Spring naar bijdragen

Het centrale klooster topic


Aanbevolen berichten

Er zijn kloosters waar je alleen maar stil mag zijn. Maar in elk klooster wordt er ook gewoon gewerkt. Geloven doe je niet alleen met je hoofd. In Maarssen lezen de zusters ook de krant, kijken ze naar het nieuws van acht uur en hebben ze hun ontspannen uurtjes waarin ze iets voor zichzel of met elkaar kunnen doen.

Zusters zijn niet wereldvreemd, noch ongezellig. Zowel met broeders als zusters uit het klooster die ik tegenkom kun je heerlijk lachen.

Ze letten zelfs op hun uiterlijk knipoog_dicht.gif Ik heb een keer zuster Margareths wenkbrouwen geepileerd, want anders zag ze er zo streng uit, met wat epileren was haar blik wat liever en opener smile.gif

Zo'n weekend kun je ook op verschillende manieren inrichten. Als je met een grote groep gaat, dan kom je waarschijnlijk in het gastenverblijf.

Een klein groepje (dames) kan wel in het kloosterritme meelopen en slaapt dan in een eigen kamer in de gastenvleugel in het klooster.

Waarom je samen gaat? Om na het weekend ervaringen uit te kunnen wisselen. Als ik zou gaan, dan is er bij thuiskomst niet veel intressen in het bidden, contemplatie en meditatie smile.gif

Natuurlijk ga je niet voor een avondje giechelen naar het klooster. Net zo min als je naar de kerk gaat om daar rustig met je mp3 speler naar Metallica te luisteren onder de preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 10:44:41 schreef de vegaloog het volgende:
Had wel als kind de wens om in het klooster te gaan; lekker je eigen kluis, je boeken en je kruidentuin, en verder niemand om je heen. Nog steeds hou ik héél erg van rust. Als ik Asperger heb, is dat ook wel logisch. Ik hoop maar dat de GGZ opschiet met die testen!

'k Herken dit zó! flower.gif Maar ik ben ook een asperge clown.gif Dus dat komt daardoor, denk ik. smile.gif

Quote:
Behalve kloosters heb je in de RKK natuurlijk ook nog de leefgemeenschappen; Focolare, Emmanuel, en ga zo maar door. Daar leven mannen, vrouwen, paren, religieuzen, priesters, allemaal samen in één gemeenschap. Er is op de satelliet een Franse TVzender, ik weet ff nie hoe die heet, die zenden iedere dag een gebedsdienst uit van een gemeenschap in Parijs. DIe kerk zit iedere keer stampvol bezoekers, en de mannen en vrouwen van die gemeenschap zijn in het lichtblauw. Ergens trekt het me wel, maar ik heb mijn nageslacht en mijn vrouw te verzorgen. Bovendien hoop ik, dat wij in Groningen een stukje paradijs mogen gaan opbouwen. Morgen gaan we weer kijken, deze keer in Alteveer.

Ik heb het voornemen om rond kerst eens naar een klooster te gaan. Mijn familie is atheïst, en tegenwoordig is kerst zo'n familiegebeuren dat je al gauw in je eentje thuiszit als je dat nou eenmaal niet hebt. Dus vandaar dat ik het klooster inwil rond kerst. 'k Weet nog niet waar, maar ben even aan het rondkijken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:25:51 schreef anastasia het volgende:

Er zijn kloosters waar je alleen maar stil mag zijn. Maar in elk klooster wordt er ook gewoon gewerkt. Geloven doe je niet alleen met je hoofd. In Maarssen lezen de zusters ook de krant, kijken ze naar het nieuws van acht uur en hebben ze hun ontspannen uurtjes waarin ze iets voor zichzel of met elkaar kunnen doen.

Zusters zijn niet wereldvreemd, noch ongezellig. Zowel met broeders als zusters uit het klooster die ik tegenkom kun je heerlijk lachen.

Ze letten zelfs op hun uiterlijk
knipoog_dicht.gif
Ik heb een keer zuster Margareths wenkbrouwen geepileerd, want anders zag ze er zo streng uit, met wat epileren was haar blik wat liever en opener
smile.gif

Zo'n weekend kun je ook op verschillende manieren inrichten. Als je met een grote groep gaat, dan kom je waarschijnlijk in het gastenverblijf.

Een klein groepje (dames) kan wel in het kloosterritme meelopen en slaapt dan in een eigen kamer in de gastenvleugel in het klooster.

Waarom je samen gaat? Om na het weekend ervaringen uit te kunnen wisselen. Als ik zou gaan, dan is er bij thuiskomst niet veel intressen in het bidden, contemplatie en meditatie
smile.gif

Natuurlijk ga je niet voor een avondje giechelen naar het klooster. Net zo min als je naar de kerk gaat om daar rustig met je mp3 speler naar Metallica te luisteren onder de preek.

alleen maar stil zijn? lijkt me ook zo'n gedwongenheid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:25:51 schreef anastasia het volgende:

Een klein groepje (dames) kan wel in het kloosterritme meelopen en slaapt dan in een eigen kamer in de gastenvleugel in het klooster.

Rectificatie (voor K. en Thorgrem wel belangrijk ...): heren kunnen ook mee! Maar dan zit je in het gastenhuis en niet in 't klooster zelf. Je mag dan wel naar de kerk enz.

Quote:
Waarom je samen gaat? Om na het weekend ervaringen uit te kunnen wisselen. Als ik zou gaan, dan is er bij thuiskomst niet veel intressen in het bidden, contemplatie en meditatie
smile.gif

Natuurlijk ga je niet voor een avondje giechelen naar het klooster. Net zo min als je naar de kerk gaat om daar rustig met je mp3 speler naar Metallica te luisteren onder de preek.

P'cies! Niet 'ouwebetten', maar wel diepzinniger contact, naast (veel) rust en stilte voor jezelf en je contact met God.

Samengevoegde post 13-9-2006 8:12:37:

(edit: wauw, de techniek staat voor niks! party.gif)

Quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:18:50 schreef Ann het volgende:

[...]

alleen maar stil zijn? lijkt me ook zo'n gedwongenheid...

Nou ja, gedwongen .. je kiest er zelf voor smile.gif En dit doet me denken aan de film 'De Grote Stilte' (Die groBe Stille), die morgen in première gaat. Het gaat over een kartuizerklooster in Frankrijk, en dat is het strengste soort dat je kunt hebben ... Helaas draait ie maar op een paar plaatsen in Ned. Ik hoop dat ie over een maandje nog draait, dan ga ik een keer in Amterdam naar de (tridentijnse) Latijnse Mis, dan ff lunchen en 's middags naar die film. Het schijnt een meditatie op zich te zijn!

Samengevoegde post 13-9-2006 8:14:27:

Quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:36:12 schreef Therese het volgende:

[...]

Ik heb het voornemen om rond kerst eens naar een klooster te gaan. Mijn familie is atheïst, en tegenwoordig is kerst zo'n familiegebeuren dat je al gauw in je eentje thuiszit als je dat nou eenmaal niet hebt. Dus vandaar dat ik het klooster inwil rond kerst. 'k Weet nog niet waar, maar ben even aan het rondkijken.
smile.gif

Een goed idee! Ik was vorig jaar in Brecht, dat was heel mooi en kan ik je echt aanraden. Maar voor jou is het wel best wel 'n eind reizen, helemaal naar België vanuit het hoge noorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vanmorgen met de muziek klas vna school naar een klooster geweest. Het was katholiek, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er bar weinig van begreep. Ik vond het eigenlijk een beetje engig. Er zijn maar tien monniken daar, in zo'n gebouwtje en dan met drie mensen uit de omgeving ofzo nog, en dan dienst.

Er was ook zo'n volgorde dacht ik. met Kyrie Graduale en Sanctus en Agnus Dei en nog een paar (dis vast niet de goede volgorde)Misschien kan een katholiek het me uitleggen, of staat het al ergens (ik ga niet het hele topic doorlezen knipoog_dicht.gif )

Later mochten we vragen stellen aan een monnik, toen bleek dat ie ook eigenlijk helemaal niet eng waspuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

eigenlijk dat er maar 10 monniken zijn, waarvan er zeven in de mis waren, en dan in zo'n zaaltje ofzo, ik weet niet, het kwam een beetje sekte achtig op mij over. En ik vond het ook niet zo leuk dat de liedjes( mag je dat zo noemen) in het latijn (?) waren. Ik wist niet eens wat ze zongen. Ik voelde me heel erg publiek ofzo.

en er werd ook een heilige vereerd, heilige johannes nogwattes, ik weet het niet meer. Hij stond iig bekend om zijn welbespraaktheid. En ze vroegen om voorspraak ofzoiets, wat is dat?

edit: ik zie net ergens anders dat dat bidden tot een heilige is, maar waarom dat? je kunt toch gewoon naar God bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, begrijpelijk dat je het ff wat 'engig' vond. De reden voor dat 'sekteachtige' is ongetwijfeld het gebrek aan roepingen voor het kloosterleven ... 2 generaties geleden had je er waarschijnlijk 50 monniken in een flinke kloosterkapel/-kerk gezien. En in het Latijn*, dat terwijl je (waarschijnlijk) nog nooit een Mis bij had gewoond .. ik zou me er ook wat verloren bij voelen! Mijn eerste Latijnse Mis was nadat ik al '20.000x' een Nederlandstalige bij had gewoond, en met een boekje met vertalingen ernaast. Maar ik begrijp, dat jij vooral met je koor ging om het gregoriaans 'IRL' te zien? Als ik je wat mag aanraden, in geval je de Mis eens mee wilt maken zoals hij (of zij, geloof ik smile.gif) normaal gesproken is, ga dan eens naar een Mis in een gewone (parochie)kerk in jouw buurt. Dat kan vaak ook op zaterdagavond.

* van mij mag je dat best liedjes noemen, hoor, maar ik doe ook niet zo moeilijk over dat soort woordkeuzes knipoog_dicht.gif

Johannes .. er zijn er verschillende. Johannes de Doper heeft zijn belangrijkste dag op 24 juli (da's in Zuid-Europa een feestdag smile.gif) Maar onlangs was er de herdenking van zijn marteldood. En Johannes de evangelist is er ook, maar ik weet even niet uit mijn hoofd wanneer die wordt gevierd. Op welke datum was 't? En voorspraak betekent, dat je aan die heilige (die in de hemel is) vraagt om voor jou te bidden tot Jezus/God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DAt moet dan onze goede vrind Johannes Chrysostomos zijn. Zijn naam is in het Nederlands vertaald; Johannes Guldenmond. Die was inderdaad héél welbespraakt! Onder zijn Griekse naam kun je veel vinden in Wikipedia. Typ het maar eens in op Google. De 'liedjes' noemen we in de RKK trouwens 'gezangen'. Als je juf het goed had voorbereid, hadden jullie zonder problemen een boekje kunnen lenen, waarin je de Latijnse tekst had kunnen lezen, met daarnaast de Nederlandse vertaling. Dan was het voor jou en je klasgenoten ongetwijfeld ene stuk zinvoller geweest. Dan had je inderdaad geweten wat ze zongen.

Voorspraak betekent, dat ze aan deze heilige vragen, of hij voor hen bij God bepaalde dingen onder de aandacht wil brengen. Een heilige heeft daar meer tijd voor, en zit dichterbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 13 september 2006 18:04:50 schreef de vegaloog het volgende:

DAt moet dan onze goede vrind Johannes Chrysostomos zijn. Zijn naam is in het Nederlands vertaald; Johannes Guldenmond.

Ah, thanks! Nu zie ik ook staan 'vanmorgen', dus het lijkt me dat deze heilige op 13 sept. wordt gevierd ... Bwahaha, sorry, dat was me niet bekend, alleen dat de huwelijksdag van mijn ouders vandaag wordt gevierd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ de vegaloog: ja dat was emknipoog_dicht.gif. en we hebben trouwens een meester knipoog_dicht.gif.

weg2: bedankt voor de uitleg. Ik had geloof ik ooit in groep 5 ofzo een mis meegemaakt. Dus niet echt vaak, en ook niet echt bewust knipoog_dicht.gif. Het was trouwens met de muziekklas van school, idd om het gregoriaans, wat ik dan wel heel mooi vind klinken.

maar wat betreft kloosters..ik prefereer de gemeenschap in Taizé.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, mensen, ik hoorde net dat ik nu van 27-29 okt naar Brecht ga. Ik stap maar ff af van de moeilijkheid met de data hieromheen m.b.t. ons weekendje in Maarssen. Dus nu staan voor mij de volgende weekends: 14-15 en 21-22 okt, en alles in nov. behalve 4-5 nov. Laten de geïnteresseerden ff in mijn profiel een berichtje achter met een opsomming van de weekends in 2e helft okt. en in nov. waarin je WEL kunt? Ik heb nu al staan: K., LaRosa, Anastasia, Ann en wellicht Thorgrem (+ vriendin?). Anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Taizé is in 1 woord gewéldig.

Ik ben blij voor je, dat er iets is in het christelijk geloof, waar je zó enthousiast van wordt. Moge dat altijd zo blijven, en je relatie met Christus alleen maar groeien, ook - en misschien vooral - als het in je leven moeilijk wordt. Klinkt zwaar, maar dat is het niet. Ik ben gewoon al een relatief ouwe lllllll... man.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 18:31:35 schreef Thorgrem het volgende:

Als ik het zo hoor is het heel erg anders als een verblijf in een klooster, niet echt met elkaar e vergelijken.

Ik ben er nog nooit geweest, maar heb onlangs een (zeer uitgebreid en enthousiast) verhaal van een mede-credibler gelezen. Inderdaad heel erg verschillend van wat ik uit Brecht (trappistinnenklooster) ken. Wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat het niet heel erg waardevol is smile.gif maar mijn ding is het niet echt. Ik vind de taizévieringen die in onze parochie worden gehouden wel superdelux en hou van (het meezingen met) de taizémuziek an sich.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit het Opus Dei-topic

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 22:29:12 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom wateengedoe2,

Volgens mij worden die "halve kloosters" dan ook geen kloosters genoemd, maar heten ze anders. Hoe dan wel, dat weet ik niet (en is ook niet helemaal het onderwerp hier
knipoog_dicht.gif
).

Inderdaad offtopic, daarom ff in het juiste topic beantwoord.

Bij mijn weten horen ook de actieve ordes daartoe, ook al zijn ze niet zo 'claustra' (vgl. 'closed') als de oorsprong van het woord klooster doet lijken. Zie Wikipedia voor een lijstje.

Samengevoegde post 13-9-2006 22:35:39:

En dan weer iets wat elders beter ontopic is:

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 18:47:18 schreef karin1204 het volgende:

ik ben eigenlijk een beetje huiverig voor de na-aap diensten in nederland. en weg2, lux is het iig niet
knipoog_dicht.gif

Klik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Een mooi artikel vandaag in Trouw.

Ik knip en plak hem maar, want volgens mij m oet je ingelogd zijn om het te kunnen lezen.

Vandaag in Trouw:

Roeping / Jonge Fieke wordt non na chat en gebed

door Marc van Dijk

Brabant is de grootste rooms-katholieke provincie van Nederland. De secularisatie verloopt er iets minder snel dan elders. Trouw peilt het hedendaagse geloof in het land van Philips en Van Gogh. Aflevering 3: De Brabantse Fieke Opdam (19) treedt in.

De negentienjarige Fieke Opdam baalt nu al dat ze voorlopig nog geen habijt mag dragen. Deze zomer trad ze in bij de Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus, recht van de havo.

In het klooster in het Limburgse Sittard is ze nu de jongste. En er is momenteel nóg een ?kandidaat-postulant?, kortweg ?kandidaat?, zoals het eerste stadium van het kloosterleven officieel heet.

Die andere nieuweling is zelfs nog jonger, maar zij woont nog niet in het klooster. Ze moet haar atheneum nog afmaken.

Hoe is het zover gekomen? Je kunt het Fieke zelf niet vragen. Een mobiele telefoon heeft ze niet meer. Wie haar een e-mail stuurt, krijgt antwoord van haar begeleidster, zuster Elvira Maria. ?Het is nog maar heel pril?, zegt zij. ?Fieke is dan wel ingetreden, maar het is heel belangrijk dat ze vrij blijft. Dat ze geen extra druk ervaart door de media. Want dan staan ze ook weer te dringen als het toch niet haar weg zou blijken te zijn.?

Het begon met een ?snuffelstage? vanuit haar middelbare school. Ze ging een weekje kijken bij de zusters trappistinnen in Berkel-Enschot, ?puur uit interesse?. Op de website van haar klooster schrijft Fieke: ?Ik geloofde toen niet eens in God. Hoe kun je nou je hele leven geven aan iets wat niet eens bestaat? Dat was voor mij de grote vraag. Na deze week is mijn leven 180 graden gedraaid. Niet van de ene op de andere dag, langzaam en toch ook heel snel, veranderde alles. ?Iets wat niet eens bestaat? werd God, Jezus.?

Fieke Opdam, geboren en opgegroeid in het Brabantse Nuland, ging ?op zoek naar haar roeping?. Ze bleef het klooster in Berkel-Enschot bezoeken, om het andere weekend was ze er. In de zomer van 2005 bezocht ze de Wereldjongerendagen in Keulen. Daarna kwam ze voor het eerst een weekend bij de karmelietessen in Sittard. Ze kreeg er ?meer informatie over Jezus en over de Bijbel?. ?Alsof er een nieuwe wereld voor je opengaat. Van de ene op de andere week bepaalde God mijn leven. Soms moest ik er bijna van huilen.?

Een jaar later trad ze in. ?Jezus heeft nu het lege gaatje in mijn hart helemaal opgevuld?, schrijft ze.

Volgens de zusters is het Gods werk, maar ook zij zullen onmiddellijk toegeven dat in dit verhaal een belangrijke rol is weggelegd voor zuster Elvira Maria. Zij was tot voor kort de jongste van de 43, de laatste die intrad, acht jaar geleden.

Deze ?begeleidster van de jonge roepingen? werd op het Jeugdjournaal gepresenteerd als ?de hipste non van Nederland?, niet vies van een stevig potje schaatsen of skeeleren. In bepaalde communities op internet, waar rk jongeren met elkaar chatten, staat ze bekend als ?de msn-non?.

?Er is zo ontzettend veel vraag naar Jezus?, zegt zuster Elvira Maria. ?Het is een compleet nieuw apostolaat.?

Via het populaire chatprogramma msn houdt de begeleidster van jonge roepingen contact met ?honderden nieuwsgierige jongeren?. ?Ik doe dat omdat jongeren zo over allerlei thema?s kunnen praten, waarover ze anders nauwelijks informatie kunnen krijgen. Je moet ze treffen waar ze zijn.?

Ze zoekt ze niet zelf op, zegt ze. ?Die kinderen benaderen mij, ze krijgen mijn e-mailadres van andere jongeren, ze zitten allemaal op dezelfde sites.?

Als de zuster eenmaal met een jongere gechat heeft, bewaart ze de gegevens. ?Het is een heel gedoe hoor, al die e-mailadressen. Als ze online zijn zet ik ze in een vakje, met een aantekening erbij. Om te onthouden wie wie is, want ze voeren niet hun gewone naam, maar een webnaam als Sunnygirl.?

Ze doet nu zo?n 280 e-mails per maand de deur uit. ?Allemaal aan jongeren. En dan heb ik het nog niet eens over de chats.?

Soms stuit ze op onbegrip. ?Ouders lezen erover, en zeggen: ?Zie je, ze haalt ze zo binnen?. Maar mensen begrijpen er niets van. Hoeveel tijd het kost om mensen zó te begeleiden dat ze hun plek vinden. Gods wil zoeken is een moeilijke, tijdrovende klus. Het is zo kwetsbaar, zo teer. Het vereist fingerspitzengefühl. Je kunt een roeping niet naar binnen rukken, dat moet God doen.?

Wat betekende Elvira Maria?s fingerspitzengefühl voor Fieke Opdam? ?Ik vond haar niet leuk, een overdreven mens. Maar ze praatte veel over Jezus?, zegt Fieke in het Dagblad de Limburger, dat haar vorige maand nog wel kon interviewen.

Fieke?s moeder, Jeanne Opdam, weet ook niet precies hoe het gegaan is, juist het ?msn-gebeuren? heeft zich buiten haar blikveld afgespeeld.

?Eigenlijk kregen wij het pas te horen toen haar besluit al vaststond?, zegt ze. ?Toen zagen we ook pas hoe groot de worsteling was geweest die Fieke had doorgemaakt. En wij maar denken dat ze het zo moeilijk had vanwege haar eindexamen. Ze had het al helemaal afgesloten, ze had al afscheid van ons genomen.?

Fieke, op de website, over haar eerste dag in het klooster: ?Vandaag zou ik na het eten afscheid nemen van mijn broertje en zusje Lotte en Paul. Wat echt niet makkelijk was. Maar toch kon ik niet huilen toen ze weggingen, ik voelde gewoon echt dat het goed was.?

En: ?Ik heb in dit klooster niet één moeder, nee ik heb er wel 35.?

Natuurlijk wist Jeanne Opdam dat het klooster een steeds prominentere plaats innam in het leven van haar dochter, maar zij en haar man dachten dat Fieke ?rust zocht, of wilde mediteren?. ?Het is ineens een heel ander kind. Ze is op zoek naar rust en ruimte voor zichzelf. Van ons heeft ze het niet. Onze hele familie is katholiek, we zijn allemaal gedoopt en met Kerstmis gaan we naar de kerk, of als er een specifieke reden is. Maar mijn man gelooft niet, en ik ben er niet actief in.?

Fieke schrijft: ?Alles word ineens werkelijkheid. Je moet je eens voorstellen dat je een tas moet inpakken, maar dan niet alleen voor een week, maar voor altijd. Ja, natuurlijk ben je nog vrij, en je weet dat je nog terugkan naar huis. Maar van binnen is het allang duidelijk, dit is geen korte reis.?

Haar moeder: ?Wij zeiden altijd al: Fieke is geen kind voor Nederland. Ze hield wel van uitgaan en is super sociaal. Maar ze kon het niet uitstaan dat mensen per se merkkleding moeten hebben, of een tweede auto. Geen kind van make-up en sieraden. Ze was altijd vol onbegrip over de verdeling van de rijkdom in de wereld. En trouwen, dat zag ze ook nooit voor zich.?

Het enige wat haar ouders echt bezwaarde, was het feit dat Fieke geen vervolgopleiding meer nodig meende te hebben. Dat vonden ze niet verstandig. ?Ik heb dat aangekaart bij de generaal-overste van de orde. Zij was het met mij eens. De zusters hebben haar toen ingeschreven voor verpleegkunde. Dat was niet Fieke?s eerste keuze, ik zei: ?Denk eraan, als je iets anders wilt, dan zeg je het aan de overste?. Toen zei Fieke: ?Nee mam, zo werkt het hier niet. Zij hebben iets met mij voor?. Daar had ik niks meer op terug, het is haar keuze.?

Hoe groen ze ook moge zijn, Fieke Opdams toekomstdroom is momenteel glashelder. Op haar website beschrijft ze hoe haar begeleidster Elvira Maria na acht jaar de eeuwige geloften aflegt, de dag nadat Fieke zelf in het klooster was komen wonen. ?Niet alleen zij, maar ook wij leefden al maanden naar het moment toe. Het was de eerste keer dat ik zoiets moois mocht meemaken, een eeuwige professie is echt niet zomaar iets! De hele dag was er nog feest, een heel speciale dag. Maar dat ene moment in de kerk was het allermooiste wat ik ooit gezien heb.?

Ze mogen haar e-mailen zo vaak ze willen, Fieke mag niet altijd antwoorden. Eén keer per maand mogen ze bellen. Afgelopen zondag is de familie Opdam haar oudste dochter gaan opzoeken, voor het eerst sinds haar intreden deze zomer. Het bezoek was toegestaan omdat Fieke deze week negentien is geworden.

Jeanne Opdam: ?Ineens schoot er door me heen: kind, wat heb ik je gemist. Toen zag ik dat koppie daar tussen die vrouwen. Dat was wel even slikken. Maar ze zag er goed uit, ze is zelfs afgevallen door het sobere en regelmatige leven. En ze straalde. Ze leek me zo gelukkig, dat ik dacht: wat wil ik eigenlijk nog meer??

----------

Laten we hopen en bidden voor meer klooster roepingen, maar ook voor priester roepingen. pray.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 11:22:03 schreef Thorgrem het volgende:

Laten we hopen en bidden voor meer klooster roepingen, maar ook voor priester roepingen.
pray.gif

Roepingen voor het religieuze leven en voor de geestelijkheid (ja, sorry, ik denk iets breder dan priesters widegrin.gif ), en vooral ook: dat wie geroepen wordt die roeping mag verstaan en gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid