Spring naar bijdragen

Christelijk geloof en Katholiek ..


Aanbevolen berichten

  • 3 years later...
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hallo allemaal, welk standpunt heeft de RKK ten aanzien van burgerlijke huwelijken en islamitische en joodse huwelijken? Worden die allemaal als een volwaardig huwelijk gezien? Zijn deze mensen dan ook voor God getrouwd? Alvast bedankt!

gr. mackie

Je moet gedoopt zijn om een sacramenteel huwelijk te sluiten, dat ten eerste. Ben je niet als christen gedoopt (met water en in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest) dan is het geen sacramenteel huwelijk.

Zie ook: link en link

Je moet dus onderscheid maken tussen een verbintenis in het algemeen (dat kan een burgerlijk huwelijk, een joods, hindoe, islamitisch whatever huwelijk zijn, en het Sacrament van het Huwelijk aan de andere kant. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'een volwaardig huwelijk'...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou in hoeverre is een algemeen huwelijk ook voor Gods aanzicht? Zijn deze mensen die een algemeen huwelijk hebben gehad ook 1 vlees geworden? Is het zo dat een algemeen huwelijk geen betekenis/ rechtswaarde heeft binnen de RKK of hoe moet ik dat zien?

gr. mackie

Als je niet gedoopt bent, ben je voor de kerk niet getrouwd voor Gods aangezicht denk ik. Met een huwelijk voor Gods aangezicht wordt een huwelijk tussen twee christenen bedoeld. Denk ik, dat maak ik zo op uit de teksten van het Compendium en de Catechismus. Misschien dat onze diaken daar meer licht op kan werpen? Ik ben ook maar een leek...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar kunnen die mensen die een algemeen huwelijk hebben (dus niet voor de Kerk zijn getrouwd, maar alleen een burgerlijk of islamtisch/ joods huwelijk) echtbreuk plegen of niet? Echtbreuk in de zin van de Tien Geboden?

gr. mackie

Je bedoelt in of het het (dood)zonde is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kerk leert, dat onwetendheid niet zondigt. Maar moslims, atheïsten en joden hebben natuurlijk allemaal óf van de 10 Geboden gehoord, óf ze komen op een of andere manier voor in hun eigen geloof. Dus is een overspelige jood of moslim net zo zondig bezig als wij. Wij horen trouwens bij de laatste 4. Zullen we er maar eens een end aan breien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@CvW, heb ik dus begrepen dat overspel in die gevallen niet deugt, maar dat ze geen "echte" echtbreuk kunnen plegen in de zin van de Tien Geboden? Zijn zij dan wel elkaars "echtgenoot" in de zin dat ze eeuwige trouw aan elkaar beloven die niet gebroken kan worden?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik in dit topic ook wel de volgende vraag kan stellen.

De zanger van Type O Negative is een lange tijd atheïst geweest en heeft ook allerlei nummers met titels als "Jesus Hitler". Sinds enige tijd is hij echter weer gelovig. Maar hij zegt zelf

"Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat ik een katholiek ben en geen christen, dat is een groot verschil."

Oftewel, katholieken zijn geen christenen. Lijkt mij een beetje dwaze uitspraak, maar hoe moet ik dit plaatsen?

Bron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap hem niet. Voor de katholieke kerk (en de meeste katholieken die ik ken) liggen de begrippen 'christen zijn' en 'katholiek zijn' heel dicht bij elkaar. Dus dat hij katholieken geen christenen vindt betekent niet dat je het kunt veralgemeniseren tot 'katholieken zijn geen christenen'.

De enige keer dat ik dat onderscheid heb meegemaakt is van kennissen die charismatisch evangelisch waren en geschokt reageerden op het bericht dat ik katholiek ging worden: "Maar dat zijn geen christenen!"... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@CvW, "een huwelijk is onontbindbaar van nature. Dus het is echt echtbreuk."

Bedoel je hier mee dat echtbreuk bij alle huwelijken van toepassing is? Dus ook de islamitische, joodse en atheistische? Maar dan snap ik niet wat dan nog het verschil is met een sacramenteel huwelijk? In praktijk maakt het dus eigenlijk niet uit? In hoeverre zijn die huwelijken in praktijk dan niet gelijkwaardig aan elkaar (algemeen huwelijk vs sacramenteel huwelijk)? Die andere huwelijken worden toch niet "officieel" voor Gods aanzicht verbonden?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vroeg me af wat nu het werkelijke verschil is tussen het christelijke /sacramentele huwelijk en de overige huwelijken. Of deze huwelijken dezelfde "waarde" in praktijk hebben of dat de "overige" huwelijken eigenlijk geen kerkelijke rechtswaarde hebben (wat ik eerst dacht namelijk) en dus niet geldig zijn?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik me dit gewoon afvroeg, want anders zou bijna niemand echt getrouwd zijn...dus vandaar dat ik mij afvroeg hoe de Kerk bijvoorbeeld islamitsche vrouwen dan zag? Zijn deze vrouwen ook echt getrouwd? Is ook voor mij persoonlijk om te weten welke vrouwen (echt) getrouwd zijn of niet...in de zin waarbij ik moet "uitkijken" , maar dat ik ga nu hier niet uitleggen..

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid