Spring naar bijdragen

De anticonceptiepil maakte mij ‘gek’


Aanbevolen berichten

De anticonceptiepil maakte mij ‘gek’ – en ik ben niet de enige | Emily Olle

Net opgemerkt in mijn locale krant (https://www.adelaidenow.com.au/news/opinion/the-contraceptive-pill-made-me-crazy-and-im-not-alone-emily-olle/news-story/db93d6ca152915f38f1a75f5aab11fd1?amp)  Het heeft een paywall helaas)

Steeds meer onderzoek heeft een angstaanjagende waarheid over de anticonceptiepil aan het licht gebracht, maar de meeste vrouwen zullen niet te horen krijgen dat dit hen kan overkomen.

(Vanaf 2024 zullen vrouwen in de VS een oraal anticonceptiemiddel kunnen kopen zonder doktersrecept.)

Op 1 februari 1961 zorgde een nieuw medicijn voor een revolutie in de gezondheid van vrouwen in Australië en leidde tot een bevrijding: de orale anticonceptiepil.

Meer dan 60 jaar later is ‘de pil’ nu het meest voorkomende anticonceptiemiddel in het land, waarbij tot 34 procent van de Australische vrouwen – bijna 4,5 miljoen mensen – het dagelijks gebruikt.

Met zes decennia aan onderzoek achter de rug, zou je kunnen aannemen dat de risico's en bijwerkingen ervan door medische professionals goed begrepen en verklaard zouden worden.

Maar zoals het geval is met bijna elk facet van de medische professie als het gaat om de gezondheid van vrouwen, zou je aannemen dat dit verkeerd is.

Er is opmerkelijk weinig bekend over de bijwerkingen van de pil, zowel fysiek als neurologisch.

Ik kreeg de hormonale pil voorgeschreven toen ik nog maar 16 jaar oud was (niet omdat ik jong seksueel afwijkend was, maar, passender bij mijn sociale status als tiener, om een bijzonder vervelende aanval van acne te bestrijden).

Zoals veel vrouwen bleef ik de pil de daaropvolgende tien jaar religieus en zonder twijfel slikken.

Bij de eerste doktersafspraak had ik de mogelijke bijwerkingen van de medicatie doorgenomen: "Waarschijnlijk gewoon een beetje een opgeblazen gevoel en gewichtstoename."

Het was vlak voor mijn 26e verjaardag toen mijn recept op was en uit een hekel aan huisartsafspraken in het algemeen en een drukke agenda stopte ik ermee vanwege luiheid.

Korte tijd na mijn 26e verjaardag besefte ik dat een constante waas van angst, kleding en donkere gedachten was verdwenen.

Voordat we verder gaan, laten we duidelijk maken: de hormonen van vrouwen kunnen de stemming beïnvloeden. Dit is een wetenschappelijk feit en een reden voor empathie, niet voor spot. Laten we ook duidelijk maken dat de hormonen van mannen de stemming kunnen beïnvloeden.

Maar groeiend onderzoek suggereert dat de bijwerkingen van de pil meer kunnen zijn dan alleen ‘stemmingswisselingen’ – het kan de hersenstructuur en -functie veranderen.

In 2020 suggereerden onderzoekers van de Universiteit van Ottawa dat het gebruik van de anticonceptiepil tijdens de adolescentie invloed zou kunnen hebben op belangrijke neurale paden in de hersenen, waaronder die welke te maken hebben met emotionele regulatie en geheugen.

Ook bleek dat pilgebruikers een verminderde respons hadden op het stresshormoon cortisol – wat een teken kan zijn van chronische stress, burn-out en vermoeidheid.

Vrouwen die de pil gebruiken, lopen een groter risico op de diagnose angst of depressie, kunnen minder goed omgaan met stressvolle prikkels en kunnen een verminderd seksueel verlangen hebben of zelfs de voorkeur geven aan andere romantische partners.

In 2018 keken Deense onderzoekers of de anticonceptiepil het zelfmoordrisico van vrouwen verhoogde door het gebruik van hormonale pillen, zelfmoordpogingen en sterfgevallen bij te houden bij alle Deense vrouwen die tussen 1996 en 2013 15 jaar werden en geen eerdere psychische problemen hadden.

Ze ontdekten dat vrouwen die de pil gebruikten twee keer zoveel kans hadden op een zelfmoordpoging dan vrouwen die de pil niet gebruikten – en drie keer zoveel kans hadden om door zelfmoord te overlijden.

Toch informeren maar heel weinig artsen potentiële pilgebruikers over deze risico's.

De gezondheid van vrouwen is een catastrofaal onderontwikkeld en ondergewaardeerd gebied van medische expertise, en vrouwen over de hele wereld lijden hieronder.

Elke vrouw heeft een verhaal over een arts die de symptomen negeert of te horen krijgt dat hun medische problemen niets anders zijn dan de last van het vrouw-zijn.

Polycysteus ovarium syndroom (PCOS) – een complexe hormonale aandoening – kan worden afgedaan als gewichtstoename, verlammende endometriose wordt afgedaan als vrouwen die ‘gek’ zijn, zwangerschap en geboorte worden nog steeds grotendeels bepaald door de medische mening van mannen.

Het is tijd om vrouwen voorop te stellen in medisch onderzoek en hun gezondheidsproblemen net zo serieus te nemen als die van mannen.

Anticonceptie is een bevrijdend, krachtig hulpmiddel. Maar het mag niet ten koste gaan van de geestelijke gezondheid van de gebruikers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chartreuse:

,Het is tijd om vrouwen voorop te stellen in medisch onderzoek en hun gezondheidsproblemen net zo serieus te nemen als die van mannen.

Anticonceptie is een bevrijdend, krachtig hulpmiddel. Maar het mag niet ten koste gaan van de geestelijke gezondheid van de gebruikers.

Ik kreeg ook de pil toen ik 16 was, nou heb ik nooit acne of puistjes gehad, maar het werkt ook erg goed tegen hevige menstruatie.  Maar idd. ik voelde me er helemaal niet lekker door. Heb een aantal verschillende geprobeerd en ben er toen maar mee gestopt. Maar sja.. wel ongepland zwanger geworden.  Wat zwangerschap betreft is de pil wel de meest effectieve anti-abortus methode. Dus goed onderzoek en veilige en betrouwbare anticonceptie vind ik ontzettend belangrijk.  

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Ik kreeg ook de pil toen ik 16 was, nou heb ik nooit acne of puistjes gehad, 

Het leven is oneerlijk, ik heb in mijn hele leven nooit de pil geslikt, maar ik kreeg dan weer wel acne en puistjes.  Misschien had ik met de wijsheid achteraf toch de pil moeten slikken, bij jou hielp het kennelijk tegen acne en puistjes.....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid