Spring naar bijdragen

Uitverkiezing en kinderdoop


Aanbevolen berichten

Volgens mijn moeder betekent het "God leeft".

(Af althans volgens haar bijbel concordancia).

@hallo:

Ja het gaat ongestraft als het ware, maar dat is omdat de kinderen niet door hebben hoe slecht ze zijn.

Ik heb een neefje van 3, en hij is erg giereg, hij deelt nooit zijn snoepjes, maar iedereen begrijpt dat.

Als ik mijn snoepjes (of iets anders widegrin.gif ) niet zou willen delen, dan zou iedereen mij een gierigaard noemen.

En zo ook met God, kinderen zijn nog niet volwassen en worden ook niet als volwassenen geoordeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 19 juni 2003 17:56:47 schreef salt4Christ het volgende:

Volgens mijn moeder betekent het "God leeft".

(Af althans volgens haar bijbel concordancia).

Spijt me voor je moeder, maar haar concordantie is dan niet goed. Medeklinkers die in het werkwoord 'leven' staan, komen in Jeiel niet voor. En medeklinkers die in Jeiel staan, komen in werkwoord 'leven' niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 juni 2003 17:56:47 schreef salt4Christ het volgende:

@hallo:

Ja het gaat ongestraft als het ware, maar dat is omdat de kinderen niet door hebben hoe slecht ze zijn.

Ik heb een neefje van 3, en hij is erg giereg, hij deelt nooit zijn snoepjes, maar iedereen begrijpt dat.

Als ik mijn snoepjes (of iets anders
widegrin.gif
) niet zou willen delen, dan zou iedereen mij een gierigaard noemen.

En zo ook met God, kinderen zijn nog niet volwassen en worden ook niet als volwassenen geoordeelt.

Ik denk dat ik het begrijp......

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeiel

Volgens bovenstaande link is het inderdaad:

Weggenomen door God.

Andere zoekresultaten op google en pj v\bevestigen dit.

Dus mijn moeder of haar concordantie heeft zich vergist.

Het staat dus verkeerd in mijn bijbels.

(In de twee bijbels die ik van mijn moeder kreeg heeft ze mijn naam en betekenis geschreven).

Wat sneu.

Nou ja, toch een mooie betekenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Het is maar net hoe je de Bijbel leest. In de verbondslijn is de kinderdoopgedachte geheel geen vreemde. Het is dan net als de besnijdenis het toegangsteken tot het verbond dat God je mee wil geven aan het begin van je leven dat je van Hem gekregen hebt. Anderen leren de geloofsdoop: eerst keuze maken en dan dopen. Deze vindt zijn oorsprong in een de beschrijving van de eerste periode van het nieuwe verbond, waarin mensen zich als volwassenen aansloten bij de gemeenschap. Een nieuwe periode breekt aan en dan is er een start met volwassenen, zoals ook tijdens het oude verbond de eerste mensen als volwassene besneden werden.

Deze twee zienswijzen zijn beiden mijns inziens te verdedigen vanuit de Bijbel. En nee, de kinderdoop zul je daarbij niet letterlijk tegenkomen. Maar in de lijn van de Bijbel is er voldoende aanleiding om tot kinderdoop over te gaan.

Op andere fora is dit ook wel geregeld punt van gesprek tussen mensen. Het is dan altijd zo jammer om te zien hoe vijandig er soms gedaan wordt naar elkaar (en ik merk het ook bij andere discussies steeds meer helaas). Laten we elkaar in dergelijke discussies, die toch raken aan het hart van de mens aub respecteren en accepteren dat we het niet eens hoeven zijn om een te zijn.

Als volger van de kinderdoop wil ik hier een reactie plaatsen van iemand anders, welke ik onlangs las en die mijns inziens de lading van de kinderdoop goed dekt.

Quote:
In het Oude Testament heeft God een Genadeverbond gesloten met het volk Israël. Om te laten zien dat zij het verbondsvolk waren, moesten alle mannelijke baby's worden besneden op de achtste dag. Zie Genesis 17 vers 10. Geloofden die baby's toen al? Wisten ze toen al dat ze bij het verbondsvolk hoorden? Lijkt me van niet.

De besnijdenis was een teken van het Verbond tussen God en Israël.

De ouders geloofden in God en Zijn verbond, door de besnijdenis van al wat mannelijk was bevestigden ze dat!

De besnijdenis en de brandoffers zijn 'overbodig' geworden door het volmaakte offer/bloed van Jezus Christus. Er hoeft geen bloed meer gevloeid te worden, we hoeven alleen maar in Jezus Christus te geloven en Hem vragen of Hij onze zonden wil vergeven. De doop is dus ipv besnijdenis en brandoffers gekomen. Ik zeg hier ipv, want dat Genadeverbond geldt nog steeds het is nog steeds Genade! Heel veel mensen doen net alsof het oude testament en de wet niet meer geldt, dat is helemaal niet waar. Jezus christus heeft dat zelf gezegd in Mattheus 5 vers 17 t/m 20. Dus wat doen Christelijke ouders in anno 2007? Zij dopen hun kinderen ipv te besnijden. Wij zijn bondelingen (verbondskinderen) omdat we geboren zijn

uit gelovige ouders. Ik ben dus gedoopt omdat ik een bondeling ben en niet omgekeerd: ik ben een bondeling omdat ik gedoopt ben. (Alleen door het Geloof)Het genadeverbond geldt voor alle bondelingen, of ze nou wel of niet zalig worden. De Here zegt niet tot het ene kind ja en de andere nee. God belooft dus aan onze kinderen, ik schenk je de Heilige Geest, mijzelf, ik zeg JA tegen jou!

En dat vind ik nou juist zo mooi, God zegt Eerst Ja tegen mij.

Niet andersom! Dat kan toch niet? Het is altijd God die Zijn werk in mijn hart begint, allang voordat ik Ja tegen Hem zeg?

En al die ongeboren baby's? die geloofden niet...maar waren ook niet gedoopt...ze zijn bondelingen dat is onze troost. Zie ook Handelingen 16 vers 15 Lydia en haar huis worden gedoopt...haar kinderen...man...baby?? En handelingen 16 vers 33 de gevangenisbewaarder en al de zijnen. Verder beloven de ouders ook heel iets moois bij de doop, dat ze hun kinderen zullen voorgaan in het geloof.

En waar komt nou die volwassendoop gedachten vandaan? In het begin van het Nieuwe testament waren alle volwassen nog niet gedoopt. Simpeler kan ik het niet zeggen. Als een volwassen persoon die niet gedoopt is tot geloof komt, wil deze ook graag bondeling worden hij/zij wil ook graag dat de nakomelingen gered worden, het is een belofte van God zelf aan al mijn nakomelingen..Ja ik kies voor jou mijn kind!, Mijn genade is ook voor u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 09:39:31 schreef Jepk het volgende:

Over de kinderdoop kan je niets vinden in de Bijbel, waarom wordt het dan toch nog gedaan?maken de mensen zelf regeltjes en volgen die? dat kan toch helemaal niet?

Ik denk dat het aan de basis al verkeerd zit, het feit dat mensen alles alleen uit de Bijbel willen halen is een veel beter voorbeeld van een door mensen bedacht regeltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 09:48:20 schreef Pius_XII het volgende:

Ik denk dat het aan de basis al verkeerd zit, het feit dat mensen alles alleen uit de Bijbel willen halen is een veel beter voorbeeld van een door mensen bedacht regeltje.

Nah...

In de Bijbel staat alles wat we moeten weten en buiten-Bijbelse bronnen dienen aan de Bijbel getoetst te worden!

Wanneer die buiten-Bijbelse bronnen de toets aan de Bijbel doorstaan, is er geen sprake van door mensen bedachte regeltjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 10:14:37 schreef Kate het volgende:

Nah...

In de Bijbel staat alles wat we moeten weten en buiten-Bijbelse bronnen dienen aan de Bijbel getoetst te worden!

Wanneer die buiten-Bijbelse bronnen de toets aan de Bijbel doorstaan, is er geen sprake van door mensen bedachte regeltjes.

Waar staat dat dan in de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 09:40:51 schreef HenkG het volgende:

Het is maar net hoe je de Bijbel leest. In de verbondslijn is de kinderdoopgedachte geheel geen vreemde. Het is dan net als de besnijdenis het toegangsteken tot het verbond dat God je mee wil geven aan het begin van je leven dat je van Hem gekregen hebt. Anderen leren de geloofsdoop: eerst keuze maken en dan dopen. Deze vindt zijn oorsprong in een de beschrijving van de eerste periode van het nieuwe verbond, waarin mensen zich als volwassenen aansloten bij de gemeenschap. Een nieuwe periode breekt aan en dan is er een start met volwassenen, zoals ook tijdens het oude verbond de eerste mensen als volwassene besneden werden.

Deze twee zienswijzen zijn beiden mijns inziens te verdedigen vanuit de Bijbel. En nee, de kinderdoop zul je daarbij niet letterlijk tegenkomen. Maar in de lijn van de Bijbel is er voldoende aanleiding om tot kinderdoop over te gaan.

Op andere fora is dit ook wel geregeld punt van gesprek tussen mensen. Het is dan altijd zo jammer om te zien hoe vijandig er soms gedaan wordt naar elkaar (en ik merk het ook bij andere discussies steeds meer helaas). Laten we elkaar in dergelijke discussies, die toch raken aan het hart van de mens aub respecteren en accepteren dat we het niet eens hoeven zijn om een te zijn.

Als volger van de kinderdoop wil ik hier een reactie plaatsen van iemand anders, welke ik onlangs las en die mijns inziens de lading van de kinderdoop goed dekt.

[...]

Waar het om gaat is het volgende Christenen zijn niet meer onder de wet, maar onder een nieuw verbond in Jezus Christus.

Wat zegt de Here Jezus en de Bijbel, dat er eerst geloof moet zijn,je moet je bekeren, je moet een discipel willen worden, je moet een goed geweten hebben naar God toe.

Kan een klein kind dit ,nee!

Dus is het niet Bijbels om een kind te dopen.

Als je niet gedoopt bent als gelovige, kan je geen weerstand bieden tegen de zonde.

Zou het daarom zijn dat heel veel traditionele kerken leeg lopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE

       TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK

              EERSTE HOOFDSTUK: De sacramenten van de christelijke initiatie

                     ARTIKEL 1: Het sacrament van het doopsel

1213

Het heilig doopsel is het fundament van heel het christelijk leven, de toegangspoort tot het leven in de Geest (vitae spiritualis ianua) en de deur die toegang verleent tot de andere sacramenten. Door het doopsel zijn wij van de zonde bevrijd en, herboren tot kinderen van God, worden wij ledematen van Christus, ingelijfd in de kerk en haar zending deelachtig gemaakt: 'Het doopsel is het sacrament van de wedergeboorte door het water in het woord'.

Na te lezen in de kathechismus van de katholieke kerk.

http://www.stvitus.nl/kkk/home_fr_kkk.asp?

Schijnbaar kan het dus toch.

Ook een niet gedoopte kan weerstand bieden tegen de zonde. Of wil je vertellen dat alle niet gedoopte mensen er de hele dag maar op door zondigen?

In alle traditionele kerken worden de leden gedoopt. Dat wij het echter als een heilig sacrament zien en geen feestje wat herhaald kan worden naar eigen inzicht (omdat het zo leuk is, erg egocentrisch en totaal niet wat God wil) heeft niets met leegloop te maken.

Als we het dan toch over leegloop hebben. Veel jeugdkerken en evangelische gemeentes zijn ook al over hun hoogtepunt heen, het leuke gaat er schijnbaar toch redelijk snel van af. Daarnaast groeid de RKK nog elk jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat niet specifiek in de bijbel dat je kinderen moet dopen, maar er staat ook nergens in de bijbel dat kinderen niet gedoopt mogen worden.

Sterker nog, er staan mijns inziens aanwijzingen te over in de bijbel die er juist op wijzen dat de Eeuwige óók kinderen in Zijn verbond op wil nemen.

1 Korinthe 10.

'Broeders en zusters, ik wil graag dat u weet dat onze voorouders allemaal door de wolk werden beschermd en allemaal door de zee trokken, 2 dat ze zich allemaal in de naam van Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee. 3 En ze aten allemaal hetzelfde geestelijke voedsel 4 en dronken allemaal dezelfde geestelijke drank. Ze dronken uit de geestelijke rots die hen volgde – en die rots was Christus.'

Kinderen gingen mee vanuit Egypte, en waren ook onder de wolk, en trokken ook door de zee. Paulus legt uit dat dit het beeld van de doop is, en als je hier naar kijkt heeft het het over een doop ‘in de zee’ (water dus) en een doop ‘ in de wolk’, en laat dan nog eens de woorden doordringen die Jezus tegen Nicodemus sprak: “De Geest is als de wind: hij waait waar hij wil; je hoort hem waaien, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met ieder die geboren is uit de Geest.’â€

Handelingen 2

'‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’'

De belofte komt dus ook toe aan de kinderen...

Kolosensen 2

'11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.'

Als nu de besnijdenis plaatsvond bij kinderen die daar niet zelf voor konden kiezen, dan kan toch ook de doop plaats vinden aan kinderen die daar niet voor kunnen kiezen. Juist door het geloof worden de kinderen opgenomen in het eeuwige verbond met G*d. De besnijdenis was alleen voor mannelijke Israelieten, maar de doop geldt voor iedereen (Gal. 3): 'U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.' Dat is dus dat eeuwige verbond dat de Eeuwige met Abraham sloot, de eeuwige inzetting, die door de Israelieten aan kinderen werd toegediend.

Wanneer er ooit van recht sprake mocht zijn, dan is het toch wel het recht van kinderen om gedoopt te worden. Zij hebben niet om het leven gevraagd. Wie hebben er dan meer dan juist zij meer recht om zo snel mogelijk een kind van de Eeuwige te worden?

De Heer zegt tenslotte Zelf: 'Laat de kinderen tot Mij komen.'

Het waren juist de apostelen die de kinderen weg wilde sturen, omdat in hun ogen de Heiland Zich niet met kindertjes bezig hield, maar met het koninkrijk wat alleen voor grote mensen is...

Joel 3

' Daarna zal zich dit voltrekken:

Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.

Jullie zonen en dochters zullen profeteren,

oude mensen zullen dromen dromen,

en jongeren zullen visioenen zien'

Petrus stelt steeds dat mensen eerst gedoopt moeten worden, en daarna ook de Heilige Geest zullen ontvangen. Het is toch vreemd dat in Joel wordt voorzegd dat zelfs jongeren deel zullen krijgen aan de Heilige Geest, maar hoe kan dat als ze niet gedoopt zijn?

Het sterkste voorbeeld is natuurlijk dat van 1 Korinthe 10, waar Paulus zelf uitleg geeft aan het schaduwbeeld, of afspiegeling van de doortocht door de zee, dat het hele volk gedoopt is. Niemand uitgezonderd.

Dat geschiedenissen uit het oude testament eigenlijk allemaal een schaduwbeeld in zich herbergen zou niet onbekend moeten zijn. Lees anders bijvoorbeeld ook Kolosensen 2, Hebreeën 8 en 10.

Als je dan leest dat tijdens het oude testament kinderen overal bij betrokken werden, en deel uitmaakten van de religie en zelfs besneden werden op een leeftijd waarop ze daar nog niet voor konden kiezen, dan is het toch wel vreemd dat de christenen van tegenwoordig zich enkel en alleen op het feit beroepen dat er ‘niet duidelijk in de bijbel staat dat kinderen gedoopt moeten worden’, en vervolgens zelf een niet aan dehand van de bijbel beargumenteerd idee in het hoofd halen dat het dopen van kinderen niet toegestaan zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waar het om gaat is het volgende Christenen zijn niet meer onder de wet, maar onder een nieuw verbond in Jezus Christus.

Het is niet automatisch zo dat iemand die christen is leeft onder een nieuw verbond in Christus. Zoals God een verbond had met heel Israel (besnijdenis) zo heeft God ook een verbond met de kerk (onder het Woord en de sacramenten) maar net zoals in Israel niet elke besnedene inging in het koninkrijk der hemelen zo gaat ook niet elke gedoopte in in het koninkrijk der hemelen. Niet omdat je niet gedoopt bent, maar omdat je niet geloofd hebt.

Quote:
Wat zegt de Here Jezus en de Bijbel, dat er eerst geloof moet zijn,je moet je bekeren, je moet een discipel willen worden, je moet een goed geweten hebben naar God toe.

Als de mens zou moeten geloven zou er niemand in de Hemel zijn. God schenkt geloof uit genade aan de mensen. Het 'eerst geloven' dan dopen vind ik een soort van jezelf tot koning kronen. God heeft recht op jou vanaf het moment van conceptie af. Waarom zou God dan niet het verbond met je oprichten als jezelf nog niet eens weet van God en zijn geboden?

Zoals wij allemaal in Adam zijn gevallen (wat wij als kind niet weten) daarom mogen wij ook zonder dat wij het weten gedoopt worden. Wie maakt de eerste stap? God of de mens? Met de kinderdoop is het God die de eerste stap zet door een verbond met een mensenkind aan te gaan, die zondig, arm en naakt is. In de volwassendoop (als standaardritueel! *in de gereformeerde gemeenten komt ook volwassendoop voor*) zie ik de mens die een stap naar God zet.

Quote:
Kan een klein kind dit ,nee!

Kan het als volwassene? NEE.

Quote:
Dus is het niet Bijbels om een kind te dopen.

Erg simplistisch en getuigend van weinig verdieping in de achtergrond van de kinderdoop (en ook een schandelijke verwerping van 1800 jaar christelijke en daarvoor 4000 joodse traditie waar God een verbond opricht met mensen en niet andersom).

Quote:
Als je niet gedoopt bent als gelovige, kan je geen weerstand bieden tegen de zonde.

De doop is symbolisch er gebeurd niets wezenlijks, je wordt niet in je ziel veranderd, door de doop komt de heilige Geest niet opeens in je wonen, ben je ook niet wedergeboren... Maar sluit God een verbond met jou, hij bezegeld die.

Quote:
Zou het daarom zijn dat heel veel traditionele kerken leeg lopen?

Lopen traditionele kerken leeg? Hier stijgt het leden aantal vooral, of mensen stappen over naar een andere traditionele kerk (die minder uiterlijkt-traditioneel zijn. Je spreekt traditioneel uit als een vies woord..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 juni 2003 18:39:22 schreef salt4Christ het volgende:

De charismaten en pinkster groeperingen leggen nadruk op de gaven van De Heilige Geest.

Welliswaar zijn zij ook evangelischen, maar niet alle evangelischen zijn pinkster christenen of charismaten.

Overigens elke christen is gedoopt met de Heilige Geest. En als je dat niet bent, dan ben je geen christen.

Hij woont in je en wijst je de weg tussen goed en kwaad. Hij wijst jouw God's wil en leert je bidden.

Hij geeft interpretatie van God's woord en bovenal werkt Hij de vruchten van De Geest in jouw uit.

(Aan die vruchten herken je een christen, dat zijn liefde, discipline en zo)

Maar niet elke christen is vol van De Heilige Geest(althans ik ben niet vol van Hem).

Als je vol bent van Hem dan krijg je de gaven van De Geest. Het spreken in tongentaal is daarvan de "standard" voorbeeld.

Charismaten en pinkster christenen leggen op de gaven veel nadruk.

Je hebt ook charismatische katholieken, maar de meeste katholieken zijn niet charismatisch.

Althans dit is hoe ik het begrijp, maar ik ben geen expert, dus.

Als je tot geloof komt en tot bekering ontvang je de Heilige Geest als onderpand voor eeuwig leven.

Bij de doop in de Heilige Geest, wordt je onder gedompeld in de Heilige Geest,eigenlijk ontvangt de Heilige Geest jou, Hij krijgt totale zeggenschap over je geest, ziel en lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 13:00:35 schreef Raido het volgende:

[...]Het is niet automatisch zo dat iemand die christen is leeft onder een nieuw verbond in Christus. Zoals God een verbond had met heel Israel (besnijdenis) zo heeft God ook een verbond met de kerk (onder het Woord en de sacramenten) maar net zoals in Israel niet elke besnedene inging in het koninkrijk der hemelen zo gaat ook niet elke gedoopte in in het koninkrijk der hemelen. Niet omdat je niet gedoopt bent, maar omdat je niet geloofd hebt.

Eerder zal het zijn dat zij zich niet bekeert hebben van hun zonden

[...]Als de mens zou moeten geloven zou er niemand in de Hemel zijn. God schenkt geloof uit genade aan de mensen. Het 'eerst geloven' dan dopen vind ik een soort van jezelf tot koning kronen. God heeft recht op jou vanaf het moment van conceptie af. Waarom zou God dan niet het verbond met je oprichten als jezelf nog niet eens weet van God en zijn geboden?

Hier vergeet je weer bekering van je zonden

Zoals wij allemaal in Adam zijn gevallen (wat wij als kind niet weten) daarom mogen wij ook zonder dat wij het weten gedoopt worden. Wie maakt de eerste stap? God of de mens? Met de kinderdoop is het God die de eerste stap zet door een verbond met een mensenkind aan te gaan, die zondig, arm en naakt is. In de volwassendoop (als standaardritueel! *in de gereformeerde gemeenten komt ook volwassendoop voor*) zie ik de mens die een stap naar God zet.

[...]Kan het als volwassene? NEE.

[...]Erg simplistisch en getuigend van weinig verdieping in de achtergrond van de kinderdoop (en ook een schandelijke verwerping van 1800 jaar christelijke en daarvoor 4000 joodse traditie waar God een verbond opricht met mensen en niet andersom).

[...]De doop is symbolisch er gebeurd niets wezenlijks, je wordt niet in je ziel veranderd, door de doop komt de heilige Geest niet opeens in je wonen, ben je ook niet wedergeboren... Maar sluit God een verbond met jou, hij bezegeld die.

[...]Lopen traditionele kerken leeg? Hier stijgt het leden aantal vooral, of mensen stappen over naar een andere traditionele kerk (die minder uiterlijkt-traditioneel zijn. Je spreekt traditioneel uit als een vies woord..

Hier in de randstad wordt de ene na de andere gesloten,maar de moskees rijzen uit de grond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doop in de Heilige Geest;

Het ontvangen van de Geest betekent het begin; je gaat groeien en leren om geestelijk te functioneren. Niet "Jij krijgt de Heilige Geest", maar "De Heilige Geest krijgt jou"! Je bent als een handschoen, waarin Hij de hand is... De Geest is niet "iets", maar Iemand! Hij heeft een karakter en een wil (Jezus verheerlijken, ook door jou heen).

De doop in de Heilige Geest is geen doel op zich, maar een middel; het moet je verder brengen. D.w.z. je hebt de uitrusting ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geen doop met water? Begrijp ik dat goed?

Doop met de Heilige Geest is aanvullend op de doop met water. knipoog_dicht.gif

Volgens mij bestaat het bij de katholieken ook, maar dan vooral als een vervulling met de Heilige Geest die door middel van een bepaalde handeling vorm werd gegeven. (weet dit niet geheel zeker)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens vind ik de kinderdoop iets ontzettend moois. Ik ben zelf ook niet bekend met de volwassendoop.

Ik vind het geweldig als (meestal een babytje) gedoopt word, en dan ook al een meteen Gods kind mag zijn. Je kinderdoop kun je dan later bevestigen door belijdenis te doen.

Maar ja, voor beide dingen valt wel iets te zeggen en het is denk ik heel persoonlijk, waar je je het beste bij `voelt`.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 23:50:17 schreef Corientje123 het volgende:

Maar ja, voor beide dingen valt wel iets te zeggen en het is denk ik heel persoonlijk, waar je je het beste bij `voelt`.

als geloof datgene zou zijn waar je het beste bij voelt dan zouden er allemaal verschillende kerken en leringen ontstaan.....

euh.. oh ja... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 23:50:17 schreef Corientje123 het volgende:

Maar ja, voor beide dingen valt wel iets te zeggen en het is denk ik heel persoonlijk, waar je je het beste bij `voelt`.

Nee, het éne is waar, en het andere niet. Je zegt toch ook niet: God bestaat of God bestaat niet, het is maar net waar je je prettig bij voelt. verbaasd.gif Waar houdt voor jou dat relativisme op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 23:47:53 schreef TimonK het volgende:

[...]

Doop met de Heilige Geest is aanvullend op de doop met water.
knipoog_dicht.gif

Volgens mij bestaat het bij de katholieken ook, maar dan vooral als een vervulling met de Heilige Geest die door middel van een bepaalde handeling vorm werd gegeven. (weet dit niet geheel zeker)

Ik vermoed dat je het Vormsel bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid