUS, in gevangenschap ben’ We zien het verband tussen 'Christus Jezus en de heidenen.

Renaldo: Ik ben beslist géén Paulus, maar als ik tracht zijn boodschap door te geven, ontmoet ik natuurlijk óók zeer veel tegenstand. Zélf moest Paulus in 2 Timotheus 1.15 aan Timotheus schrijven:

‘Dit weet gij, dat allen die in Asia zich van mij afgewend hebben’

Déze AFWENDING van Paulus’ evangelie, vindt nog steeds op grote schaal plaats!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Edit: het is niet de bedoeling om in je posts alleen maar te kopiëren-plakken uit rondzendmails. Het is de bedoeling om zelf je eigen posts te schrijven, waarbij andere bronnen best als ondersteunend materiaal mogen dienen en dan ook met bronverwijzing. Bij deze wil ik je daar graag op wijzen en je vragen om in het vervolg daar op te letten.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid