Spring naar bijdragen

De wraak van God en het conflict Israel-Palestina/Libanon/Iran

Aanbevolen berichten

Het initiële bericht gaaf aanleiding om ook iets over het woord ‘lijden’ te bespreken. Ik denk hier met name terug aan de zin van Hadwijch: ‘Ik verlang dat jij omwille van mijn verlangen bereid ben tot allerlei ellende’. N.a.v. wat ik hier reeds over heb geschreven zou ik graag het volgende met jullie willen delen:

In 𝘋𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘸𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨, een televisie programma waarin presentatrice Annemiek Schrijver in gesprek gaat met gasten die op een inspirerende manier het heilige en alledaagse met elkaar verbinden, zegt Herman Finkers over het lijden: ‘Tegenover iemand die lijdt is elke uitleg van waarom dat lijden er is … eigenlijk een belediging. … In alles wat ontroerend is, wat lief is, wat kwetsbaar is, wat mooi is, wat zuiver is, noem maar op wat ook, wat zacht en krachtig is, al die dingen, daarin zie je een glimp van God, en alles wat daaraan tegenovergesteld is, dus het lijden, de lelijkheid, de zinloosheid, de kwetsbaarheid, de wreedheid, de onnodigheid van bepaalde dingen, daarin zie ik wat God overkomt … Hij is dat lijden.’ Toen Annemiek Herman vervolgens vroeg: ‘Kun je ook met Hem meelijden?’ was zijn antwoord: ‘Dat is onze opdracht ja.’

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je kijk op Steiner en de theosofie is accuraat. Ter aanvulling: in de theosofie wordt onder Jezus verstaan: Jischoa ben Pandira, niet Jezus van Nazareth. Jeshu ben Pandira leefde honderd jaar voo

Ik heb al aangegeven dat Christus niet bezweek voor de (wereldse) verleidingen van Satan.  En nu anno 2026 Satan resideert in Jeruzalem heeft dat niks meer te maken met het OT noch het NT.  Zionisten

Nou verlicht me dan... Nou maak je je er een beetje met een leien van dak vanaf. De vergelijking is juist heel goed en to the point. Jij doet alsof Israel altoos heeft bestaan, maar het Bi