Spring naar bijdragen

Tweede jaar komt er aan


Aanbevolen berichten

Mijn tweede jaar (van de vier, waaronder 1 stagejaar) zit er aan te komen. Vandaag het rooster gehad. Weer een jaar met: Spiritualiteit, Catechetiek, Filosofie, Moraaltheologie, Christelijk geloof, Theorie van de liturgie, Exegese.

Catechetiek is nieuw, Psychologie is er dit jaar uit, evenals Getijdengebed. Voor het vierde jaar staat er dan nog Vaticanum II, Homiletiek, Kerkgeschiedenis, Psalmen, Pastorale begeleiding, Inleiding diakenambt en Kerkordening op het programma.

Ik heb er zin in! party.gif

Oh ja, waarom vertel ik dit? o.a. om aan te geven waar mijn gedrevenheid om hier zo druk te posten vandaan komt. En om eens te polsen of er hier meer mensen zijn die een opleiding in deze richting doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 augustus 2005 01:33:13 schreef Hester het volgende:

Admod note:
Verplaatst naar School, studie en werk
Diakio, welke opleiding doe je precies? Misschien is het voor de duidelijkheid een goed idee om dat in de topictitel te zetten.

Oh sorry. Eh ik ben diaken in opleiding.

Maar ik was iets breder benieuwd, of er anderen zijn die dergelijke opleidingen doen, niet per se dezelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:59:13 schreef diakio het volgende:

[...]Oh sorry. Eh ik ben
diak
en
i
n
o
pleiding.

Maar ik was iets breder benieuwd, of er anderen zijn die dergelijke opleidingen doen, niet per se dezelfde.

Ik ga godsdienst en pastoraal werk doen in Ede. dat valt wel onder 'dergelijk', of niet? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:42:43 schreef Joëlle het volgende:

GRappig, ik wist niet eens dat daar een opleiding voor is. Ben je dat de rest van je leven fulltime diaken?

De rest van de eeuwigheid, om iets nauwkeuriger te zijn. Maar de werkzaamheden zullen in mijn geval nogal deeltijdig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:04:23 schreef jeroeno het volgende:

ik wist niet dat er voor diaken een opleiding bestaat

Verschillende. Een deel van de bisdommen in Nederland hebben een eigen opleiding. Rome schrijft voor dat een dergelijke opleiding 4 jaar duurt, meen ik, en minimaal een bepaalde set vakken moet omvatten. De rest is aan het bisdom om in te vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:56:50 schreef Joëlle het volgende:

Wat is de taak van zo'n RK diaken dan?
smile.gif

Je moet altijd een paar dingen onderscheiden: wijding en taak, bijvoorbeeld.

De RKK kent tegenwoordig nog drie "hogere wijdingen", dat zijn de wijdingen waarmee iemand van de leken-stand naar de geestelijkheid over gaat: bisschop, priester en diaken. Om een hogere wijding te ontvangen moet je de lagere wijdingen hebben, en diaken is dus de laagste. Vóór die wijding, ontvang je een zending (dat waren vroeger de "lagere wijdingen") tot lector en acoliet.

De taak van de diaken valt, in hoofdzaak in drie gebieden uiteen:

- Voorop staat dat de diaken "voorganger" is in de diakonie van de parochie.

- Daarnaast heeft de diaken welomschreven taken in de liturgie.

- En tenslotte is de diaken geroepen het geloof te verkondigen.

In de liturgie/sacramenten, heeft de diaken (anders dan leken dus) de bevoegdheid het Evangelie te lezen, en de Hostie uit te reiken. Daarnaast heeft hij alle bevoegdheden die de lector en de acoliet hebben. Hij mag verder dopen, uitvaarten leiden en getuige zijn bij het huwelijk. In gebedsdiensten, met name bij het getijdegebed, heeft het de voorkeur dat een diaken voor gaat ipv een leek, indien mogelijk.

En dat alles, in volstrekte dienstbaarheid aan de Kerk en in gehoorzaamheid aan de eigen bisschop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:06:25 schreef Gods child het volgende:

[...]

Ik ga godsdienst en pastoraal werk doen in Ede. dat valt wel onder 'dergelijk', of niet?
knipoog_dicht.gif

me too, maar dan in zeist smile.gif

daarmee kan je heel breed terecht in het kerkelijk werk. Je kan pastoraal werker worden, specifiek voor kinderen of jongeren, maar ook 'gewoon' in de kerk. Je kan voorganger worden, gemeentes stichten in het buitenland.. and so on... Ik ga ook nog de opleiding tot godsdienstleraar ernaast doen, dus wordt ik ook godsdienstlerares.. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 09:15:47 schreef Susanne het volgende:

[...]

me too, maar dan in zeist
smile.gif

daarmee kan je heel breed terecht in het kerkelijk werk. Je kan pastoraal werker worden, specifiek voor kinderen of jongeren, maar ook 'gewoon' in de kerk. Je kan voorganger worden, gemeentes stichten in het buitenland.. and so on... Ik ga ook nog de opleiding tot godsdienstleraar ernaast doen, dus wordt ik ook godsdienstlerares..
big-smile.gif

En kan dat dan in alle reformatie-kerken, of hoe werkt zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik weet niet of het nog echt onder 'een opleiding in deze richting' valt, maar ik begin binnenkort aan mijn eerste jaar godsdienstwetenschappen. Voorlopig ben ik van plan om lerares te worden (wil ik eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren, hoewel ik lang van plan was talen te gaan studeren), maar misschien dat ik na een paar jaar studeren wel iets helemaal anders wil, wie zal het zeggen.

Ik heb er alvast zin in (en ook in die maand vakantie die ik nu nog heb smile.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 september 2005 14:11:21 schreef Iriacynthe het volgende:

Ik weet niet of het nog echt onder 'een opleiding in deze richting' valt, maar ik begin binnenkort aan mijn eerste jaar godsdienstwetenschappen. Voorlopig ben ik van plan om lerares te worden (wil ik eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren, hoewel ik lang van plan was talen te gaan studeren), maar misschien dat ik na een paar jaar studeren wel iets helemaal anders wil, wie zal het zeggen.

Ik heb er alvast zin in (en ook in die maand vakantie die ik nu nog heb
smile.gif
).

Wat is dat voor opleiding? Wat leer je, zeg maar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt er op neer dat je verschillende godsdiensten bestudeert, maar aangezien ik aan een katholieke universiteit ga studeren ligt daar de nadruk wel op. Naast deze uitgesproken religieuze vakken krijg ik ook tamelijk veel filosofie, en kan ik ook een klassieke taal uitkiezen, en leer dan de bijbel in die originele taal te bestuderen.

De opleiding is niet bedoeld om bvb priester te worden, en is ook zeker niet alleen voor gelovige mensen, het is gewoon een vrijblijvende studie voor mensen die geïnteresseerd zijn in godsdiensten (hoewel er allicht wel een hoop gelovige studenten zullen zijn).

Om even een voorbeeldje te geven zal ik mijn lessenrooster voor mijn eerste week eens geven (ik moet niet al deze vakken doen, een deel ervan zijn keuzevakken, maar het geeft je wel een idee wat we zoal krijgen).

di: geloof en ethiek, inleiding wereldgodsdiensten, inleiding theologische methodiek, inleiding nieuwe testament, bijzondere moraalfilosofie

wo: inleiding tot de wijsbegeerte, wijsgerige antropologie, Hebreeuws, inleiding tot de Islam, inleiding theologische methodiek

do: geloof en ethiek, bijzondere moraalfilosofie, inleiding oude testament

vr: Hebreeuws, Bijbelgrieks

Van een hoop vakken weet ik zelf nog niet echt wat ik me erbij moet voorstellen, maar het klinkt wel ontzettend interessant, dus ik ben benieuwd. Over een dikke maand weet ik je te zeggen hoe het loopt smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 september 2005 14:39:23 schreef Iriacynthe het volgende:

Het komt er op neer dat je verschillende godsdiensten bestudeert, maar aangezien ik aan een katholieke universiteit ga studeren ligt daar de nadruk wel op.

In België dan zeker? In Nederland is er weinig katholieks meer te vinden aan de katholieke universiteiten widegrin.gif

Quote:
Naast deze uitgesproken religieuze vakken krijg ik ook tamelijk veel filosofie, en kan ik ook een klassieke taal uitkiezen, en leer dan de bijbel in die originele taal te bestuderen.

Boeiend! Wel lastig. Grieks is goed te doen, maar hebreeuws schijnt een erg lastige taal te zijn.

Quote:
De opleiding is niet bedoeld om bvb priester te worden, en is ook zeker niet alleen voor gelovige mensen, het is gewoon een vrijblijvende studie voor mensen die geïnteresseerd zijn in godsdiensten (hoewel er allicht wel een hoop gelovige studenten zullen zijn).

helder.

Quote:
di: geloof en ethiek, inleiding wereldgodsdiensten, inleiding theologische methodiek, inleiding nieuwe testament, bijzondere moraalfilosofie

wo: inleiding tot de wijsbegeerte, wijsgerige antropologie, Hebreeuws, inleiding tot de Islam, inleiding theologische methodiek

do: geloof en ethiek, bijzondere moraalfilosofie, inleiding oude testament

vr: Hebreeuws, Bijbelgrieks

Van een hoop vakken weet ik zelf nog niet echt wat ik me erbij moet voorstellen, maar het klinkt wel ontzettend interessant, dus ik ben benieuwd. Over een dikke maand weet ik je te zeggen hoe het loopt
smile.gif
.

Ben benieuwd, zou het leuk vinden als je dat dan wil vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid