IKBENANDERS 4 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Bij tijd en wijle vraag ik mij af waarom er zoveel verschillende kerken zijn. Ik las ergens: ‘We schatten dat christenen momenteel in bijna 45.000 verschillende denominaties te vinden zijn. Deze variëren in grootte van miljoenen leden tot minder dan 100 leden en staan voor elk van de 234 landen ter wereld vermeld in onze Wereldwijde Christelijke Database.’ (Bron: Google). Als er in de hemel geen kerken zijn, waarom doen we dan over allerhande zaken (dogmatisch of niet) zo moeilijk dat deze uitmonden allerhande afsplitsingen. Het lijkt wel of we het bijna nergens meer over eens kunnen zijn, ook niet op dit forum. In een podcast over geloof (De Heilige Graal Podcast, afl. ‘Het verhaal van … Mark die opgroeide als refo en nu katholiek is) werd beaamd dat binnen één kerk vaak heel verschillend wordt gedacht. Men weed dit aan het (niet intellectuele) niveau van de medemens. Maar de intellectuelen komen er niet veel beter van af. Neem nu die geleerde (ik weet zijn naam niet) die zei: Het wordt tijd dat het woord ziel uit onze boeken verdwijnt; we kunnen er niets meer mee. Waarop een andere geleerde later in een andere podcast (ook hier: ik weet niet meer welke) zei: Ho ho, dit is en blijft voor mij heel belangrijk; het woord ‘ziel’ komt niet voor niets in veel van onze spreekwoorden voor (bv: met de ziel onder de arm lopen). Nee, in de hemel zijn geen kerken, maar op aarde … Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.669 Geplaatst 52 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 52 minuten geleden 22 minuten geleden zei IKBENANDERS: Als er in de hemel geen kerken zijn, waarom doen we dan over allerhande zaken (dogmatisch of niet) zo moeilijk dat deze uitmonden allerhande afsplitsingen. Het lijkt wel of we het bijna nergens meer over eens kunnen zijn, ook niet op dit forum. Als je weer terug wil naar de ene kerk, dan nodig ik je van harte uit om toe te treden tot de katholieke kerk, die er aantoonbaar vanaf het begin al was en er ononderbroken is geweest. Vrijwel alle andere kerken zijn immers van haar af gesplitst. Als je dat niet wilt, dan heb je meteen je antwoord. De hemel zelf is de zegevierende kerk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 4 Geplaatst 18 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 minuten geleden (bewerkt) 37 minuten geleden zei Robert Frans: Als je weer terug wil naar de ene kerk, dan nodig ik je van harte uit om toe te treden tot de katholieke kerk, die er aantoonbaar vanaf het begin al was en er ononderbroken is geweest. Vrijwel alle andere kerken zijn immers van haar af gesplitst. Als je dat niet wilt, dan heb je meteen je antwoord. De hemel zelf is de zegevierende kerk. Vroeger stond de priester tijdens de eucharistie niet met zijn gezicht naar het publiek toe. Dit treft ik nog aan bij Christengemeenschap waarin de transsubstantiatie ook een centraal onderdeel van dienst is. Dit is in de protestantse traditie afwezig en wat mij betreft een verarming. 14 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten