Spring naar bijdragen

Welke films wel en niet?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind het altijd een beetje raar om maar bij alles wat je doet af te gaan vragen als het wel mag.. Kijk gewoon de films die jij leuk vind, en ik ben er van overtuigd dat je dan zelf goed genoeg aanvoelt wat wel of niet door de beugel kan..

Je moet niet altijd bekrompen met dit soort dingen bezig zijn.. geef het wat ruimte, dan word het vanzelf duidelijk genoeg (imho)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Manuel,

als films echt een punt in je bestaan worden, moet je voorlopig ff helemaal geen films kijken. Vervolgens inderdaad afvragen als je een film gaat kijken: Zou ik hier de Here Jezus bij willen hebben zitten? En heel vaal tot de conclusie komen dat vele films eigenlijk niet opbouwend zijn. Ik keek op een gegeven moment niets meer, is bij de weg wel verrijkend voor de rest van je leven als je niet meer zo vele achter de comp of tv hangt. Na een aantal jaren toen ik dacht er weer mee om te kunnen gaan heb ik langzaamaan weer eens wat films bekeken en heel veel films 'weggegooid'. Ik heb er honderden (mocht ze niet weggooien, dus heb ze verwijderd uit mijn kamer en naar beneden gebracht.

Als je het dus echt strikt neemt, moet je voorlopig gewoon ff helemaal geen films kijken. Ik kijk nu voornamelijk de coole animatiefilms als Ice Age, Shrek 1(Shrek 2 kan wat mij betreft niet), Shark Tale, Nemo, Madagaskar (ik vind die films echt lachen), daarnaast vind ik Ocean's eleven en twelve ook cool, de Left behind's en vele anderen. Detectives en thirllers vind ik ook gaaf, maar heb nog steeds wel een duidelijke grens, kan dat alleen niet echt duidelijk benoemen. Zodra ik merk dat het weer een grote rol inneemt, stop ik met kijken. Gelukkig is dat niet meer voorgekomen. Sommige series kijk ik bijvoorbeeld nog steeds niet, omdat God mij destijds duidelijk liet zien dat ik ermee moest kappen. Ik kijk nu heel weinig televisie en breng nu mijn tijd door op Credible ;-)

Zet 'm op!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn heeel veel goede christelijke films. Ik heb het geluk dat we met de kerk vaak films gaan kijken puh2.gif

Bij jeugdgroep en bij 'bijbelstudie'.

Daar ben ik echt heel blij mee.

Een paar films waarvan ik de titel nog weet:

- OpenDoors, Sterker dan striemen

- Hangman's curse

- Father Damien (!)

- Tribulation

En verder zou ik zoiezo even kijken of je ergens christelijke films kan huren of kopen. Er zijn er zoveel.

Ik merk wel dat bepaalde films een slechte invloed op me hebben. Allereerst horrorfilms. Ik heb een zwak voor die films... Maar ik kijk ze niet meer (is de bedoeling). Verder vind ik onverantwoorde films zoiezo irritant om naar te kijken. Ik ga me er mateloos aan ergeren, dus kom der tijdens de film wel achter. Films, literatuur, muziek. Het is eigenlijk allemaal hetzelfde liedje. Keuzes maken. Die soms niet zo leuk lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:08:26 schreef Helena het volgende:

[...]

Omdat ze weet dat Jezus haar van haar zonden bevrijd heeft. Ze maakt gebruik van logica.
flower.gif

Was het niet zo dat logica en god niet helemaal samen gaat...

Quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:07:17 schreef Helena het volgende:

- Hangman's curse

klopt het christelijke straalt er echt vanaf smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik er weinig problemen mee, want een film kijk ik voor je ontspanning niet om je alsnog geestelijk te voeden...

Het is iets wat je zelf beslist... er bestaat nou niet echt een selectie volgens mij met dat mag wel en dat mag niet... Zal ook wel een beetje vaag zijn, want film is over het algemeen alles behalve realiteit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:50:04 schreef living stone het volgende:

[...]

Was het niet zo dat logica en god niet helemaal samen gaat...

Lijkt mij dat God ons ook met logica gezegend heeftengel.gif

Quote:

klopt het christelijke straalt er echt vanaf
smile.gif

Hmm... Vond ik eerst ook...

Máár:

De film gaat over een school met een dramatsich verleden. Een gepeste jongen (Fry) heeft zichzelf opgehangen en het is zo'n beetje de legende van de school geworden. Veel leerlingen geloven (of roepen) dat de geest van die jongen ronddwaalt en nieuwe slachtoffers zoekt. Het blijft niet bij een geloof, want er gaan echt rare dingen gebeuren. Leerlingen lijken vergiftigd te zijn en krijgen als reactie op het gif hallicunaties. En zij zien die jongen waarin ze geloven. Een christelijk gezin gaat op onderzoek uit en proberen uit te vissen wat er werkelijk aan de hand is. Zij geloven namelijk niét in een geest van een jongen die rondzwerft. Als een christelijk meisje ook 'besmet' raakt gaat zij ook hallicuneren. Maar zij krijgt geen angstaanvallen en ziet ook geen opgehangen jongen. Ze ziet haar broertje die zegt dat er niets aan de hand is. Het moraal van de film is dat je geloof je leven bepaalt (en dat er geen overleden mensen door scholen dwalen).

Mooiste stukje uit de film:

'Though I walk trough the valley of the shadow of death. I shall fear no Fry. Jesus loves me, I just know, Jesus loves me.' En dan raakt ze in coma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:50:04 schreef living stone het volgende:

[...]

Was het niet zo dat logica en god niet helemaal samen gaat...

[...]

Dat idee krijg je soms wel. Je hoeft maar te beginnen over 'almacht' en 'steen maken zo groot dat hij niet opgetild kan worden' en veel christenen beginnen meteen te roepen dat God en logica niet samen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:33:20 schreef The Black Mathematician het volgende:

[...]

Dat idee krijg je soms wel. Je hoeft maar te beginnen over 'almacht' en 'steen maken zo groot dat hij niet opgetild kan worden' en veel christenen beginnen meteen te roepen dat God en logica niet samen gaan.

'God heeft ruimte voor mensen met heel weinig verstand. Maar Hij wil wel dat ieder van ons het verstand gebruikt dat hij heeft. Het juiste motto is niet: 'wees wijs, m'n beste, en laat wie dat kan verstandig zijn', maar: 'wees wijs, m'n beste, en vergeet niet dat dit inhoudt dat je zo verstandig bent als je kunt.' God houdt niet meer van intellectuele luilakken dan van andere luilakken.'

C.S. Lewis

Bovendien zegt de Bijbel dat wij God moeten liefhebben mét ons verstand. En christenen behoren alles te toetsen aan Zijn Woord en niet alles klakkeloos aan te nemen. Niets geen 'open minded' maar 'minded'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:40:36 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik zie niet in wat dit te maken heeft met het al dan niet aanwezig zijn van een link tussen God en logica.

Daarvoor moet je logisch nadenken...sleepey.gif

Ik zal je helpen: leg de link tussen verstand en logica. Kom op, je kunt het...knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:33:20 schreef The Black Mathematician het volgende:

[...]

Dat idee krijg je soms wel. Je hoeft maar te beginnen over 'almacht' en 'steen maken zo groot dat hij niet opgetild kan worden' en veel christenen beginnen meteen te roepen dat God en logica niet samen gaan.

Mwa, of onze logica heeft zo z'n beperkingen.

Of mijn antwoord: God kan idd die steen niet maken/optillen.

Is God dan niet almachtig? Hangt er maar net vanaf wat je onder almacht verstaat. Aan de ene kant noemt de bijbel God almachtig, maar er staan ook dingen in die God niet kan, zoals zichzelf verloochenen. 2Tim2:13

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, maar hoe weet je of je logica wel echt deugt? Het is als ik het naturistisch bekijk maar iets wat door evolutie tot stand kwam. Dat heeft niet als eis dat het perfect is, maar dat het ons wat 'fitter' maakt. Sterker nog, als het ons fitter maakt als die logica onlogischer zou worden, dan zal dat gebeuren.

En om heel eerlijk te zijn, vind ik iets als een zwart gat of een oneindig universum ook niet altijd even logisch.

Maaruh, je zag dat ik zelf een ander antwoord gaf. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid