IKBENANDERS 7 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) De vraag hield me niet bewust bezig, maar omdat een vriend me vandaag het volgende antwoord gaf: ‘Dan ben je een heilige’ (n.a.v. een vraagstuk dat me al een half jaar bezig hield) gooi ik hier de volgende vraag in de groep: Wanneer ben je een heilige en hoe word je het? 13 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Heiligen bestaan niet. Benoemde heiligen zijn niet heilig , deze benoemde heiligen zijn benoemd wegens hun daden. Het is omgekeerd: de mens moet zijn daden heiligen. Dus degene die jou heilig heeft genoemd heeft je bedrogen.... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 7 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) 12 minuten geleden zei Hopper: Heiligen bestaan niet. Benoemde heiligen zijn niet heilig , deze benoemde heiligen zijn benoemd wegens hun daden. Het is omgekeerd: de mens moet zijn daden heiligen. Dus degene die jou heilig heeft genoemd heeft je bedrogen.... Om je gerust te stellen: de persoon in kwestie heeft mij geen heilige genoemd. Hij heeft dit antwoord gegeven n.a.v. een vraagstuk dat mij bezighield en dat ik met hem besprak. P.s. In je kijk op heilig worden en zijn kan ik mij niet vinden. 13 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Om je gerust te stellen: de persoon in kwestie heeft mij geen heilige genoemd. Hij heeft dit antwoord gegeven n.a.v. een vraagstuk dat mij bezighield en dat ik met hem besprak. Gelukkig maar. Mensen die jou heilig noemen zijn onbetrouwbaar. Citaat P.s. In je kijk op heilig worden en zijn kan ik mij niet vinden. Het ego wil graag geroemd worden om zijn daden. Als iemand dus heilig wordt genoemd zeg je eigenlijk dat hij of zij egocentrisch is. Ook Evangelisch is het een doodzonde om iemand te roemen of te heiligen, het oordeel is aan de Zoon gegeven. En niet aan mensen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 7 Geplaatst 25 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 25 minuten geleden HEILIG WORDEN 𝘊𝘩𝘳𝘪𝘴𝘵𝘶𝘴, 𝘎𝘪𝘫 𝘥𝘪𝘦 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘵 𝘣𝘳𝘦𝘯𝘨𝘵 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘥𝘦𝘯𝘬𝘦𝘯 𝘊𝘩𝘳𝘪𝘴𝘵𝘶𝘴, 𝘎𝘪𝘫 𝘥𝘪𝘦 𝘭𝘦𝘦𝘧𝘵 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘷𝘰𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘊𝘩𝘳𝘪𝘴𝘵𝘶𝘴, 𝘎𝘪𝘫 𝘥𝘪𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘵 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘸𝘪𝘭𝘭𝘦𝘯 𝘉𝘳𝘦𝘯𝘨 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘵 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘰𝘰𝘧𝘥 𝘵𝘰𝘵 𝘪𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘢𝘳𝘵 𝘞𝘦𝘦𝘧 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘢𝘳𝘵 𝘵𝘰𝘵 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘭𝘦𝘥𝘦𝘯 𝘚𝘵𝘳𝘢𝘢𝘭 𝘷𝘢𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘭𝘦𝘥𝘦𝘮𝘢𝘵𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 𝘖𝘱𝘥𝘢𝘵 𝘪𝘬 𝘴𝘤𝘩𝘰𝘶𝘸 𝘜𝘸 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘵𝘦𝘯𝘥 𝘭𝘪𝘦𝘧𝘥𝘦𝘸𝘦𝘻𝘦𝘯 𝘓𝘦𝘦𝘳 𝘭𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘜𝘸 𝘰𝘧𝘧𝘦𝘳𝘸𝘪𝘭 𝘡𝘰𝘢𝘭𝘴 𝘥𝘦𝘻𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯𝘥 𝘭𝘦𝘦𝘧𝘵 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘪𝘯𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘮𝘦𝘯𝘴𝘩𝘦𝘪𝘥 𝘌𝘯 𝘻𝘰 𝘷𝘰𝘦𝘭 𝘪𝘬 𝘮𝘪𝘫 𝘢𝘭𝘴 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘻𝘢𝘢𝘮 𝘭𝘪𝘥 𝘷𝘢𝘯 𝘜𝘸 𝘸𝘦𝘻𝘦𝘯 𝘎𝘦𝘩𝘦𝘦𝘭 𝘥𝘰𝘰𝘳𝘥𝘳𝘰𝘯𝘨𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘜𝘸 𝘭𝘪𝘦𝘧𝘥𝘦𝘴𝘴𝘵𝘳𝘰𝘰𝘮 𝘕𝘪𝘦𝘵 𝘪𝘬, 𝘥𝘦 𝘊𝘩𝘳𝘪𝘴𝘵𝘶𝘴 𝘸𝘪𝘭 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫 (Rudolf Steiner 1861-1925) Ongeveer een half jaar lang heb ik deze meditatie dagelijks opgezegd en/of overdacht. Twee dingen vielen mij op: 1) dat in de eerste drie zinnen duidelijk wordt gemaakt dat Christus in ons aan het werk is of we dat nu opmerken of niet en of we dat nu willen of niet, en 2) dat het in de daarop volgende drie zinnen over ons gaat, over ons uitreiken naar Christus. Het gaat hier dus blijkbaar om een echte relatie. Maar hoe kan ik nu weten of Christus ook 𝘥𝘢𝘢𝘥𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬 in ons aan het werk is? En waarom zouden wij een beroep op Hem moeten doen? Hebben wij Christus dan echt nodig? Toen schoot het woord ‘geweten’ door mijn hoofd. Hoe worden wij ons bewust van wat goed is en wat kwaad is? Door ons geweten. En toch lukt het ons niet 𝘢𝘭𝘵𝘪𝘫𝘥 om d.m.v. het geweten ook het goede te 𝘥𝘰𝘦𝘯. Om deze reden hebben wij dan ook een hulplijn nodig. Dáárom willen wij uitreiken naar Christus. Later kwam de volgende gedachte in mij op: Is ons geweten een afgerond geheel of is het voortdurend in ontwikkeling? Terugdenkend aan het verschijnsel ‘roken’ moet ik vaststellen dat onze kijk op het verslinden van sigaretten erg is veranderd. Vroeger hoorde het er gewoon bij, ook op de televisie. Maar nu denken we daar anders over. We keuren het af omwille van gezondheidsreden of omdat we ons eraan storen. Wat dit betreft is het ook interessant om even stil te staan bij de corona-tijd. Het duurde niet lang of er verschenen nieuwe vaccins. De procedure die elk nieuw medicijn moet volgen om op de markt te kunnen worden gebracht werd bij deze vaccins niet in zijn geheel uitgevoerd. Was het wel veilig? De vraag waar toen iedereen mee worstelde was: laat ik dit vaccin nu wel of niet zetten? Wat goed is en wat kwaad werd een worsteling voor het individu. Concluderend kunnen we zeggen dat de ontwikkeling van het geweten gewoon doorgaat. Hierna dacht ik: Hoe weet ik nu of het woord ‘geweten’ m.b.t. deze meditatie juist is? ‘ … wat zich als geweten aandient in de menselijke ziel, is de stem van God in die ziel.’ (Rudolf Steiner – 𝘔𝘦𝘵𝘢𝘮𝘰𝘳𝘧𝘰𝘴𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘻𝘪𝘦𝘭, SteinerVertalingen 2020). In deze lezing, die Rudolf Steiner op 5 mei 1910 in Berlijn gaf, zij hij ook dat voor Meister Eckhart (ca. 1260-1328) gold, dat ‘de grondslag van het geweten een heel klein vonkje [is], dat bij wijze van spreken als iets eeuwigs in de menselijke ziel is gelegd en dat, wanneer er acht op wordt geslagen, met onweerstaanbare kracht de wetten van goed en kwaad aangeeft.’ Toen werd mijn fantasie geprikkeld: stel nu dat iemand bij het minste of het geringste uit zou reiken naar Christus met de vraag of deze hem zou willen ondersteunen bij het doen van het goede, en dat 𝘦𝘭𝘬𝘦 keer, nadat zijn geweten is aangesproken. Zou deze persoon dan aan Christus gelijk worden? Hierop zei een goede vriend van mij: ‘Dan ben je een heilige.’ Wij hebben de keuze om uit te reiken naar Christus en we kunnen deze vrijheid ook 𝘷𝘰𝘦𝘭𝘦𝘯. Het besluit zelf kunnen we alleen maar nemen in 𝘷𝘰𝘭𝘭𝘦𝘥𝘪𝘨𝘦 vrijheid. De mens is niet vrij, maar hij kan het wel worden. In iedereen is de Christusimpuls aan het werk, en de Helper maakt af wat wij niet alleen op eigen houtje kunnen volbrengen. Hij maakt zich kenbaar en Hij dringt zich niet op. Vrijheid! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten