Spring naar bijdragen

Waar ligt de kracht van het nu?

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Hopper:

Het is aan jou niet besteedt, jij leeft in de illusie van de onvervulde toekomst waar jij wenst te verschijnen.

Apart is de bedenking dat sommige oefeningen in de ene richting elegant werken, maar in de andere richting tot een tsunami aan opties leidt. En de oefening is op zichzelf dermate simpel dat zoiets zelfs ongeloofwaardig wordt, haast onverteerbaar voor de nietige ikjes die we ook maar zijn. Keep the humor, keep it human, humble.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Geplaatst (bewerkt)
7 uur geleden zei Hopper:

Sommige dingen begrijp je dan weer wel, angst is verbonden met het gevoel van wat nog komen gaat (het toekomstige).   Het toekomstige kan nooit nu aanwezig zijn (let op het woordje aanwezig).   De tragiek van de mens, altijd maar op de vlucht voor wat nog komen moet, slaaf van de toekomst.   Waardoor deze mens het begrip "aanwezigheid" niet kent.

Ik beleef mijn angst in het nu; jij ook hoor.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei IKBENANDERS:

Inderdaad, het ik beleeft zijn angst in het nu.   Ook al is er niks aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Inderdaad, het ik beleeft zijn angst in het nu.   Ook al is er niks aan de hand.

Nu begin je weer over het boeddhisme, normaal is dat met een zacht belletje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei IKBENANDERS:

De nuance is dat Hopper geen zuurstof nodig heeft om te overleven, hij is er immers de schepper van. 

9 uur geleden zei Hopper:

Ook al is er niks aan de hand.

Gisteren toch weer nieuw acroniem mogen leren kennen, het GEL-principe. Het principe is voor iedereen hetzelfde, de beleving kan echter totaal anders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2026 om 17:24 zei IKBENANDERS:

Als je nadenkt ben je nooit in het nu
Als je voelt ben je altijd in het nu.

De haiku drukt, in de klassieke vorm, een ogenblikervaring uit, soms gelinkt aan en geïnspireerd door zen. De haiku is een vingerhoed vol emotie, waarin weinig ruimte is voor ontledingen en benaderende omschrijvingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2026 om 20:07 zei Tortelduif:

Heb je paddo's gehad ofzo? Als je nu ergens tegenop ziet, is het gevoel inderdaad nu aanwezig, maar waar het gevoel betrekking op heeft ligt in de toekomst. Het “nu” en datgene waarop je ervaring gericht is, zijn dus niet hetzelfde. Ze kunnen een kettingreactie veroorzaken. Een gedachte kan een gevoel oproepen, dat gevoel kan weer nieuwe gedachten oproepen, en die nieuwe gedachten kunnen het gevoel versterken. Een zichzelf versterkend proces waarbij heden en verleden voortdurend op elkaar inwerken, en jij daar in het nu het resultaat van bent.

Voor wie graag prentjes verzamelt, Ukiyo-e is Japans voor prenten van een vlietende wereld. Het is wellicht een meug zoals een ander, en ook niet meer dan een weetje.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-9-2026 om 22:57 zei IKBENANDERS:

De vier temperamenten, die ben ik in het werk van Steiner wel eens tegengekomen. De kubus met wat Heymans daar in heeft gestopt, dat dan weer niet.

Psycholoog zijn komt me toe als geen gemakkelijk beroep, het risico bestaat immers dat iemand al die tips en trics interessant vindt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites