Barnabas 186 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden In Mattheus 5:16 spreekt Jezus over het doen van goede werken. Hij zegt dit in het verband met het zijn van zout en het zijn van licht, Mattheus 5:14-16: “U bent het zout van de aarde; maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen en door de mensen vertrapt te worden. U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.” Het doen van goede werken is dus ook bedoeld om gezien te worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je goede werken aan de grote klok te hangen met het doel om jezelf op de borst te slaan en jezelf daarmee op een bijzondere plek te zetten. Maar het is wel de bedoeling dat de mensen het zien en de Vader daarvoor verheerlijken. Gaar het dan om de Vader en is dat egoïstisch van de Vader? Nee, want er staat dat het zaliger is om te geven dan om te ontvangen. Het verheerlijken van de Vader komt tot stand door het werk van de Heilige Geest die in de mens woont. De samenwerking met die Geest is de gemeenschap met God en dat geeft de zaligheid. Het is goed om goede werken te doen en het doen van goede werken geeft voldoening mits die in Christus, met liefde, gedaan worden. Het doen van goede werken is dus het brengen van licht voor de mensen. En er staat dat het licht aangenaam is voor de ogen. Het is dus ook goed en aangenaam voor mensen om deze werken te zien. Het is ook niet verboden om geëerd te worden voor deze werken. Het is goed voor een mens om eer te ontvangen. Er staat ere wie ere toekomt. Daarbij is het wel zaak de eer in nederigheid te ontvangen en niet naast je schoenen te gaan lopen. Uiteindelijk is het de Vader die alle eer toekomt omdat Hij de bron van alles is en Hij is hoger dan ieder mens. Wij zijn ook gemaakt om goede werken te doen, Efeze 2:10: “Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.” God heeft ons dus gemaakt om goede werken te doen, om daarin te wandelen. Dat betekent eigenlijk dat heel ons leven bestemd is om goed te doen. Dat komt overeen met het feit dat wij gemaakt zijn als woning voor God. Want er staat dat God de Vader in ons allen is en dat wij een tempel van de Heilige Geest zijn en dat Christus in ons hoort te zijn (bij monde van Paulus die zegt dat hij leeft door Christus in hem). Dus de drie-eenheid woont in de mens, dat wil zeggen zolang wij gemeenschap met God houden en in Christus blijven en niet daarbuiten treden door de zonde. En er staat dat alleen God goed is en daarom hebben wij God nodig om de goede werken te doen. Wie in God blijft doet louter goedheid. Daaraan kunnen we ook zien dat we in God zijn. Ook Titus heeft het veel over het doen van goede werken, de brief bevat veel teksten daarover, waaronder Titus 3:1,2: “Herinner hen eraan dat zij de overheden en machten onderdanig behoren te zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn en dat zij tot elk goed werk bereid zijn, dat zij niemand belasteren, niet strijdlustig zijn maar welwillend, en alle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen.” Hij heeft het dus over de bereidheid om goede werken te doen, de bereidheid en welwillendheid om dat te doen. Ook wordt er over gesproken om anderen daaraan te herinneren. Daarnaast spreekt Hebreeën over het aansporen van elkaar tot het doen van goede werken Hebreeën 10:24: “En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.” Het doen van goede werken is een fundamenteel praktische zaak in het Koninkrijk van God. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 5 uur geleden zei Barnabas: Het doen van goede werken is een fundamenteel praktische zaak in het Koninkrijk van God. Waar is dat Koninkrijk precies? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 18 uur geleden Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden 13 minuten geleden zei TTC: Waar is dat Koninkrijk precies? Lucas 17:21, SV Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 11 uur geleden Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden 6 uur geleden zei Tortelduif: Lucas 17:21, SV In mensentaal? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 2 uur geleden zei TTC: In mensentaal? Het Koninkrijk is aanwezig omdat Jezus zelf aanwezig is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden Zojuist zei Tortelduif: Het Koninkrijk is aanwezig omdat Jezus zelf aanwezig is. Zo, dat is opgelost, in een oogwenk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 3 minuten geleden zei TTC: Zo, dat is opgelost, in een oogwenk. Het Koninkrijk van God bevindt zich daar waar de Koning aanwezig is. Jezus is die Koning. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 2 minuten geleden zei Tortelduif: Het Koninkrijk van God bevindt zich daar waar de Koning aanwezig is. Jezus is die Koning. Ja, zeggen het net, in een oogwenk is dat helder. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 1 minuut geleden zei TTC: Ja, zeggen het net, in een oogwenk is dat helder. De mensen vragen wanneer het Koninkrijk komt, terwijl dat Koninkrijk voor hun neus staat. Er komt niet ergens een gebied van God aan, maar Gods heerschappij breekt door in de persoon van Jezus. Dat was toen zowel fysiek, maar Hij kan ook wonen in je hart en dat maakt je eigen hart het koninkrijk van God. Als Christus werkelijk in iemand woont, wordt het innerlijk van die mens een plaats waar Gods koningschap werkelijkheid wordt. Er zitten twee lagen in die tekst... Klip en klaar als een klontje. Barnabas reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 7 minuten geleden zei Tortelduif: De mensen vragen wanneer het Koninkrijk komt, terwijl dat Koninkrijk voor hun neus staat. Er komt niet ergens een gebied van God aan, maar Gods heerschappij breekt door in de persoon van Jezus. Dat was toen zowel fysiek, maar Hij kan ook wonen in je hart en dat maakt je eigen hart het koninkrijk van God. Als Christus werkelijk in iemand woont, wordt het innerlijk van die mens een plaats waar Gods koningschap werkelijkheid wordt. Er zitten twee lagen in die tekst... Klip en klaar als een klontje. Meer woorden zijn niet nodig, je hebt het antwoord immers al gegeven. What's the point? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden Zojuist zei TTC: Meer woorden zijn niet nodig, je hebt het antwoord immers al gegeven. What's the point? Andere mensen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden Zojuist zei Tortelduif: Andere mensen. Halverwege ben ik de tel kwijtgespeeld, mocht ik terug opnieuw beginnen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Barnabas 186 Geplaatst 7 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden (bewerkt) 10 uur geleden zei TTC: Waar is dat Koninkrijk precies? Tortelduif heeft helemaal hgelijk. Het Koninkrijk is waar Jezus koning is en dat is waar Zijn wil gedaan wordt. Hij zegt ook: Mijn broeders en zusters en moeder zijn zij die de wil van de Vader doen. De wil van de Vader is het doen van goede werken. Hij die goede werken doet die doet de wil van de Vader en maakt deel uit van zijn koninkrijk. Wie het goede zoekt te doen zoekt God want alleen God is goed. Wie daar naar zoekt en daarin wil groeien die zal God vinden. Hij zal niet alleen vragen waar het koninkrijk is maar hij zal het kunnen zien en er in deelnemen. Wie zoekt zal vinden en hij zal opnieuw geboren worden. Hij zal geboren worden uit de Geest en een geestelijk mens worden die het koninkrijk kan zien en er binnen kan gaan. Zoals een kind nog in de moederschoot is en niet kan zien of lopen zo zijn de mensen die geestelijk nog niet geboren zijn. Zij kunnen wel met hun natuurlijke oren er over horen maar zij kunnen het niet zelf zien. Zij kunnen interesse hebben voor het koninkrijk of niet. Zij kunnen geloof hebben of niet. Zij die interesse hebben en geloven en meer willen gaan op zoek. Zij zullen vinden. Maar zij die dat niet doen zullen niet vinden en niet opnieuw geboren worden zij zullen achterblijven. Het gaat er dus om interesse te hebben en het goede te willen en het goede te willen doen. Die mensen gaan deel uitmaken van het koninkrijk van God. 54 minuten geleden zei TTC: Meer woorden zijn niet nodig, je hebt het antwoord immers al gegeven. What's the point? The point is leven in het goede en niet achter te blijven. 7 uur geleden bewerkt door Barnabas Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 11 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden 1 uur geleden zei Barnabas: Tortelduif heeft helemaal hgelijk. Het Koninkrijk is waar Jezus koning is en dat is waar Zijn wil gedaan wordt. Hij zegt ook: Mijn broeders en zusters en moeder zijn zij die de wil van de Vader doen. De wil van de Vader is het doen van goede werken. Hij die goede werken doet die doet de wil van de Vader en maakt deel uit van zijn koninkrijk. Wie het goede zoekt te doen zoekt God want alleen God is goed. Wie daar naar zoekt en daarin wil groeien die zal God vinden. Hij zal niet alleen vragen waar het koninkrijk is maar hij zal het kunnen zien en er in deelnemen. Wie zoekt zal vinden en hij zal opnieuw geboren worden. Hij zal geboren worden uit de Geest en een geestelijk mens worden die het koninkrijk kan zien en er binnen kan gaan. Zoals een kind nog in de moederschoot is en niet kan zien of lopen zo zijn de mensen die geestelijk nog niet geboren zijn. Zij kunnen wel met hun natuurlijke oren er over horen maar zij kunnen het niet zelf zien. Zij kunnen interesse hebben voor het koninkrijk of niet. Zij kunnen geloof hebben of niet. Zij die interesse hebben en geloven en meer willen gaan op zoek. Zij zullen vinden. Maar zij die dat niet doen zullen niet vinden en niet opnieuw geboren worden zij zullen achterblijven. Het gaat er dus om interesse te hebben en het goede te willen en het goede te willen doen. Die mensen gaan deel uitmaken van het koninkrijk van God. The point is leven in het goede en niet achter te blijven. Ik denk dat de volgorde hier wezenlijk is, en daarmee verschuift ook de betekenis van het hele betoog. Wat jij beschrijft lijkt te zijn: goede werken, waardoor iemand toegang krijgt tot het Koninkrijk, waarna Christus in hem gaat wonen. Maar ik zie het juist andersom: Christus woont in mij, ik ben in Hem en daarmee in Zijn Koninkrijk, en daaruit ontstaat vrucht. Vervolgens doe ik de goede werken die God tevoren heeft bereid. Dat is heel duidelijk de lijn van Efeziërs 2:8–10. Paulus zegt eerst dat de mens door genade, door geloof, behouden is en niet uit werken, en vervolgt dan: “Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.” Dat “tevoren bereid” vind ik hier belangrijk. De goede werken zijn niet de toegangsprijs voor het Koninkrijk; ze zijn de vrucht van het nieuwe leven dat al ontvangen is. Daarmee wordt ook Johannes 15 interessant. Jezus zegt niet dat de rank eerst vrucht moet voortbrengen om vervolgens aan de wijnstok verbonden te worden. Het is juist andersom: verbonden zijn met de wijnstok leidt tot vrucht dragen. “Wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht.” En dat raakt precies aan wat ik bedoel met “Jezus woont in mij”. Het goede dat daaruit voortkomt, is uiteindelijk niet iets waarmee ik mezelf toegang tot God verschaf. Het is iets wat Christus door mij heen doet. Daarom zou ik bij de uitspraak “Het gaat erom interesse te hebben en het goede te willen en het goede te willen doen. Die mensen gaan deel uitmaken van het Koninkrijk” een fundamentele vraag stellen: is het goede doen de oorzaak van het binnengaan van het Koninkrijk, of is het goede doen de vrucht van het feit dat iemand door Christus reeds in het Koninkrijk is gebracht? Dat is geen klein verschil in formulering. Het raakt aan het onderscheid tussen genade en verdienste, en tussen vrucht en oorzaak. Voor mij is het daarom nog scherper te formuleren: je doet niet goede werken om een plaats in het Koninkrijk te verdienen; je doet goede werken omdat je in Christus al in het Koninkrijk bent gebracht. De goede werken zijn dan niet de weg waardoor je Christus vindt, maar juist de vrucht van het feit dat je door Christus gevonden bent. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 4 uur geleden zei Barnabas: The point is leven in het goede en niet achter te blijven. Ja, heb je nog wat werk, niets nieuws onder de zon. Nog nooit van reverse engineering gehoord? 4 uur geleden zei Barnabas: Tortelduif heeft helemaal hgelijk. Het Koninkrijk is waar Jezus koning is en dat is waar Zijn wil gedaan wordt. Hij zegt ook: Mijn broeders en zusters en moeder zijn zij die de wil van de Vader doen. De wil van de Vader is het doen van goede werken. Hij die goede werken doet die doet de wil van de Vader en maakt deel uit van zijn koninkrijk. Wie het goede zoekt te doen zoekt God want alleen God is goed. Wie daar naar zoekt en daarin wil groeien die zal God vinden. Hij zal niet alleen vragen waar het koninkrijk is maar hij zal het kunnen zien en er in deelnemen. Wie zoekt zal vinden en hij zal opnieuw geboren worden. Hij zal geboren worden uit de Geest en een geestelijk mens worden die het koninkrijk kan zien en er binnen kan gaan. Zoals een kind nog in de moederschoot is en niet kan zien of lopen zo zijn de mensen die geestelijk nog niet geboren zijn. Zij kunnen wel met hun natuurlijke oren er over horen maar zij kunnen het niet zelf zien. Zij kunnen interesse hebben voor het koninkrijk of niet. Zij kunnen geloof hebben of niet. Zij die interesse hebben en geloven en meer willen gaan op zoek. Zij zullen vinden. Maar zij die dat niet doen zullen niet vinden en niet opnieuw geboren worden zij zullen achterblijven. Het gaat er dus om interesse te hebben en het goede te willen en het goede te willen doen. Die mensen gaan deel uitmaken van het koninkrijk van God. Nu weer in slaap proberen te sussen, zullen even geduld koesteren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Barnabas 186 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 4 uur geleden zei Tortelduif: Ik denk dat de volgorde hier wezenlijk is, en daarmee verschuift ook de betekenis van het hele betoog. Wat jij beschrijft lijkt te zijn: goede werken, waardoor iemand toegang krijgt tot het Koninkrijk, waarna Christus in hem gaat wonen. Maar ik zie het juist andersom: Christus woont in mij, ik ben in Hem en daarmee in Zijn Koninkrijk, en daaruit ontstaat vrucht. Vervolgens doe ik de goede werken die God tevoren heeft bereid. Dat is heel duidelijk de lijn van Efeziërs 2:8–10. Paulus zegt eerst dat de mens door genade, door geloof, behouden is en niet uit werken, en vervolgt dan: “Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.” Dat “tevoren bereid” vind ik hier belangrijk. De goede werken zijn niet de toegangsprijs voor het Koninkrijk; ze zijn de vrucht van het nieuwe leven dat al ontvangen is. Daarmee wordt ook Johannes 15 interessant. Jezus zegt niet dat de rank eerst vrucht moet voortbrengen om vervolgens aan de wijnstok verbonden te worden. Het is juist andersom: verbonden zijn met de wijnstok leidt tot vrucht dragen. “Wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht.” En dat raakt precies aan wat ik bedoel met “Jezus woont in mij”. Het goede dat daaruit voortkomt, is uiteindelijk niet iets waarmee ik mezelf toegang tot God verschaf. Het is iets wat Christus door mij heen doet. Daarom zou ik bij de uitspraak “Het gaat erom interesse te hebben en het goede te willen en het goede te willen doen. Die mensen gaan deel uitmaken van het Koninkrijk” een fundamentele vraag stellen: is het goede doen de oorzaak van het binnengaan van het Koninkrijk, of is het goede doen de vrucht van het feit dat iemand door Christus reeds in het Koninkrijk is gebracht? Dat is geen klein verschil in formulering. Het raakt aan het onderscheid tussen genade en verdienste, en tussen vrucht en oorzaak. Voor mij is het daarom nog scherper te formuleren: je doet niet goede werken om een plaats in het Koninkrijk te verdienen; je doet goede werken omdat je in Christus al in het Koninkrijk bent gebracht. De goede werken zijn dan niet de weg waardoor je Christus vindt, maar juist de vrucht van het feit dat je door Christus gevonden bent. Goede vraag. Ja je hebt gelijk. het zijn niet de goede werken die toegang geven tot het koninkrijk van God. Dat wil zeggen: Wanneer men vanaf het begin van zijn bestaan niet zou ziondigen en daarmee zuiver in goede werken zou wandelen dan is en blijft men in het koninkrijk van God, zoals Jezus deed. Maar het probleem is de zonde. De zonde maakt scheiding tussen God en de mens waardoor men het eeuwige leven derft. Het herstel is het bloed van Jezus dat vergoten is tot vergeving van zonden. Want het doen van goede werken helpt niet om gedane zonden te vergeven. Het is het bloed van Jezus die betaald heeft voor onze zonden. Maar interesse in het goede is interesse in God en zoeken naar het goede leidt tot vinden van God en het vinden van Jezus Christus en het begrijpen van de noodzaak van de reiniging tot heiliging.. Waarbij Christus de enige weg is tot vergeving van zonden en de enige weg terug tot God en het eeuwige leven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 46 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 46 minuten geleden 41 minuten geleden zei Barnabas: Goede vraag. Ja je hebt gelijk. het zijn niet de goede werken die toegang geven tot het koninkrijk van God. Dat wil zeggen: Wanneer men vanaf het begin van zijn bestaan niet zou ziondigen en daarmee zuiver in goede werken zou wandelen dan is en blijft men in het koninkrijk van God, zoals Jezus deed. Maar het probleem is de zonde. De zonde maakt scheiding tussen God en de mens waardoor men het eeuwige leven derft. Het herstel is het bloed van Jezus dat vergoten is tot vergeving van zonden. Want het doen van goede werken helpt niet om gedane zonden te vergeven. Het is het bloed van Jezus die betaald heeft voor onze zonden. Maar interesse in het goede is interesse in God en zoeken naar het goede leidt tot vinden van God en het vinden van Jezus Christus en het begrijpen van de noodzaak van de reiniging tot heiliging.. Waarbij Christus de enige weg is tot vergeving van zonden en de enige weg terug tot God en het eeuwige leven. Misschien ook handig om er die lijst nog eens bij te nemen, veel eenvoudiger. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten