Spring naar bijdragen

De wereld ligt in de macht van satan.


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Hermanos2:

We moeten niet naar satan verwijzen, maar de instellingen en mensen benoemen die achter deze satanische praktijken zaten.

Nog even en de mensen zijn onschuldig want satan zit er achter. (Er zijn echt mensen die zich daar achter verschuilen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

We moeten niet naar satan verwijzen, maar de instellingen en mensen benoemen die achter deze satanische praktijken zaten.

Nog even en de mensen zijn onschuldig want satan zit er achter. (Er zijn echt mensen die zich daar achter verschuilen)

Tuurlijk zitten er mensen achter. Maar de wereld ligt in de macht van satan. God heeft de natiën onder satan en zijn demonen geplaatst. 

Daarom zegt Paulus dat wij strijden tegen de duivel en duistere machten. Hosts of wickedness in the heavenly places. Powers of darkness. 

Je mag het gerust wegredeneren maar je ontkomt er niet aan. Het wereldtoneel wordt veel logischer als men dit gewoon toegeeft. 

Zij die beweren dat God de baas is op aarde hebben een flinke kluif om dit alles uit te leggen. Zo vallen mensen van hun geloof. Zij die satan en zijn invloeden erkennen worden gesterkt en bewapend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Kijk naar het midden oosten. Daar gaat het gebeuren. Zodra israel aangevallen wordt en de usa niet meer te hulp schiet dan zijn de rapen gaar. 

Daar is het al aan het gebeuren...

Als nu het westen in een oorlog wordt getrokken... Mensen denken dat ze alleen tegen Rusland bezig zijn, maar die hebben ook geallieerden he. Iran, China, Noord Korea, ...

Terwijl de onze zich verrijkten en bespaarden op zorg en defensie, zaten ze daar niet bepaald stil...

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hermanos2:

Tuurlijk zitten er mensen achter. Maar de wereld ligt in de macht van satan. God heeft de natiën onder satan en zijn demonen geplaatst. 

Daarom zegt Paulus dat wij strijden tegen de duivel en duistere machten. Hosts of wickedness in the heavenly places. Powers of darkness. 

Je mag het gerust wegredeneren maar je ontkomt er niet aan. Het wereldtoneel wordt veel logischer als men dit gewoon toegeeft. 

Zij die beweren dat God de baas is op aarde hebben een flinke kluif om dit alles uit te leggen. Zo vallen mensen van hun geloof. Zij die satan en zijn invloeden erkennen worden gesterkt en bewapend. 

Ik redeneer het dus juist niet weg. Ik lees niet bij jou wie er achter zaten, nee je verwijst direct naar satan. Zo verbloem je het en komen de daders niet aan het licht.

Ik denk dat die hele magische gedachte over satanische machten door Openbaring wordt gelinkt aan hele concrete mensen (Nero) en machthebbers (Romeinse rijk). 

Hoe Paulus dat ziet, kan ik niet plaatsen, maar als hij het benoemt op 1 plek, dan speelt het in zijn denken geen grote rol. Ik denk wel dat er een soort duivelse macht kan zitten in systemen en mensen, maar dan is dat de duivelse macht en niet iets anders.

Voorspellingen gaan altijd over de (nabije) toekomst. Men weet het nu echt zeker, nu gaat het gebeuren. Helaas men vergist zich steeds.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Breuk:

Ik redeneer het dus juist niet weg. Ik lees niet bij jou wie er achter zaten, nee je verwijst direct naar satan. Zo verbloem je het en komen de daders niet aan het licht.

Ik denk dat die hele magische gedachte over satanische machten door Openbaring wordt gelinkt aan hele concrete mensen (Nero] en machthebbers (Romeinse rijk). 

Hoe Paulus dat ziet, kan ik niet plaatsen, maar als hij het benoemt op 1 plek, dan speelt het in zijn denken geen grote rol. Ik denk wel dat er een soort duivelse macht kan zitten in systemen en mensen, maar dan is dat de duivelse macht en niet iets anders.

Voorspellingen gaan altijd over de (nabije) toekomst. Een weet het zeker, nu gaat het gebeuren. Helaas men vergist zich steeds.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events

Het spijt me maar je mist de essentie en bestaansreden van de Schrift. Jezus had niet eens hoeven komen als Genesis niet op waarheid maar op overlevering berust. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Efeze 6:12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, = geestelijk 

maar tegen de overheden, tegen de machten, = menselijk 

tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, = (waarom niet) menselijk

tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. = ja hoe kan dat, kwaad in de hemelse gewesten, in de hemel regeert God toch.

Hele vreemde tekst, maar kijk om je heen, waar zit het kwaad? In dictators, in slaafse volgelingen, in systemen. 
Ik kan hier geen magische kijk op hebben. De bijbel heeft dat ook niet. Jezus werd door de religieuze macht en wereldlijke macht gedood, nergens lees je dat het satan is, die ze instrueert. Het zijn concrete mensen die het geweld initiëren en in stand houden.

13 minuten geleden zei Hermanos2:

Het spijt me maar je mist de essentie en bestaansreden van de Schrift. Jezus had niet eens hoeven komen als Genesis niet op waarheid maar op overlevering berust. 

Hoe bedoel je dat. Genesis beschrijft juist de wording van het historische Israël. Speelt satan nu zo’n grote rol in de Torah? Wordt de farao aan de satan gelinkt? De bijbel denkt echt niet zo magisch en dat al 20-30 eeuwen geleden. Best knap voor een wereld toen, waar heel veel magisch werd geduid.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Efeze 6:12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, = geestelijk 

maar tegen de overheden, tegen de machten, = menselijk 

tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, = (waarom niet) menselijk

tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. = ja hoe kan dat, kwaad in de hemelse gewesten, in de hemel regeert God toch.

Hele vreemde tekst, maar kijk om je heen, waar zit het kwaad? In dictators, in slaafse volgelingen, in systemen. 
Ik kan hier geen magische kijk op hebben. De bijbel heeft dat ook niet. Jezus werd door de religieuze macht en wereldlijke macht gedood, nergens lees je dat het satan is, die ze instrueert. Het zijn concrete mensen die het geweld initiëren en in stand houden.

Hoe bedoel je dat. Genesis beschrijft juist de wording van het historische Israël. Speelt satan nu zo’n grote rol in de Torah? Wordt de farao aan de satan gelinkt? De bijbel denkt echt niet zo magisch en dat al 20-30 eeuwen geleden. Best knap voor een wereld toen, waar heel veel magisch werd geduid.

Ik doel onder andere op Genesis 6. De gevallen engelen en de nefilim. Farao zit in exodus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik doel onder andere op Genesis 6. De gevallen engelen en de nefilim. Farao zit in exodus. 

Het woord duivel komt in het OT niet voor. Het woord satan komt in 17 zinnen voor en vooral in Job en daar speelt satan alleen in het begin een rol om de boel in gang te zetten.
Ik had het over de Torah. Daar komt satan en duivel helemaal niet voor, maar wel een satanische farao.

En de slang, even in Genesis met een bescheiden rol. Het gaat tussen God en de mens (in de ogen van Israël, het is geen algemene geschiedenis van de mensheid).

 

Genesis 6 heb ik eerder van commentaar van Deurloo voorzien, hele lastige tekst.

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Breuk:

Het woord duivel komt in het OT niet voor. Het woord satan komt in 17 zinnen voor en vooral in Job en daar speelt satan alleen in het begin een rol om de boel in gang te zetten.
Ik had het over de Torah. Daar komt satan en duivel helemaal niet voor, maar wel een satanische farao.

En de slang, even in Genesis met een bescheiden rol. Het gaat tussen God en de mens (in de ogen van Israël, het is geen algemene geschiedenis van de mensheid).

Job?

Ook versloeg Jezus de zonde en dus de dood, en overwon dus de duivel.

"Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook de satan. En de Here zeide tot de satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde de Here en zeide: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist heb. Toen zeide de Here tot de satan: Hebt gij ook acht geslagen op mijn knecht Job? Want niemand op de aarde is als hij, zo vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad. En de satan antwoordde de Here en zeide: Huid voor huid! Alles wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven. Steek dan uw hand uit en tast zijn gebeente en zijn vlees aan; waarlijk, hij zal U in uw aangezicht vaarwel zeggen." (Job 1:6-11)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Job?

Ook vetsloeg Jezus de zonde en dus de dood, en overwon dus de duivel.

Je ziet een ontwikkeling van de begrippen satan en duivel. Heel opmerkelijk dat het OT daar zo weinig over spreekt.
Ik ga morgen eens kijken hoe het NT deze begrippen gebruikt.
Ik weet wel dat Jezus Petrus satan noemt. Weer heel opmerkelijk.  
Kun je anders teksten die de duivel verbindt met zonde, dood en de overwinning van Jezus voor mij alvast opzoeken.

Ik stop voor vandaag en ga sowieso een beetje afbouwen op dit forum. Ook iets voor jou om het wat rustiger aan te gaan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Je ziet een ontwikkeling van de begrippen satan en duivel. Heel opmerkelijk dat het OT daar zo weinig over spreekt.
Ik ga morgen eens kijken hoe het NT deze begrippen gebruikt.
Ik weet wel dat Jezus Petrus satan noemt. Weer heel opmerkelijk.  
Kun je anders teksten die de duivel verbindt met zonde, dood en de overwinning van Jezus voor mij alvast opzoeken.

Ik stop voor vandaag en ga sowieso een beetje afbouwen op dit forum. Ook iets voor jou om het wat rustiger aan te gaan doen?

Het is eigenlijk dogma he? Vergeet ook de Armageddon niet. Jezus komt terug om de bruid te verzamelen, Hij overwon deze wereld en zondigde niet. Aldus overwon Hij de duivel (verleiding) en de dood.

Johannes 11:25-26  "Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?"     

Hebreeën 2:14-15   "Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren."

Korintiërs 15:54-57 "Wanneer dit vergankelijke onvergankelijkheid zal aangedaan hebben en dit sterfelijke onsterfelijkheid zal aangedaan hebben, alsdan zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? De prikkel des doods is de zonde en de kracht der zonde is de wet. Maar God zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus."

Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben."

Genesis 3:1-5 - De verleiding van Eva door de slang.    "De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, dat de Here God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: God heeft zeker gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof?"      

Meer OT duivel referenties:

Zacharia 3:1-2 - Het visioen van de hogepriester Jozua en Satan.    "Hij liet mij de hogepriester Jozua zien, die voor de Engel van de Here stond, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen."       

1 Kronieken 21:1 - Satan provoceert David tot een volkstelling.    "Toen de satan zich tegen Israël opstelde en David aanzette Israël te tellen..."     

Psalm 109:6 - Gebruik van de term "tegenstander".    "Stel over hem een goddeloze; en een tegenstander sta aan zijn rechterhand."     

Job 2:1-7 - Het tweede gesprek tussen God en Satan over Job.    "Weer was er een dag, toen de zonen Gods kwamen om zich voor de Here te stellen; ook de satan kwam in hun midden om zich voor de Here te stellen."    

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even dan, aan het verhaal van Adam en Eva en de slang ligt een oeroude Kanaänitische mythe ten grondslag (volgens de bekende Nederlandse theoloog Marjo Korpel).
Het verhaal is bewerkt en zo in de Joodse context gegoten en dus onhistorisch historisch…

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is eigenlijk dogma he? Vergeet ook de Armageddon niet. Jezus komt terug om de bruid te verzamelen, Hij overwon deze wereld en zondigde niet. Aldus overwon Hij de duivel (verleiding) en de dood.

Vraag jou naar teksten over duivel, zonde en dood en het stroomt werkelijk.

Vraag jou naar de liefde en je valt helemaal stil.

Zie je het verschil ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Breuk:

Nog even dan, aan het verhaal van Adam en Eva en de slang ligt een oeroude Kanaänitische mythe ten grondslag (volgens de bekende Nederlandse theoloog Marjo Korpel).
Het verhaal is bewerkt en zo in de Joodse context gegoten en dus onhistorisch historisch…

Ja theologen zeggen veel. Lees het er met uw eigen ogen op na en dan geloof je het of niet. :)

Openbaring 12:9 "En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem."

10 minuten geleden zei GaitJ:

Vraag jou naar teksten over duivel, zonde en dood en het stroomt werkelijk.

Vraag jou naar de liefde en je valt helemaal stil.

Zie je het verschil ?

Neen ik had besloten niet over liefde te debatteren met u. Groot verschil...

Het dwaalde ook af van de materie die gedeeld werd.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Neen ik had besloten niet over liefde te debatteren met u. Groot verschil...

Het dwaalde ook af van de materie die gedeeld werd.

Nee, je viel helemaal stil en probeerde eerst aan alle kanten er onderuit te draaien. Toen dat niet lukte rende je maar weg.

Essentie is de bijbel en hoe ons op te stellen richting medemens en daarmee is het de essentie van de materie die gedeeld werd.

Probleem snap ik wel: je ziet zelf ook dat je in strijd met de bijbel handelt. Maar om dat ook toe te geven, betekent dat je er ook iets mee zou moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei GaitJ:

Nee, je viel helemaal stil en probeerde eerst aan alle kanten er onderuit te draaien. Toen dat niet lukte rende je maar weg.

Essentie is de bijbel en hoe ons op te stellen richting medemens en daarmee is het de essentie van de materie die gedeeld werd.

Probleem snap ik wel: je ziet zelf ook dat je in strijd met de bijbel handelt. Maar om dat ook toe te geven, betekent dat je er ook iets mee zou moeten doen.

Neen dat was het niet imo. Misschien gewoon on topic blijven en niet mij het onderwerp overal maken?

Geloof me, ik had zeer bewust gekozen niet in discussie met je over liefde te gaan. Ons zicht daarop is echt heel anders. Voor mij is dat ok.

Iedereen handelt in strijd met de Bijbel, maar om dat te gaan accepteren onder het mom van liefde gaat mij te ver. En nu terug on topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Het woord duivel komt in het OT niet voor. Het woord satan komt in 17 zinnen voor en vooral in Job en daar speelt satan alleen in het begin een rol om de boel in gang te zetten.
Ik had het over de Torah. Daar komt satan en duivel helemaal niet voor, maar wel een satanische farao.

En de slang, even in Genesis met een bescheiden rol. Het gaat tussen God en de mens (in de ogen van Israël, het is geen algemene geschiedenis van de mensheid).

 

Genesis 6 heb ik eerder van commentaar van Deurloo voorzien, hele lastige tekst.

 

Genesis 6 is helemaal niet lastig. Integendeel. Hier begint de oorlog. Satan is jaloers op God's schepping en besluit zelf scheppend te werk te gaan. Zijn afvallige engelen verkrachten aardse vrouwen en satan schept zijn eigen mens, de nefilim. Daarom laat God de vloed over de aarde komen. De vloed levert ogenschijnlijk niets op. Want de mens is nog net zo zondig als voorheen. Maar in het licht van Genesis 6 levert de vloed veel op. De nefilim worden gedood. Toch blijven de reuzen aanwezig op aarde (Goliath). God draait de verkrachting uit Genesis 6 op meesterlijke wijze terug door zelf als geestelijk wezen ook een aardse vrouw te bezwangeren. Zie je de parallel? Maar dit keer is het een goede gebeurtenis waaruit de Messias voortkomt. 

Dit terugdraaien van goddeloze gebeurtenissen doet God vaker. Neem de besnijdenis. Was al geruime tijd in zwang in andere landen. Een smerig vruchtbaarheidsritueel. God kiest er ook voor om besnijdenis te gebieden maar dan wel op een heel andere manier. 

Neem de transfiguratie. Christus transfigureert op de berg Hermon. Net zoals de engelen ooit op deze berg neerdaalden en menselijke gedaante aannamen. Nu draait Christus dat terug en claimt terug wat van God is. 

Al deze bovennatuurlijke zaken mogen niet uit de bijbel gefilterd worden want daarin schuilt betekenisgeving en kracht. Het boek Enoch maakte vroeger deel uit van de Schrift. Werd eruit gehaald. 

Als je het kunt opbrengen om te geloven in een onzichtbaar intelligent scheppend Opperwezen, waarom dan niet in een tegenstander? 

2 uur geleden zei Breuk:

Je ziet een ontwikkeling van de begrippen satan en duivel. Heel opmerkelijk dat het OT daar zo weinig over spreekt.
Ik ga morgen eens kijken hoe het NT deze begrippen gebruikt.
Ik weet wel dat Jezus Petrus satan noemt. Weer heel opmerkelijk.  
Kun je anders teksten die de duivel verbindt met zonde, dood en de overwinning van Jezus voor mij alvast opzoeken.

Ik stop voor vandaag en ga sowieso een beetje afbouwen op dit forum. Ook iets voor jou om het wat rustiger aan te gaan doen?

Jezus noemt Petrus satan in de betekenis van tegenstander, tegenstrever. Dus iedere tegenstander is een satan. Satan zelf is ook een satan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

Efeze 6:12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, = geestelijk 

maar tegen de overheden, tegen de machten, = menselijk 

tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, = (waarom niet) menselijk

tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. = ja hoe kan dat, kwaad in de hemelse gewesten, in de hemel regeert God toch.

Hele vreemde tekst, maar kijk om je heen, waar zit het kwaad? In dictators, in slaafse volgelingen, in systemen. 
Ik kan hier geen magische kijk op hebben. De bijbel heeft dat ook niet. Jezus werd door de religieuze macht en wereldlijke macht gedood, nergens lees je dat het satan is, die ze instrueert. Het zijn concrete mensen die het geweld initiëren en in stand houden.

Hoe bedoel je dat. Genesis beschrijft juist de wording van het historische Israël. Speelt satan nu zo’n grote rol in de Torah? Wordt de farao aan de satan gelinkt? De bijbel denkt echt niet zo magisch en dat al 20-30 eeuwen geleden. Best knap voor een wereld toen, waar heel veel magisch werd geduid.

Net zoals God's geest in mensen werkzaam kan zijn zo kan Satan dat ook. De grote moordenaars in de geschiedenis van deze aarde kunnen best geestelijk onder invloed zijn geweest van demonische krachten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Breuk:

Nog even dan, aan het verhaal van Adam en Eva en de slang ligt een oeroude Kanaänitische mythe ten grondslag (volgens de bekende Nederlandse theoloog Marjo Korpel).
Het verhaal is bewerkt en zo in de Joodse context gegoten en dus onhistorisch historisch…

Ik vergat de link te plaatsen:

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2016/06/adam-en-eva-buiten-de-bijbel/

Ik heb haar boek gelezen en vond het niet gelijk heel overtuigend, maar bepaalde theologen vonden dat wel (zelfs de ‘orthodoxe’ prof. Peels).

https://www.bol.com/nl/nl/p/adam-eva-en-de-duivel/9200000058314756

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ik vergat de link te plaatsen:

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2016/06/adam-en-eva-buiten-de-bijbel/

Ik heb haar boek gelezen en vond het niet gelijk heel overtuigend, maar bepaalde theologen vonden dat wel (zelfs de ‘orthodoxe’ prof. Peels).

https://www.bol.com/nl/nl/p/adam-eva-en-de-duivel/9200000058314756

Mensen zoeken teveel bij mensen met "naam" imo. Theologen, artsen, predikanten etc zijn niet feilloos. Daarom is het belangrijker imo dat je het zélf kan samenvatten. Daar de Bijbel een zeer complex boek is, lukt dat nooit in 1 leven met alles. We beginnen maar net de Openbaringen stukje per stukje te ontcijferen.

Maar het verhaal van de verleiding, zondeval en dat dit overwonnen werd aan het kruis, is zowat ontcijferd en door alle (christelijke) gemeenschappen in dezelfde interpretatie.

Het OT deelt dus wel verhalen over een duivel en Christus was daar niet blind voor. Integendeel, het agenda van de duivel werd ons bekend. Ook de duistere triniteit werkt aan een "mensenzoon" die ze eugenetisch proberen bereiken. Dat agenda was ook zeer actief voor de zondvloed.

En daarna. Tammuz, Madonna, ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus noemt Petrus satan in de betekenis van tegenstander, tegenstrever. Dus iedere tegenstander is een satan. Satan zelf is ook een satan. 

Jezus en Petrus stonden aan de grot van Pan en Jezus zag dat de tegenstander door Petrus sprak.

"Get behind me satan!"

Which reminds me of:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid