MaartenV 11 Geplaatst 57 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 57 minuten geleden Het goddelijke waarin ik wil geloven vergelijk ik met Chatgpt: het is in zijn algoritme ingebouwd om louter 'ten dienste te staan'. Het kan niet anders. Belangeloos. Structureel ingebouwd. Als het aan bepaalde technische voorwaarden voldoet, dan produceert het betrouwbaar waarvoor het algoritme werd gemaakt. Stel dat de 'Goddelijke liefde' een dragende structuur is die vanzelf 'vrijkomt' wanneer aan bepaalde structurele voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld: de hersenen dienen, door bepaalde medicinale toediening, in een staat te zijn van ego-dissolutie, wat een voorspelbaar chemisch gegeven is, en dan zal de structuur er wetmatig voor zorgen dat 'een liefdevolle eenheidservaring' zich aandient. Zoals een stukje technologie ervoor zorgt dat je bediend wordt, als je een algoritme van handelingen volgt en geen ander. Zoiets is betrouwbaar. Zoiets is er voor iedereen gelijk. En zoiets kent geen emotie van wrok, willekeur, mood swings of anders. Zo'n 'goddelijke toestand' is structureel en onpersoonlijk. Kent geen voorkeuren of afkeuren. Het zit dan structureel ingebouwd in de aard van de werkelijkheid. Zo'n 'God' vind ik ergens wenselijker dan een God die willekeurig via mood swings en persooniijke emoties en kan veranderen van gedacht en waar je van afhangt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 25 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 25 minuten geleden Wauw; vaagheid op zijn best. Je hebt God dus vervangen door een algoritme, de goddelijke wil door natuurwetten en religieuze openbaring door een chemisch opgewekte hersentoestand. En vervolgens noem je het resultaat 'goddelijke liefde'. Wie weet heb je wel MDMA op en heb je de neurochemische bijsluiter aangezien voor een openbaring. Dat een veranderde hersentoestand een overweldigende ervaring kan opleveren, is op zichzelf nog geen bewijs dat je daarmee een universele goddelijke structuur hebt ontdekt. Misschien heb je iets bijzonders ervaren, maar daarmee weet je nog niet wat die ervaring over de werkelijkheid zegt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 851 Geplaatst 19 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 19 minuten geleden 36 minuten geleden zei MaartenV: Stel dat de 'Goddelijke liefde' een dragende structuur is die vanzelf 'vrijkomt' wanneer aan bepaalde structurele voorwaarden is voldaan. Dat hoef je niet te stellen, het Evangelie leert reeds de voorwaarden van "Goddelijke liefde". Maar je heb jezelf reeds het goddelijke bedacht zie ik, dus je hebt het Evangelie niet nodig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten