Spring naar bijdragen

Is God meerdere personen? (Gen 1&18)


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben een niet christelijke man dat net begonnen is aan het lezen van: Het Oude Testament. Ik weet niet waarom ik het lees, ik weet enkel dat ik me sterk aangetrokken voel tot het lezen ervan. Misschien zoek ik antwoorden die me ontbreken, ik weet het niet... Op school, in de les godsdienst (toen was ik wel een christen), heb ik altijd geleerd dat God een persoon was. Meer nog, God is een man dat ons geschapen heeft naar Zijn evenbeeld. Zoals ik al zei, ben ik net begonnen met het lezen van het Oude Testament. Dit heb ik nooit gedaan toen ik op school zat, ik denk dat ik zelf niet eens wist dat het bestond!

Maar, let's get to the point!

Ik ben momenteel door het hoofdstuk genesis (ik ben niet zeker of het een hoofdstuk wordt genoemd mits ik het online lees) aan het gaan en had al meteen redelijk veel vragen. De meeste heb ik opgezocht via google en heb ik zo kunnen beantwoorden. Ik zal waarschijnlijk in de nabije toekomst nog meer vragen stellen maar ik zal het proberen te houden bij vraag per vraag.

In Genesis 1 lees ik de tekst:

"En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze."

Als ik het goed begrijp zegt God: "Laat ONS mensen maken, naar ONS beeld, naar ONZE gelijkenis"?

En in genesis 18:

"Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.

En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde.

En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij."

En zegt Abraham dat God eigenlijk drie mannen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen (althans de meeste) geloven in de heilige drie-eenheid. Dat wil zeggen 1 God in drie personen. Gode de Vader, God de Zoon en God de heilige Geest.

De Heer heeft ons niet lichamelijk naar zijn evenbeeld geschapen aangezien God de Vader geen gedaante heeft.

Edit: en van harte welkom op het forum natuurlijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doch kunnen ze alledrie genieten van een maaltijd "toegemaakt" door een knecht van abraham?

"En Abraham liep tot de runderen, en hij nam een kalf, teder en goed, en hij gaf het aan den knecht, die haastte, om dat toe te maken.

En hij nam boter en melk, en het kalf, dat hij toegemaakt had, en hij zette het hun voor, en stond bij hen onder dien boom, en zij aten."

edit: bedankt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was het ook al tegen gekomen, erg vreemd. Wat mij opviel is dat er meteen daarna (in dat eerste stukje dat je aanhaalde) weer in enkelvoud wordt gesroken. Ben het in de rest van de bijbel (tot nu toe) ook niet meer tegengekomen, dat Hij over ons spreekt. Vind het daarom extra vreemd, maar het kan zijn dat het mij verder gewoon niet is opgevallen.

Ik zat zelf te denken dat het iets met die drie-eenheid te maken heet of dat God misschien wel tegen anderen sprak. Had begerepen dat de engelen er al wel waren toen, maar waarom die dan mee zouden helpen weet ik ook niet. Maar ik zie dat in de vertaling die jij aanhaalt het Ons ook met een hoofdletter is geschreven (in de van mij niet) dus denk ik dat Hij het toch over zichzelf heeft. Of er zijn meer goden dan Hij alleen, waartegen hij spreekt.

Gen 6:2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.

Dus God was niet de enige, maar de goden hadden ook nog eens zonen? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is één en gelijk drie. Allebei en moeilijk écht te bevatten.

Vergelijkbaar met ons als mensen.

Wij zijn ook drie-enig: geest (oa kanaal om met God te praten en geweten), ziel (voelen, denken, willen) en lichaam (stoffelijk). Denk dat het wel een beetje te vergelijken is met God:

God de Vader.. de bedenker.. De 'Ziel' van God

God de Zoon... Die vlees werd... Het Lichaam van God

God de Geest... de Geest in onze Geest... de Geest van God.

Of vergelijking van water.

Het komt voor in 3 substanties: Ijs, water en damp. Tis hetzelfde, maar toch anders.

God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest reageren alledrie anders op dingen. Bijv. op Zonde:

Vader straft en doodt...

Zoon straft, vergeeft en spreekt er tegen

Heilige Geest overtuigt iemand van binnen en vermindert zijn kracht van iemand

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 13:34:47 schreef Michie23 het volgende:

Jezus was er altijd al, ook bij de schepping dus.

Ik ben het hier volledig mee eens.In Genesis 1:26 zei Jehovah: „Laten wij de mens maken naar ons beeld.†De Schrift wijst op de conclusie dat God zich hier richtte tot zijn eniggeboren Zoon, die later als Jezus naar de aarde kwam.

Deze Zoon, het Woord, was Gods meesterwerker door bemiddeling van wie alle andere dingen werden geschapen (Joh. 1:1, 3; Kol. 1:15, 16; Spr. 8:22-31).

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over die meervoudsvorm van het zelfstandig naamwoord " de pluralis majestatis"staat in de volgende werken:

Romen’s Bijbels Woordenboek, tweede herziene uitgave, Deel 1, kolom 436;

De Katholieke Encyclopaedie, 1951, Deel 9, kolom 934, 935.

".....Het brengt niet de gedachte over van een veelvoud van personen binnen een godheid. Op soortgelijke wijze wordt in Rechters 16:23 een vorm van de titel ’elohim′ gebruikt wanneer daar over de valse god Dagon wordt gesproken; het begeleidende werkwoord staat in het enkelvoud, hetgeen aantoont dat er slechts over die ene god wordt gesproken...."

De natie Israël, tot wie dit werd gezegd, geloofde niet in de Drieëenheid. De Babyloniërs en de Egyptenaren aanbaden triaden van goden, maar aan Israël werd duidelijk gemaakt dat Jehovah anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 augustus 2006 17:50:56 schreef Verity het volgende:

Het OT is toch Joods? Het Jodendomt kent toch geen Heilige Drie-eenheid? (verbeter me als ik het fout heb)

In de oudtestamentische tijd openbaarde God Zich niet als de Drie-Eenheid, maar Hij wAs het natuurlijk al wel (God is eeuwig en verandert niet). Je ziet in het OT heel erg veel voorafbeeldingen en verwijzingen naar Zijn openbaring en lijden. Het is dus op zich ook niet raar, als Hij Zich bijv. als drie mannen openbaart aan Abraham.

Trouwens wel een saillant detail: in de koran wordt God veelvuldig benoemd met 'Wij' en 'Ons'! Ik weet niet genoeg van de semitische talen (Hebreeuws en Arabisch) om te weten of ze daar ook een koninklijk meervoud hebben, of dat er misschien nog andere redenen zijn om meervoudsvormen te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb es gekeken naar de grondtekst. Daar staat volgens mij geen Ons... Maargoed, in de KJV wel en dat is toch best een goede vertaling...

Toch denk ik dat God in Drievoud aanwezig was bij de Schepping...

De Vader bedacht het

De Zoon was het Woord, door Hem zijn de dingen gemaakt

De Geest zweefde over de wateren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 augustus 2006 18:18:13 schreef Bride het volgende:

Ik heb es gekeken naar de grondtekst. Daar staat volgens mij geen Ons...

Mijn Hebreeuws is niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar gelukkig is er een interliniaire vertaling, die zelfs een Hebreeuwse nOOb kan gebruiken smile.gif Als je hier doorscrolt naar vers 26, zie je dat het 'Wij' ingebakken zit in een werkwoordsvorm, vandaar dat er geen persoonlijk voornaamwoord te bekennen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat God zich tot Jezus richtte idd. Voor de drie-eenheid is wat te zeggen, maar als ik de passages pro en contra naast elkaar leg vind ik het waarschijnlijker dat Jezus en God twee aparte entiteiten vormen, de Heilige Geest zie ik eerder als werkzame kracht.

De meeste christenen accepteren de drie-eenheid echter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

widegrin.gif hahaha erg leuk. Iemand gaat de bijbel lezen en komt gelijk met een van de moeilijkste vragen aanzeten.

Goed ik begrijp het ook niet helemaal maar wat ik denk te weten is dit. God is een drieene God. 1 God en toch ook drie personen. Vader, Jezus (Zoon) en Geest.

Jezus zegt daarom ook veel vuldig in het nieuwe testament als je Mij ziet zie je de Vader. Er wordt ook gesproken over de Geest van God en de Geest van Jezus en dan bedoelen ze de Heilige Geest. Erg verwarrend soms.

De drie personen van God zijn ook niet qua karakter verschillend, een erg belangrijk punt!

Ik stel het me wel eens voor als drie vlammen of druppels die als je ze samenvoegd 1 zijn maar uit elkaar gehaald weer drie zijn.

God spreekt volgens mij over zichzelf in Genesis 1 in de meervoudsvorm maar je zal verderop in de bijbel ook wel tegenkomen dat God in de ik vorm spreekt.

Wat betreft het bezoek aan Abraham.

Ik denk dat het hier gaat om een bezoek van God in een persoon vergezeld door twee engelen.

Verderop in vers 22 staat:

22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan.

Dat lijkt me duidelijk. Dat het hier om twee engelen gaat haal ik uit het eerste stuk van Genesis 19:1.

1 De twee engelen kwamen ’s avonds in Sodom aan......

Dit is het vervolg van het "verhaal". Dit zijn dus de twee mannen die wegliepen toen Abraham en God nog even een babbeltje maakte.

@Boemba: leuk dat je erbij bent en stel alle vragen maar die je hebt. Ik weet echt alles! widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gif

Not!! Maar ik vind het wel altijd leuk om dingen uit te leggen als ik dat kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 augustus 2006 18:42:17 schreef Light Jr. het volgende:

Het lijkt er op dat God zich tot Jezus richtte idd. Voor de drie-eenheid is wat te zeggen, maar als ik de passages pro en contra naast elkaar leg vind ik het waarschijnlijker dat Jezus en God twee aparte entiteiten vormen, de Heilige Geest zie ik eerder als werkzame kracht.

Offtopic: ach jij ... jij gaat nog wel een keer overstag! puh2.gif Mark my words widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 18:31:25 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Mijn Hebreeuws is niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar gelukkig is er een
, die zelfs een Hebreeuwse nOOb kan gebruiken
smile.gif
Als je
doorscrolt naar vers 26, zie je dat het 'Wij' ingebakken zit in een werkwoordsvorm, vandaar dat er geen persoonlijk voornaamwoord te bekennen is.

Hihi, zie je wel, ik moet nog veel leren!

Tnx! Ziet er goed uit dat stuk zeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Genesis 1:

Het is mooi dat er direct het gedeelte van Genesis 18 bij staat. Daar kunnen we namelijk zien dat ondanks dat God zo groot en heilig is, zich toch afvraagt "Zal ik Abraham openbaren wat Ik van plan ben?" Dit is toch onnodig voor God?

Een bewijs dat God in Genesis 1 tegen Jezus spreekt, is dus niet geleverd. In deze passage is net zo goed mogelijk dat God tegen zijn engelen spreekt.

Technische info:

In het woord Naase (Na-a-s-e = stam is asa wat betekent doen, maken, uitvoeren, veroorzaken) is geen persoonlijk voornaamwoord ingevoegd, maar uit de volgende woorden (betsalmenoe, kidemoetenoe, wejierenoe)blijkt dat het om 'ons' gaat (het 'noe' achteraan het woord is in dit geval de 'ons' invoeging)

Over Genesis 18:

Hier verschijnt God samen met twee engelen bij Abraham. Hij spreekt degene aan wie hem het belangrijkste lijkt met 'adonai' wat heer, god of meneer betekent. In genesis 19 wordt duidelijk dat de twee mannen die bij de 'adonai' waren, engelen zijn. In Genesis 18 zelf wordt duidelijk dat 'adonai' GOD is met hoofdletters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt de drie-eenheid het beste vergelijken met water. Water komt in verschillende soorten voor, maar je noemt alles wel 'water' uiteindelijk.

IJs = gestold water, water dat vaste vorm heeft aangenomen => Jezus

Water = vloeibare vorm, zoals we het meestal kennen => God

Waterdamp = water in gasvorm, vaak niet te zien, maar wel te voelen als 'klamheid' => H. Geest.

Je kunt elk deel afzonderlijk benoemen en de eigenschappen geven, maar uiteindelijk blijft het allemaal water. Zo is het ook met de Drie-eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Da's een hele sterke Therese.

Maar is het met een mens ook niet zo.... 1 geest een ziel en 1 lichaam.

Toch 1 mens.

De vraag van boemba is een van de verdedigende groep die de drieeenheid aanhangen.

Bij de roeping van Jesaja bijv. zegt de Here God tegen hem..."wie Ik zenden ,wie zal er voor ons uitgaan"?

Als God ons geschapen heeft naar ZIJN(ONS) beeld en ZIJN(ONZE) gelijkenis,is het mijns insziens niet zo vreemd dat wij uit drie delen bestaan.

Ik ben nagelnieuw hier op dit forum en kom misschien wat houterig over....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 16:21:43 schreef Silver.eagle het volgende:

Da's een hele sterke Therese.

Maar is het met een mens ook niet zo.... 1 geest een ziel en 1 lichaam.

Toch 1 mens.

Ook een voorbeeld, alleen het begrip ziel is daarin nog onduidelijk en onvoorstelbaar in het watervoorbeeld is het wat aansprekender. smile.gif

Quote:
De vraag van boemba is een van de verdedigende groep die de drieeenheid aanhangen.

Hoe bedoel u?

Quote:
Bij de roeping van Jesaja bijv. zegt de Here God tegen hem..."wie Ik zenden ,wie zal er voor ons uitgaan"?

Als God ons geschapen heeft naar ZIJN(ONS) beeld en ZIJN(ONZE) gelijkenis,is het mijns insziens niet zo vreemd dat wij uit drie delen bestaan.

Nu volg ik niet waarom je Jesaja aanhaalt en daarvoor lijkt te zeggen de drie-eenheid niet te onderschrijven...

Quote:
Ik ben nagelnieuw hier op dit forum en kom misschien wat houterig over....

Welkom smile.gif

P.S. Vond nog een oud topic

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Genesis 1:26a:

"En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis,"

In de bovenstaande tekst staat niet: "Laat Mij mensen maken naar mijn beeld", nee, er staat: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld". Hieronder volgen nog twee soortgelijke voorbeelden.

Genesis 3:22a:

"En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad;"

Genesis 11:7:

"Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan."

Opmerking:

Het Hebreeuwse woord "Elohim" staat in het eerste hoofdstuk van Genesis 32 keer. Dit woord is vertaald met "God", zoals in Genesis 1:1. Het woord "Elohim" heeft de gebruikelijke Hebreeuwse uitgang voor alle mannelijke naamwoorden in het meervoud. Het woord God, zou dus eigenlijk met Goden vertaald moeten zijn.

Het gaat mij om de meervoudsvorm waarin God spreekt.

Als God een is ,waarom spreekt Hij dan in meervoudsvorm?

De voorstanders van de drieenheid proclameren dit als het bewijs van de drieeenheid.

Op grond van 1 Johannes 5:7 waarin in uw NBG vertaling staat:Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één.

Je zou zeggen het ultieme bewijs.

Maar het schijnt zo te zijn dat de Roomse kerk en de Reformatorische kerk deze tekst hebben overgenomen om zo de drieeenheid wel kloppend te maken.

Wat schept mijn verbazing dat de NBV en ook de Naardse Bijbel deze tekst hebben weggelaten.

In de grond tekst schijnt het niet zo te staan.

Vandaar dat ik dit forum met verwachting gade sla.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid