IKBENANDERS 5 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Bij tijd en wijle vraag ik mij af waarom er zoveel verschillende kerken zijn. Ik las ergens: ‘We schatten dat christenen momenteel in bijna 45.000 verschillende denominaties te vinden zijn. Deze variëren in grootte van miljoenen leden tot minder dan 100 leden en staan voor elk van de 234 landen ter wereld vermeld in onze Wereldwijde Christelijke Database.’ (Bron: Google). Als er in de hemel geen kerken zijn, waarom doen we dan over allerhande zaken (dogmatisch of niet) zo moeilijk dat deze uitmonden allerhande afsplitsingen. Het lijkt wel of we het bijna nergens meer over eens kunnen zijn, ook niet op dit forum. In een podcast over geloof (De Heilige Graal Podcast, afl. ‘Het verhaal van … Mark die opgroeide als refo en nu katholiek is) werd beaamd dat binnen één kerk vaak heel verschillend wordt gedacht. Men weed dit aan het (niet intellectuele) niveau van de medemens. Maar de intellectuelen komen er niet veel beter van af. Neem nu die geleerde (ik weet zijn naam niet) die zei: Het wordt tijd dat het woord ziel uit onze boeken verdwijnt; we kunnen er niets meer mee. Waarop een andere geleerde later in een andere podcast (ook hier: ik weet niet meer welke) zei: Ho ho, dit is en blijft voor mij heel belangrijk; het woord ‘ziel’ komt niet voor niets in veel van onze spreekwoorden voor (bv: met de ziel onder de arm lopen). Nee, in de hemel zijn geen kerken, maar op aarde … Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.669 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 22 minuten geleden zei IKBENANDERS: Als er in de hemel geen kerken zijn, waarom doen we dan over allerhande zaken (dogmatisch of niet) zo moeilijk dat deze uitmonden allerhande afsplitsingen. Het lijkt wel of we het bijna nergens meer over eens kunnen zijn, ook niet op dit forum. Als je weer terug wil naar de ene kerk, dan nodig ik je van harte uit om toe te treden tot de katholieke kerk, die er aantoonbaar vanaf het begin al was en er ononderbroken is geweest. Vrijwel alle andere kerken zijn immers van haar af gesplitst. Als je dat niet wilt, dan heb je meteen je antwoord. De hemel zelf is de zegevierende kerk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst (bewerkt) 37 minuten geleden zei Robert Frans: Als je weer terug wil naar de ene kerk, dan nodig ik je van harte uit om toe te treden tot de katholieke kerk, die er aantoonbaar vanaf het begin al was en er ononderbroken is geweest. Vrijwel alle andere kerken zijn immers van haar af gesplitst. Als je dat niet wilt, dan heb je meteen je antwoord. De hemel zelf is de zegevierende kerk. Vroeger stond de priester tijdens de eucharistie niet met zijn gezicht naar het publiek toe. Dit treft ik nog aan bij Christengemeenschap waarin de transsubstantiatie ook een centraal onderdeel van dienst is. Dit is in de protestantse traditie afwezig en wat mij betreft een verarming. bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 0 Geplaatst 20 uur geleden Rapport Share Geplaatst 20 uur geleden Op 1-5-2026 om 19:41 zei Robert Frans: Als je weer terug wil naar de ene kerk, dan nodig ik je van harte uit om toe te treden tot de katholieke kerk, die er aantoonbaar vanaf het begin al was en er ononderbroken is geweest. Vrijwel alle andere kerken zijn immers van haar af gesplitst. Als je dat niet wilt, dan heb je meteen je antwoord. De hemel zelf is de zegevierende kerk. De katholieke kerk is er helemaal niet vanaf het begin bij. Ik denk eerder aan de tweede of zelfs derde eeuw.. En welke ideeen hadden ze toen die de RK nu niet meer heeft? En vice versa overigens? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 19 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 19 uur geleden (bewerkt) 2 uur geleden zei najjreb86: De katholieke kerk is er helemaal niet vanaf het begin bij. Ik denk eerder aan de tweede of zelfs derde eeuw.. En welke ideeen hadden ze toen die de RK nu niet meer heeft? En vice versa overigens? Je kunt gerust stellen dat de kledij er nog niet was, het Vaticaan er nog niet was, zelfs geen dogma’s noch het vermoeden van zo iets als de triniteit. Wikipedia: Citaat ‘De term 'Drie-eenheid' komt niet in de Bijbel voor. Ook een theologie inzake de Drie-eenheid als zodanig wordt niet in de Bijbel aangetroffen. Wel bevatten volgens sommige opvattingen zowel het Oude als het Nieuwe Testament aanwijzingen en formuleringen inzake de goddelijkheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest die de interpretatie ten gunste van een Drie-eenheid ondersteunen. … In de eerste eeuwen van het christendom was er geen duidelijk of eenduidig omschreven theologie.’ 18 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS najjreb86 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 17 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 17 uur geleden (bewerkt) Op 1-5-2026 om 20:15 zei IKBENANDERS: Vroeger stond de priester tijdens de eucharistie niet met zijn gezicht naar het publiek toe. Zie ook de uitleg in het onderstaande filmpje: 17 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 16 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 16 uur geleden (bewerkt) 4 uur geleden zei najjreb86: De katholieke kerk is er helemaal niet vanaf het begin bij. Ik denk eerder aan de tweede of zelfs derde eeuw.. En welke ideeen hadden ze toen die de RK nu niet meer heeft? Misschien is dit wel een aardig boekje (de eigenlijke tekst beslaat maar 25 kleine pagina’s) dat wat licht werpt op de ideeën van het vroege christendom, de Didachẻ, de leer van de twaalf apostelen. Een eerste christelijke gedragscode. Ik heb het zelf nog niet helemaal gelezen. Het is dun, uitverkocht, maar gelukkig (nog) wel te downloaden via de website van de auteur die het voor ons in het Nederlands heeft vertaald (Vincent Hunick). Een quote over de ‘zondag’ uit de Didachè: Citaat (14) Op de dag des Heren van de Heer moeten jullie samenkomen, het brood breken en dank brengen. Maar eerst moeten jullie je zonden heb- ben beleden, zodat jullie offer zuiver is. Wie een geschil heeft met een kameraad mag zich niet bij jullie voegen voordat ze het hebben bijgelegd, zo- dat jullie offer niet ontwijd wordt. Want dit is de uitspraak van de Heer: ‘Op elke plaats en tijd aan Mij een zuiver offer brengen.4 Want Ik ben de grote koning, zegt de Heer, en mijn naam wordt bewonderd bij alle volkeren. 16 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 14 uur geleden zei IKBENANDERS: Misschien is dit wel een aardig boekje (de eigenlijke tekst beslaat maar 25 kleine pagina’s) dat wat licht werpt op de ideeën van het vroege christendom, de Didachẻ, de leer van de twaalf apostelen. Een eerste christelijke gedragscode. Ik heb het zelf nog niet helemaal gelezen. Het is dun, uitverkocht, maar gelukkig (nog) wel te downloaden via de website van de auteur die het voor ons in het Nederlands heeft vertaald (Vincent Hunick). Een quote over de ‘zondag’ uit de Didachè: Even zere neus maar zou een ECHTE God dit van zichzelf zeggen? Citaat Op elke plaats en tijd aan Mij een zuiver offer brengen.4 Want Ik ben de grote koning, zegt de Heer, en mijn naam wordt bewonderd bij alle volkeren. Dit doet zo menselijk aan. Zoals een mens denkt over God of zo. Niet zoals een echte God zou praten of denken. Net voordat ik ongelovig werd heb ik mij verdiept in het oude christendom. Omdat ik merkte dat er zoveel geld gegeven werd aan een stenen kerk gebouw. Dat ik dacht: "Zo zou God het niet willen. Je kan beter huiskerken stichten en dan het geld dat je overhoudt aan de armen schenken". De RK heeft van de kerken die gouden dingen gemaakt die enorm veel geld kostten en die pracht en praal uitstralen. Totaal niet hoe de oude gelovigen dit hebben bedacht. Ik was ooit in Parijs en daar heb je die enorm mooie kerk. En 50 meter ernaast heb je een sloppenwijk! Wat een manier om je geloof uit te dragen. 1 uur geleden bewerkt door najjreb86 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 20 minuten geleden zei najjreb86: Even zere neus maar zou een ECHTE God dit van zichzelf zeggen? Dit doet zo menselijk aan. Zoals een mens denkt over God of zo. Niet zoals een echte God zou praten of denken. Net voordat ik ongelovig werd heb ik mij verdiept in het oude christendom. Omdat ik merkte dat er zoveel geld gegeven werd aan een stenen kerk gebouw. Dat ik dacht: "Zo zou God het niet willen. Je kan beter huiskerken stichten en dan het geld dat je overhoudt aan de armen schenken". De RK heeft van de kerken die gouden dingen gemaakt die enorm veel geld kostten en die pracht en praal uitstralen. Totaal niet hoe de oude gelovigen dit hebben bedacht. Ik was ooit in Parijs en daar heb je die enorm mooie kerk. En 50 meter ernaast heb je een sloppenwijk! Wat een manier om je geloof uit te dragen. Bron Reddit: Hoeveel zou het kosten om de Sint-Pietersbasiliek te bouwen? … Iemand probeerde min of meer een "kopie" te bouwen in 1985-1989, de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van de Vrede van Yamoussoukro, wat ons kan helpen een weloverwogen schatting te maken: $300 miljoen. 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 4 minuten geleden zei IKBENANDERS: Bron Reddit: Hoeveel zou het kosten om de Sint-Pietersbasiliek te bouwen? … Iemand probeerde min of meer een "kopie" te bouwen in 1985-1989, de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van de Vrede van Yamoussoukro, wat ons kan helpen een weloverwogen schatting te maken: $300 miljoen. Zo, daar kan je veel armen mee helpen. Te beginnen met mijn twee armen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 50 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 50 minuten geleden (bewerkt) 56 minuten geleden zei najjreb86: Even zere neus maar zou een ECHTE God dit van zichzelf zeggen? Ik denk niet dat je de inhoud van de Didachè aan God kunt wijten. Eerder aan een clubje mannen die wat instructies op papier hebben gezet voor derden. 29 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten