Spring naar bijdragen

Jezus redt Zijn leerlingen in moeilijke omstandigheden


Aanbevolen berichten

Markus 6;45-51: "En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen. En toen Hij afscheid van hen genomen had, ging Hij naar de berg om te bidden.En toen het avond was geworden, was het schip midden op de zee en Hijzelf was alleen op het land. En Hij zag dat zij veel moeite moesten doen om het schip vooruit te krijgen, want zij hadden de wind tegen; en omstreeks de vierde nachtwake kwam Hij, lopend op de zee, naar hen toe en wilde hun voorbijgaan. En toen zij Hem zagen lopen op de zee, dachten zij dat het een spook was en schreeuwden luid, want allen zagen Hem en raakten in verwarring; en meteen sprak Hij met hen en zei tegen hen: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd. En Hij klom bij hen in het schip en de wind ging liggen; en zij waren innerlijk volkomen buiten zichzelf en zij verwonderden zich,".
In dit gedeelte worden de discipelen geconfronteerd met een situatie waarin zij met elkaar in het schip zitten en samen een moeilijke situatie  moeten overwinnen. Met elkaar zitten zij in een kleine ruimte, het begon donker te worden dus zij hadden weinig licht meer om te zien, omstandigheden waarin wrijving en irritatie makkelijk optreden. Maar het was Jezus die hen in die ruimte gedwongen had (andere vertalingen spreken over gelasten) naar de naar de overkant te varen. Zij deden dat vanwege Zijn naam. Zij moesten met elkaar worstelen om tegen de wind in te komen. Soms brengt God ons samen met een moeilijke opdracht en kunnen we onderweg niet uitstappen. Er staat tegenwind dat wijst op tegenwerking door de omstandigheden, allerlei moeilijkheden en perikelen die de taak bemoeilijken. Die maken dat er hard gewerkt moet worden om voortgang voor het Koninkrijk te boeken, dat hield ook in dat zij moesten volhouden in goede orde samen te blijven werken. 
Toen Jezus over het water naar hen toe kwam raakten zij in verwarring (andere vertalingen spreken over paniek) en zij schreeuwden het uit want zij dachten een spook te zien. Maar de discipelen werden bemoedigd door Jezus die hen te hulp kwam. Aanvankelijk wilde Hij hen voorbijgaaan, maar door hun hulpgeroep besloot Hij om hen toe te spreken met de woorden: Heb goede moed, Ik ben het, wees niet bevreesd. Daarna ging Hij hen niet voorbij maar bleef bij hen in de boot en op dat moment werd de tegenstand gebroken, de wind ging liggen. Daarna waren de discipelen volkomen buiten zichzelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Barnabas:

Markus 6;45-51: "En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen. En toen Hij afscheid van hen genomen had, ging Hij naar de berg om te bidden.En toen het avond was geworden, was het schip midden op de zee en Hijzelf was alleen op het land. En Hij zag dat zij veel moeite moesten doen om het schip vooruit te krijgen, want zij hadden de wind tegen; en omstreeks de vierde nachtwake kwam Hij, lopend op de zee, naar hen toe en wilde hun voorbijgaan. En toen zij Hem zagen lopen op de zee, dachten zij dat het een spook was en schreeuwden luid, want allen zagen Hem en raakten in verwarring; en meteen sprak Hij met hen en zei tegen hen: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd. En Hij klom bij hen in het schip en de wind ging liggen; en zij waren innerlijk volkomen buiten zichzelf en zij verwonderden zich,".
In dit gedeelte worden de discipelen geconfronteerd met een situatie waarin zij met elkaar in het schip zitten en samen een moeilijke situatie  moeten overwinnen. Met elkaar zitten zij in een kleine ruimte, het begon donker te worden dus zij hadden weinig licht meer om te zien, omstandigheden waarin wrijving en irritatie makkelijk optreden. Maar het was Jezus die hen in die ruimte gedwongen had (andere vertalingen spreken over gelasten) naar de naar de overkant te varen. Zij deden dat vanwege Zijn naam. Zij moesten met elkaar worstelen om tegen de wind in te komen. Soms brengt God ons samen met een moeilijke opdracht en kunnen we onderweg niet uitstappen. Er staat tegenwind dat wijst op tegenwerking door de omstandigheden, allerlei moeilijkheden en perikelen die de taak bemoeilijken. Die maken dat er hard gewerkt moet worden om voortgang voor het Koninkrijk te boeken, dat hield ook in dat zij moesten volhouden in goede orde samen te blijven werken. 
Toen Jezus over het water naar hen toe kwam raakten zij in verwarring (andere vertalingen spreken over paniek) en zij schreeuwden het uit want zij dachten een spook te zien. Maar de discipelen werden bemoedigd door Jezus die hen te hulp kwam. Aanvankelijk wilde Hij hen voorbijgaaan, maar door hun hulpgeroep besloot Hij om hen toe te spreken met de woorden: Heb goede moed, Ik ben het, wees niet bevreesd. Daarna ging Hij hen niet voorbij maar bleef bij hen in de boot en op dat moment werd de tegenstand gebroken, de wind ging liggen. Daarna waren de discipelen volkomen buiten zichzelf. 

Als je de TeNaCH kent, hoeveel verbindingen zijn er dan hiermee te maken. De schrijver doet allerlei moeite door precies die woorden te gebruiken om de verbanden te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Als je de TeNaCH kent, hoeveel verbindingen zijn er dan hiermee te maken. De schrijver doet allerlei moeite door precies die woorden te gebruiken om de verbanden te leggen.

Zie Psalm 107;28-30: "Ze riepen in hun angst tot de HEER – Hij leidde hen weg uit vele gevaren, Hij bracht de storm tot zwijgen, de golven gingen liggen. Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam, Hij bracht hen naar hun veilige haven."

Moet ik begrijpen dat je veronderstelt dat de bijbelschrijver het verhaal verzonnen heeft? Dan stel ik voor dat je zelf moeite doet om andere paralellen in de Tenach te vinden.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

Zie Psalm 107;28-30: "Ze riepen in hun angst tot de HEER – Hij leidde hen weg uit vele gevaren, Hij bracht de storm tot zwijgen, de golven gingen liggen. Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam, Hij bracht hen naar hun veilige haven."

Moet ik begrijpen dat je veronderstelt dat de bijbelschrijver het verhaal verzonnen heeft? Dan stel ik voor dat je zelf moeite doet om andere paralellen in de Tenach te vinden.

Mooi vondst! 
Je ziet dat Jezus degene is in Marcus die de storm tot zwijgen brengt en dat in Psalm 107 het de Heer is. Hiermee maakt de schrijver van Marcus duidelijk dat Jezus namens c.q. als de Heer optreedt. 
 

Een goede exegese schud ik ook niet zo maar uit mijn mouw. Het is hard werken. Vaak is het nodig om andere commentaren erbij te halen en is een goede vertaling (ik ken geen oud Grieks) van belang. Veel vertalingen willen nog weleens belangrijke woorden wegvertalen. 

Markus 6:47

HSV: En toen het avond was geworden, was het schip midden op de zee en Hijzelf was alleen op het land.

NBV21: Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en Hij was alleen aan land.

De NBV21 heeft het over meer, maar in de bijbel heeft zee een heel andere lading, zie ook psalm 107.

Welke vreemde zaken vallen nog verder op. Geen enkel zinnetje staat er zo maar…

Deze volgende zin is al heel opmerkelijk: dwingen, vooruit varen, wegsturen?

Markus 6:45 En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Mooi vondst! 
Je ziet dat Jezus degene is in Marcus die de storm tot zwijgen brengt en dat in Psalm 107 het de Heer is. Hiermee maakt de schrijver van Marcus duidelijk dat Jezus namens c.q. als de Heer optreedt. 
 

Een goede exegese schud ik ook niet zo maar uit mijn mouw. Het is hard werken. Vaak is het nodig om andere commentaren erbij te halen en is een goede vertaling (ik ken geen oud Grieks) van belang. Veel vertalingen willen nog weleens belangrijke woorden wegvertalen. 

Markus 6:47

HSV: En toen het avond was geworden, was het schip midden op de zee en Hijzelf was alleen op het land.

NBV21: Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en Hij was alleen aan land.

De NBV21 heeft het over meer, maar in de bijbel heeft zee een heel andere lading, zie ook psalm 107.

Welke vreemde zaken vallen nog verder op. Geen enkel zinnetje staat er zo maar…

Deze volgende zin is al heel opmerkelijk: dwingen, vooruit varen, wegsturen?

Markus 6:45 En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen.

 

Nog wat verwijzingen naar God die de wateren bedwingt:
Job 9:8 Hij alleen spant de hemel uit, en Hij treedt op de hoogten van de zee.

Psalm 77:20 Uw weg was door de zee, Uw pad door grote wateren, en Uw voetstappen werden niet bekend.

Jesaja 43:16 Zo zegt de HEERE, Die een weg maakte in de zee en een pad in machtige wateren,

Zoals eerder voor de TeNaCH aangegeven is daar de basis voor de verhalen de unieke roeping (Exodus) van Israël met de interne kritiek dat het ook misgaat (ballingschap) als je je niet aan de geboden houdt, zo is het kernverhaal van het NT: de dood en opstanding van Jezus (paasverhaal). 
De verhalen zijn geschreven met dat in het achterhoofd. Voor ons als westerse mensen lastig, want er wordt geen chronologische volgorde aangehouden.

Na Pasen worden de leerlingen erop uitgestuurd, de wereld in, om het bevrijdende verhaal van Jezus te vertellen. Jezus is er niet meer, dus dit zullen ze op eigen kracht moeten doen. Jezus moet hier zelf al enige druk uitoefenen, want bang waren ze.

Mattheüs 28:10 Toen zei Jezus tegen hen: Wees niet bevreesd; ga heen, bericht Mijn broeders dat zij naar Galilea moeten gaan, en daar zullen zij Mij zien.

Jezus gaat eerst de berg op, om te bidden (is dat als Mozes, die toen dicht bij God was).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vreemd dat het schip op weg is naar Betsaida maar uitkomt in Gennesaret:

Markus 6:45 En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen.
53. En toen zij overgevaren waren, kwamen zij in het land Gennesaret en legden daar aan.

De overtocht is niet gelukt, een zin daarvoor is te lezen:

Markus 6:52 want zij hadden bij het wonder van de broden niets begrepen, omdat hun hart verhard was.

Jezus die zelf het brood is en zijn leven deelt.

Ja lekker simpel die bijbelverhalen…

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Breuk:

Ja lekker simpel die bijbelverhalen…

Simpel niet. Maar zou het interessant en waardevol zijn als het simpel was? Maar het is niet onbegrijpelijk. Want Bethsaïda was een dorpje en Gennesaret duidt hier niet op het dorp met die naam maar op een landstreek die zo werd genoemd, zoals de tekst ook al zegt. Simpel is het niet maar je hoeft het ook niet moeilijker te maken dan het is. 

Overigens vind ik dit wel een interessante Bijbelstudie.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Breuk:

Jezus is er niet meer, dus dit zullen ze op eigen kracht moeten doen. Jezus moet hier zelf al enige druk uitoefenen, want bang waren ze.

Op eigen kracht? Jezus had zijn leerlingen beloofd dat hij ze niet als wezen zou achterlaten maar dat hij de Heilige Geest zou sturen om ze te verder te helpen, te leiden en te troosten. Die Geest is de Geest van Jezus zelf. Hij had ook al gezegd: "Zonder mij kunt gij niets doen."

De discipelen waren inderdaad bang en in de war. Maar na de gebeurtenis in Handelingen 2 was alle angst en twijfel ineens verdwenen. De kerkgeschiedenis bevestigt dit. 

Dat de discipelen werden geleid door de Heilige Geest blijkt o.a. duidelijk uit Handelingen 16:6-12. De groep met Paulus wilde naar Azië (niet het tegenwoordige Azië maar de voormalige Romeinse provincie met die naam) maar de Geest zei nee. Daarna wilden ze naar Bithínië maar de Geest zei nee. Ze moesten naar Macedonië, in Europa. Ze deden niets uit eigen kracht of volgens eigen inzicht. Ze lieten zich leiden door de Geest van Jezus, die trouwens ook had beloofd ze nooit te verlaten.       

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Markus 6:47 En toen het avond was geworden, was het schip midden op de zee en Hijzelf was alleen op het land.
48. En Hij zag dat zij veel moeite moesten doen om het schip vooruit te krijgen, want zij hadden de wind tegen; en omstreeks de vierde nachtwake kwam Hij, lopend op de zee, naar hen toe en wilde hun voorbijgaan.
 

Vaak komt in de avond of nacht het onheil. Hier is het schip ook nog midden op zee. Nacht en zee, hoe erger kan het beschreven worden. En Jezus had afscheid genomen. Is alles reddeloos verloren?

Maar dan die vierde (!) nachtwake gebeurt het. Ook bij de opwekking van Lazarus gebeurde dat op de vierde dag: Johannes 11:39 Jezus zei: Neem de steen weg. Martha, de zuster van de gestorvene, zei tegen Hem: Heere, hij ruikt al, want hij ligt hier al voor de vierde dag.

Jezus staat op op de derde dag en roept ons dan op de vierde nachtwake. Eerst moeten we dat paasverhaal doorleefd hebben, en dan staan wij ook op met Jezus uit de dood.

Maar Jezus wilde hun voorbijgaan…
Dat is weer opmerkelijk! Ik lees toch dat de meeste commentatoren dit koppelen aan het voorbijgaan van God bij Mozes (Ex. 33:19,22) en Elia (1 Kon. 19:11). Hier wordt ook weer de verbinding tussen God en Jezus gemaakt (Niet zo expliciet als Johannes het doet, maar zal het de Joodse luisteraars zijn ontgaan?). 

En anders gebeurt dat wel hier: Jezus die zegt: Ik ben het. Een directe verwijzing naar de Godsnaam (Ex. 3:13,14).
Markus 6:50 want allen zagen Hem en raakten in verwarring; en meteen sprak Hij met hen en zei tegen hen: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.

Hoeveel ongeloof en weinig vertrouwen hebben christenen, die om het hardst moord en brand roepen, maar zien ze Jezus nog voorbijgaan? Wie wordt in het geloof van zijn opstanding ook geroepen om als vernieuwd en liefhebbend mens te gaan delen met de zwakken en behoeftigen en weerstaan de tegenkrachten van de machtigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoorde de theoloog Mark Goodacre pas zeggen dat de schrijvers van Mattheus het evangelie van Marcus kenden, maar er niet helemaal tevreden mee waren. 
Nu is dit verhaal van Marcus ook grotendeels in Mattheus 14:22-34 opgenomen, maar die schrijvers veranderen er wel het nodige aan.

Zo wordt het verhaal van Petrus die ook loopt over het water toegevoegd en is er de expliciete belijdenis dat Jezus de Zoon van God is. 

Zo wordt niet alleen dit wondergebeuren op Jezus geplot maar ook zijn leerling(en) kunnen dit. 
(Nu ken ik mensen die de wonderen (o.a. op het gebied van genezing) van Jezus ook in deze tijd willen doen terugkeren, maar lopen over water, dat zie ik dan nog niet.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Breuk:

Nu ken ik mensen die de wonderen (o.a. op het gebied van genezing) van Jezus ook in deze tijd willen doen terugkeren, maar lopen over water, dat zie ik dan nog niet.)

Over water lopen is nou net iets wat je wel kunt zien....https://scientias.nl/lopen-op-water-ja-het-kan-en-het-werkt-zo/#:~:text=De wetenschap achter dat fenomeen,van de mens kan dragen.

 

19 uur geleden zei Breuk:

Het is vreemd dat het schip op weg is naar Betsaida maar uitkomt in Gennesaret:

Markus 6:45 En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan

Ik vind het vreemd klinken dat discipelen gedwongen werden. Dat klinkt niet best.

Net opgezocht... in de NBV21 staat "gelastte" . Klinkt toch wat gezonder imo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

Over water lopen is nou net iets wat je wel kunt zien....https://scientias.nl/lopen-op-water-ja-het-kan-en-het-werkt-zo/#:~:text=De wetenschap achter dat fenomeen,van de mens kan dragen.

 

Ik vind het vreemd klinken dat discipelen gedwongen werden. Dat klinkt niet best.

Net opgezocht... in de NBV21 staat "gelastte" . Klinkt toch wat gezonder imo.

Na Pasen zullen de leerlingen ‘gedwongen’ alleen verder moeten. Jezus heeft afscheid genomen. De evangelist ‘speelt’ met de tijd dat Jezus er was en Jezus er niet meer is. Na zijn dood (en opstanding) zullen ze tegenwerking krijgen. Hier is het al voorzegd. Het is een leerstuk en geen ooggetuigenverslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2023 om 13:23 zei Breuk:

Job 9:8 Hij alleen spant de hemel uit, en Hij treedt op de hoogten van de zee.

Stemt overeen met Jezus die op de golven loopt.

 

Op 5-8-2023 om 13:23 zei Breuk:

Job 9:8 Hij alleen spant de hemel uit, en Hij treedt op de hoogten van de zee.

Bedankt voor de tekst. Stemt overeen met Jezus die op de golven loopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2023 om 17:02 zei Breuk:

Het is vreemd dat het schip op weg is naar Betsaida maar uitkomt in Gennesaret:

Markus 6:45 En meteen dwong Hij Zijn discipelen in het schip te gaan en vooruit te varen naar de overkant, naar Bethsaïda, terwijl Hijzelf de menigte weg zou sturen.
53. En toen zij overgevaren waren, kwamen zij in het land Gennesaret en legden daar aan.

De overtocht is niet gelukt, een zin daarvoor is te lezen:

Markus 6:52 want zij hadden bij het wonder van de broden niets begrepen, omdat hun hart verhard was.

Jezus die zelf het brood is en zijn leven deelt.

Ja lekker simpel die bijbelverhalen…

 

Mogelijk is het plan van Jezus onderweg gewijzigd omdat Hij op het meer tot de conclusie kwam dat de leerlingen nog iets moesten leren. Soms wordt ons een opdracht toevertrouwd die wij op basis van onze ervaring waar zouden moeten kunnen maken maar falen wij door ongeloof. Zoals bij de disciplen hun hart verhard was en daardoor niets begrepen hadden van wat eerder gebeurt was, het wonder met de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging waarbij iedereen gevoed werd.

Het lijkt op de situatie van de Israëlieten die net alle wonderen van Mozes hadden meegemaakt maar onvoldoende vertrouwen hadden in God toen hen opgedragen werd het beloofde land in te nemen (Numeri 13). Nadat het volk weigerde werd het plan gewijzigd in veertig jaar woestijntocht.

Een andere situatie is het gedrag van de Farao die de opdracht van God via Mozes en Aäron krijgt om de Israëlieten te laten gaan. De oorspronkelijke opdracht was dat de Farao de Israëlieten direct zou laten gaan. Maar God verharde het hart van de Farao en hij kwam in een situatie van tien plagen terecht. Aanvankelijk krijgt hij wonderen voorgeschoteld waarin de goden van Egypte belachelijk worden gemaakt, zo wordt de tovenarij van de magiërs overtroefd door Jezus omdat Mozes zijn staf ook in een slang laat veranderen waarbij zijn slang die van de magiërs opeet. De boodschap aan Farao was duidelijk: God toonde Zijn mogelijkheden, maar hij verharde zijn hart en besloot te weigeren. Wanneer hij geluisterd had was hij in een andere situatie gekomen dan gebeurde door zijn verharding.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid