IKBENANDERS 9 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 8 minuten geleden zei Tortelduif: … geld de genoemde Bijbelse definitie … Ik kan je nu al vertellen dat over bijbelse zaken en dus ook over definities die met bijbelse woorden samenhangen op dit forum heel verschillend wordt gedacht. Als ik het woord ‘heilig’ onder loep neem kom ik uit op: Citaat "Heilig" betekent oorspronkelijk heel, ongeschonden, zuiver en afgezonderd van het alledaagse om aan het goddelijke gewijd te zijn. Het woord komt van het Germaanse hailaga, wat verwant is aan ons moderne woord "heel" (gezond of compleet). Toch iets anders dan hoe jij het woord exclusief aan Christus Jezus linkt. 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 2 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik kan je nu al vertellen dat over bijbelse zaken en dus ook over definities die met bijbelse woorden samenhangen op dit forum heel verschillend wordt gedacht. Als ik het woord ‘heilig’ onder loep neem ik uit op: Dat is een andere discussie. Etymologie is interessant, maar niet beslissend voor religieuze doctrine. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 9 Geplaatst 58 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 58 minuten geleden (bewerkt) 4 minuten geleden zei Tortelduif: Dat is een andere discussie. Etymologie is interessant, maar niet beslissend voor religieuze doctrine. Een andere betekenis van het woord kadosj (Hebr. voor heilig) is ‘uniek’. Ook vanuit deze invalshoek vind ik zeggen dat het alleen ‘apart gezet’ kan betekenen te exclusief. 58 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 0 Geplaatst 56 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 56 minuten geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei IKBENANDERS: Een andere betekenis van het woord kadosj (Hebr. voor heilig) is ‘uniek’. Ook vanuit deze invalshoek vind ik zeggen dat het alleen ‘apart gezet’ kan betekenen te exclusief. Dat is een bredere interpretatie van ‘kadosj’. Ik gebruik het in de meer klassieke theologische zin van ‘apart gezet voor God.' 55 minuten geleden bewerkt door Tortelduif Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 47 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 47 minuten geleden 1 uur geleden zei IKBENANDERS: Misschien moet ik hier even vragen naar jouw definitie van geloof, want ik snap je opmerking niet goed. Mijn definitie van geloof is: iets voor waar houden/aanzien. Omdat men hier de rede voor nodig heeft hoort het geloof wat mij betreft thuis bij de rede. Waar geloven weten is geworden komt het intellect in beeld. Geloof heeft met de rede (het intellectuele vermogen van de mens om bewust na te denken en logica toe te passen) niets van doen, dat soort geloof is niet meer dan een overtuiging. Geloof is een geschenk van God. Efeziërs 2: 7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. 8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; 9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Zolang geloof jou niet geschonken is, moet het geloof nog groeien. Geloof is vertrouwen en overgave. Aan een overtuiging op zich heb je niks. Mensen hebben in zoveel goden gelooft, doch er is maar één God. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 9 Geplaatst 44 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 44 minuten geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Hopper: Geloof heeft met de rede (het intellectuele vermogen van de mens om bewust na te denken en logica toe te passen) niets van doen, dat soort geloof is niet meer dan een overtuiging. Omdat geloof voor mij een overtuiging is schaar ik het onder de rede. 44 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 43 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 43 minuten geleden 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: Omdat geloof voor mij een overtuiging is schaar ik het onder de rede. Ik vind het prima. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 0 Geplaatst 21 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 21 minuten geleden 22 minuten geleden zei IKBENANDERS: Omdat geloof voor mij een overtuiging is schaar ik het onder de rede. Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat God een beroep doet op de rede/ratio, niet op de emotie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten