Spring naar bijdragen

Wat is er gaande in Rusland?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Willempie:

Een duidelijke en zeer verhelderende analyse. Ik volg Amir al jaren en sta steeds weer verbaasd over zijn kennis en inzicht. Hij beschikt blijkbaar over een netwerk van betrouwbare "informanten", 

 

Klinkt wel aardig. Hoe lang volg je hem al? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Klinkt wel aardig. Hoe lang volg je hem al? 

Sinds 2016. Ik weet dat precies omdat ik toen Trump ben gaan onderzoeken. Amir had daar ook het e.e.a. over te zeggen en sindsdien volg ik zijn analyses. Erg interessant als je werkelijk op de hoogte wilt blijven van de politieke ontwikkelingen. Hij wist bijvoorbeeld al ruim voor de Russische inval in Oekraïne te vertellen dat dit zou gaan gebeuren en ook waarom.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Sinds 2016. Ik weet dat precies omdat ik toen Trump ben gaan onderzoeken. Amir had daar ook het e.e.a. over te zeggen en sindsdien volg ik zijn analyses. Erg interessant als je werkelijk op de hoogte wilt blijven van de politieke ontwikkelingen. Hij wist bijvoorbeeld al ruim voor de Russische inval in Oekraïne te vertellen dat dit zou gaan gebeuren en ook waarom.

Sinds 2016. Grappig,  want de eerste video die hij daar postte was in 2019.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De eerste video daar is uit 2016. Maar als jij hem vertrouwt,  dat is aan jou. Ik vertrouw liever professionele journalisten dan een zolderkamer youtuber uit Tel Aviv.

De eerste video daar schrijf je. Hij plaats al video's vanaf 2010. Het gaat er niet om wie ik wel of niet vertrouw. Het gaat erom wat er werkelijk gaande is, vooral ook achter de schermen. Sommige analisten blijken het dan keer op keer weer juist te hebben ingeschat en sommige professionele journalisten blijken het keer op keer fout te hebben. Ik ben nu een boek aan het lezen over de ongelooflijk wrede misdaden van de Shona regering tegen de Matabeles in Zimbabwe. Ze hebben ze zelfs geprobeerd uit te roeien. Niet dat de Matabeles zulke lieverdjes zijn maar het punt is dat bijna niemand daarvan op de hoogte is, ondanks alle professionele journalisten. Ook toen Pol Pot zijn volk aan het decimeren was schitterden de professionele journalisten door afwezigheid. Dit zijn maar enkele voorbeelden maar er zijn boeken mee te vullen. Jouw vertrouwen is dus nergens op gebaseerd en onterecht. Ook jouw vertrouwen in de oprechtheid van de regering is onterecht want de geschiedenis leert dat regeringen de bevolking altijd voorliegen, zonder uitzondering. Er spelen nu eenmaal immer andere belangen en prioriteiten mee. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/24/prigozjin-laat-zijn-huurlingen-alsnog-omkeren-a4168108

Citaat

De Russische president leek het afgelopen etmaal zijn zelfbeheersing te hebben verloren. Prigozjin richtte zijn woede niet op Poetin maar uitsluitend op de Russische stafchef Valeri Gerasimov en minister van Defensie Sergej Sjojgoe. In antwoord daarop was het juist het Kremlin dat de boel op scherp zette. De autoriteiten begonnen een strafzaak wegens het oproepen tot een staatsgreep – een vergrijp waarop 20 jaar gevangenisstraf staat. In een grimmige televisietoespraak sprak president Poetin zaterdagochtend van „verraad” en van een „mes in de rug” en maakte hij een directe vergelijking met de Russische Revolutie van 1917.

De grote vraag is daarom hoe het Kremlin de geest weer in de fles krijgt, nu een directe confrontatie lijkt te zijn afgewend. Om de zware verliezen in Oekraïne te compenseren, is Poetin steeds zwaarder gaan leunen op Prigozjins huurlingenleger. Wagner mocht duizenden gevangenen ronselen en de dood in jagen bij Bachmoet. Tegelijkertijd liepen de spanningen met het reguliere leger in een hoog tempo op, niet in de laatste plaats vanwege een bijna constante stroom aan video-speeches waarin Prigozjin nietsontziende kritiek spuide over de defensieleiding. Daarbij liet de Wagner-baas zich laatdunkend uit over Poetin zelf en trok hij nut en noodzaak van de oorlog in Oekraïne in twijfel. Russische burgers kunnen voor dergelijke opmerkingen zware gevangenisstraffen krijgen.

De hamvraag is nu wat Poetin gaat doen, nu hij zo openlijk gezichtsverlies heeft geleden.  Niets is erger voor een groot ego dan gezichtsverlies.   Ook begint het nu mss tot het Russisch volk door te dringen dat ze een zinloze oorlog zijn begonnen, die zich kan uitbreiden naar Rusland zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/24/prigozjin-laat-zijn-huurlingen-alsnog-omkeren-a4168108

De hamvraag is nu wat Poetin gaat doen, nu hij zo openlijk gezichtsverlies heeft geleden.  Niets is erger voor een groot ego dan gezichtsverlies.   Ook begint het nu mss tot het Russisch volk door te dringen dat ze een zinloze oorlog zijn begonnen, die zich kan uitbreiden naar Rusland zelf.

Hij zal ongetwijfeld proberen Prygozhin te vergiftigen. Of hij zal uit een raam vallen, wil ook nog wel eens gebeuren. Hij zal zich toch niet veilig wanen in Belarus ?

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

De eerste video daar schrijf je. Hij plaats al video's vanaf 2010. Het gaat er niet om wie ik wel of niet vertrouw. Het gaat erom wat er werkelijk gaande is, vooral ook achter de schermen. Sommige analisten blijken het dan keer op keer weer juist te hebben ingeschat en sommige professionele journalisten blijken het keer op keer fout te hebben. Ik ben nu een boek aan het lezen over de ongelooflijk wrede misdaden van de Shona regering tegen de Matabeles in Zimbabwe. Ze hebben ze zelfs geprobeerd uit te roeien. Niet dat de Matabeles zulke lieverdjes zijn maar het punt is dat bijna niemand daarvan op de hoogte is, ondanks alle professionele journalisten. Ook toen Pol Pot zijn volk aan het decimeren was schitterden de professionele journalisten door afwezigheid. Dit zijn maar enkele voorbeelden maar er zijn boeken mee te vullen. Jouw vertrouwen is dus nergens op gebaseerd en onterecht. Ook jouw vertrouwen in de oprechtheid van de regering is onterecht want de geschiedenis leert dat regeringen de bevolking altijd voorliegen, zonder uitzondering. Er spelen nu eenmaal immer andere belangen en prioriteiten mee. 

Journalistiek gaat over het weergeven van de feiten en analyse daarvan.
Niet over het voorspellen van de toekomst.

Ik ken de Matabeles niet en heb daar ook geen behoefte aan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Ook jouw vertrouwen in de oprechtheid van de regering is onterecht want de geschiedenis leert dat regeringen de bevolking altijd voorliegen, zonder uitzondering. Er spelen nu eenmaal immer andere belangen en prioriteiten mee. 

Dat is een opmerkelijke opmerking, want je was altijd zeer groot fan van Trump. Maar nu stel je dat dus ook hij de bevolking altijd voor heeft gelogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Journalistiek gaat over het weergeven van de feiten en analyse daarvan.

Geheel juist en daarom zouden ze zich daar mee bezig moeten houden in plaats van hun opinies aan mensen op te dringen.

6 minuten geleden zei HJW2:

Dat is een opmerkelijke opmerking, want je was altijd zeer groot fan van Trump. Maar nu stel je dat dus ook hij de bevolking altijd voor heeft gelogen.

Ook dit is weer een ongefundeerd oordeel. Je oordeelt wel heel erg snel, valt me op. Ik zei trouwens dat regeringen het volk altijd voorliegen. Dat is gewoon een historisch feit en gemakkelijk te achterhalen. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat alle politici altijd liegen. Er zijn in Nederland en elders wel degelijk politici geweest die oprecht waren, of je het nu met hen eens bent of niet. Ik heb het over de heersende politieke klasse die gedreven wordt door geld en macht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Geheel juist en daarom zouden ze zich daar mee bezig moeten houden in plaats van hun opinies aan mensen op te dringen..

Probleem is dat wat voor de één een feit is, voor de ander een opinie is.

11 minuten geleden zei Willempie:

Ook dit is weer een ongefundeerd oordeel. Je oordeelt wel heel erg snel, valt me op.

Ik spreek helemaal geen oordeel uit. Ik constateer iets uit je eigen woorden. Meer niet,

12 minuten geleden zei Willempie:

Ik zei trouwens dat regeringen het volk altijd voorliegen. Dat is gewoon een historisch feit en gemakkelijk te achterhalen.

Ja, dat stelde je. En dat geldt dat dan dus ook voor de regering Trump, dat is het punt. 

12 minuten geleden zei Willempie:

Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat alle politici altijd liegen.

Dat klopt, dat stel ik dan ook niet, Er zijn genoeg politici die niet in de regering zitten.

13 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb het over de heersende politieke klasse die gedreven wordt door geld en macht.

Dat is helder. Trump maakt(e) daar onderdeel van uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei HJW2:

Probleem is dat wat voor de één een feit is, voor de ander een opinie is.

Feiten zijn nooit subjectief. Je kunt natuurlijk wel op sommige feiten meer de nadruk leggen dan op andere. Je kunt ook feiten verzwijgen. Zodra journalisten bijvoeglijke naamwoorden gaan gebruiken kun je weten dat ze een opinie verkondigen i.p.v. van nuchtere feiten. De kranten staan er tegenwoordig vol mee, vooral in de koppen. Daarom heb ik mijn abonnement opgezegd, met de mededeling: "Ik ben geïnteresseerd in nieuwsfeiten, niet in jullie meningen want die wens ik zelf te vormen."

14 minuten geleden zei HJW2:

Ja, dat stelde je. En dat geldt dat dan dus ook voor de regering Trump, dat is het punt.

Ik stel nergens dat Trump nooit heeft gelogen. 

15 minuten geleden zei HJW2:

Dat klopt, dat stel ik dan ook niet, Er zijn genoeg politici die niet in de regering zitten.

En ook politici die wel in de regering zitten.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW2:

Hij zal ongetwijfeld proberen Prygozhin te vergiftigen. Of hij zal uit een raam vallen, wil ook nog wel eens gebeuren. Hij zal zich toch niet veilig wanen in Belarus ?

Mogelijk gaat Prygozhin de zaak in Belarus runnen, ik kan me niet indenken dat Loekasjenko nog door iemand serieus genomen wordt.  Maffiabazen doen dat vaker, gebieden afbakenen waar ze werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Feiten zijn nooit subjectief. Je kunt natuurlijk wel op sommige feiten meer de nadruk leggen dan op andere. Je kunt ook feiten verzwijgen.

Punt wat ik wil maken is dat veel mensen zaken naar voren brengen als waren het feiten, terwijl het opinies zijn.

2 uur geleden zei Willempie:

Zodra journalisten bijvoeglijke naamwoorden gaan gebruiken kun je weten dat ze een opinie verkondigen i.p.v. van nuchtere feiten. De kranten staan er tegenwoordig vol mee, vooral in de koppen.

Ook in de alternatieve media barst het van de bijvoeglijke naamwoorden, ik heb ze gelezen.

2 uur geleden zei Willempie:

Ik stel nergens dat Trump nooit heeft gelogen. 

Wat je in het recente verledens telde is dat jij geloofde dat God Trump in het Witte Huis had geplaatst. Nu stel dat alle regeringen hetzelfde zijn en daarmee dus ook dat Trump geen haar beter is dan de anderen. Dat is opmerkelijk.

2 uur geleden zei Willempie:

En ook politici die wel in de regering zitten.

Je stelt dat alle regeringen altijd liegen. 

1 uur geleden zei Hopper:

Mogelijk gaat Prygozhin de zaak in Belarus runnen, ik kan me niet indenken dat Loekasjenko nog door iemand serieus genomen wordt.  Maffiabazen doen dat vaker, gebieden afbakenen waar ze werken.

Zou kunnen, maar lijkt me toch enigszins sterk. Dat had hij beter op een andere manier kunnen doen. Maar het is afwachten, we gaan het zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei HJW2:

Punt wat ik wil maken is dat veel mensen zaken naar voren brengen als waren het feiten, terwijl het opinies zijn.

Dat klopt.

28 minuten geleden zei HJW2:

Ook in de alternatieve media barst het van de bijvoeglijke naamwoorden, ik heb ze gelezen.

Ook dat klopt. Objectieve nieuwbronnen zijn schaars, 

28 minuten geleden zei HJW2:

Wat je in het recente verledens telde is dat jij geloofde dat God Trump in het Witte Huis had geplaatst.

Ik weet niet of ik dat zo heb gesteld maar het zou best kunnen. Jij gelooft waarschijnlijk niet dat God invloed uitoefent op regeringen maar de Bijbel vertelt ons dat God mensen macht geeft en die weer afneemt. Lees bijvoorbeeld maar eens naar God antwoorden op de vragen en klachten van Habakuk.

28 minuten geleden zei HJW2:

Je stelt dat alle regeringen altijd liegen.

Dat is een geschiedkundig feit. Ik kan niet één uitzondering ontdekken. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Ik weet niet of ik dat zo heb gesteld maar het zou best kunnen. Jij gelooft waarschijnlijk niet dat God invloed uitoefent op regeringen maar de Bijbel vertelt ons dat God mensen macht geeft en die weer afneemt. Lees bijvoorbeeld maar eens naar God antwoorden op de vragen van Habakuk.

Punt is dat God dus blijkbaar iemand in het Witte Huis zet die geen bal beter is dan de rest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW2:

Punt is dat God dus blijkbaar iemand in het Witte Huis zet die geen bal beter is dan de rest.

Soms wel, soms niet. Het gaat er, denk ik, om dat Gods plan wordt uitgevoerd. God kan ook slechte mensen aanstellen om een volk te toetsen, te tuchtigen of wakker te maken, om een voorbeeld te noemen. Zo meen ik het althans uit de Bijbel te begrijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Soms wel, soms niet. Het gaat er, denk ik, om dat Gods plan wordt uitgevoerd. God kan ook slechte mensen aanstellen om een volk te toetsen, te tuchtigen of wakker te maken, om een voorbeeld te noemen. Zo meen ik het althans uit de Bijbel te begrijpen. 

Helder. Ik dacht in een andere richting omdat mijn indruk toen was dat je alles prachtig en geweldig vond wat Trump deed. 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Soms wel, soms niet. Het gaat er, denk ik, om dat Gods plan wordt uitgevoerd. God kan ook slechte mensen aanstellen om een volk te toetsen, te tuchtigen of wakker te maken, om een voorbeeld te noemen. Zo meen ik het althans uit de Bijbel te begrijpen. 

Dat heb ik gemist, wanneer heeft God duidelijk gemaakt dat hij Trump heeft aangesteld om de Amerikanen wakker te maken?
Het was toch 'great again' niet 'awake again'? 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Helaas wil je het weer eens niet begrijpen.

Dat wil ik wel, maar ik loop vast in jouw tegenstrijdige beweringen:

Eerst was het: Trump halleluja
Gevolgd door: Alle regeringen liegen hun bevolking voor. 
Daarna: Ik stel nergens dat Trump heeft gelogen.
En als iemand wijst op de onzin daarvan is het:  God kan ook slechte mensen aanstellen om een volk te toetsen.

En als ik (of @HJW2) dat op een rijtje zet, kom je niet verder dan: jullie begrijpen me niet.
Dat wil ik wel, maar leg het dan zodanig uit dat het te begrijpen is.
Wat je nu doet, daar is echter geen touw aan vast te knopen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat wil ik wel, maar ik loop vast in jouw tegenstrijdige beweringen:

Eerst was het: Trump halleluja
Gevolgd door: Alle regeringen liegen hun bevolking voor. 
Daarna: Ik stel nergens dat Trump heeft gelogen.
En als iemand wijst op de onzin daarvan is het:  God kan ook slechte mensen aanstellen om een volk te toetsen.

En als ik (of @HJW2) dat op een rijtje zet, kom je niet verder dan: jullie begrijpen me niet.
Dat wil ik wel, maar leg het dan zodanig uit dat het te begrijpen is.
Wat je nu doet, daar is echter geen touw aan vast te knopen.

Jij gelooft niet in God en Zijn Woord en dus ook niet dat God een sturende hand in de geschiedenis heeft. Ik wel. en dat is de tegenstrijdigheid waartegen jij vastloopt. Afgezien daarvan heb ik een andere indruk van Trump dan jij. Zijn grootste leugen is geweest dat hij de muur zou bouwen, één van zijn belangrijkste verkiezingsbeloften. Er is niet eens een meter muur bijgebouwd. Hij is ook één van de weinige Amerikaanse presidenten die geen oorlog is begonnen. Er is nog veel meer over te zeggen maar dat leidt allemaal tot niets want daar worden we het toch niet over eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid