When 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Admod note: Laat de URL niet je argument zijn, maar laat de URL je argumenten ondersteunen. Deze draagt niet bij aan de discussie, daarom is de url verwijderd. en dan studie 05 tm 09 is een hoop informatie over de sabbath en hoe of wat te vinden Link naar bericht Deel via andere websites
jeroeno 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 voor Christenen is de rustdag op zondag. voor Jehova getuigen en katholieken (?) is dat toch op zaterdag. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Quote: Op vrijdag 14 april 2006 10:15:54 schreef jeroeno het volgende: voor Christenen is de rustdag op zondag. voor Jehova getuigen en katholieken (?) is dat toch op zaterdag. Dat hangt er gewoon vanaf uit welke traditie je komt. In het begin was het gewoonte om op zaterdag rustdag te houden, bijna alle christenen waren namelijk nog Joden en die deden dat nou eenmaal op zaterdag. Toen groeide langzaam aan de zondag uit tot een steeds belangrijkere dag voor de christenen, totdat die op een gegeven moment zelfs de plaats van de zaterdag ging innemen. Sindsdien hebben eigenlijk alle christenen hun 'rustdag' op zondag, ook de katholieken. Van degenen die dat niet doen zijn er de Zevende Dag Adventisten, de Messiaanse Joden (+ christenen die zich daarbij hebben aangesloten) en nog enkele anderen. Jehova's Getuigen vallen bij mij dan niet onder het kopje christenen, hoewel het er wel veel van 'gejat' heeft. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Quote: Op vrijdag 14 april 2006 10:15:54 schreef jeroeno het volgende: voor Christenen is de rustdag op zondag. voor Jehova getuigen en katholieken (?) is dat toch op zaterdag. Waarom maak je een onderscheid tussen katholieken en christenen? Als iemand dat tussen protestanten en christenen zou doen dan zou het kot te klein zijn. Verder heeft het katholicisme ook de zondag als Dag des Heren... en dat had je zelf ook wel kunnen bedenken he. Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Voor zover ik weet houden JG geen vaste dag als Dag des Heren. Maar Tom, je zegt dat het katholicisme de zondag als Dag des Heren heeft. Maar dat kun je dus nooit zeggen, aangezien God de Sabbat als zijn dag heeft ingesteld. Je kunt de zondag wel de dag van de eredienst noemen, maar nooit de Dag des Heren. Link naar bericht Deel via andere websites
jeroeno 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 bij ons hier in het dorp wordt er voor de Jehova getuigen en voor de Katholieken zaterdagavond een kerk dienst gehouden. dus lijkt het me ook dat dan dezelfde dag een rustdag is. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 @Renaldo: De Heer is toch op zondag opgestaan? Dan is zondag toch de Dag des Heren? @Jeroeno: Zondagochtend is er zonder twijfel ook een kerkdienst in die katholieke kerk omdat zondag nu eenmaal van oudsher de dag is waarop er extra stil wordt gestaan bij de daden van Jezus. De katholieke Kerk kent een zondagsplicht. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Quote: Op vrijdag 14 april 2006 11:15:25 schreef jeroeno het volgende: bij ons hier in het dorp wordt er voor de Jehova getuigen en voor de Katholieken zaterdagavond een kerk dienst gehouden. dus lijkt het me ook dat dan dezelfde dag een rustdag is. Dat lijkt je dan fout. In de RKK begint de zondag echter al op zaterdagavond. De zondag is in de RKK de dag des Heren, ofwel: de dag van Christus, de eerste dag van de week, verwijzende naar Christus' Pasen, waarmee onze tijd nieuw is geworden. Met de joodse rustdag, de Sabbat, heeft dat niets te maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 @Renaldo: De Heer is toch op zondag opgestaan? Dan is zondag toch de Dag des Heren? Ik quote even mezelf. Een paar posts naar boven. Quote: Op maandag 20 februari 2006 13:06:59 schreef Bronze het volgende: [...] op woensdag? in de bijbel staat de dag voor de sabbath toch? en waarom is het anders goede vrijdag? Quote: Joh 19:31 31 De Joden dan, daar het Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven – want de dag van die sabbat was groot – vroegen Pilatus, dat hun benen gebroken en zij weggenomen zouden worden. De dag voor de grote sabbat, dit was geen wekelijke sabbat. Leg aan een willekeurige jood bovenstaande vers voor en hij zal je vertellen dat dit een speciale sabbat is. De dag na het pascha is een heilige dag, één van de 7 jaarlijkse sabbatten. Het Pascha viel op woensdag, en donderdags was de eerste dag van het feest der ongezuurde broden. Dat is een sabbatdag. Quote: Luc 23:54-56 54 En het was de dag der voorbereiding en de sabbat brak aan.55 En de vrouwen, die met Hem uit Galilea gekomen waren, volgden en zij bezagen het graf en hoe zijn lichaam gelegd werd; 56 en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij specerijen en mirre gereed. En op de sabbat rustten zij naar het gebod Lees hierboven dat de Sabbat al was aangebroken, het is niet geoorloofd om op sabbat specerijen en mirre gereed te maken. Dus dat kan onmogelijk op sabbat gebeurt zijn. Er waren in die week meerdere sabbatten, namelijk op donderdag en zaterdag. Christus is op woensdag gekruisigd, in het midden van de week, zoals geprofeteerd. Vrijdag kan hij absoluut niet gekruisigd zijn, aangezien Hij dan geen 3 dagen en 3 nachten in het midden der aarde is geweest. Woensdags tussen 3 uur smiddags en het aanbreken van de avond heeft Christus de geest gelaten. De opstandig heeft dan ook plaatsgevonden op Sabbat tegen het eind van de dag. Link naar bericht Deel via andere websites
jeroeno 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Quote: Op vrijdag 14 april 2006 11:54:44 schreef diakio het volgende: [...]Dat lijkt je dan fout. In de RKK begint de zondag echter al op zaterdagavond. sorry dat wist ik niet. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 14 april 2006 Rapport Share Geplaatst 14 april 2006 Quote: Op vrijdag 14 april 2006 11:57:32 schreef jeroeno het volgende: [...] sorry dat wist ik niet. Excuses voor gebrek aan feitenkennis is niet nodig he. Nu weet je het wel Link naar bericht Deel via andere websites
*Roos* 0 Geplaatst 19 september 2006 Rapport Share Geplaatst 19 september 2006 Er zijn een hoop verschillende meningen/ervaringen.. Maar is het nu zo dat we zelf mogen kiezen wanneer we onze rustdag nemen? (al is het gebruikelijk op zondag vanwege de mogelijkheid naar de kerk te gaan ect.) En de joden houden het op zaterdag(de oorspronkelijke dag) Maar hebben wij andere (zegmaar:wetten?) dan de joden en valt deze daar dus ook onder? sinds een bepaalde tijd? Zo niet is het niet noodzaak om het weer naar zaterdag te zetten? Want deze dag is Geheiligd en de zondag niet(als ik het goed begrepen heb) Want anders houden we eigenlijk geen rustdag zoals God het gewild heeft toch?? als het eigenlijk zaterdag is.. Want is het nu niet zo dat mensen beslist hebben dat het ook wel op een andere dag kan?en niet God? Of zie ik het nu niet in z'n geheel? Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 19 september 2006 Rapport Share Geplaatst 19 september 2006 Je kan ook op zaterdag naar kerken, gewoon even zoeken. Er zijn voldoende gemeentes in Nederland te vinden om sabbat te vieren. Kijk bijvoorbeeld op www.messiaans.nl voor informatie over sabbatvierende gemeentes. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 20 september 2006 Rapport Share Geplaatst 20 september 2006 Quote: Op dinsdag 19 september 2006 18:19:56 schreef *Roos* het volgende: Er zijn een hoop verschillende meningen/ervaringen.. Maar is het nu zo dat we zelf mogen kiezen wanneer we onze rustdag nemen? (al is het gebruikelijk op zondag vanwege de mogelijkheid naar de kerk te gaan ect.) En de joden houden het op zaterdag(de oorspronkelijke dag) Maar hebben wij andere (zegmaar:wetten?) dan de joden en valt deze daar dus ook onder? sinds een bepaalde tijd? Zo niet is het niet noodzaak om het weer naar zaterdag te zetten? Want deze dag is Geheiligd en de zondag niet(als ik het goed begrepen heb) Want anders houden we eigenlijk geen rustdag zoals God het gewild heeft toch?? als het eigenlijk zaterdag is.. Want is het nu niet zo dat mensen beslist hebben dat het ook wel op een andere dag kan?en niet God? Of zie ik het nu niet in z'n geheel? Tja Roos, de kerk is ook tot stand gekomen na lange vergaderingen, daar zullen ze deze discussie ook wel gevoerd hebben. En toen waren er ook al groeperingen die het daar niet mee eens waren. In onze gebieden werd de RKK dominant...maar ook die scheurde weer uiteen en die scheuringen scheurden ook weer. Het is in het christendom niet allemaal zo duidelijk. Maar als je de bijbel leest, dan hoef je van Jezus niet zo erg veel te doen om goed te geloven. God liefhebben boven alles, je naaste als jezelf en niet oordelen, en aan hem denken als je samen het brood breekt en de wijn deelt, hij leefde voor dat bidden een goed idee was. Hij leefde voor dat af en toe de afzondering opzoeken om aandachtig contact te zoeken met God een goed idee is. En hij gaf ons een gebed (dat we niet moeten afraffelen, maar met aandacht moeten bidden). Verder leerde hij en leefde hij ons voor dat je je niet moet hechten aan aardse goederen of zelfs aan familie. Iedereen is je naaste, je familie. En niet wat je hebt maakt je gelukkig, maar wat je bent. Wat je bent spiegelt zich in wat je doet. Naar de kerk gaan, geen probleem, maar om een goed christen te zijn is het niet noodzaak. Een goede leraar vinden en de woorden levend houden is wel handig. Jezus trok op mijn zijn volgelingen en sprak met ze, vroeg naar hun inzichten en gaf de zijne. Waar twee in zijn naam vergaderd zijn, daar is hij aanwezig. Meer dan twee is al niet nodig om hem aanwezig te laten zijn Zondag, zaterdag, vrijdag wat mij betreft, zoals de Moslims dat doen, wat maakt het uit. God is een zaak voor alle dag. Jezus deed op de Sabbath allerlei dingen die in die tijd als "zondig" werden gezien. Jezus leefde ons hier al voor dat mensen gaan voor regels en dogma's. Als er zondag kerk is, maar op datzelfde moment ligt er iemand dood te gaan. Dan zie ik toch liever dat mijn dominee zijn mobiel grijpt en opbelt met de mededeling dat hij vandaag niet komt preken omdat hij elders nodig is. En als iemand op weg naar de kerk een alcohol verslaafde tegenkomt die hem aanspreekt "waarom ga jij naar de kerk, waarom geloof jij in God" dan hoop ik dat hij een café opzoekt de man een kop koffie geeft en een goed ontbijt en hem dan uitgebreid antwoord geeft op zijn vragen. Het is goed dat er een rustdag is. Logistiek is het handig dat die voor iedereen hetzelfde is. Tijd om alles in perspectief te zetten. Maar Jezus liet zien dat de rustdag niet veel anders was als andere dagen. Je leeft elke dag met God. In een relatie met een partner maak je toch ook niet alleen op zaterdag tijd voor een goed gesprek en liefdevolle aandacht? Link naar bericht Deel via andere websites
*Roos* 0 Geplaatst 20 september 2006 Rapport Share Geplaatst 20 september 2006 anastasia ontzettend bedankt voor je uitleg! het enige wat me haast onmogelijk lijkt is niet hechten aan familie.. Link naar bericht Deel via andere websites
DutchPeanut 0 Geplaatst 20 september 2006 Rapport Share Geplaatst 20 september 2006 Gewoon zondag hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 20 september 2006 Rapport Share Geplaatst 20 september 2006 Wat een super diepgaande post, DutchPeanut. Ook zo heerlijk onderbouwd . Om nog even kort in te haken op dit onderwerp. De sabbat (zaterdag) is sinds de schepping de dag die God heiligde en heeft ingesteld. Deze dag is nooit verandert in een andere dag. Knappe jongen (of dame) die dit weet aan te tonen met bijbelteksten uit zowel het oude, alswel het nieuwe testament. Paulus hield sabbat, Jezus hield sabbat, de eerste gemeente hield sabbat. Alleen zonder de voorschriften van de Talmoed (dus het wettische) na te leven. Ook in het duizendjarige rijk zal de sabbat, en de overige feesten van God (dus niet van de Jood) weer in ere hersteld worden. Waarom wachten totdat dit rijk is aangebroken, en er niet nu al mee beginnen. Het is immers een gebod. Nog wel een gebod hoe wij knechten van God hem kunnen eren. Dus niet gewoon zondag, ga je maar een verdiepen in de oorsprong van deze dag. Het is geweest om al het Joodse (lees: bijbelse) uit het evangelie te halen. De zondag werd geeerd, wat voorheen (en eigenlijk nog steeds) een heidense dag is, ter ere van de zonnegod. De geboorte van Christus wordt gevierd op 25 december, de geboorte van de zonnegod. Nooit heeft Christus gevraagd om zijn geboorte te herdenken, maar zijn dood en opstanding. En ook zijn opstanding was niet op zondag. Lees de evangelien goed, en je zult zien dat Christus voor zonsondergang is gestorven, dus ook voor zonsondergang is opgestaan. Dus op sabbat! Dus hoezo gewoon zondag?!? Link naar bericht Deel via andere websites
*Roos* 0 Geplaatst 27 september 2006 Rapport Share Geplaatst 27 september 2006 de EO ( link ) geeft aan dat de Sabbat voor de joden is en dat die (zoals ik het begrijp)niet voor ons geldt(net als bv het eten van varkensvlees) het is daarbij wel goed om een rustdag te houden omdat je dan naar de kerk kunt en je je rust nodig hebt die God je wil geven Link naar bericht Deel via andere websites
*Roos* 0 Geplaatst 17 december 2006 Rapport Share Geplaatst 17 december 2006 Quote: Op zaterdag 31 juli 2004 17:59:04 schreef RobertF het volgende: Eigenlijk hoeven wij helemaal geen sabbath te houden. De sabbath was immers een exclusief onderdeel van het verbond van Israel. In het Oude Testament werd deze bijna altijd in 1 adem genoemd met dat verbond. Sabbath en besnijdenis waren de twee hoofdkenmerken van het verbond. Maar toch is het goed om dat te doen. Ik bedoel, zelfs God hield een dag rust na de schepping. Waarom wij dan niet? Het hoeft alleen niet meer op zaterdag. De zondag is in deze tijd zo ingeburgerd, dat we het maar zo moeten houden. 1 dag in de week totale rust, een beter gezondheidsmiddel is niet zo makkelijk te krijgen. De enige regels uit het Oude Testament waar we ons aan moeten houden zijn: geen bloed eten of vlees waar geen bloed inzit, geen afgoden en geen verboden huwelijken. De tien geboden vatten of deze geboden samen, of het moraal die je aanhoudt als je Gods wil volgt. Dus... Is het nu zo dat de 10 geboden niet meer gelden voor ons? en waar kan ik dit terug lezen? En zijn de volgende 2 alleen nog van toepassing: God liefhebben op de eerste plaats en je naaste als jezelf Of zijn dit de 2 belangrijkste en gelden de 10 geboden ook nog? als dit zo is zouden we de sabbath ook nog als 'regel' hebben,toch? Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 17 december 2006 Rapport Share Geplaatst 17 december 2006 Quote: Op zondag 17 december 2006 14:00:28 schreef *Roos* het volgende: [...] Is het nu zo dat de 10 geboden niet meer gelden voor ons? en waar kan ik dit terug lezen? En zijn de volgende 2 alleen nog van toepassing: God liefhebben op de eerste plaats en je naaste als jezelf Of zijn dit de 2 belangrijkste en gelden de 10 geboden ook nog? als dit zo is zouden we de sabbath ook nog als 'regel' hebben,toch? Dat zijn een aantal leuke vragen roos, hoe denk je er zelf over? Link naar bericht Deel via andere websites
Mark1987 0 Geplaatst 17 december 2006 Rapport Share Geplaatst 17 december 2006 Quote: Op zondag 17 december 2006 14:00:28 schreef *Roos* het volgende: [...] Is het nu zo dat de 10 geboden niet meer gelden voor ons? en waar kan ik dit terug lezen? En zijn de volgende 2 alleen nog van toepassing: God liefhebben op de eerste plaats en je naaste als jezelf Of zijn dit de 2 belangrijkste en gelden de 10 geboden ook nog? als dit zo is zouden we de sabbath ook nog als 'regel' hebben,toch? Ook de 10 geboden waren deel van het verbond met de joden, maar dat betekent niet dat wij er niets aan hebben. Je geeft al de 2 geboden aan die Jezus aan ons gaf, maar je vergeet daarbij te vermelden dat dit de 2 geboden waren die de wet en de profeten samenvatten. Het zijn geen 2 geboden die erbij zijn gekomen, maar een samenvatting van alles wat er tot dan toe geleerd was. Daarbij zei Jezus ook dat Hij niet gekomen is om de wet af te schaffen, maar om hem te vervullen. Link naar bericht Deel via andere websites
*Roos* 0 Geplaatst 17 december 2006 Rapport Share Geplaatst 17 december 2006 Ok,ik ben het niet zozeer vergeten te vermelden,maar ik heb (nog) niet zoveel bijbelkennis Maar als ze niet zijn afgeschaft,horen we dan de sabbath niet meer te houden? op deze link geven ze namelijk aan dat de joodse regels niet voor ons gelden maar voor het joodse volk maar dat het wel goed is om een rustdag te nemen maar niet als gebod zegmaar.. en op deze link geven ze ook aan dat het oude verbond is vervangen door de nieuwe... Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 18 december 2006 Rapport Share Geplaatst 18 december 2006 Hoi Roos, Het is geen enkel probleem dat je geen bijbelkennis hebt, deze kun je namelijk opdoen. Het is dan wel raadzaam om de Bijbel te lezen in de eerste instantie in plaats van allerlei linkjes naar sites die de Bijbel al voor je gelezen hebben. De 10 geboden zijn niet afgeschaft. De sabbat dus ook niet. Wanneer je de Bijbel leest zul je dit ook niet tegenkomen. En dat er een nieuw verbond is, wil nog niet zeggen dat daarmee het oude testament is vervangen. Link naar bericht Deel via andere websites
Johannes J H 0 Geplaatst 18 december 2006 Rapport Share Geplaatst 18 december 2006 hallo, ik vind dit een zeer boeiende discussie. zelf ben ik een voorstander van de zondagsrust, maar ik moet bekennen dat ik hiervoor zelf nog geen duidelijk argument heb! wel heb ik inmiddels een aantal dingen gelezen over de zondags rust. ik vond een artikel van een professor van de universiteit van Leiden. ---------------------------------------------------------------- Zondag is geen nieuwe sabbat Afgelopen woensdag sprak Prof. dr. Henk Jan de Jonge, hoogleraar Nieuwe Testament en vroegchristelijke letterkunde aan de Universiteit Leiden, ter gelegenheid van de 431e geboortedag van de universiteit, de volgende rede uit. (Overgenomen uit Reformatorisch Dagblad) In 321 is de zondag door de Romeinse keizer Constantijn in het gehele Romeinse Rijk bij wet tot een algemene rustdag verklaard. Vragen die Prof. de Jonge zich stelt zijn: Waaraan dankt, historisch gezien, de zondag zijn bijzondere plaats? En waardoor werd het speciaal de zondag die deze plaats kreeg en niet een andere dag? Overdrijving : Elke achtste dag werd zo veel mogelijk van landarbeid en ander werk vrijgehouden, opdat men naar de markten in de steden kon komen voor koop en verkoop. Op de marktdagen, nundinae, werd er in de steden niet alleen markt gehouden, er vonden ook allerlei publieke evenementen en godsdienstige ceremonies plaats. Pas in de eerste en de tweede eeuw van onze jaartelling vond in het Romeinse Rijk geleidelijk de zevendaagse week ingang. Dit kwam door een innovatie uit de eerste eeuw vóór onze jaartelling. Een groeiend aantal Romeinen was er toen in de praktijk toe overgegaan niet te werken op de rustdag of sabbat van de aloude zevendaagse week van de Joden. Daardoor werd deze vrije dag als vanzelf het uitgangspunt voor een nieuwe indeling van de tijd, en wel in reeksen van zeven dagen. In deze nieuwe weken werd de zevende dag van de Joden, de rustdag, de eerste dag. Die eerste dag kreeg de naam van de planeet Saturnus, â€dies Saturniâ€, onze zaterdag. Allengs werden aan de overige zes dagen de namen van de andere toen bekende planeten gegeven, inclusief de zon en de maan. Zo ontstond de zogenaamde planetenweek. De eerste dag werd dus de genoemde Saturnusdag, de tweede dag de dag van de Zon, de derde dag die van de Maan, de vierde dag die van Mars, de vijfde die van Mercurius, de zesde die van Jupiter en de zevende die van Venus. Aan het begin van de derde eeuw na Christus kon de Romeinse historicus Cassius Dio met recht verklaren dat de toen volledige planetenweek een cyclus van tamelijk recente datum was. De opkomst van de Romeinse zevendaagse planetenweek was een direct gevolg van de invloed die Joden op handel, verkeer en maatschappij uitoefenden. In de laatste drie eeuwen voor Christus hadden Joden zich in zeer groten getale buiten Judea gevestigd, in alle landen rond de Middellandse Zee, eerst vooral in Egypte, Syrië en Klein-Azië, later ook in Griekenland, Rome en de kusten van Afrika en Spanje. Het feit dat de meeste van deze Joden op sabbat niet werkten kon niet anders dan effect hebben op de arbeid ook van niet-Joden. *** De Joodse geschiedschrijver Josephus beweerde aan het eind van de eerste eeuw na Christus niet zonder trots, maar ook wel met enige overdrijving: „Er is geen stad, hetzij Grieks, hetzij barbaars, noch enig volk, waartoe onze manier om de zevende dag (zaterdag) te vieren niet is doorgedrongen.†Iets anders zei de christelijke auteur Tertullianus het een eeuw later, toen hij opmerkte dat de Romeinen „de Saturnusdag (de zaterdag dus) wijdden aan lediggang en schranspartijen.†*** In elk geval zijn onder invloed van het jodendom veel niet-Joden in de Romeinse samenleving van de eerste en de tweede eeuw de dag van Saturnus (zaterdag) als rustdag in acht gaan nemen. Vreugde: Christenen hebben in de eerste eeuw van meet af aan de zevendaagse week overgenomen - niet de Romeinse planetenweek, maar de Joodse week, inclusief de Joodse aanduidingen van de dagen. Die aanduidingen luidden, vanaf de zondag: â€de eerste dag na de sabbat†(hê prôtê hêmera tôn sabbatôn), â€tweede dagâ€, â€derde dagâ€, â€vierde dagâ€, â€vijfde dagâ€, â€zesde dag†of â€voorbereiding†(paraskeuê) en sabbat. Dat het de Joodse week was die de christenen overnamen, niet de Romeinse planetenweek, blijkt onder meer daaruit dat voor christenen, net als voor Joden, de zondag als eerste dag van de week bleef gelden, de maandag als tweede dag enzovoort. In de Romeinse planetenkalender is de eerste dag de zaterdag. Alleen gebruikten christenen vanaf het eind van de eerste eeuw voor de zondag ook wel een eigen benaming: â€de dag van de Heerâ€, hê kuriakê hêmera. In de loop van de tweede eeuw gingen christenen in het Westen echter over op het gebruik van de namen van de steeds sterker opdringende planetenweek, behalve voor de zondag, die â€dag van de Heer†bleef heten: dies dominicus. De christelijke auteur Justinus bijvoorbeeld spreekt in Rome rond 150 van „de dag die men de dag van de zon noemt.†In het moderne Grieks zijn alle dagen de namen van de Joodse weekdagen blijven dragen, behalve de zondag, die niet meer â€eerste dag†heet, maar â€dag van de Heerâ€, kuriakê. De hedendaagse week is zo een mengvorm van de Joods-christelijke week en de Romeinse planetenweek. Joods is het zevental van de dagen, de positie van de zondag als eerste dag van de week, en, in sommige talen, de benaming van de zaterdag als sabbat (bv. â€sàbbato†in het Italiaans en â€sabbato†in het Grieks). Christelijk is de benaming van de zondag als dag van de Heer, zowel in de Romaanse talen (bv. â€domènicaâ€, â€dimancheâ€) als in het Grieks (â€kuriakêâ€). Romeins ten slotte is de vernoeming van een aantal dagen naar zon, maan en planeten. Hun namen werden in Noord-Europa deels weer vervangen door hun Germaanse equivalenten. Als systeem is deze week een erfenis van het jodendom en het christendom. De bijzondere positie nu die de zondag in de week ook in de huidige tijd inneemt, gaat via de wetgeving van Constantijn terug op de bevoorrechte plaats die deze dag tussen de andere weekdagen kreeg in het christendom van de eerste eeuw. Deze uitzonderlijke waardering blijkt onder meer uit het feit dat de zondag als enige weekdag al in de eerste eeuw een eigen christelijke benaming kreeg, â€de dag van de Heerâ€, â€hê kuriakê hêmeraâ€, weldra kortweg kuriakê. Het speciale van de zondag blijkt ook daaruit dat deze dag volgens vroege christenen gevierd werd met bijzondere vreugde. Dans: Het bijzondere van de zondag was echter niet dat hij een vrije dag was, want dat was hij niet. Tot Constantijn was de zondag een werkdag als alle andere werkdagen. Het enige waardoor de zondag van de christenen zich van de andere dagen onderscheidde was dat de christenen op zondagavond, na werktijd, gemeenschappelijk de avondmaaltijd gebruikten. Dát maakte de zondag, hoewel werkdag, tot feestdag. Het was inderdaad kenmerkend voor christenen van de eerste en de tweede eeuw dat ze eens in de week ’s avonds samenkwamen om te eten en na afloop de avond samen door te brengen. Dit had plaats ten huize van één van de deelnemers. De avond omvatte twee delen: de maaltijd en het ongedwongen samenzijn daarna. Dit was het stramien van de periodieke samenkomsten van talloze verenigingen, genootschappen en clubs in de Grieks-Romeinse wereld. Steevast omvatten zulke samenkomsten de maaltijd en het onderhoudend samenzijn, â€deipnon†en â€sumposionâ€. Tijdens het tweede deel konden allerlei nuttige, aangename en opbouwende activiteiten plaatshebben: gesprekken, toespraken, improvisaties, voorlezingen, maar ook zang, muziek en dans, alles onder het genot van meer of minder wijn. Het verenigingswezen had in de eeuwen rond het begin van de jaartelling een hoge vlucht genomen. Verenigingen waren er in vele soorten: genootschappen ter verering van een god of goden, gilden van beroepsgenoten, bijvoorbeeld timmerlieden, verenigingen voor vrijwillige brandweer, zangverenigingen, filosofische debatingclubs - aan de variëteit was geen einde. We kennen hun structuur en functioneren goed uit antieke inscripties. Al die verenigingen hadden gemeen dat hun leden periodiek ’s avonds met elkaar gingen eten en nazitten. Volgens dit model zijn ook de christenen hun samenkomsten gaan houden. Zoals alle verenigingen richtten ook de christelijke gemeenten zich met hun groepsmaaltijd naar een vast beginsel: zonder vormen en symbolische handelingen kan geen gezindheid blijven bestaan. Cultuur: De keuze van de zondag voor de gezamenlijke maaltijd van de christenen moet mijns inziens uit pragmatische redenen worden verklaard. Het christendom ontstond als beweging binnen het jodendom. De christenen van de jaren dertig waren nog allen Joden, zo ook de meeste van de jaren veertig. We weten dat in veel Joodse families op zaterdag, aan het eind van de sabbat, in de huiselijke kring een goed, feestelijk avondmaal plaatshad, waarbij ook wel gasten werden genodigd. Joden die christen waren geworden zullen doorgaans aan die familiemaaltijd op zaterdagavond zijn blijven deelnemen. Voor hen als christenen was echter een gemeenschappelijk maal met medechristenen toch belangrijker. Pas bij die groepsmaaltijd en in het samenzijn dat erop aansloot, konden zij hun nieuwe overtuigingen en verwachtingen volledig met geestverwanten delen. Pas aan het christelijk avondmaal anticipeerden zij werkelijk op de ideale toekomst die zij verwachtten. Pas aan deze maaltijd beleefden zij dat zij een nieuwe schepping waren. Pas dit avondmaal was de volle uitdrukking van hun identiteit. Hierbij vergeleken was het Joodse familiemaal, hoe feestelijk ook, van mindere betekenis. Onvermijdelijk ontstond zo tussen het nieuwe verenigingsmaal van de christelijke Joden en het sabbatsmaal van hun Joodse families enige concurrentie. Onbedoeld moet het christelijk groepsmaal door christelijke Joden als een soort aanvulling en correctie op het Joodse familiemaal van zaterdagavond zijn ervaren, mogelijk ook als een sublimatie daarvan. Om het tekort van het familiemaal te compenseren moest het correctief, het christelijk avondmaal, daar liefst zo spoedig mogelijk op volgen. Een correctie is het effectiefst als ze zo spoedig mogelijk volgt op dat wat wordt verbeterd. Voor de samenkomst van de christelijke Joden was, na het familiemaal op zaterdagavond, het einde van de eerstvolgende dag, na afloop van het werk, de aangewezen tijd. Dat was de eerste gelegenheid na de sabbat. *** Zo kwam, volgens deze hypothese, het christelijk verenigingsmaal op zondagavond terecht. Hiermee is niet gezegd dat de keuze voor de zondagavond een heel bewuste is geweest. Deze keuze kan zeer wel zonder veel reflectie, zonder veel overleg en tamelijk spontaan gemaakt zijn. Maar een zekere rationaliteit valt in de keus wel te ontdekken. *** De zondag is daarmee geen sabbat in nieuwe gedaante; het is een nieuw verschijnsel daarnaast. Deze nieuwe zondag bleef het begin van de week, net als voorheen de eerste dag van de Joodse week. In tegenstelling tot de dag, de maand en het jaar, is de week niet afhankelijk van de beweging van hemellichamen. Ze is louter een product van de menselijke geest en de cultuur. Het mag een wonder heten dat dit product van geest en cultuur bijna twee millennia met succes heeft overleefd. ---------------------------------------------------------- hij schrijft over dingen waar veel meer over geschreven is. twee gedeelten (ergens in het midden en onderaan) heb ik gezet tussen drie keer ***. dit riep bij mij een steeds terug kerende gedachte op. namelijk: zou de Here God ons niet appart hebben willen zetten van ongelovigen en ook van joden. ik moest hierbij denken aan een tekst uit romeinen 11: 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt! het is duidelijk dat ieder mens geent kan worden alleen op Jezus Christus. joden zijn afgebroken en voor hen konden wij worden aan geent. staat in hoofdstuk 11. na de dood en opstanding van Jezus is veel veranderd! wanneer ik dingen lees krijg ik het gevoel dat de Here ook dit zo heeft bestuurd. net als de bijbel. wij belijden dat Gods Geest het zo geleidt heeft dat de bijbel nu voor ons ligt zoals God dat wil. hier heeft God voor gezorgt! in vroegere tijden gebruikten ze nog vele andere boeken of juist niet boeken die wij wel gebruiken. wij geloven dat God het uiteindelijk bracht tot één boek. zou God ook niet zo de zondags rust hebben geleidt...? die professor zegt ook: "Hiermee is niet gezegd dat de keuze voor de zondagavond een heel bewuste is geweest". of ik gelijk heb weet ik niet, maar zou het zo kunnen zijn dat de Here God dit alles zo geleidt heeft, dat wij de zondag als rustdag hebben? mischien ook wel om de joden en de heiden te laten zien dat wij niet meer onder de wet leven maar in de genade die Jezus Christus verdiend heeft op Golgotha.. groeten johannes Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 18 december 2006 Rapport Share Geplaatst 18 december 2006 Kijk, het begint al leuk. En Romeinse keizer stelt de zondagsrust in... Een romein, een heiden! En daar strookt het al. Zou de zondag in de plaats van de sabbat zijn gekomen, dan zouden de eerste apostelen dat al wel ingesteld hebben en niet pas 300 jaar later door een heiden laten instellen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten