Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ben nu eens begonnen in een willekeurig bijbelboek. Namelijk het boek Esther.

Had het al eens gelezen een hele tijd terug. Maar ik wil het weer eens uitlezen. Wat me opviel is dat als je het door de ogen van iemand( met name vrouwen) uit 2025 leest het bijbelboek nogal een andere kijk heeft op de positie van de vrouw dan we tegenwoordig gewend zijn. De koning in dit boek wilde dat zijn vrouw/koningin op zijn commando op zijn feest zou verschijnen om haar schoonheid te showen aan de gasten.

Toen ze dit weigerde werd hij boos en liet wetgeving uitvaardigen door zijn raadsheren dat vrouwen toch wel gehoorzaam moesten zijn aan hun man en dat de man heer en meester is in huis!

Ook het verzamelen van jonge meisjes uit zijn koninkrijk om zijn vrouw te worden gaf mij bedenkingen. Uiteindelijk zal hij Esther kiezen(joodse vrouw). En God zal haar uiteindelijk gebruiken voor Zijn plan ook met het joodse volk. 

Alles wat ik las in dit bijbelboek is doordrenkt van het patriarchale gedachtegoed van die tijd. Hoe kijken jullie tegen deze passages aan in de bijbel?( Esther lees ik nu toevallig maar je ziet dit terug in meer bijbelboeken waarin vrouwen toch erg ondergeschikt waren aan de man, en ook weinig hadden in te brengen in wat ze zelf wilden in het leven( met wie ze trouwden of wat ze met hun leven wilden).

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn optiek gaat ondergeschikt achten van de ene mens ten opzichte van de andere in tegen het Evangelie.  Naastenliefde is immers de ander als uitnemender achten dan je zelf.  (Filippenzen 2:3-4).    Als je de hele Filippenzen brief leest dan gaat het over eensgezindheid, één in ziel , één in streven.  Jezus heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen en dan zouden wij als volgelingen zelf gaan knechten?  Dat wil er bij mij niet in.

U raadt het al, ik ben geen lid van de SGP.   Mannen en vrouwen verschillen uiterlijk, innerlijk zijn zij (in potentie) hetzelfde. 

(De Filippenzen brief is maar een voorbeeld, er zijn talloze voorbeelden die er op wijzen dat de medemens ondergeschikt achten zondig is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites