Spring naar bijdragen

Geluksonderzoek; WORLD DATABASE OF HAPPINESS


Aanbevolen berichten

Er wordt nogal wat onderzoek gedaan naar geluk. 

De Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO) is een wetenschappelijk instituut waar geluk wordt bestudeerd. Geluk wordt gedefinieerd als het subjectieve plezier van iemands leven als geheel. 

Geluk is uitstekend meetbaar en op tal van terreinen wordt geluksonderzoek gedaan onder specifieke groepen.

De missie van EHERO is bijdragen aan meer geluk voor een groter aantal mensen. EHERO doet dit door evidence-based kennis over geluk aan te bieden, met als doel beter geïnformeerde keuzes te bevorderen in de hele samenleving, of het nu op het niveau van overheden, organisaties of individuen is.

EHERO levert kennis op drie manieren, door  1) bestaande kennis te vergaren, 2) nieuwe kennis te ontwikkelen en 3) kennis te delen.

 

De database is onderdeel van EHERO:

https://worlddatabaseofhappiness.eur.nl/simple-summaries-by-language/simple-summary-in-dutch/

https://worlddatabaseofhappiness.eur.nl

"Harvesting Happiness Research

In order to get happier, we must know what makes us happy. Policy makers must know in what kinds of societies and organizations people feel happiest. Individuals must know what ways of life tend to add most to the happiness of their kind of people."

Rationele bevordering van geluk vereist kennis over geluk en kennis over geluk vereist wetenschappelijk onderzoek. 

Er staan al meer dan 15.000 onderzoeken in en geluk is zo booming dat er jaarlijk zo'n 800 studies bijkomen. 

 

De missie van EHERO is bijdragen aan meer geluk voor een groter aantal mensen. Hoe mooi is dat?! 💓

 

P.S.

Ik kwam eigenlijk bij toeval op die site doordat oprichter en directeur van deze databank onderzoek naar het geluk van transgenders is gaan doen, samen met zijn kleinzoon die eerst een kleindochter was. Ook een mooi verhaal. "We doen dit soort onderzoek om mensen te informeren, zodat ze betere keuzes kunnen maken voor een gelukkig leven. Wat zou je als transgender persoon willen weten? We zijn begonnen met het stellen van vragen. Dan zie je dat op de meeste vragen geen antwoord is.”

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Petra. changed the title to Geluksonderzoek; WORLD DATABASE OF HAPPINESS

Ohhh jaaa.. vergat ik bijna waar het me om ging 😄

Mijn gedachte was dus.. als je op rationele wijze -geluk- meet en er een database over aanlegt, zul je toch eerst een eenduidige definitie moeten hebben.

Wat is geluk dan ?  Hoe kwamen ze tot die definitie ? 

 

En verhip.. 

https://www.eur.nl/nieuws/wat-geluk-nu-eigenlijk

Wat is geluk nu eigenlijk?

Ruut Veenhoven is als hoogleraar verbonden aan het kennis- en expertisecentrum voor geluksonderzoek, Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO). Op de vraag wat geluk is antwoordt hij: “Het vinden van een hanteerbare definitie heeft me jaren gekost. Het woord heeft veel betekenissen, zoals prettig leven, nuttig bezig zijn, maar ook voorbijgaande extase en duurzame voldoening. Begripsmatig kun je ze op één hoop gooien, maar als je gaat meten blijken ze vaak niet samen te gaan. Mensen die een dementerende partner verzorgen zijn bijvoorbeeld wel nuttig bezig, maar leuk is het niet. Ik moest geluk ontdoen van moraal. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de best hanteerbare definitie is hoeveel plezier mensen hebben in hun leven. Geluk als levensvoldoening." 

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Ik denk eerder het omgekeerde.

zintenz-postcard-geluk-is-het-enige.jpg

 

 

 

Geluk en ongeluk bestaan uit elkaar, je kunt het ene niet hebben zonder het andere.  Wie het ongeluk treft moet dan ook terugkeren naar de plaats van het geluk om de pijn te ondergaan. (Het licht schijnt op de plaats van de wond)  Betreffende geluk en ongeluk hebben we dan ook altijd een 'lopende rekening' bij God uitstaan.  Ik tracht het saldo op nul te houden en verwacht niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei PeterJan:

Mijn gedachten over een hiernamaals hebben niets te maken met angst. 

We bestaan in deze wereld als een vorm in de tijd.  Ik zie het als een existentiële angst die mensen hebben dat daar ooit een einde aan komt (niet-zijn).  Deze angst kan overwonnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei PeterJan:

Daarmee generaliseer je teveel. Niet iedereen denkt hetzelfde.

Het is het denken zelf wat het probleem is, niet 'wat' er gedacht wordt.  Liefde is het opgeven van de wil (Niet mijn wil geschiedde) , maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.  Toch is dat m.i. de essentie van Jezus' leer.  Achteraf bleek dat de 'eigenwillendheid' door het denken veroorzaakt wordt.   Zo denken mensen zichzelf in een toekomst.  Het hiernamaals (In welke vorm dan ook) is zo'n gedachte toekomst.

Maar begrijp me goed, ik gun iedereen een gedacht/bedacht hiernamaals.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hopper:

We bestaan in deze wereld als een vorm in de tijd.  Ik zie het als een existentiële angst die mensen hebben dat daar ooit een einde aan komt (niet-zijn).  Deze angst kan overwonnen worden.

Dat is geen existentiële angst, maar een gegeven. De angst leeft bij mensen die denken dat de dood niet het einde is, en bang zijn voor wat ze daarna er bij fantaseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Het is het denken zelf wat het probleem is, niet 'wat' er gedacht wordt.  Liefde is het opgeven van de wil (Niet mijn wil geschiedde) , maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.  Toch is dat m.i. de essentie van Jezus' leer.  Achteraf bleek dat de 'eigenwillendheid' door het denken veroorzaakt wordt.   Zo denken mensen zichzelf in een toekomst.  Het hiernamaals (In welke vorm dan ook) is zo'n gedachte toekomst.

Maar begrijp me goed, ik gun iedereen een gedacht/bedacht hiernamaals.

Waar het mij om ging is dat je de gedachten denkt te verwoorden van meer dan 2 miljard mensen.

En dat dat te generaliserend is. Jij weet niet van 2 miljard mensen of zij dat allemaal vanuit angst doen.

Als er een hiernamaals is, dan is het er. Los van jouw gedachten erover of de gedachten van anderen erover. Hetzelfde geldt voor als er geen hiernamaals is. 

bewerkt door PeterJan
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-12-2022 om 14:20 zei PeterJan:

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg 

Wat versta jij onder geluk ? 

 

Ik vond het wel leuk om te lezen dat de beste man, (Nederlands enige geluksprofessor wordt ie geloof ik genoemd) jaren heeft moeten zoeken naar een definitie. 

Met als conclusie dat de best hanteerbare definitie is hoeveel plezier mensen hebben in hun leven. Geluk als levensvoldoening.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Wat versta jij onder geluk ? 

 

Ik vond het wel leuk om te lezen dat de beste man, (Nederlands enige geluksprofessor wordt ie geloof ik genoemd) jaren heeft moeten zoeken naar een definitie. 

Met als conclusie dat de best hanteerbare definitie is hoeveel plezier mensen hebben in hun leven. Geluk als levensvoldoening.

 

Goede vraag. Ik denk dat het moeilijk te definiëren valt, maar vooral te ervaren is.

Je kunt de kleur rood wel definiëren, maar dat is heel wat anders dan het zien en ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei PeterJan:

Goede vraag. Ik denk dat het moeilijk te definiëren valt, maar vooral te ervaren is.

Zo dacht ik ook. Maar als je er onderzoek naar wilt doen zul je toch moeten definiëren wat je precies onderzoekt. 

 

Dus toen ik in eerste instantie deze definitie las.. (Topicstart): 

Op 18-12-2022 om 11:02 zei Petra.:

Geluk wordt gedefinieerd als het subjectieve plezier van iemands leven als geheel. 

Toen dacht ik... nou nou is dat het nou. Zo simpel. Hadden jullie daar nou niet wat beter over kunnen nadenken. 

Dus.. ging ik nadenken over hoe ik het dan beter zou kunnen definiëren. Dan loop je tegen allemaal mitsen en maren en moralisme aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid