Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 06 juli 2006 17:08:11 schreef Thijs het volgende:

[...]

Over het gaan staan ben ik het wel eens. Maar iets als handen opheffen, nee. Dat is een manier van aanbidding waar niet iedereen zich prettig bij voelt. Dwing mensen dan ook niet het te doen(en verbied mensen natuurlijk ook niet om het te doen).

'Ik ben moe, dan wil ik niet staan.' 'Ik voel me meer op mijn gemak als ik zit.' 'Ik moet toch niets!'

Of je het nou over staan hebt, handen opheffen, knielen. Als de voorganger vraagt of je wilt staan doet hij dit niet om je te pesten, maar omdat hij er overtuigd van is dat dit eerbiedig is. Dat geld bij sommige liedjes ook voor je handen omhoog doen en knielen. En natuurlijk weet hij, weet ik, weet iedereen dat het lastig kan zijn. Je armen wegen ineens een ton als je ze omhoog moet doen. Knielen is helemaal eng.

En als mensen zeggen (ik ben er één van geweest) dat ze niet durven te knielen, of handen omhoog doen, dan wordt je echt niet gepushed (wat wel zo is op school, wat wel zo is bij de turnvereniging, wat wel zo is als je je eerste sigaretje aangeboden krijgt).

Maar om te reageren van 'Ik maak zelf wel uit wat ik doe'. Dat vind ik vreemd. Het is de voorganger/voorgangers/dominee/priester/jeugdleider/whatever

van de gemeente waar je je hebt aangesloten. Dat

betekent dan toch dat je wílt dienen, en vanuit dat wíllen komt toch langzaam of snel dóen voort?

En als je dient is het toch niet alleen van belang wat je zelf wilt?

Het gaat mij niet zozeer om het staan of wat maar om het idee... Die angst voor gezag en koppige meningen van mensen in de kerk. En ik zou júist degene moeten zijn die tegen de draad in ging want zo ben ik meestal puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Helena,

Bij ons wordt er altijd iets gezegd als: "Indien mogelijk gaan we staan bij dit lied." Want tja, je hebt nu eenmaal oudere mensen die dat staan niet volhouden. Maar over het algemeen gaan mensen bij ons gewoon staan als dat wordt aangegeven. Wij zijn niet zo eigenwijs. knipoog_dicht.gif

Sterker nog: voorheen gingen mensen, inclusief ik, bij bepaalde liederen al uit zichzelf staan en trokken altijd dan de hele gemeente mee. Maar ja, de raad wilde dat niet meer en besloot dat enkel de voorganger mag bepalen wanneer er gestaan wordt en wanneer niet. Dit tot tegenzin van niet weinig leden overigens.

Maar goed, ik ben dus van mening dat enkel als het om staan gaat, je dan wél moet gehoorzamen als je dat fysiek kunt, omdat dat dus zo'n algemeen gebaar is die je overal tegenkomt. Voor de rest blijf ik erbij: de leden gehoorzamen de voorganger, de voorganger gehoorzaamt de traditie, de traditie gehoorzaamt Christus.

En als één van die drie niet gehoorzaamd, dan zit er maar één ding op: ANARCHISME! devil.gif

puh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 06 juli 2006 17:42:50 schreef Helena het volgende:

[...]

'Ik ben moe, dan wil ik niet staan.' 'Ik voel me meer op mijn gemak als ik zit.' 'Ik moet toch niets!'

Of je het nou over staan hebt, handen opheffen, knielen. Als de voorganger vraagt of je wilt staan doet hij dit niet om je te pesten, maar omdat hij er overtuigd van is dat dit eerbiedig is. Dat geld bij sommige liedjes ook voor je handen omhoog doen en knielen. En natuurlijk weet hij, weet ik, weet iedereen dat het lastig kan zijn. Je armen wegen ineens een ton als je ze omhoog moet doen. Knielen is helemaal eng.

En als mensen zeggen (ik ben er één van geweest) dat ze niet durven te knielen, of handen omhoog doen, dan wordt je echt niet gepushed (wat wel zo is op school, wat wel zo is bij de turnvereniging, wat wel zo is als je je eerste sigaretje aangeboden krijgt).

Maar om te reageren van 'Ik maak zelf wel uit wat ik doe'. Dat vind ik vreemd. Het is de voorganger/voorgangers/dominee/priester/jeugdleider/whatever

van de gemeente waar je je hebt aangesloten. Dat

betekent dan toch dat je wílt dienen, en vanuit dat wíllen komt toch langzaam of snel dóen voort?

En als je dient is het toch niet alleen van belang wat je zelf wilt?

Het gaat mij niet zozeer om het staan of wat maar om het idee... Die angst voor gezag en koppige meningen van mensen in de kerk. En ik zou júist degene moeten zijn die tegen de draad in ging want zo ben ik meestal
puh2.gif

Ik weet het eigenlijk niet. Ik vraag me echt af, maar dan herhaal ik mijzelf, of je zo iets wel van mensen kunt vragen. Ik kom ook wel eens in een evangelische gemeente en zie daar vaak mensen hun handen in de lucht doen. Prima. Maar het is een persoonlijk iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of je er naar hoeft te luisteren als je min of meer gedwongen wordt je handen omhoog te doen...

Je gaat dan mensen iets opleggen en dan gaat het niet meer vanuit je hart... je moet het zelf willen.

Ik geloof nou niet echt dat de apostelen vroeger ook zeiden "doe je handen allemaal maar eens omhoog".

Als voorgangers of predikanten dat doen, doe ik dat lang niet altijd... en zeker niet als ik me er ongemakkelijk bij voel. Tijdens de aanbidding doe ik het wel eens, maar nog niet altijd en alleen als ik die aandrang voel... en of er veel zalving is(ik de kracht van de Heilige Geest sterk voel, dat Hij sterk aanwezig aan het werk is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 05 juli 2006 08:36:35 schreef Helena het volgende:

Nu ben ik best eigenwijs en koppig, maar in de gemeente vind ik het om de een of andere reden normaal om te luisteren naar de voorgangers. Als ze zeggen: collecte, dan haalt iedereen wat geld tevoorschijn.

Maar nu...

Laatst vroeg de voorganger of we allemaal wilden staan bij een lied. Bij ons is het zo dat de helft zit en de andere helft staat. Chaos
puh2.gif

Dan heb je een groep mensen die zoiets heeft van:

'Ik volg Jezus, niet de voorganger.' En een keer vroeg een spreker: 'Doe allemaal even je handen omhoog.'

Toen hoorde ik een vriendin van me zeggen: 'Ik bepaal zelf wel wat ik doe.'

Ik snap niet waarom je niet gewoon kan luisteren naar de voorgangers. Als je weet dat ze het beste met je en met de gemeente voor hebben...

En er schoot door mijn hoofd, als je niet kan luisteren naar je naasten, je gemeente.. Hoe kan je God dan wel dienen? Hoe leer je dan uberhaupt te gehoorzamen...?

En komt die angst tegenover voorgangers door verhalen van gemeenten waar het fout ging?

Als een voorganger geleidt wordt door de Heilige Geest en hij zegt dingen en mensen laten zich leiden door de Geest dan gebeurt het echt wel. Maarja mensen gaan inderdaad hun eigen gang en vinden hun eigen manier het beste, al maakt het mij eerlijk gezegd niet uit watvoor manier het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 07 juli 2006 08:26:03 schreef Jippiej het volgende:

en dát kan je toetsen aan de bijbel!

Hoe?

Als een voorganger zoiets zegt als:

'Doe je handen nu omhoog, ja doe ze maar omhoog allemaal... Ja, jij daar, doe je handen ook maar omhoog, steek ze maar in de lucht, strek je uit naar God.. voel je Gods kracht!? God werkt NU in je'

Is dat dan bijbels?

(afgezien van het feit dat ik er een hele erge hekel aan heb, en het de reden is dat ik niet meer in die diensten kom o.a.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

Maar zoiets komt eigenlijk ook voor binnen 'het katholicisme' ik weet iig van mijn OKK bezoek (en twee keer de Anglicaanse kerk) dat 'men' een altaarbel/schel rinkeld wat schijnbaar betekend dat je een kruis 'moest' slaan. Ik vind dat zelf wat anders; eigenlijk..

Dan is het onderdeel van de liturgie (maar ja, anti-traditioneel als vele evangelische kerken zijn zal 'men' dat niet hebben).

Dan moet die verdraaide altaarschel niet afgaan op het moment dat dit niet moet... *mopper mopper*

Het is niet zo dat je bij elke klingel een kruis "moet" slaan. Bij het "Heilig" klinkt de altaarschel driemaal (namelijk bij de beginwoorden: Heilig, heilig, heilig) en dan is er geen kruisteken. Na afloop van het heilig klinkt de altaarschel éénmaal ten teken dat er geknield wordt (mag worden). Ik weet eigenlijk niet of er dan ook een kruisteken gemaakt wordt.

Bij het opheffen van de hostie wordt er één keer geklingeld en volgt er een kruisteken. Ook bij het opheffen van de kelk is dit het geval.

Tenslotte wordt er drie keer geklingeld bij het slot van het eucharistisch gebed als de voorganger het "Door Hem en met Hem en in Hem" heeft ingezet. In dat stukje komen woorden als "Alle eer en heerlijkheid" of woorden van gelijke strekking voor. Dan wordt er geklingeld, maar volgt er geen kruisteken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen doet wat goed is in zijn of haar ogen.Dat heb je waar een man de macht heeft met wat medestandersvrienden die zich zogenaamd oudsten noemen.

Gezegend de man of vrouw die zich onderdeel weet en onderdeel is van de Ene Heilige Katholieke Apostolische Kerk. OK ,RK, Anglicaans,Orthodox,Luthers Noord Europa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tjah, bij ons in de kerk gaan we niet tegen de dominee in, maar zulke dingen als jij noemt komen ook niet voor.

Ik vind echter, voor de orde, en vanuit Bijbels oogpunt, dat we de voorgangers moeten gehoorzamen. We hebben ze aangesteld als leidsman, en dan moet je niet tegen ze ingaan.

Dus dan had Luther ook niet tegen Rome in moeten gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid