Spring naar bijdragen

Strijd de goede strijd


Aanbevolen berichten

! Tim 6:12 vermeldt om de goede strijd van het geloof te strijden. Daaraan vooraf gaat het volgende:
1 Tim 6:3-10 spreekt over het loslaten van geruzie, getwist en laster vanwege lieden die dwaalleer verspreiden en zich niet te verlagen tot hetzelfde niveau. Het waarschuwt tegen geldzucht en stelt om tevreden te zijn met de eerste levensbehoeften en tegen het dienen van het geld en rijkdom. Dat hoewel het volgen van God waardoor de Godsvrucht rijk zal zijn wel deze rijkdom oplevert, maar men moet zich er rekenschap van geven dat men tevreden is en blijft met de eerste levensbehoeften omdat de zaligheid en de echte geestelijke rijkdom is in de omgang met Christus en de naaste, in Hem, door de zorg voor je naaste. Daarom staat er om de goede strijd te strijden in het daarop volgende gedeelte:
"Als iemand een andere leer brengt en zich niet houdt aan de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en aan de leer die in overeenstemming is met de godsvrucht, dan is hij verwaand, weet niets, maar heeft een ziekelijke neiging tot twistvragen en woordenstrijd. Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen, voortdurend geruzie van mensen die een verdorven gezindheid hebben en beroofd zijn van de waarheid, omdat zij denken dat de godsvrucht een bron van winst is. Wend u af van dit soort mensen. Maar de godsvrucht is inderdaad een bron van grote winst, vergezeld van tevredenheid. Want wij hebben niets de wereld ingedragen, het is duidelijk dat wij ook niets daaruit kunnen wegdragen. Als wij echter voedsel en kleding hebben, zullen wij daarmee tevreden zijn. Maar wie rijk willen worden, vallen in verzoeking en in een strik en in veel dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want geldzucht is een wortel van alle kwaad. Door daarnaar te verlangen, zijn sommigen afgedwaald van het geloof, en hebben zich met vele smarten doorstoken."
Vervolgens stelt Paulus dat wij de goede strijd dienen te strijden. Daarmee zorgen wij er mede voor dat de armoede overwonnen zal worden.
1 Tim 6:11-16: "U echter, o mens die God toebehoort, ontvlucht deze dingen. Jaag daarentegen gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid na. Strijd de goede strijd van het geloof. Grijp naar het eeuwige leven, waartoe u ook geroepen bent en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen. Ik beveel u voor God, Die alle dingen levend maakt, en voor Christus Jezus, Die onder Pontius Pilatus de goede belijdenis afgelegd heeft, dit gebod onbevlekt en onberispelijk in acht te nemen, tot de verschijning van onze Heere Jezus Christus. De zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen en Heere der heren, zal die op Zijn tijd laten zien, Hij Die als enige onsterfelijkheid bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien. Hem zij eer en eeuwige kracht. Amen."
Een tekst over het strijden van de goede strijd:
Romeinen 12:9-21.
Dit gedeelte geeft aan dat de strijd voor het goede veel praktische kanten kent:
"Laat de liefde ongeveinsd zijn. Heb een afkeer van het kwade en houd vast aan het goede. Heb elkaar hartelijk lief met broederlijke liefde. Ga elkaar voor in eerbetoon. Wees niet traag wat uw inzet betreft. Wees vurig van geest. Dien de Heere. Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed. Wees deelgenoot in de noden van de heiligen. Leg u toe op de gastvrijheid. Zegen wie u vervolgen. Zegen hen en vervloek hen niet. Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen. Wees eensgezind onder elkaar. Streef niet naar de hoge dingen, maar houd u bij de nederige. Wees niet wijs in eigen oog. Vergeld niemand kwaad met kwaad. Wees bedacht op wat goed is voor alle mensen. Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen. Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere. Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen. Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede."
Een ander bekend gedeelte is dit: Efeze 6:10-20:
"Verder, mijn broeders, word gesterkt in de Heere en in de sterkte van Zijn macht. Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden. Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid, en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede. Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen. En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord, terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen. Bid ook voor mij, opdat mij het woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken, waarvan ik een gezant ben in ketenen, opdat ik daarin vrijmoedig mag spreken, zoals ik moet spreken."
Paulus spreekt hier over verschillende onderwerpen als wapenuitrusting opdat de geestelijke strijd succesvol gestreden kan worden, de strijd tegen de listige verleidingen van de duivel. In de eerste plaats merkt hij op dat het een strijd is tegen de machten in de hemelse gewesten, de gevallen engelen die de mensen verleiden. Daarna noemt hij de waarheid en de gerechtigeheid. Het is dus belangrijk waar te zijn, de waarheid te spreken en niet te liegen. Daarna spreekt hij over gerechtigeheid. Dat betekent dat men rechtvaardig moet zijn en recht in het beoordelen van zaken. Zoals rechters rechtvaardig moeten oordelen. Denk aan het beoordelen van problemen op het werk, problemen in vriendschappen of geschillen in huwelijken. Een ander issue is het uitbetalen van een eerlijk loon en de zorg voor de arme en behoeftige, want recht is dat men kinderen verzorgt en dat men arbeiders rechtmatig loon verschaft, loon naar werken. Daarna spreekt hij over de bereidtheid om het evangelie te verkondigen, dat is om de boodschap van God, het goede nieuws van de boodschap van God, de opstanding van Jezus Christus en de vergeving van zonden waardoor men eeuwig leven verkrijgt. Breder dat God goed is en loon  naar werken verschaft. Vervolgens heeft hij het over het schild van het geloof, het geloof in God waarmee men vurige pijlen, opmerkingen van die niet volgens de schrift zijn, kan doven opdat zij geen effect op jou of je omgeving hebben. Dat is door het geloof in God en het vertrouwen op Zijn woord. Het weten dat God de bron van het leven is. Daarna gaat het over de helm van de zaligheid, dat is een gezonde manier van denken waarbij men God looft en de gemeenschap met de Heilige Geest in ere houdt. In Samuël is koning Saul in het bezit van een koperen helm als onderdeel van zijn wapenuitrusting. Het woord koper is in de grondtekst tevens vrouwelijke intimiteit en dat houdt in dat de goede strijd gewonnen wordt door een gezond denken in eenheid met zijn vrouw. Zoals er staat dat de man niets is in Christus zonder de vrouw en ook de vrouwe niets zonder de man. Daarom is het belangrijk een vrouw, vriendin of gezelschap van een vrouw te hebben. Want niet iedereen trouwt. Vervolgens gaat het over het zwaard Gods, het woord van God. dat is te spreken zoals God ingeeft in overeenstemming met de schrift. Zoals er staat: Wanneer u vervolgt wordt, bedenk dan niet van te voren wat u zult zeggen want de Geest zal u ingeven wat u moet zeggen. Daarbij zegt hij te bidden tot de Heere die onze zaligmaker is. En om daarbij op te letten hoe men bidt opdat men in Christus blijft om de juiste gebeden te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp wat Paulus wil zeggen, maar soms ben ik wat ongelukkig met zijn bewoordingen. (Strijd). We dienen te beseffen dat Paulus tegen de vleselijke mens sprak.  We mogen de lijdzaamheid, strijdloosheid en nederigheid van Jezus natuurlijk niet uit het oog verliezen.  Verder hebben we uiteraard geen enkele reden om ons met het kwaad in te laten, dat is helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Ik begrijp wat Paulus wil zeggen, maar soms ben ik wat ongelukkig met zijn bewoordingen. (Strijd). We dienen te beseffen dat Paulus tegen de vleselijke mens sprak.  We mogen de lijdzaamheid, strijdloosheid en nederigheid van Jezus natuurlijk niet uit het oog verliezen.  Verder hebben we uiteraard geen enkele reden om ons met het kwaad in te laten, dat is helder.

Wijken van het kwaad is een zeer goede eigenschap die vooral in het oosten, denk aan Tibet bedreven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Barnabas:

Wijken van het kwaad is een zeer goede eigenschap die vooral in het oosten, denk aan Tibet bedreven wordt.

Ik tracht het kwaad te ontwijken, maar dat gaat bijna niet in onze samenleving.  Het is overal.  Daarom noem ik deze wereld ook het veld van goed en kwaad.  We zijn door God weggestuurd en aan onszelf overgelaten.  Het anker kan alleen Jezus zijn en de mensen die daadwerkelijk in liefde leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Iedereen is toch onze naaste?  Juist onze vijanden dienen we lief te hebben.   Onze geliefden lief hebben doen we sowieso al, daarom noemen we ze ook geliefden.

Dat is niet zo. Dat is een fout die velen maken. De man die door de barmhartige Samaritaan gered werd werd aangetroffen op een weg die de Samaritaan passeerde terwijl hij bezig was met zijn eigen dagelijkse dingen. Dat is normaal om te doen. Je met je eigen zaken bemoeien. De man was niet op zoek om goed te doen, het was puur toeval dat hij de man aantrof. De media bestormen ons met ellende en problemen maar dat wordt ons opgedrongen door journalisten. Maar wij hebben geen relatie met hen. Ook weten wij niet van hun omstandigheden en weten niet of zij zelf ter hand nemen om te doen wat zij zelf zouden kunnen doen. Zendelingen zouden dat wel kunnen maar die worden door anderen uitgezonden en berichten hun thuisfront daar over. Zo kan men op de hoogte blijven en op persoonlijke basis werken. Zoals Jezus ook zei dat Maria de beste plek had gekozen door naar Jezus te luisteren en hem dus beter te begrijpen. Dat is de plek doie ook Jezus kiest. Mensen leren kennen. Daarom wist hij ook mensen de goede antwoorden te geven en hun begrog te doorzien. Er zijn X-mijard mensen maar hen die je kunt kennen zijn je buren. Onze verantwoordelijkheiud is om contact met hen te maken die wij in het dagelijks leven ontmoeten. Dan bijkt wel waar een helpende hand nodig is. Dat is genoeg.

4 minuten geleden zei Hopper:

Ik tracht het kwaad te ontwijken, maar dat gaat bijna niet in onze samenleving.  Het is overal.  Daarom noem ik deze wereld ook het veld van goed en kwaad.  We zijn door God weggestuurd en aan onszelf overgelaten.  Het anker kan alleen Jezus zijn en de mensen die daadwerkelijk in liefde leven.

De mensen die in liefde leven kunnen je de goede weg wijzen, daar komt het op aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Barnabas:

Dat is niet zo. Dat is een fout die velen maken. De man die door de barmhartige Samaritaan gered werd werd aangetroffen op een weg die de Samaritaan passeerde terwijl hij bezig was met zijn eigen dagelijkse dingen. Dat is normaal om te doen. Je met je eigen zaken bemoeien. De man was niet op zoek om goed te doen, het was puur toeval dat hij de man aantrof. De media bestormen ons met ellende en problemen maar dat wordt ons opgedrongen door journalisten. Maar wij hebben geen relatie met hen. Ook weten wij niet van hun omstandigheden en weten niet of zij zelf ter hand nemen om te doen wat zij zelf zouden kunnen doen. Zendelingen zouden dat wel kunnen maar die worden door anderen uitgezonden en berichten hun thuisfront daar over. Zo kan men op de hoogte blijven en op persoonlijke basis werken. Zoals Jezus ook zei dat Maria de beste plek had gekozen door naar Jezus te luisteren en hem dus beter te begrijpen. Dat is de plek doie ook Jezus kiest. Mensen leren kennen. Daarom wist hij ook mensen de goede antwoorden te geven en hun begrog te doorzien. Er zijn X-mijard mensen maar hen die je kunt kennen zijn je buren. Onze verantwoordelijkheiud is om contact met hen te maken die wij in het dagelijks leven ontmoeten. Dan bijkt wel waar een helpende hand nodig is. Dat is genoeg.

Dat bedoel ik ook eigenlijk met 'iedereen is toch je naaste'.  Ik ga ook niet naar de andere kant van de wereld om mijn naaste lief te hebben.   Je moet het van 'iedereen' in je omgeving hebben.   Je buurman of iemand die je tegenkomt op straat en je nodig heeft.

Citaat

De mensen die in liefde leven kunnen je de goede weg wijzen, daar komt het op aan.

Ja.   Het meeste heb ik geleerd van mensen die daadwerkelijk in liefde leven.  Wat je er van leert is hoe liefde er uit ziet, hoe je het kunt herkennen.   Mijn vader heeft mij op dat vlak veel geleerd, omdat hij het voorbeeld gaf. Ik begreep dat niet altijd, maar dat was omdat ik een trage leerling ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid