Spring naar bijdragen

Kinderen of geen kinderen nemen


Aanbevolen berichten

In Genesis 1;27-28 worden Adam en Eva gezegend waarna de opdracht tot het huwelijkplaatsvind waarbij kinderen verwekt moeten worden: "En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!"

Deze opdracht is een opdracht die gegeven wordt aan Adam ne Eva maar is van toepassing op de gehele mensheid. Daarom is het de opdracht van iedere huwelijk om kinderen voort te brengen. Maar zoals er uitzonderingen zijn in de schrift ten aanzien van bijvoorbeeld het verbod op doden waarbij in de wet redenen gegeven worden voor de doodstraf.

In een huwelijk kunnen omstandigheden zijn waarbij het de vraag is of het verstandig is om nageslacht te verwekken.

Wat zouden goede redenen zijn voor het weigeren aan het gebod te voldoen. Welke redenen zouden voor God acceptabel zijn?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Barnabas:

In Genesis 1;27-28 worden Adam en Eva gezegend waarna de opdracht tot het huwelijkplaatsvind waarbij kinderen verwekt moeten worden: "En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!"

Deze opdracht is een opdracht die gegeven wordt aan Adam ne Eva maar is van toepassing op de gehele mensheid. Daarom is het de opdracht van iedere huwelijk om kinderen voort te brengen. Maar zoals er uitzonderingen zijn in de schrift ten aanzien van bijvoorbeeld het verbod op doden waarbij in de wet redenen gegeven worden voor de doodstraf.

In een huwelijk kunnen omstandigheden zijn waarbij het de vraag is of het verstandig is om nageslacht te verwekken.

Wat zouden goede redenen zijn voor het weigeren aan het gebod te voldoen. Welke redenen zouden voor God acceptabel zijn?

 

 

Nergens staat dat het een opdracht is en al helemaal niet een gebod. En de vrije wil dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Barnabas:

....en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, 

Deze opdracht is een opdracht die gegeven wordt aan Adam en Eva maar is van toepassing op de gehele mensheid.

Niet iedereen is vruchtbaar.

Daaruit kun je dus al opmaken dat het geen opdracht is die op de gehele mensheid van toepassing is.  

Kennelijk zegt God ook tegen mensen.."wees niet vruchtbaar".

 

Vandaar dus ook de stelling: .kinderen neem je niet, die krijg je. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Petra.:

Niet iedereen is vruchtbaar.

Daaruit kun je dus al opmaken dat het geen opdracht is die op de gehele mensheid van toepassing is.  

Kennelijk zegt God ook tegen mensen.."wees niet vruchtbaar".

 

Vandaar dus ook de stelling: .kinderen neem je niet, die krijg je. 

 

 

Onvruchtbaarheid is wel een oorzaak om geen kinderen te krijgen maar in dat geval ligt de zaak al vast. Wat betreft de opmerking dat daaruit blijkt dat onvruchtbaarheid aantoont dat kinderen krijgen geen standaard opdracht is voor alle mensen, daar kan ik niet in meegaan omdat het niet standaard is dat mensen onvruchtbaar zijn. Gezonde mensen kunnen gezonde kinderen voortbrengen. Kinderen zijn een vrucht van de schoot.

Psalm 127:3: "Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE, de vrucht van de schoot is Zijn beloning."

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat het een opdracht is en al helemaal niet een gebod. En de vrije wil dan?

Er staat in de inleiding: "God zei tegen hen: Wees vruchtbaar". Dat is gebiedende wijs dus een gebod en dus een opdracht om dat te doen. Wanneer je dat niet erkent als opdracht kan ik er niet met je over in discussie gaan.

Op 4-9-2023 om 20:35 zei Noel2:

Als je constant onzeker bent, twijfels hebt, dan ben je niet geschikt tot leiding nemen, dus ongeschikt om aan de geboden te voldoen.

Het vermogen tot leidng geven is wel discutabel als reden. Er moet ergens een grens zijn waarbij het belang van het kind dusdanig geschaadt wordt dat het beter is om geen kinderen te willen. Maar waar ligt die grens? Wanneer ouders niet in staat zouden zijn om het heil van hun kind in het oog te houden dan lijkt mij dat de grens overschreden is en beter niet aan kinderen begonnen kan worden. Geniet dan maar van het huwelijk en maak je er dan verder geen zorgen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Barnabas:
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat het een opdracht is en al helemaal niet een gebod. En de vrije wil dan?

Er staat in de inleiding: "God zei tegen hen: Wees vruchtbaar". Dat is gebiedende wijs dus een gebod en dus een opdracht om dat te doen. Wanneer je dat niet erkent als opdracht kan ik er niet met je over in discussie gaan.

Het kan ook een wens, advies of verzoek inhouden, het hoeft niet perse een gebied te zijn. " het is gebiedende wijs en dus een gebod" is daarom niet correct. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebiedende_wijs

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2023 om 21:00 zei Barnabas:

Onvruchtbaarheid is wel een oorzaak om geen kinderen te krijgen maar in dat geval ligt de zaak al vast. Wat betreft de opmerking dat daaruit blijkt dat onvruchtbaarheid aantoont dat kinderen krijgen geen standaard opdracht is voor alle mensen, daar kan ik niet in meegaan omdat het niet standaard is dat mensen onvruchtbaar zijn.

Het gaat er niet om wat wel of niet een standaard is.  Wat eruit blijkt is dat het 'wees vruchtbaar' niet voor iedereen geldt en derhalve onmogelijk op de hele mensheid van toepassing kan zijn. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2023 om 02:41 zei Dat beloof ik:

Het kan ook een wens, advies of verzoek inhouden, het hoeft niet perse een gebied te zijn. " het is gebiedende wijs en dus een gebod" is daarom niet correct. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebiedende_wijs

Dat is slim gevonden maar de vraag is wat het Hebreeuws zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid