Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

In dit topic wil ik een onderwerp ter discussie stellen die onder mensen leeft, hoewel dit vaak onbewust is.

In ons leven maken we allemaal keuzes, ik ben dan ook van mening dat je in heel veel gevallen zelf een keuze hebt. Wat ik veel om mij heen zie is dat mensen keuzes maken, wat achteraf toch niet een 'juiste' keuze blijkt te zijn. ALs alles dan 'verkeerd/ negatief' uitpakt wordt er naar van alles gewezen behalve zichzelf. Ik ben van mening dat wij meer in de hand hebben dan we zelf door hebben. Dat er wel een keuze is, dat we die soms alleen niet maken.

Kortom: ik denk dat mensen de dingen vaak van zichzelf afzetten en externe factoren aanwijzen voor bepaalde situaties die ontstaan in hun levens.

Zelf zie ik dat bij mezelf ook, dat ik soms 'verkeerde' keuzes gemaakt heb en externe factoren aanwijs als de 'schuldige'. Natuurlijk kan het ook zijn dat de keuze verkeerd uitpakt doordat je niet over voldoende informatie bezat, dan nog blijf ik erbij dat ikzelf de keueze gemaakt heb.

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Is geen keuze maken ook een keuze?

WIe weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

liefs diaan

P.s. voorbeelden heb ik nog even achterwegen gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:14:23 schreef Diana het volgende:

Hallo allemaal,

In dit topic wil ik een onderwerp ter discussie stellen die onder mensen leeft, hoewel dit vaak onbewust is.

In ons leven maken we allemaal keuzes, ik ben dan ook van mening dat je in heel veel gevallen zelf een keuze hebt. Wat ik veel om mij heen zie is dat mensen keuzes maken, wat achteraf toch niet een 'juiste' keuze blijkt te zijn. ALs alles dan 'verkeerd/ negatief' uitpakt wordt er naar van alles gewezen behalve zichzelf. Ik ben van mening dat wij meer in de hand hebben dan we zelf door hebben. Dat er wel een keuze is, dat we die soms alleen niet maken.

Kortom: ik denk dat mensen de dingen vaak van zichzelf afzetten en externe factoren aanwijzen voor bepaalde situaties die ontstaan in hun levens.

Zelf zie ik dat bij mezelf ook, dat ik soms 'verkeerde' keuzes gemaakt heb en externe factoren aanwijs als de 'schuldige'. Natuurlijk kan het ook zijn dat de keuze verkeerd uitpakt doordat je niet over voldoende informatie bezat, dan nog blijf ik erbij dat ikzelf de keueze gemaakt heb.

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Is geen keuze maken ook een keuze?

WIe weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

liefs diaan

P.s. voorbeelden heb ik nog even achterwegen gelaten.

Hey Diana

smile.gif

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

ik heb nog maar weinig keuzes moeten maken en altijd hebben ze goede gevolgen gehad.Ik betrouw dan ook op mijn intuitie dat alles in goeje banen wordt geleidsmile.gif

als ik een keuze moet maken tussen een levenswijze ,die ik mischien moet achterlaten omdat ik veranderd ben,dan kan dat in het begin wel verdrietig zijn enzo...maar dan wijs ik het nooit op externe factroen,want ik heb ervoor gekozen en niet zonder reden en ik wist dan dat ik dat verdriet te verduren zou krijgen.Dus dan klaag ik verder ook niet.

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

op mezelf want ik maak zelf de keuze

Is geen keuze maken ook een keuze?

ja

smile.gifvind ik wel

WIe weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

ik niet sorrysmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk en interessant idee, Diaan, deze discussie!

Ten eerste een algemene visie van mij over wat ik waarneem in sommige christelijke kringen: gemaakte keuzes die gunstig uitpakken, worden doorgaans toegeschreven aan Gods bijstand, terwijl bij een keuze die achteraf niet goed bleek, wordt beredeneerd dat dit komt doordat de betreffende persoon God niet bij deze keuze betrokken heeft. Zelf kan ik me in een dergelijke houding geheel niet vinden.

Ik zie mezelf als een zelfstandig en redelijk mens, en voel me altijd volledig verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak. Voor deze verantwoordelijkheid kom ik eerlijk uit als er door mij iets mis gaat, en ik eis hem op als het juist goed uitpakt. (<<< ahum... ok... dit is een idealistisch streven puh2.gif)

Zelf probeer ik keuzes te maken op basis van eerdere ervaringen: wat werkt wel of juist niet, waarmee heb ik eerder succes behaald, en in welke gevallen leidde mijn keuze ertoe dat de kwaliteit van leven werd verbeterd danwel daalde... Ik kan me wel vinden in de rational choice theory. Ik vertrouw ook op mijn intuïtie: ik denk dat mijn onderbewustzijn op basis van eerdere ervaringen een ordeel velt, en dat oordeel aan mij kenbaar maakt in de vorm van een gevoel, wat voor mij een leidraad is bij het maken van beslissingen. Uiteindelijk vind ik een sterke, intuïtieve aandrang belangrijker bij het maken van beslissingen dan mijn ratio. Dit noem ik het feel-good principe.

Het bewust niet maken van een keuze zie ik zeker als een beslissing. In sommige gevallen is die optie verstandig, in andere gevallen dwaas.

Over een bijbelse visie weet ik niets te zeggen... misschien dat een ander daarvoor een aanknopingspunt kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:28:39 schreef Ann het volgende:

als ik een keuze moet maken tussen een levenswijze ,die ik mischien moet achterlaten omdat ik veranderd ben,dan kan dat in het begin wel verdrietig zijn enzo...maar dan wijs ik het nooit op externe factroen,want ik heb ervoor gekozen en niet zonder reden en ik wist dan dat ik dat verdriet te verduren zou krijgen.Dus dan klaag ik verder ook niet.

Pijn is een stimulans toe het kweken van ervaring en inzicht. Van ervaringen zoals je die hier beschrijft, leer je, en dat mag je koesteren als iets waardevols. Ik zie klagen overigens als iets anders dan je gevoelens uiten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 17 juli 2005 16:14:23 schreef Diana het volgende:

Natuurlijk kan het ook zijn dat de keuze verkeerd uitpakt doordat je niet over voldoende informatie bezat, dan nog blijf ik erbij dat ikzelf de keueze gemaakt heb.

Zie jij jezelf in zo'n geval als 'schuldig', of slechts als naïef?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Iedere keuze die je moet maken is een kans om te groeien in Christus... of te "krimpen". Iedere keer dat je een goede keuze maakt, wordt je ietsjes beter. Als je steeds beter wordt, zul je veel sneller de goede keuzes maken, waardoor je weer beter wordt, etc.

Een vicueuze cirkel dus, die heel hard kan gaan. Op den duur kun je dan geen verkeerde keuzes meer maken. Maar het kan uiteraard ook andersom gaan. Daarom kunnen we op de nieuwe hemel en aarde niet meer zondigen: de spiraal van goed doen en goed worden heeft daar alle ruimte, tijd en gelegenheid om heel hard te groeien, tot aan volmaaktheid. Dit maakt meteen al iets duidelijker wat er wordt bedoeld met dat het hart van de Farao door God werd verhardt.

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Ik zelf maak mijn keuzes, maar externe én interne factoren kunnen me ertoe verleiden een bepaalde keuze te maken. Deze factoren dragen dus schuld aan mijn keuze, maar ik zelf maak uiteindelijk de keuze. uiteindelijk ben ík verantwoordelijk ervoor, want ik kan me ook erin oefenen slechte verleidingen te weerstaan.

Is geen keuze maken ook een keuze?

Ja, je kiest er dan voor de situatie te negeren. Soms is dat echter niet mogelijk en wordt je gedwongen een keuze te maken, op straffe van zware gewetensvroeging.

Wie weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

De hele bijbel gaat juist over het maken van keuzes en de gevolgen ervan. Alle bijbelverhalen hebben dit uiteindelijk als hoofdthema. En in het NT, vooral in de evangelieën en Handelingen worden mensen opgeroepen Jezus te volgen en zich te bekeren. Tenslotte nog een mooie en tegelijkertijd huiveringwekkende tekst:

Zie, gegeven heb ik heden aan je aanschijn

het leven en het goede,-

de dood en het kwade,

nu ik je gebied

vandaag

om lief te hebben

de ENE, je God, door te wandelen in zijn wegen,

en te bewaken zijn geboden, zijn inzettingen en zijn rechtsregels;

leven zul je dan en talrijk worden,

zegenen zal jou de ENE, je God,

in het land

waar jij komt om het te beërven.

Maar als je hart zich afwendt en je niet hoort,

je je laat meeslepen

en je buigen zult voor ándere goden en die zult dienen,

dan heb ik u heden gemeld

dat ge verloren en teloor zult gaan;

ge zult geen dagen verlengen op de bloedrode grond,

waarvoor je nu de Jordaan oversteekt

om daar te komen, om haar te beërven.

Ik laat heden tegen u getuigen

de hemelen en de aarde;

het leven en de dood heb ik gegeven aan uw aanschijn,

de zegen en de verwensing;

kies dan het leven,

opdat je leeft, jij en je zaad,

door lief te hebben de ENE, je God,

door te horen naar zijn stem en hem aan te hangen,

want hij is je leven en de lengte van je dagen

om te zetelen op de bloedrode grond

welke de ENE aan je vaderen, aan Abraham, aan Isaak en aan Jakob heeft gezworen

hun te geven. (Deuteronomium 30:15-20)

Aan jou de keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel simpel.

Leer je redelijk en haal je een klote punt geef je de schuld aan de toets ipv aan je slechte leren.

Haal je een 8 is het ineens van, wat had ik goed geleerd, moeilijke toets blabla.

Volstrekt normaal menselijk. Dit is te generaliseren naar andere keuzes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 17 juli 2005 16:14:23 schreef Diana het volgende:

In ons leven maken we allemaal keuzes, ik ben dan ook van mening dat je in heel veel gevallen zelf een keuze hebt.

Dat is op zichzelf al een theologische discussie van eeuwen waard puh2.gif. Predestinatie of vrije wil? Augustinus kwam er al niet helemaal uit, Luther en Calvijn hielden het op predestinatie, de RKK houdt het op de vrije wil. Echter, Luther en Calvijn vonden toch wel dat je je best moet doen je "goed" te gedragen en Calvijn zag in de afwezigheid van de vrije wil blijkbaar geen bezwaar om zelfs iemand ter dood te laten veroordelen. De RKK aan de andere kant leert weer wel dat de goddelijke voorzienigheid alles regelt, en dat God alles in de hand heeft, bestiert en kent, dus waar is de vrije wil dan?

Het lijkt me in ieder geval dat voor het maken van keuzes een vrije wil noodzakelijk is, of dat wat we als keuze ervaren kan geen echte keuze zijn. Als katholiek kan ik het dus makkelijk met je eens zijn, ik geloof ook dat we nogal eens keuzevrijheid hebben.

Quote:
Wat ik veel om mij heen zie is dat mensen keuzes maken, wat achteraf toch niet een 'juiste' keuze blijkt te zijn. ALs alles dan 'verkeerd/ negatief' uitpakt wordt er naar van alles gewezen behalve zichzelf. Ik ben van mening dat wij meer in de hand hebben dan we zelf door hebben. Dat er wel een keuze is, dat we die soms alleen niet maken.

Ik denk dat als je een keuze hebt, je per definitie ook een keuze maakt. Blijkbaar vindt jij dat er zoiets bestaat als "geen keuze maken", terwijl ik dat eerder als gewoon één van de mogelijke opties zou zien.

Overigens herken ik wel wat je zegt. Het is altijd makkelijker om het negatieve aan iets of iemand anders toe te wijzen, en het goede aan onszelf. Het is een neiging die goed past in onze huidige cultuur waarin het "ik" is verheven tot absolute norm. Het aardige is dat dit langs twee routes werkt. Niet alleen wordt de keuzevrijheid van het "ik" verabsoluteerd, waarbij ieder zelf bepaalt voor welk deel men zelf verantwoordelijkheid wenst te dragen (en dat is dus nogal snel alleen het positieve), maar meer nog wordt de norm voor "positief" en "negatief" gevonden in het "ik". Iets is positief als "ik" me er goed bij voel, als "ik" er wat aan heb, etc. In een, tegenwoordig vaak ouderwets gevonden, meer christelijke benadering erkent de mens dat alles uit God is, en uiteindelijk alles strekt tot meerdere eer en glorie van God, die de wereld gemaakt heeft en bestuurt naar Zijn plan, Zijn bedoeling en Zijn wil. In die visie past op zichzelf het kwaad wel, maar het kwaad is daarin een keuze, een handelen, een willen, van de mens. Dat wat niet uit de mens is, is goed, niet omdat de mens direct voordeel ziet, maar omdat het van God is. Om een, wellicht extreem klinkend, voorbeeld te geven: er is nog niet zo lang geleden een tijd geweest dat men bij de NCRV niet over "slecht weer" wilde spreken als het regende, want alle weer is van God en dus goed.

In dat licht bezien, zou ik je vragen willen beantwoorden:

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

De meeste dagelijkse keuzes maak ik niet zo weloverwogen, de grote keuzes wel. Maar in ieder geval probeer ik mijn keuzes zo te maken dat ze passen binnen de weg die ik in mijn leven probeer te gaan. De gevolgen betekenen niet veel meer voor me dan precies dat: het zijn de gevolgen. En die accepteer je zoals ze komen, en zijn weer basis voor nieuwe keuzes. In alle gevallen leef ik vanuit de volstrekte overtuiging dat mijn leven in Gods hand is, en ik mijn weg op Hem moet richten. Hoe dat praktisch uitpakt, "de gevolgen", is zoals het is. Ik zie daar niets negatiefs of positiefs in. Ik streef er naar Hem te danken voor alle gevolgen.

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Ik beoordeel mijn keuzes niet, of zo min mogelijk, op de gevolgen. Die gevolgen zijn de consequenties die nu eenmaal bij mijn keuzes horen. Wel probeer ik mijn keuzes te beoordelen op de vraag of ze richting God bewegen, of van God af. Ik ben me er bewust van dat het slechts aan God te danken is dat ik mijn keuzes kan maken, en in die zin kan ik al mijn keuzes aan Hem opdragen. Maar tegelijk weet ik dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de keuzes die ik maak, en in die zin betrek ik mijn keuzes op mezelf. En dat betekent met name dat als ik achteraf bedenk dat een keuze van God af wees, ik iets op te lossen heb met God.

Is geen keuze maken ook een keuze?

Ik denk dat geen keuze maken in een keuzesituatie onmogelijk is. Kortom, dat wat je "geen keuze maken" noemt, is gewoon één van de keuze-mogelijkheden.

WIe weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

Zoals RobertF al aangeeft, de Bijbel gaat er constant over. Het is dus meer de vraag wat je precies wilt onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Rodelion: nee dan miste ik informatie.

@ Robert: Goede keuze kunnen maken heeft te maken met hoe "dicht" je bij God leeft?

@ Z-weev!: Ik snap je punt niet helemaal, zou je het nog eens uit kunnen leggen?

@ Diakio: "geen keuze maken" zie ik ook als een keuze, ik wilde dat eigenlijk in het midden laten, was ik misschien niet duidelijk in...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik betrek dingen (te)veel op mezelf vaak, dus dan ligt alles aan mezelf, maar ja, is wel een manier om jezelf scherp te houden en verder te krijgen. Wel op een af en toe pijnlijke manier overigens maar je leert erg snel op die manier.

Ik denk dat je altijd een keuze maakt, geen keuze maken betekent dat je kiest om ergens niet op in te gaan toch? Zeker als je dat bewust doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 17 juli 2005 18:42:50 schreef Diana het volgende:

@ Robert: Goede keuze kunnen maken heeft te maken met hoe "dicht" je bij God leeft?

Sjaloom Diana,

Onder andere ja. Hij heeft immers meer overzicht op wat er gebeurt dan jij. Maar bovenal heeft het te maken met het gebruiken van je verstand, afwegen wat goed en slecht is, bidden en met soms de strijd met jezelf aan durven te gaan. Om daarna weloverwogen en welbewust je keuze te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
In ons leven maken we allemaal keuzes, ik ben dan ook van mening dat je in heel veel gevallen zelf een keuze hebt. Wat ik veel om mij heen zie is dat mensen keuzes maken, wat achteraf toch niet een 'juiste' keuze blijkt te zijn. ALs alles dan 'verkeerd/ negatief' uitpakt wordt er naar van alles gewezen behalve zichzelf. Ik ben van mening dat wij meer in de hand hebben dan we zelf door hebben. Dat er wel een keuze is, dat we die soms alleen niet maken.

Het lijkt idd dat hoe ouder je wordt hoe meer keuzes je moet maken. Ik vind de meeste keuzes heel erg moeilijk. Ik twijfel heel erg, vooral als ik onzeker ben.

Bij het referendum wist ik het gewoon niet wat ik moest kiezen. Op zich is dat geen wereldzaak (twas maar europa smile.gif ) maar was wel weer een dieptepunt van mijn besluiteloosheid.

Quote:
Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Ik vind keuzes maken dus ontzettend moeilijk. Dit omdat ik niet in de toekomst kan kijken en meestal de lijn mis met God. ik vraag hem vaak wat ik moet doen, maar lijk geen antwoord te krijgen. Ik twijfel vaak aan de gevolgen van de keuze. Bijv. of mijn opleiding wel de goede is, en of ik wel een goede leerkracht kan zijn. Of dit beroep wel iets voor mij is. Ik had echt nooit de gevolgen kunnen zien van deze keuze die ik ooit als havo'er maakte.

Quote:
Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Wat ik net schreef over de keuze die ik maakte als havo'er. Dit was een makkelijke keuze, het stond ver weg, en de opleiding 'leek me wel leuk'. Maar nu zie ik hoeveel meer het inhoud, en dat je met een opleiding maar 4 jaar bezig bent, met je werk wel 30 of 40 jaar!

Ik denk dus dat je de gevolgen van keuzes meestal niet kan overzien. Dit kan jij natuurlijk betitelen als het toewijzen aan externe factoren, en misschien is dat het ook wel. Maar het is niet zo dat het onterecht is. (snap je het nog?? verbaasd.gif )

Quote:
Is geen keuze maken ook een keuze?

Ja. Geen keuze maken is ook een keuze. Of zoals iemand hier op dit forum zo mooi beschreef:

maak je keuze op tijd, anders maakt de tijd die voor je.

Quote:
Wie weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

In het NT wordt er vaak op gehamerd dat je moet kiezen voor Jezus. Of je kiest voor hem, of tegen hem. Je kiest er voor om hem te volgen. Ook in het OT worden er keuzes gemaakt. Keuze voor of tegen afgoderij e.d.

Een concrete bijbeltekst kan ik niet geven, volgens mij staat een mensenleven bol van de keuzes die je moet maken. En aangezien het in de bijbel vaak over mensen gaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 17 juli 2005 17:07:13 schreef RobertF het volgende:

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Iedere keuze die je moet maken is een kans om te groeien in Christus... of te "krimpen". Iedere keer dat je een goede keuze maakt, wordt je ietsjes beter. Als je steeds beter wordt, zul je veel sneller de goede keuzes maken, waardoor je weer beter wordt, etc.

Een vicueuze cirkel dus, die heel hard kan gaan. Op den duur kun je dan geen verkeerde keuzes meer maken. Maar het kan uiteraard ook andersom gaan. Daarom kunnen we op de nieuwe hemel en aarde niet meer zondigen: de spiraal van goed doen en goed worden heeft daar alle ruimte, tijd en gelegenheid om heel hard te groeien, tot aan volmaaktheid.

Dit komt bij mij nog al vreemd over. Misschien begrijp ik je niet goed. Hoe kan je door een goede keuze zelf beter worden? En als je een paar goede keuzes achter elkaar heb gemaakt lijkt het me niet dat je meer kans hebt om de volgende keer weer een goede keuze te maken. Kan je misschien een voorbeeld geven?

Zoals ik net schreef. Ik vind het ontzettend moeilijk om uit te vogelen welke keuze goed is. Wat moet ik kiezen? Ik vraag veel aan God, maar ik krijg geen antwoord, zo lijkt dat. Maar ok, hier is vast al een ander topic over???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

keuzes maken is voor mij soms moeilijk, soms niet. ligt aan de situatie. de gevolgen van mijn keuzes zijn aan mij toe te schrijven maar als het om een misverstand gaat of dat men mijn motieven verkeerd opvatten dan kan ik daar weinig aan doen en daar stem ik eerlijk gezegd mijn keuzes ook niet op af.

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

ik betrek op het moment het veel op mijzelf. ik wijs het niet toe aan externe factoren want ik geloof dat ik eigen hersenen en gevoel heb gekregen om te handelen en om keuzes te maken. voor goed of voor slecht.

Is geen keuze maken ook een keuze?

ja zeker. want dan kies je toch om geen keuze te maken.

Wie weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

Sorry, maar moet alles per se bijbels onderbouwd worden? dit zijn toch persoonlijke dingen. en ook denk ik dat een beestje losstaand denkvermogen wel op zijn plaats is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dit komt bij mij nog al vreemd over. Misschien begrijp ik je niet goed. Hoe kan je door een goede keuze zelf beter worden? En als je een paar goede keuzes achter elkaar heb gemaakt lijkt het me niet dat je meer kans hebt om de volgende keer weer een goede keuze te maken. Kan je misschien een voorbeeld geven?

Sjaloom krokeledokus,

Stel dat je in de verleiding komt om dat leuke topje in de winkel te stelen. Uiteindelijk kies je ervoor om het niet te doen. Daardoor groei je weer een beetje in het doen van Gods wil. Even later zie je een oude man op de grond vallen. Je rent naar hem af en helpt hem overeind. Dan doe je dus weer iets goed en groei je een klein beetje weer in je gezindheid.

Als je nu zo de goede dingen doet, groei je steeds ietsjes meer in je gezindheid. Omdat je echter dus daarin groeit, zul je ook minder snel foute dingen doen, zoals stelen. Je hebt daar dan immers steeds minder behoefte aan. Waardoor je vaker de goede keuzes maakt, die ook goede gevoelens opleveren, en dus stukje bij beetje groeit.

Ander voorbeeld. Stel, je twijfelt aan God. Na een tijdje kom je die twijfel ten boven, waardoor je geloof ietsjes sterker is geworden. Na een langere periode begin je wéér te twijfelen. Ook die twijfel kom je te boven en je geloof wordt wéér ietsjes sterker. Zo groei je in je geloof.

Op een gegeven moment is je geloof zo sterk, dat je twijfel sneller te boven komt, waardoor je geloof weer sterker wordt, etc. Zou je nu bij elk twijfelmoment steeds iets minder geloven, dan zal het de andere kant op werken en raak je van God los. Net zoals dat gebeurt als je foute dingen doet.

Als je dan niet waakt, dan kun je zóver naar het kwaad zijn gegroeid, dat het héél erg moelijk is om nog een goede keuze te maken. Je bent dan immers in denken en doen op het kwade gericht. Maar als je zo diep in het kwaad zou zitten, en je beseft je dat en wilt God volgen, dan is er gelukkig nog hoop. Alleen zal de weg dan lang, moeilijk en pijnlijk zijn.

Soms kun je dan ook keuzes voorgeschoteld krijgen waarin je óf geweldig kunt groeien in je geloof, óf geweldig kunt afvallen. Dat zijn de keuzes waar je een lange tijd van strijd, twijfel, frustraties en veel gebed voor nodig hebt.

Maar wát er ook gebeurt, God vergeeft je eventuele terugvallen als je je ervoor blijft inzetten het goede te doen en zo te groeien in Christus. Hoe groot dezen mogen zijn. En enorme groeispurten zullen alleen maar enorm gezegend worden. Hopelijk maakt dit het één en anders iets meer duidelijk, anders hoor ik het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zien jullie keuzes maken, wat betekenen de gevolgen voor je?

Keuzes maken vind ik best moeilijk, met name die over mijn toekomst gaan, zoals studiekeuze etc.

De manier waarop ik keuzes maak is dat ik meestal voor mezelf de voor- en nadelen voor mezelf op een rijtje zet, en kijk welke de doorslag geven. Ik kan ook niet zo goed snappen waarom mensen soms op " hun gevoel" een keuze kunnen maken, en daar vrede mee kunnen hebben, simpelweg omdat ik daar zelf best moeite mee heb.

De gevolgen zie ik meestal als een leerpunt, om te kijken of ik alles van tevoren een beetje goed in geschat had.

Betrek je het op jezelf of wijs je het vaak aan externe factoren toe?

Ik betrek het meestal wel op mezelf, maar ik loop het gevaar dat ik, als er minder goede gevolgen zijn, de externe factoren laat meespelen.

Als er goede goede gevolgen naar voren komen, dan heb ik minder oog voor de omstandigheden en dan denk ik vaak "heej, IK heb goed gekozen". Maar als er minder goede gevolgen zijn, dan kijk ik meer naar de omstandigheden "Ja, maar dat en dat speelde ook mee"

En daardoor vind ik het minder erg dat ik die keuze gemaakt heb.

Dat is natuurlijk niet goed te praten, want bij goede en slechte gevolgen spelen je eigen keuze en de omstandigheden waarin die keuze gemaakt werd mee.

Maargoed, zo werkt het vaak wel bij mij.

Is geen keuze maken ook een keuze?

Ja,vaak de makkelijkste, en meestal ook met de minst goede gevolgen. Maar -zeker voor mij- wel erg makkelijk.

WIe weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?

Het eerste waar ik aan moest denken toen ik deze vraag las, was aan Jona. Hij koos ervoor om niet naar Nineve te gaan, maar God zorgde ervoor dat hij er uiteindelijk toch terecht kwam.

En als ik zoiets lees dan zou ik erg graag willen dat het nu nog zo werkte. Het zou erg gaaf zijn dat als je een verkeerde keus zou maken, God zelf zou laten zien wat de goede keus zou zijn. Dat zal Hij ook vast wel eens doen, maar tot nu toe nog niet echt duidelijk in mijn leven. Dat is één van mijn grootste wensen, dat God laat zien wat Hij wil dat ik met mijn leven ga doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 juli 2005 20:18:25 schreef Ol Moth het volgende:
Wie weet wat er in de bijbel staat met betrekking tot keuzes maken, wie heeft er teksten als onderbouwing?
Sorry, maar moet alles per se bijbels onderbouwd worden? dit zijn toch persoonlijke dingen. en ook denk ik dat een beestje losstaand denkvermogen wel op zijn plaats is.

Hai Olmoth,

Tja het is nu eenmaal een christelijk jongeren forum en dan lijkt het mij best logisch als mensen om een bijbelse onderbouwing vragen, toch?

Nu ben ik het wel met je eens dat je nuchtere verstand je een heel eind kan brengenknipoog_dicht.gif Ik heb die vraag vooral gesteld omdat ik benieuwd ben of users de bijbel betrekken bij het maken van keuzen. Soms zie je dat mensen vooral de bijbel gaan betrekken bij keuze die ze moeilijk vinden, daar ben ik benieuwd naar...

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 juli 2005 20:45:19 schreef Diana het volgende:

[...]Hai Olmoth,

Tja het is nu eenmaal een christelijk jongeren forum en dan lijkt het mij best logisch als mensen om een bijbelse onderbouwing vragen, toch?

Nu ben ik het wel met je eens dat je nuchtere verstand je een heel eind kan brengen
knipoog_dicht.gif
Ik heb die vraag vooral gesteld omdat ik benieuwd ben of users de bijbel betrekken bij het maken van keuzen. Soms zie je dat mensen vooral de bijbel gaan betrekken bij keuze die ze moeilijk vinden, daar ben ik benieuwd naar...

liefs diaan

ik zie het alsof je op school zit. je leert uit je boeken en je leert het toe te passen in de praktijk. na een tijdje is het een deel van je geworden. en als Scheikunde jouw ding is, hoef jij toch ook niet in een scheikunde boek te kijken om te weten wat iets is of hoe je dat moet toepassen? dat heb je je dan eigen gemaakt. daarintegen denk ik wel dat je nooit moet stoppen met bijbellezen want je kan altijd nieuwe stof je eigen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 juli 2005 20:48:40 schreef Ol Moth het volgende:

[...]

ik zie het alsof je op school zit. je leert uit je boeken en je leert het toe te passen in de praktijk. na een tijdje is het een deel van je geworden. en als Scheikunde jouw ding is, hoef jij toch ook niet in een scheikunde boek te kijken om te weten wat iets is of hoe je dat moet toepassen? dat heb je je dan eigen gemaakt. daarintegen denk ik wel dat je nooit moet stoppen met bijbellezen want je kan altijd nieuwe stof je eigen maken.

Sjaloom Ol Moth,

Maar als je je verworven kennis wil doorgeven aan anderen, dan zul je van de boeken gebruik maken en ook de gedeelten met diegenen doornemen die jouw kennis ondersteunen. Zodat ze het zelf ook kunnen nalezen. Toch? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid