Spring naar bijdragen

Zelfkastijding


Aanbevolen berichten

Zelfkastijding is een Middeleeuws gebruik waarbij christenen zichzelf pijnigde met bijvoorbeeld een zweepje om hun geest te louteren en bepaalde zondes af te leren.

Het schijnt dat bepaalde orthodoxe katholieken dit gebruik nog steeds in de praktijk brengen om bijvoorbeeld van een seksverslaving af te raken.

Wat is jullie mening over dit gebruik?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk niet dat dat verstandig is, want je straft jezelf wel, maar ik denk dat je alles dan alleen nog maar verder weg stopt. Er zijn vruchtbaardere methodes om bepaalde zondes af te leren. Ik denk niet dat je jezelf, je lichaam, (ja ik weet het, cliché...maar ik denk toch dat het waar is) tempel van de heilige geest, pijn moet gaan doen daarom. Jezus is gestorven voor onze zonde. Alle zonden. Hij is daarvoor gestraft. Wij moeten Hem daarvoor dankbaar zijn want nu hoeven wij niet te boeten voor onze zonden... Ik denk dat het niet nodig is jezelf pijn te doen, hoe erg het ook was wat je doet of gedaan hebt.. Als Jezus alles heeft gedragen hoeven wij er niet meer voor te boeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kan je hier dan beter een poll van maken.

Ik verwacht dat je hier snel opmerkingen gaat krijgen waarbij mensen de woorden 'zweepje' en 'seksverslaving' met elkaar gaan verbinden. Beetje open doel, als je begrijpt wat ik bedoel. (Iets anders formuleren is wel zo slim, hint hint)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 december 2004 18:43:44 schreef Tom het volgende:

De enige zonde die je tegen de tempel van de heilige Geest kan bedrijven is ontucht. Dat zegt de H. Paulus duidelijk in zijn brief aan de Korintiërs.

Ja ontucht is zonde tegen de tempel van de Heilige Geest.. Maar er staat nergens "ALLEEN ontucht is zonde tegen de tempel van de Heilige Geest". Je moet geen dignen gaan lezen die er niet staan. Ik ga dus ook niet zeggen dat er in de bijbel staat dat er nog meer dingen een zonden zijn tegen die tempel maar ik denk wel dat we overal, op welk terrein dan ook, rekening moeten houden met dat ons lichaam niet van ons is, maar gekocht door het bloed van Jezus. Kor. 6:20

Link naar bericht
Deel via andere websites

CazZ heeft Christus ook gezondigd tegen de tempel van de heilige Geest? En de H. Petrus toen hij stierf voor zijn geloof onder Nero? En de rest van de martelaren?

Onemangang: Waar het hart vol van is loopt de mond van open. Die gedachte was nog niet bij me opgekomen en ik neem aan bij niemand die ik wil bereiken met dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet de bedoeling dat je jezelf pijn doet omwille van Christus. Nergens wordt het in de bijbel voorgeschreven, wel dat we verantwoordelijk zijn voor ons lichaam. Niet zozeer omdat het de tempel van de Geest is, dat is weer een ander verhaal, maar omdat je het in bruikleen hebt.

Ik persoonlijk zou het niet echt iets vinden als iemand van mij geleende spullen gaat slopen, zodat hij die spullen niet meer kan gebruiken en zo meer tijd voor mij kan hebben. Ik denk dat ik die ander dan toch minder snel iets zal uitlenen... Nu is God niet meteen heel pissig, de intentie is goed, maar het is dus niet de bedoeling dat je iets beschadigt wat van Hem is. Toch? Bovendien is het ook gewoon nergens voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 december 2004 18:51:11 schreef Tom het volgende:

CazZ heeft Christus ook gezondigd tegen de tempel van de heilige Geest? En de H. Petrus toen hij stierf voor zijn geloof onder Nero? En de rest van de martelaren?

Nee Christus heeft niet gezondigt tegen de tempel van de Heilige geest, want in de tijd van Christus was het lichaam nog geen tempel van de Heilige Geest. De Heilige Geest was toen nog niet eens onder de mensen. Dóórdat Christus aan het kruis gestorven is, kunnen wij de Heilige Geest ontvangen en weer 'face-to-face' en relatie hebben met God.

En ik zeg ook niet dat als je niet goed zorgt voor je lichaam, dat je dan zondigt tegen de Tempen van Heilige Geest... Ik bedoelde het zoals Robert het zei ja..

Hoe dat zit met martelaren weet ik niet precies.. Ik heb niet veel verstand van martelaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[uote]Hoe dat zit met martelaren weet ik niet precies.. Ik heb niet veel verstand van martelaren.Zo moeilijk is dat ook weer niet CazZ. De H. Petrus is gestorven voor het geloof, wellicht zelfs om andere christenen te helpen maar zijn lichaam is daar kapot door gemaakt... heeft hij nu gezondigd tegen de tempel van de heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tom,

Er is een verschil tussen onvrijwillig gemarteld worden omdat je Christus niet wil verloochenen en jezelf moedwillig martelen om iets van God gedaan te krijgen of je tegenover Hem te uiten. Het eerste is onoverkomelijk, het tweede gewoonweg onnodig en dus niet de bedoeling. Net zoals je het martelaarschap ook niet mag opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 30 december 2004 18:55:38 schreef Tom het volgende:

Zo moeilijk is dat ook weer niet CazZ. De H. Petrus is gestorven voor het geloof, wellicht zelfs om andere christenen te helpen maar zijn lichaam is daar kapot door gemaakt... heeft hij nu gezondigd tegen de tempel van de heilige Geest?

Nee natuurlijk niet! hij heeft zijn lichaam zelf niet kapot gemaakt. Hij heeft zijn leven ingezet voor God en dat is alleen maar positief. En als jij jezelf stuk loopt te maken omdat je hebt gezondigt dan kun je op dat moment niet je leven in zetten voor God... dat is heel wat anders

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kunnen we dat woord "zonde tegen de Tempel van de Heilige geest" even buiten wegen laten. Dat word in de bijbel inderdaad alleen genoemd in verband met ontucht.

Met vasten richt je je even alleen op God en even niet meer zo zeer op het aardse leven. Als jij jezelf pijn doet dan richt je je op je zonden en op de pijn die je dan voelt voor je zonden. Dat is totaal niet opbouwend ofzo. En onzinnig. Want Jezus wil ze vergeven en ze weg doen zover als het Oosten van het Westen is, dan hoeven we ons niet meer te richten op onze zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tom,

Dat is een goede vraag. Als je echter op een gezonde, gecontroleerde manier vast, dan beschadig je je lichaam er niet mee. Als je bijvoorbeeld besluit om maar 2 keer per dag te eten, zonder tussendoortjes, dan hoeft dat geen problemen op te leveren. Alleen als je dan ziek wordt, moet je stoppen.

Anders wordt het als je maar één keer per dag eet en je zeer beperkt op het drinken. Om maar een voorbeeld te noemen. Met verantwoord vasten is er niets aan de hand. Maar in hoeverre kun je jezelf verantwoordt toetakelen? Dat kan simpelweg niet. Ik heb wel eens filmpjes van die zelfkastijders gezien, waar het bloed vanaf stroomde. Of nog erger: ze nagelden zichzelf aan een kruis, om het lijden van Jezus te voelen. Dat is niet verantwoordt meer, maar puur jezelf beschadigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met vasten (verantwoord vasten, zoals Robert ook al uitlegde) dan breng je jezelf geen schade toe nee. Dan eet je minder, geen tussendoortjes, geen favoriete tvprogramma's enz. en richt je je tot God. Daar loop je geen schade van op. Dat is dus niet fout ofzo... tis wel fout als je jezelf ziek maakt door zó weinig te eten. Want dan zorg je niet goed voor je lichaam dat je van God in bruikleen hebt gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 december 2004 18:34:59 schreef Tom het volgende:

Zelfkastijding is een Middeleeuws gebruik waarbij christenen zichzelf pijnigde met bijvoorbeeld een zweepje om hun geest te louteren en bepaalde zondes af te leren.

Het schijnt dat bepaalde orthodoxe katholieken dit gebruik nog steeds in de praktijk brengen om bijvoorbeeld van een seksverslaving af te raken.

Wat is jullie mening over dit gebruik?

SM tegen seksverslaving?

Klinkt een beetje dubbel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
SM tegen seksverslaving?

Klinkt een beetje dubbel...

dit was al voorzien... hamer.gifpuh2.gif

-->

Quote:
Op donderdag 30 december 2004 18:44:37 schreef onemangang het volgende:

Ik verwacht dat je hier snel opmerkingen gaat krijgen waarbij mensen de woorden 'zweepje' en 'seksverslaving' met elkaar gaan verbinden. Beetje open doel, als je begrijpt wat ik bedoel. (Iets anders formuleren is wel zo slim, hint hint)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 30 december 2004 22:22:20 schreef CazZ het volgende:

dit was al voorzien...
hamer.gifpuh2.gif

Ik heb het hier niet over het woord 'zweepje', maar over het pijnigen van jezelf (massochisme), waardoor je lichaam bepaalde hormonen gaat aanmaken (endorfine) wat vaak een positieve invloed heeft op je seksuele gevoelens (met andere woorden: van pijn word je biologisch gezien geil, mits het niet tegen je eigen wil is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid