Spring naar bijdragen

Vervangingstheologie


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Noel2:

Vervangingstheologie is het idee dat de Christenen nu het uitverkoren volk zijn, en met de Kerk het Nieuwe Israel vormen (geestelijk Israel), en dus niet langer de Joden.

zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_visies_op_het_jodendom#De_vervangingstheologie

Je stelling is naar mijn mening niet correct: De vervangingsleer leert dat alle christenen, verzameld uit alle volkeren - ongeacht kerkelijke denominatie of andere achtergrond - nu het uitverkoren volk zijn. Dat geldt dus ook voor Israël. De theorie is inclusief - en niet exclusief bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

In Romeinen 7 vers 4 zegt Paulus dat de Israëlieten door de dood van Jezus Christus zijn vrijgemaakt van de mozaische wetten om deel te kunnen nemen aan het nieuwe Geestelijke Verbond dat Hij heeft ingesteld met de gehele wereld (namelijk het christendom)

Eens kijken wat de SV zegt: Zo dan, mijne broeders, dgij zijt ook 10der wet gedood 11door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden 12eens Anderen, namelijk Desgenen 13Die van de doden opgewekt is, 14opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

En de kanttekeningen:

10 De tegenstelling scheen te vereisen dat de apostel zou zeggen: de wet is u gedood, of gestorven, alzo de heersende macht der zonde door de wet, of de wet zelve hier als de man gesteld wordt, die over ons heerst door zijn dreigementen tegen de zonde, en aanprikkelingen tot de zonde vanwege de verkeerdheid van ons vlees, gelijk hij vers 8 zal verklaren; maar de apostel heeft hetzelve liever omgekeerd, omdat het vreemd zou geschenen hebben, zo hij gezegd had dat de wet door Christus gedood was, daar hij maar verstaat dat de heersende macht der wet gedood was; hetwelk door deze wijze van spreken, wij zijn der wet gedood, dat is, de wet heeft deze dreigende en aanprikkelende macht niet meer over ons, dewijl wij dood voor haar zijn, wel zo bekwamelijk kan verstaan worden. 

11 Dat is, door de offerande des lichaams van Christus aan het kruis volbracht, waardoor Hij den vloek der wet en de macht der zonde onder de wet heeft tenietgedaan, en ons daarvan verlost; gelijk in het voorgaande hoofdstuk breder is verklaard. Zie ook 1 Kor. 15:56, 57. 

12 Of: voor een Ander, namelijk voor Christus Jezus.

13 Namelijk niet alleen om Zelf te leven, maar om ons ook met Hem te doen leven en met Hem te verenigen.

14 Namelijk de vruchten van dit geestelijk huwelijk met Christus, welke zijn de vruchten van heiligheid en rechtvaardigheid, waardoor God van ons wordt geëerd en geprezen, Joh. 15:8.

------------------------

Zo zien we hoe in een wiki-quote de boel besodemieterd wordt.   Het Geestelijk Verbond is niet exclusief het christendom, maar een geestelijk huwelijk met Christus zelf.   Het is dit huwelijk met Christus wat vrucht draagt, niet of je lid bent van een denominatie.   Stel dat een moslim een geestelijk huwelijk met Christus bereikt, dan is hij vele christenen voor. 

In de kanttekeningen wordt gesproken over 'vereniging'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hetairos:

Je stelling is naar mijn mening niet correct: De vervangingsleer leert dat alle christenen, verzameld uit alle volkeren - ongeacht kerkelijke denominatie of andere achtergrond - nu het uitverkoren volk zijn. Dat geldt dus ook voor Israël. De theorie is inclusief - en niet exclusief bedoeld.

Ah ja, goede opmerking, ik vroeg me al af of het nu inclusief was of ergens toch weer exclusief, maar jij keert je daar dus niet vanaf de vervangingstheologie?

12 minuten geleden zei Hopper:

 

Zo zien we hoe in een wiki-quote de boel besodemieterd wordt.   Het Geestelijk Verbond is niet exclusief het christendom, maar een geestelijk huwelijk met Christus zelf.   Het is dit huwelijk met Christus wat vrucht draagt, niet of je lid bent van een denominatie.   Stel dat een moslim een geestelijk huwelijk met Christus bereikt, dan is hij vele christenen voor. 

In de kanttekeningen wordt gesproken over 'vereniging'.

misschien dat ik het in eerste instantie verkeerd weergaf, maar wat dan vervolgens voor: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christenen_voor_Israël

je kunt toch niet beide bewegingen steunen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Ah ja, goede opmerking, ik vroeg me al af of het nu inclusief was of ergens toch weer exclusief, maar jij keert je daar dus niet vanaf de vervangingstheologie?

Ik denk dat de theorie niet bedoeld is om uit te sluiten, maar in te sluiten. Het punt is, dat de theorie wel een keuze inhoudt en wel tussen hen die christen zijn en hen die geen christen zijn. Wie dus tot het 'het uitverkoren volk (nieuwe stijl) willen behoren, zullen zich dus christen moeten weten. En dát sluit iedereen uit, die dat niet belijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hetairos:

Ik denk dat de theorie niet bedoeld is om uit te sluiten, maar in te sluiten. Het punt is, dat de theorie wel een keuze inhoudt en wel tussen hen die christen zijn en hen die geen christen zijn. Wie dus tot het 'het uitverkoren volk (nieuwe stijl) willen behoren, zullen zich dus christen moeten weten. En dát sluit iedereen uit, die dat niet belijdt.

dat is moeilijk als je niet weet wat Christen zijn belijden werkelijk is

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Noel2:

dat is moeilijk als je niet weet wat Christen zijn belijden werkelijk is

Ik weet het niet. Daar doet de theorie geen uitspraken over. Ik bedoel, daarmee dat de vervangingstheorie niet omschrijft waar een lid aan moet voldoen, behalve dan, dat het een verzameling van christenen betreft. Iedereen die belijdt een christen te zijn behoort tot Gods Uitverkoren volk (conform de definitie, als aangegeven).

Het beoordelen en/of veroordelen wordt altijd door leden en niet-leden gedaan. Daar hoef je je dus niets van aan te trekken.

Analoog kan een immigrant zich altijd een Nederlander noemen, als deze in het bezit is van een Nederlands paspoort. Ook al ziet iedereen dat hij (of zij!) in een ander land is geboren.

bewerkt door Hetairos
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

 

misschien dat ik het in eerste instantie verkeerd weergaf, maar wat dan vervolgens voor: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christenen_voor_Israël

je kunt toch niet beide bewegingen steunen?

Ik steun geen enkele beweging. (Als je het christendom c.q. de islam bedoelde, dat is mij niet geheel duidelijk).    Het Geestelijk Verbond met Christus is een individuele kwestie, dat bereik je niet door lid te zijn van een kerk.   Het is de Zoon die oordeelt, niet welke aardse instantie dan ook of een lidmaatschap daarvan.   Uit dit Verbond komt de geestelijke mens voort, die een wezenlijk andere mens is dan de natuurlijke mens.   Dat zou je 'vervanging' kunnen noemen.  Het vergankelijke (ik) zal het onvergankelijke (Christus) niet beërven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Ik steun geen enkele beweging. (Als je het christendom c.q. de islam bedoelde, dat is mij niet geheel duidelijk).    Het Geestelijk Verbond met Christus is een individuele kwestie, dat bereik je niet door lid te zijn van een kerk.   Het is de Zoon die oordeelt, niet welke aardse instantie dan ook of een lidmaatschap daarvan.   Uit dit Verbond komt de geestelijke mens voort, die een wezenlijk andere mens is dan de natuurlijke mens.   Dat zou je 'vervanging' kunnen noemen.  Het vergankelijke (ik) zal het onvergankelijke (Christus) niet beërven.

 

tegenover dit denken staat het denken dat Joden het uitverkoren volk zijn en blijven, puur door biologische herkomst.

 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christenen_voor_Israël zie 'opvattingen'

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

tegenover dit denken staat het denken dat Joden het uitverkoren volk zijn en blijven, puur door biologische herkomst.

 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christenen_voor_Israël zie 'opvattingen'

Ik snap daar niet veel van, ik zie meer in de leer van Jezus.   Welke Paulus bevestigd.   Van die 'Christenen voor Israel' zie ik op dit forum ook een paar representanten, maar hun uitlatingen zijn racistisch.  In 'de geestelijke mens' worden alle mensen volstrekt gelijkwaardig aan elkaar.  Geen onderscheid tussen man en vrouw, tussen Jood en Palestijn, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Ik snap daar niet veel van, ik zie meer in de leer van Jezus.   Welke Paulus bevestigd.   Van die 'Christenen voor Israel' zie ik op dit forum ook een paar representanten, maar hun uitlatingen zijn racistisch.  In 'de geestelijke mens' worden alle mensen volstrekt gelijkwaardig aan elkaar.  Geen onderscheid tussen man en vrouw, tussen Jood en Palestijn, enz.

Ik snap het ook niet goed, wel dus die representanten, misschien kunnen zij het uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

Ik snap het ook niet goed, wel dus die representanten, misschien kunnen zij het uitleggen.

Mensen met racistische opvattingen zijn de mening toegedaan dat het éne volk met een andere maat moet worden gemeten dan het andere volk.  Dan is volk A de maat der dingen, waar de rest zich naar dient te voegen.   Dan is volk A van een hogere waarde dan volk B.

Mensen met racistische opvattingen onderscheiden zich van anderen.   Geestelijke mensen doen dit juist niet, die onderscheiden zich van niemand.  Daarmee is het helder dat mensen met racistische opvattingen natuurlijke mensen zijn, want in de natuur is het 'gewoon' dat je elkaar discrimineert en bevecht.

Ik hoef dus geen uitleg van mensen met racistische opvattingen.  Zij begrijpen de dingen des Gods per definitie niet.  Ze zullen me arrogant vinden als ik over de dingen des Gods schrijf.   Vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Mensen met racistische opvattingen zijn de mening toegedaan dat het éne volk met een andere maat moet worden gemeten dan het andere volk.  Dan is volk A de maat der dingen, waar de rest zich naar dient te voegen.   Dan is volk A van een hogere waarde dan volk B.

Mensen met racistische opvattingen onderscheiden zich van anderen.   Geestelijke mensen doen dit juist niet, die onderscheiden zich van niemand.  Daarmee is het helder dat mensen met racistische opvattingen natuurlijke mensen zijn, want in de natuur is het 'gewoon' dat je lekaar discrimineert en bevecht.

Ik hoef dus geen uitleg van mensen met racistische opvattingen.  Zij begrijpen de dingen des Gods per definitie niet.  Ze zullen me arrogant vinden als ik over de dingen des Gods schrijf.   Vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen.

Ja dat lijkt hier wel aan de hand, rascistische motieven, al denk ik dat er ook gewoon liefde kan zijn voor het volk dat de Christus voortbracht, en die liefde lijkt toch wel tribale voorkeuren te overstijgen, want de Christenen voor Israel zijn heel gemêleerd verdeeld, mijn moeder bijvoorbeeld en zus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ja dat lijkt hier wel aan de hand, rascistische motieven, al denk ik dat er ook gewoon liefde kan zijn voor het volk dat de Christus voortbracht, en die liefde lijkt toch wel tribale voorkeuren te overstijgen, want de Christenen voor Israel zijn heel gemêleerd verdeeld, mijn moeder bijvoorbeeld en zus.

Als ik liefde zou hebben voor Israel dan is dat wat anders dan liefde voor de inwoners van Israel.   Doch in de link die je gaf lees ik dit:

Citaat

Christenen voor Israël verzetten zich tegen iedere vorm van antizionisme dat ze vereenzelvigen met antisemitisme, ofschoon ook onder gelovige joden een joodse staat niet onomstreden is.[2] Christenen voor Israël gelooft daarentegen dat Gods beloften aan het Israëlitische volk zoals die in het Oude Testament zouden staan weergegeven, nog steeds gelden en dat in het verlengde daarvan het Joodse volk en de staat Israël 'Gods oogappel' zijn. 

Zionisme is een vorm van racisme.   Het streeft naar een homogene Joodse bevolking en is daarmee een apartheidspolitiek zoals we die van andere duistere regimes kennen.  In hun ogen is iemand als ik -die het geestelijk leven leeft en derhalve per definitie iedere vorm van racisme in zichzelf afkeurt- een antisemiet.   Zij leven in een omgekeerde wereld: racisten die een ander voor antisemiet uitmaken.

Daarnaast blijkt het Joodse volk zoals dat 2000 jaar terug bestond niet meer te bestaan.   Degenen die zich Joden noemen zijn een mengeling van allerlei volkeren, net zoals ik zelf.  (Ik heb ook nog ergens wat Joodse achtergrond, zoals vrijwel iedereen.)

Op mentale basis begrijp ik racisme niet eens en op grond van Jezus' leer is racisme een grote no-go.  Dat zijn twee goede reden om racisme af te wijzen.  De derde reden is een morele: uit liefde voor je naaste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid