Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ja, lekker generaliseren
yes.gif

Ik bedoel, als je ergens last van hebt, dan ligt er ook je eigen verantwoordelijkheid om daar wat aan te doen. En in geval doelde ik dus op de mensen die daar last van hebben.

snapte em knipoog_dicht.gif

Quote:

Da's leuk voor hem. Hij is overigens niet uniek daarin.

Als stotteraars (om het even zo te zeggenknipoog_dicht.gif) zingen dan stotteren de meesten ook niet. Dat schijnt iets te maken te hebben met het creatieve stukje van je hersenen. Als die wordt ingeschakeld, dan stotter je niet meer en heeft dat stukje hersenen de overhand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goede bedoelingen hebben niet altijd een goede uitwerking.

Daarom blijf ik er ook nog steeds bij dat geduld van beide kanten moet komen. Niet-stotteraars moeten het geduld opbrengen de stotteraar te laten uitpraten. En stotteraars moeten het geduld opbrengen als een niet-stotteraar dat nu eenmaal niet altijd lukt. Het afmaken van zinnen waarin mensen verstrikt lijken te zitten zit nu eenmaal een beetje in de menselijke natuur.

Heel vervelend inderdaad, maar het lijkt mij niet handig om meteen boos te worden als een niet-stotteraar die neiging soms of vaak niet kan onderdrukken. Ook al weet hij ervan, ook al heb je het misschien vaker gezegd, dan nog kan het niet afmaken van de zin lastig zijn. Ik denk daarom dat als beide partijen evenveel onvoorwaardelijke geduld weten op te brengen, dat er dan in een gesprek niets aan de hand hoeft te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken er geen namen bij, maar ik hoor regelmatig dat stotteraars ineens zo uit hun woorden komen als ze voorganger worden. Of iets moeten oplezen in de gemeente, een woord willen doorgeven en dan alles vloeiend op kunnen lezen, etc. En dan heb ik het over 'die-hard' stotteraars, niet mensen die door de zenuwen niets uit hun strot kunnen krijgen. Dus Hinn is niet de enige.


Samengevoegd:

Overigens, er zijn ook acteurs/actrices die stotteren en aan wie je dat in een filmrol nooit merkt. Wat al gezegd is over het creatieve deel van het brein dat blijkbaar een rol speelt bij het stotteren, gaat dus niet alleen op voor zingen, maar ook voor het spelen van een rol. Best fascinerend. Is die methode die jij noemde daar soms op gebaseerd Mister_L?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken er geen namen bij, maar ik hoor regelmatig dat stotteraars ineens zo uit hun woorden komen als ze voorganger worden. Of iets moeten oplezen in de gemeente, een woord willen doorgeven en dan alles vloeiend op kunnen lezen, etc. En dan heb ik het over 'die-hard' stotteraars, niet mensen die door de zenuwen niets uit hun strot kunnen krijgen. Dus Hinn is niet de enige.

Cool! Bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, er zijn ook acteurs/actrices die stotteren en aan wie je dat in een filmrol nooit merkt. Wat al gezegd is over het creatieve deel van het brein dat blijkbaar een rol speelt bij het stotteren, gaat dus niet alleen op voor zingen, maar ook voor het spelen van een rol.

Klopt, als het maar creatief is knipoog_dicht.gif

Quote:
Best fascinerend.

uhu yes.gif

Quote:
Is die methode die jij noemde daar soms op gebaseerd Mister_L?

Nee dat dan weer niet, al dacht ik erover om zelf een methode te gaan ontwikkeling waar je alles als creatief kan zien knipoog_dicht.gif

Kort uitgelegd was Del Ferro een operazanger die erachter kwam dat als je de zangademhaling toe kan passen in het spreken je dan van je stotteren af bent (omdat je niet stottert als je zingt). Dus zelfde onderwerp, alleen andere kijk dan het creatief-verhaaltje knipoog_dicht.gif

Kortgezegd heeft het te maken met ademhalingscontrole. Mensen die stotteren hebben een 'fladderend' middenrif. Daar wordt tijdens de behandeling op gericht. Als je dat onder controle weet te houden, dan stotter je niet meer.

Is ook allemaal in dat filmpje te zien yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, lekker generaliseren
yes.gif

Ik bedoel, als je ergens last van hebt, dan ligt er ook je eigen verantwoordelijkheid om daar wat aan te doen. En in geval doelde ik dus op de mensen die daar last van hebben.

Ach, als iemand ergens last van heeft en er niets aan wil doen omdat die persoon het niet zo erg vindt om er mee te leven, is dat natuurlijk ook prima.

Ik kan me dat namelijk goed voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk even of het vergoed wordt... en dan gewoon aanmelden. Even streng zijn voor jezelf, wie weet hoe veel je eraan gaat hebben. En zo niet dan heb je het tenminste geprobeerd, dat is al een overwinning op jezelf!

Daar heb je wel gelijk ik denk iksmile.gif thnx!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Hallo allemaal, ik stotter al 20 jaar. Ik ben zoals ze dat noemen een "covert stammerer". Dat wil zeggen: ik doe er alles aan om de buitenwereld niet te laten zien dat ik stotter. Ik ga binnen een paar maanden de McGuire methode volgen en heb morgen een presentatie waar ik doodsbang voor ben...

gr. mackie

ps. oja, en ik vind het helemaal niet erg als mensen mijn zinnen afmaken. Hoef ik tenminste niet meer te stotterensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik stotter al 20 jaar. Ik ben zoals ze dat noemen een "covert stammerer". Dat wil zeggen: ik doe er alles aan om de buitenwereld niet te laten zien dat ik stotter.

Hoe doe je dat dan in de praktijk? Zeg je "ehmmmm" of iets anders?

Quote:
Ik ga binnen een paar maanden de McGuire methode volgen

Wat is dat voor methode?

Quote:

en heb morgen een presentatie waar ik doodsbang voor ben...

herkenbaar yes.gif

succs ermee in ieder geval!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mister_L, ik zeg alleen de woorden die ik kan uitspreken, maar dan krijg je soms hele rare zinnen. De McGuire methode is ongeveer hetzelfde als Delferro, maar dan wordt er meer nadruk gelegd op het psychische aspect van de stotteraar en een hele goede nazorg (want daar gaat het uiteindelijk om). Je bent je leven lang lid en kunt altijd gratis naar opfrisdagen en je bent lid van een wereldwijde community etc. etc. etc. Ik kan je wel meer info geven als je wilt?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid