Spring naar bijdragen

God IS de redder van alle mensen!

Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei Hopper:

Jouw vraag was of ik de God bedoel zoals Christus ons die heeft verkondigt.   Mijn antwoord is: Met God bedoel ik de levende Vader en geen andere.

En dan de vraag wat er met "levend" bedoelt wordt.   Laat dat nou net de hamvraag zijn van het hele geloof.   Normaliter zegt de mens: de buurman is een levende buurman.   Of mijn hond is een levende hond.    Dan aanschouwen we het leven aan de buitenzijde.    Als we de levende Vader in die zin aanschouwen/beschouwen dan zijn we verkeerd bezig.  Leven is iets innerlijks wat leeft bij iedereen die leeft. 

"Laat de doden hun doden begraven" is een bekende en radicale uitspraak van Christus (Matteüs 8:22 en Lucas 9:60). Christus  reageert hiermee op een leerling  die eerst zijn vader wil begraven voordat hij Hem volgt.   De betekenis hiervan is dat "alle mensen" geestelijk dood zijn .  Immers in Johannes 6:63 zegt Christus: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut.   Wie aan het vlees hecht zal de levende Geest nooit ontmoeten.

Wellicht geloof jij in reïncarnatie ?  Dan is je reactie verklaarbaar.

Volgens mij moeten we eerst vaststellen wat we onder ‘christen’ verstaan. Anders kunnen we wel teksten uit de Bijbel tegenover elkaar zetten, maar gebruiken we dezelfde woorden voor verschillende begrippen. Je kunt ogenschijnlijk over hetzelfde onderwerp praten, terwijl je in werkelijkheid verschillende betekenissen aan het woord ‘christen’ en zelfs aan ‘God’, ‘leven’, ‘zonde’ en ‘bekering’ geeft.

En nee, ik geloof niet in reïncarnatie. Die suggestie volgt niet logischerwijs uit wat ik geschreven heb.

39 minuten geleden zei IKBENANDERS:

Mooie aanvulling kwam van mijn kant, wat jij hier schrijf is onrechtvaardig.

Dan is wat je schrijft ook geen aanvulling maar eerder een weerlegging. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Tortelduif:

Volgens mij moeten we eerst vaststellen wat we onder ‘christen’ verstaan. Anders kunnen we wel teksten uit de Bijbel tegenover elkaar zetten, maar gebruiken we dezelfde woorden voor verschillende begrippen. Je kunt ogenschijnlijk over hetzelfde onderwerp praten, terwijl je in werkelijkheid verschillende betekenissen aan het woord ‘christen’ en zelfs aan ‘God’, ‘leven’, ‘zonde’ en ‘bekering’ geeft. En nee, ik geloof niet in reïncarnatie. Die suggestie volgt niet logischerwijs uit wat ik geschreven heb.

Ik las dat er redelijk wat strekkingen zijn, misschien dat we ze eerst allemaal even naast elkaar kunnen leggen. Dit maakt een en ander transparanter, zonder dat we de optie ontnemen om tussentijds van mening te veranderen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Ik las dat er redelijk wat strekkingen zijn, misschien dat we ze eerst allemaal even naast elkaar kunnen leggen. Dit maakt een en ander transparanter, zonder dat we de optie ontnemen om tussentijds van mening te veranderen. 

Ik vermoed dat je de begrippen "standpunt innemen" en" definities" door elkaar haalt. Wat voor nut heeft het om eerst iets te definieeren maar vervolgens de optie open laten om die definitie te veranderen. Ik denk dat er dan geen inkt genoeg is om alles naaast elkaar te kunnen zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tortelduif:

Ik vermoed dat je de begrippen "standpunt innemen" en" definities" door elkaar haalt. Wat voor nut heeft het om eerst iets te definieeren maar vervolgens de optie open laten om die definitie te veranderen. Ik denk dat er dan geen inkt genoeg is om alles naaast elkaar te kunnen zetten.

Ja, dat kan je misschien beter aan Hopper vragen. Je kan het ons als gewone mensen maar moeilijk verwijten dat al die strekkingen bestaan. Misschien kan je het eens andersom proberen, hoe zijn ze überhaupt tot stand kunnen komen? Sowieso, benieuwd naar het vervolg van jullie dialoog, altijd leerzaam om te volgen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat kan je misschien beter aan Hopper vragen. Je kan het ons als gewone mensen maar moeilijk verwijten dat al die strekkingen bestaan. Misschien kan je het eens andersom proberen, hoe zijn ze überhaupt tot stand kunnen komen? Sowieso, benieuwd naar het vervolg van jullie dialoog, altijd leerzaam om te volgen. 

Mijn punt was vooral dat ik het niet zo zinvol vind om eerst al die strekkingen naast elkaar te zetten wanneer we tegelijkertijd de mogelijkheid openhouden om tijdens de discussie van definitie te veranderen. Dan blijft het referentiekader voortdurend verschuiven.

Ik bekijk het vooral methodologisch, terwijl jij het vanuit een historisch perspectief benadert. Dat zijn twee heel verschillende uitgangspunten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tortelduif:

Volgens mij moeten we eerst vaststellen wat we onder ‘christen’ verstaan.

Naar de letter is een 'christen' een volgeling van Christus.   Dus dan moet je kijken wat een volgeling is.  Het volgen van Christus  betekent dat een gelovige leeft naar het voorbeeld, en de woorden van Christus.   En dan blijken sommige christenen geen volgeling van Christus te zijn.   Bijvoorbeeld Patriarch Kirill van Moskou steunt een moorddadig en misdadig regime.

https://nos.nl/artikel/2629981-massale-processie-in-moskou-moet-politieke-steun-van-kerk-aan-kremlin-tonen

Citaat

Tienduizenden Russisch-orthodoxe gelovigen hebben vandaag deelgenomen aan een urenlange processie in het centrum van Moskou. 

Citaat

De processie in Moskou is evenzeer een politieke als een religieuze bijeenkomst, en moet laten zien dat de Russisch-orthodoxe kerk als een man achter het Kremlin staat. "De eenheid van het Russische volk, dat is het belangrijkste", zegt een man voor de NOS-camera. "Als we verenigd zijn, zijn we onoverwinnelijk. Daarom zullen wij winnen."

Sinds de Russische inval in Oekraïne in 2022 zijn de toch al innige banden tussen het Kremlin en de Russisch-orthodoxe kerk nog verder aangehaald. Patriarch Kirill verplichtte zijn priesters in de kerkdienst een gebed te gebruiken dat een smeekbede voor de overwinning bevat. Priesters die weigerden zijn uit hun ambt gezet.

Zijn dit ook christenen?   Dan hebben ze Mattheüs 26:52 zeker nooit gelezen?   Ze volgen Christus niet en ze zetten zelfs God in voor hun misdadige oorlog.     Aan de vrucht herkent men (de corrupte) boom.    Moet ik het nog over Israel en het misdadige regiem aldaar hebben en de steun die sommige "christenen" het regiem daar geven?   Dat zijn alleen maar in naam christenen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Naar de letter is een 'christen' een volgeling van Christus.   Dus dan moet je kijken wat een volgeling is.  Het volgen van Christus  betekent dat een gelovige leeft naar het voorbeeld, en de woorden van Christus.   En dan blijken sommige christenen geen volgeling van Christus te zijn.   Bijvoorbeeld Patriarch Kirill van Moskou steunt een moorddadig en misdadig regime.

https://nos.nl/artikel/2629981-massale-processie-in-moskou-moet-politieke-steun-van-kerk-aan-kremlin-tonen

Zijn dit ook christenen?   Dan hebben ze Mattheüs 26:52 zeker nooit gelezen?   Ze volgen Christus niet en ze zetten zelfs God in voor hun misdadige oorlog.     Aan de vrucht herkent men (de corrupte) boom.    Moet ik het nog over Israel en het misdadige regiem aldaar hebben en de steun die sommige "christenen" het regiem daar geven?   Dat zijn alleen maar in naam christenen.....

Ik kan in principe meegaan in je definitie dat een christen een volgeling van Christus is. De interessante vervolgvraag is dan alleen: wanneer is iemand volgens jou géén christen meer?

Je zegt dat sommige mensen alleen in naam christen zijn omdat hun handelen niet overeenkomt met de woorden en het voorbeeld van Christus. Maar geen enkele christen leeft volledig naar het voorbeeld en de woorden van Christus. Waar ligt dan voor jou de grens? Wanneer spreken we nog van een zondigende of inconsequente christen, en wanneer van iemand die geen christen meer genoemd kan worden?

Ook het beroep op ‘aan de vrucht herkent men de boom’ lijkt me iets genuanceerder te liggen. Dat je iemands handelen mag toetsen aan Christus' woorden lijkt me vanzelfsprekend. Maar daarmee is nog niet automatisch bewezen dat iemand die op een bepaald punt ernstig tekortschiet, daarom geen christen is.

Volgens mij komen we hiermee uiteindelijk bij een belangrijker vraag dan alleen de definitie van het woord ‘christen’: wat maakt iemand volgens Christus daadwerkelijk tot Zijn volgeling? Is dat uitsluitend zichtbaar gedrag, of spelen geloof, bekering, genade en vergeving daar ook een rol in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tortelduif:

Ik kan in principe meegaan in je definitie dat een christen een volgeling van Christus is. De interessante vervolgvraag is dan alleen: wanneer is iemand volgens jou géén christen meer?

Je zegt dat sommige mensen alleen in naam christen zijn omdat hun handelen niet overeenkomt met de woorden en het voorbeeld van Christus. Maar geen enkele christen leeft volledig naar het voorbeeld en de woorden van Christus. Waar ligt dan voor jou de grens? Wanneer spreken we nog van een zondigende of inconsequente christen, en wanneer van iemand die geen christen meer genoemd kan worden?

Ook het beroep op ‘aan de vrucht herkent men de boom’ lijkt me iets genuanceerder te liggen. Dat je iemands handelen mag toetsen aan Christus' woorden lijkt me vanzelfsprekend. Maar daarmee is nog niet automatisch bewezen dat iemand die op een bepaald punt ernstig tekortschiet, daarom geen christen is.

Volgens mij komen we hiermee uiteindelijk bij een belangrijker vraag dan alleen de definitie van het woord ‘christen’: wat maakt iemand volgens Christus daadwerkelijk tot Zijn volgeling? Is dat uitsluitend zichtbaar gedrag, of spelen geloof, bekering, genade en vergeving daar ook een rol in?

Een christen dient minimaal te leven, te handelen en te spreken naar de woorden van Christus.    Dat je niet zomaar een perfecte volgeling bent is evident, maar als je zoals genoemde voorbeelden, het tegendeel doet van wat Christus zegt, dan volg je wellicht het boze?  Waar we het over hebben is het afleggen van "de weg" en dan zien we dat Christus reeds voorzag dat de meeste volgelingen de brede weg zouden nemen die naar het verderf leidt. 

Geloof is iets wat moet groeien, dus algemene uitspraken kun je niet doen.   Neem zoiets als "vergeven", een volgeling vergeeft zijn vijanden.   Om vervolgens tot de conclusie te komen dat "vergeven" een egoïstische daad is welke jezelf ten goede komt.    Is vergeven daarom slecht?  Nee, natuurlijk niet, anders had Christus dat ons niet geleerd.   Zo zet je telkens stapjes op de smalle weg.   Maar de christen die de smalle weg in het geheel niet gaat die weet dit soort dingen niet.

En dan genade.   Niemand van ons kan invloed uitoefenen op de levende Vader, want we kennen Hem immers niet.   We kunnen slechts geduldig afwachten of we in genade worden aangenomen.    Dat vergt nederigheid, met het risico dat de Vader nooit opendoet voor jou.   Nederigheid is ook niet velen gegeven, veel christenen verwachten van alles van God.   Verwachten staat natuurlijk vrij, maar vroeger zeiden we al: "Kinderen die vragen, worden overgeslagen".  Nederigheid is een levenskunst.

Link naar bericht
Deel via andere websites