Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

IK zit erover te twijfelen om een mini-dts te doen in Spanje van Youth with a Missiom, maar ik twijfel! Mijn twijfels zitten dan vooral bij de derde week. In deze week gaan ze straat-evangelisatie doen doormiddel van woord, drama, dans en muziek. Ik heb absoluut geen talenten in die richting, laat staan zin om drama/dans te doen op straat. (zie daar dan ook een beetje tegenop)

Wel heb ik enorm veel zin om studie te krijgen en God beter te leren kennen en gewoon 3 weken dichtbij hem te zijn!

Wat raden jullie mij aan. Of zijn er meer mini-dts'en (liefst buitenland) die meer voldoen aan mijn wensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wat informatie opgezocht voor de mensen die (net als ik) niet weten wat een Mini-DTS is. knipoog_dicht.gif

Quote:
Verfrissend, uitdagend,vernieuwend, ontspannend. De Mini-DTS (Mini Discipelschap Training School) is een drie weken durende cursus, van 23 juli tot 12 augustus op het landgoed Heidebeek in Heerde. Het is een cursus die nieuwe richting aan je leven kan geven.

Zending is verder kijken dan alleen je directe omgeving. Je neemt je plaats in als christen in deze wereld, als vertegenwoordiger in Gods Koninkrijk, waar dat dan ook mag zijn. Sommigen zullen zendeling zijn in hun eigen baan en kerk, anderen gaan naar verre landen om daar God bekend te maken aan mensen die Hem niet kennen.

Tijdens de Mini-DTS krijg je drie weken lang les in enkele principes en onderwerpen van de drie maanden durende DTS (lesfase). Je krijgt genoeg informatie om je aan het denken te zetten en daarna vol frisse moed je dagelijke taken weer op je te nemen. Of... om verder te gaan, in een andere richting, als de Heer je daartoe roept.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen, zijn:

- Basisprincipes van discipelschap

- Voorbede/aanbidding

- Verstaan van Gods stem

- Evangelisatie en zending

- Relaties

Naast de lessen die elke ochtend en twee avonden per week gegeven worden, word je ingedeeld in een celgroep om samen te bidden en van gedachten te wisselen. Ook heeft iedere student ’s middags een werktaak in de Heidebeek-gemeenschap, variërend van huishoudelijk werk tot onderhoud. Gedurende de hele cursus zullen we ruim tijd besteden aan aanbidding en gebed.

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

mini dts in Spanje!!!!!big-smile.gif wat goed! Ik wilde het ook ik bedoel ik wil het nog steeds maar ik kan nietboosrood.gif ...want dr zijn andere dingen gepland...Maar je gaat juist veel over God leren en je richten op God, dat is juist heel mooi en belangrijk! Je moet je niet laten afschrikken door die laatste week toch?

En!!

Het gaat om je beschikbaarheid voor God, niet of je (volgens jou) wel geschikt genoeg bent!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Chrisis,

misschien een nuchtere reactie van mij, maar als ik je reactie lees heb ik het idee dat je nog nooit straatevangelisatie hebt gedaan. (sorry als dat niet het geval is) Maar wat ik zou willen zeggen; doe het gewoon een keertje, misschien valt het wel ontzettend mee.

Bedenk ook dat je echt niet vol in de schijnwerpers hoeft te staan bij de onderdelen die je noemde. Er zijn altijd mensen die dat prettiger vinden, en aangezien je met een grotere groep ben zorg je toch gewoon dat jij een kleine rol krijgt?

Succes ermee iig!

Reinier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:02:26 schreef Tom het volgende:

Straatevangelisatie? Ik betwijfel of er ooit iemand is bekeerd door straatevangelisatie...

Daar twijfel ik ook aan! Vooral met dans, drama muziek. Je wordt gezien als een straat-act waar naar mijn idee weinig kracht vanuit gaat.

Quote:
Hoi Chrisis,

misschien een nuchtere reactie van mij, maar als ik je reactie lees heb ik het idee dat je nog nooit straatevangelisatie hebt gedaan. (sorry als dat niet het geval is) Maar wat ik zou willen zeggen; doe het gewoon een keertje, misschien valt het wel ontzettend mee.

Bedenk ook dat je echt niet vol in de schijnwerpers hoeft te staan bij de onderdelen die je noemde. Er zijn altijd mensen die dat prettiger vinden, en aangezien je met een grotere groep ben zorg je toch gewoon dat jij een kleine rol krijgt?

Succes ermee iig!

Reinier

Daarnaast heb ik wel eens meegedaan aan straatevangelisatie akties. Dit was niet op basis van drama, dans en muziek. Maar meer gesprekken met mensen proberen aan te knopen op straat. Maar mijn spaans is niet zo goed (lees ik kan geen spaans) dat ik dat ga proberen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi chrisis!

Eén van mijn beste vrienden gaat er ook heen. Die zie ik net als jou niet zo gauw drama of dans doen. Toch heeft hij er erg veel zin heeft.

Het is belangrijk te weten waar het verlangen van jou vandaan komt om erheen te gaan. Het is naar mijn bescheiden mening ook geen keuze die je alleen moet maken, maar met de Heer. Hij zal je leiden en als de Geest je het gevoel geeft dat je moet gaan is het duidelijk.

Zo zit een ander vriend van mij op dit moment in Curacao en gaat weer een ander binnenkort een DTS doen in Australië. Zij hebben die keuze zelf gemaakt, maar het verlangen is hun door de Geest gegeven.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Chrisis,

De DTS-manier is uitgaan op straat en ik kan je uit ervaring vertellen (niet bij DTS geweest, maar andere dingen gedaan) dat het met straatevangelisatie niet gaat om een formule of het werkt of niet. Het gaat om mensen bereiken met het evangelie. Op straat vind je de meeste mensen die de Here Jezus nog niet kennen. Het is een kwestie van doen, ik heb ook een keer gedacht aan mini-DTS Spanje. Mij lijkt het van de bovenste plank. Gewoon doen, als je motieven om te gaan goed zijn en dus tot eer van God, gewoon gaan. Je zult rijkelijk groeien in je geloof als je dat toelaat.

Mocht je toch in Nederland blijven, check dan even www.athletesinaction.nl We hebben nog honderden enthousiastelingen nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

FF een beetje off-topic

Ik hoor eigenlijk 2 tegenstrijdige dingen in je reactie.

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:06:29 schreef Marloesje Snoesje het volgende:

....dat het met straatevangelisatie niet gaat om een formule of het werkt of niet.

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:06:29 schreef Marloesje Snoesje het volgende:

Het gaat om mensen bereiken met het evangelie.

Waarom ga je de straat op als je eigenlijk wel weet dat de formule die je gebruikt niet werkt. Dus het gaat er wel degelijk om of een formule wel of niet werkt. Als je mensen wilt bereiken met het evangelie moet je daar, naar mijn inziens, heel goed over na gaan denken.

Dus....welke doelgroep wil ik bereiken. Wat spreekt die doelgroep aan. Wat heeft die doelgroep nodig. Etc. etc.

Als je daar niet goed over nadenkt en misschien eigenlijk zomaar wat doet.....bijvoorbeeld midden op straat.......vraag ik me af of je mensen wel werkelijk bereikt met het evangelie.

Als je dan tot de conclusie komt van.....heeee op deze manier werkt de evangelisatie niet.....is het denk ik niet goed om op die manier door te blijven gaan. Wees dan innovatief en bedenk een andere creatieve aktie!

Back on topic

Ik heb dan mijn talenten niet liggen bij dans, drama en muziek. Maar ben het misschien ook niet helemaal eens met de manier van evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben een woordenwisseling over hoe straatevangelisatie te definieren. Laten we het woord dan veranderen: straatevangelisatie = op een bepaald tijdstip mensen actief proberen te laten zien en horen van en over de Here Jezus. Ben het met je eens dat je een beetje moet weten wat je gaat doen en bij welke doelgroep het aansluit. Een spel op straat spreekt ALTIJD aan. Denk aan de muzikanten, de zangers enz. Vaak staan er mensen omheen of als je langs een muziek-makend-iemand loopt, dan hoor je de klanken en daar reageer je op, ook al kijk je niet. Denk aan de vele jongleurs en acrobaten die kunstjes staan te doen of wat dacht ja van die witte mannen/vruowen op stelten die heel lang stil blijven staan en dan ineens bewegen, waardoor vele kinderen zich het apenzuur schrikken. Op straat trek je aandacht en kun je dus ook een getuigenis voor en van de Here Jezus proberen te zijn. Nee, de twee stellingen spreken elkaar dus niet tegen. WANT je weet niet of het werkt, God zal de mensenharten moeten bewerken en je kunt je laten gebruiken als een instrument.

Drama, muziek en dans niet jouw ding. Prima, iedereen zijn eigen gaven en talenten en verlangens om op een bepaalde manier zijn/haar geloof uit te dragen. Maar dan begeef je je nu dus in een cirkelredenatie waar anderen niets meer aan toe kunnen voegen. Jij zult moeten beslissen of je de dts gaat doen. Straatevangelisatie (zie andere definitie) kom je binnen vele organisaties tegen. Ik zou zeggen: Niet geschoten is altijd mis. Wie weet ben jij wel onderdeel van de groep die net dat laatste zetje geeft aan EEN persoon, die daardoor overtuigd raakt van het feit (door de Heilige Geest) dat Jezus inderdaad de Weg, de Waarheid en het Leven is en dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Het is dus maar net of je uit je comfortzone wil stappen. Later kun je altijd nog zeggen dat jij een andere manier prefereert.

Succes!!

Marloes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Als geruststelling. Van alle mensen die aan een mini-DTS meedoen, is er maar een relatief klein deel dat echt iets heeft met dans en drama. De rest zal toch echt wel op jouw niveau zitten. knipoog_dicht.gif

En verder klopt het dat er nog nooit iemand door straat evangelisatie tot geloof is gekomen. Bekering gebeurt alleen door de Heilige Geest en niet door wat wij doen. Maar wat ik wel gezien heb (in die ene keer dat ik straatevangelistatie heb gedaan), is dat de christenen die we ontmoetten, bemoedigd waren, en met één vrouw hebben we zelfs een heel goed gesprek gehad over wat het geloof inhoudt. En voor veel andere mensen zal het misschien alleen een klein haakje achterlaten, dat misschien later zijn werk doet.

Maar dat straatevangelisatie nut heeft ben ik zeker van overtuigd. Het is iets dat je doet in geloof, en waar God dan mee verder zal gaan. Hoewel vaak zonder dat wij er iets van zien, of dat de dingen die we zien, lang niet zo indrukwekkend zijn als we verwachtten. Maar er gebeurd genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

Quote:

Straatevangelisatie? Ik betwijfel of er ooit iemand is bekeerd door straatevangelisatie...

Daar twijfel ik 100 % niet aan. Ik denk aan China, waar veel mensen tot geloof komen door straatevangelisatie. Maar in Nederland heb ik het ook wel meegemaakt, hoewel ik mijn twijfels erbij heb of deze methode maximaal effectief is.


Samengevoegd:

Oeps, beetje oud bericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid