Spring naar bijdragen

Er is maar 1 Bijbel


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Ligt aan mij.

Dat er in de samenstelling van de Bijbel meer tussen zit dan enkel iets menselijk.

Ik denk dat de samenstelling door mensen is gedaan, maar de auteurs van de Bijbel (dat zijn er velen) zijn goddelijk geïnspireerd.  Dat schept soms ook tegenstrijdigheden, omdat ondanks de goddelijke inspiratie van een bepaalde auteur, de eigen wijze van uitdrukken toch aanwezig blijft.  En die eigen wijze van uitdrukken is dan nog weer in het Nederlands vertaald ook.  Ik behoor dan ook niet tot degene die zegt dat de Bijbel het woord van God is.   Dan ga je teveel in de letters zitten, beter is om zelf die goddelijke inspiratie te zoeken terwijl je leest.  Niet teveel in je hoofd zitten, maar voelen aan de tekst, wat trekt jouw aandacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn verschillende Nederlandse Bijbelvertalingen, en ik heb er een aantal inhoudelijk met elkaar vergeleken. Wat mij opvalt is dat sommige Bijbels bepaalde zinnen, zinsdelen of woorden helemaal niet hebben. Dat vindt ik een manco, omdat Gods Woord voor de mensen zo volledig mogelijk gelezen moet kunnen worden.

Een voorbeeldje van wat ik bedoel, en waardoor tevens duidelijk wordt dat het wel uitmaakt welke Bijbel u leest:

(Handelingen 8:37, volgens de HSV)

"En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is."

(Handelingen 8:37, volgens de WV)

".............."   Vers 37 ontbreekt!

(Ik zou nog enkele voorbeelden kunnen geven.)

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid