IKBENANDERS 0 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 27 minuten geleden zei Figulus: Als mede-lijden afhankelijk is van hoe sterk jouw wil is, dan wordt het geen wezenlijk andere categorie, maar een verschil in intensiteit. Dan gaat het niet om een ander soort betrokkenheid, maar om hoe sterk je die betrokkenheid ervaart. Zo had ik er nog niet tegen aan gekeken. Wat dat betreft dank voor de invalshoek. En toch gaat ze voor mij niet op. Je weet nu waar ik het onderscheid maak – en ik heb dat onderscheid ook alleen maar kunnen maken door het vraag-antwoord-spel dat we samen hebben doorlopen en waarvoor ik je overigens uitdrukkelijk wil bedanken -: begrijpen + invoelen = compassie. Meevoelen = meelijden. Invoelen wekt in mijn beleving ook daadwerkelijk gevoelens op die ontstaan n.a.v.het invoelen/willen begrijpen. Meevoelen wekt gevoelens op n.a.v. een gebeurtenis die we meemaken/waar we deel aan hebben. Dat we het onderscheid hier zo sterk kunnen maken wil nog niet zeggen dat we dit onderscheid in de praktijk ook zó tegengekomen. In het leven van alledag lopen gevoelens, die een voortvloeisel zijn van compassie en die uit meevoelen (meelijden) voortkomen wellicht door elkaar heen. Ik weet uit ervaring ook dat we onze gevoelens niet vaak bewust ervaren en dat we er zelfs meerdere tegelijk kunnen hebben. Probeer dan het kaf nog maar eens van het koren te scheiden. Daar hebben we/nemen we de tijd niet voor. 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten