Spring naar bijdragen

Tomáš Halík: God verlangt mens te zijn


Aanbevolen berichten

https://debezieling.nl/god-verlangt-mens-te-zijn/

Citaat

De titel van Halíks boekje luidt: Omdat God ernaar verlangt mens te zijn. Dit is volgens Tomáš Halík de achtergrond van Kerstmis: God is in Jezus mens geworden, omdat Hij ernaar verlangde mens te zijn.

Op deze manier is God niet alleen met mensen verbonden, Hij laat tevens zijn verschil zien met ons, mensen. Wij verlangen er immers regelmatig naar om niet mens, maar God te zijn: almachtig, alwetend, onkwetsbaar. Onszelf genoeg.

Maar de God waar het christendom over spreekt, sluit zich niet in zichzelf op. Hij maakt zichzelf afhankelijk van zijn schepping en wordt daarmee kwetsbaar. Wij hoeven daarom geen afstand te nemen van onze menselijkheid om ons te verbinden met God als de bron, de dragende grond en het doel van ons bestaan.

Als ik Halík goed versta dan is God aanwezig in de schepping.   Halík heeft het over een kwetsbare God.

Citaat

In Jezus heeft God onze menselijkheid gekozen tot de grondslag van de manifestatie van zijn goddelijkheid in dienstbare liefde. "Een leerling staat niet boven zijn meester en een slaaf niet boven zijn heer", zegt Jezus tegen zijn leerlingen. Wij zijn dus uitgenodigd dezelfde weg te gaan.

Hier kan ik me helemaal in vinden, de éne mens is niet boven de andere gesteld.   Dat wat één is -de liefde- kan alleen gedijen in absolute gelijkwaardigheid.  Ergo: liefde is die gelijkwaardigheid.

 

Citaat

Tomáš Halík denkt blijkbaar bij ‘Kerst’ niet allereerst aan de stal van Betlehem uit het tweede hoofdstuk van het Lucas-evangelie. Halík denkt aan onze aarde, aan ons leven en Jezus' nabijheid aan ons rommelige en gebroken bestaan. Het is het eerste hoofdstuk van het Johannesevangelie dat voor hem centraal staat:

In het begin was het Woord

en het woord was bij God en het Woord was God.

Dit was in het begin bij God.

Alles is door Hem geworden

en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is.

In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen.

Het licht schijnt in de duisternis

maar de duisternis nam het niet aan. […]

Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.

Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd,

zulk een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader ontvangt,

vol genade en waarheid (Johannes 1,1-5.10-11).

Citaat

Op Kerstavond 1223 leende Franciscus van Assisi (1182-1226) van een boer in de buurt een os, een ezel en een voerbak met hooi en beeldde daarmee voor het eerst de geboorte van Jezus heel concreet en tastbaar uit. De mensen van zijn tijd herkende de boodschap: Jezus is niet ooit in Betlehem geboren, Hij wilde elke Kerstmis midden in hun leven geboren worden.

 

Dat wist ik niet, dat het kerststalletje van zo'n recente datum is.  Weten we dat ook weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

8 uur geleden zei Hopper:

De titel van Halíks boekje luidt: Omdat God ernaar verlangt mens te zijn. Dit is volgens Tomáš Halík de achtergrond van Kerstmis: God is in Jezus mens geworden, omdat Hij ernaar verlangde mens te zijn.

De achtergrond van kerstmis is dat God verlangde mens te zijn.. dat is voor mij ook een vernieuwende insteek. 

 

 

8 uur geleden zei Hopper:

Dat wist ik niet, dat het kerststalletje van zo'n recente datum is.  Weten we dat ook weer.

Wist ik ook niet. Heb jij een kerststalletje staan ? 

Vroeg bij mijn kroost op school was er altijd iemand die voor kerst een giga landschap met stal in de hal bouwde. Dat was elk jaar weer een belevenis. 

 

 

 

Citaat

Kerk 

Voor Tomáš Halík impliceert dit ook dat de kerk niet moet proberen haar bestaande gestalte vast te houden. Zij moet zich een nieuwe gestalte laten geven door wat haar overkomt. Deel van wat haar overkomt, en niet alleen in onze streken, is haar leegloop.

Halík heeft al tijdens de coronacrisis geschreven dat de lege kerken van deze periode wel eens de voorboden zouden kunnen zijn van de toekomst. Dat betekent niet dat God ons verlaten zou hebben en niet langer met ons zou zijn in Jezus Christus...

Het artikel eindigt met een imo goeie gedachte... "de kerk nieuwe gestalte geven".  

Idd. de wereld verandert. Niet alleen de mensheid, ook God is niet meer dezelfde als vroegah, niet als aan het begin van onze jaartelling, en al helemaal niet meer als in de tijd van het OT.  

Zo houdt ZHij de wereld in beweging én vooruitgang. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

 

1. De achtergrond van kerstmis is dat God verlangde mens te zijn.. dat is voor mij ook een vernieuwende insteek. 

 

 

2. 1.Wist ik ook niet. Heb jij een kerststalletje staan ? 

Vroeg bij mijn kroost op school was er altijd iemand die voor kerst een giga landschap met stal in de hal bouwde. Dat was elk jaar weer een belevenis. 

 

 

 

Het artikel eindigt met een imo goeie gedachte... "de kerk nieuwe gestalte geven".  

Idd. de wereld verandert. Niet alleen de mensheid, ook God is niet meer dezelfde als vroegah, niet als aan het begin van onze jaartelling, en al helemaal niet meer als in de tijd van het OT.  

Zo houdt ZHij de wereld in beweging én vooruitgang. 

 

1.  Als God Liefde is dan zie ik God in het gezicht van de medemens die ook weet wat Liefde is.  God weerspiegelt zichzelf zo in de wereld op gelijkwaardige wijze.  Er is per slot van rekening maar één God.  Of in Bijbelse termen: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen." (Matt 18:20).   Uit de komst van Jezus  valt idd af te leiden dat God er naar verlangde om mens te zijn.   Dat hij uit onwetendheid aan het kruis is geslagen was ook voorspelbaar, want Liefde kan alleen in vrijheid gedijen.   Dat betekent tevens dat er vrijheid is om het kwaad te bedrijven en dat dat ook altijd zo zal blijven.

2. Vroeger heb ik voor de lol nog wel eens een kerststalletje getimmerd van schrootjes.  Schaapjes zijn ook niet zo moeilijk te maken, maar menselijke gestaltes waren wat lastiger. Kerst was vaak knutseltijd met de kinderen.   Oh ja, de ster van Bethlehem was ook niet moeilijk te maken (figuurzagen).  En de Wijzen uit het oosten was ik zelf natuurlijk, ik telde voor drie!  (Grapje)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

1.  Als God Liefde is dan zie ik God in het gezicht van de medemens die ook weet wat Liefde is.  

Nice, zo denk ik ook. 

Moeten we het natuurlijk wel zelf denken te weten om te kunnen (h)erkennen. 

Maar sja.. neem je dan de maat ? 

 

Citaat

2. Vroeger heb ik voor de lol nog wel eens een kerststalletje getimmerd van schrootjes.  Schaapjes zijn ook niet zo moeilijk te maken, maar menselijke gestaltes waren wat lastiger. Kerst was vaak knutseltijd met de kinderen.   Oh ja, de ster van Bethlehem was ook niet moeilijk te maken (figuurzagen).  En de Wijzen uit het oosten was ik zelf natuurlijk, ik telde voor drie!  (Grapje)

Whoehahaha.. voor drie maar ?  😄

Maar ..de Wijste uit het oosten kwam natuurlijk van het verre oosten.😉

Zit me nu af vooral af te vragen wat je dan in hemelsnaam met die ster deed... erboven hangen aan een touwtje vanuit het plafond.. of op een stokje de lucht in .. of ? 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Nice, zo denk ik ook. 

Moeten we het natuurlijk wel zelf denken te weten om te kunnen (h)erkennen. 

Maar sja.. neem je dan de maat ? 

Liefde valt niet te denken i.m.o.  Je neemt niemand de maat, je ziet het goddelijke in een medemens.  En omdat er maar één God is kan het niet anders dan dat (de enige) God zichzelf weerspiegelt binnen de mensen welke open staan voor Liefde.  Geen discussie over M/V, homo of hetero, blank of zwart, christen of atheïst.  In de Christusliefde spiegelen we God zelf, waarmee God een gezicht krijgt in de medemens.

Zo mag ik het althans ervaren  bij tijd en wijle.   Die medemens kan een bekende zijn, maar ook een 'vreemde' die je zomaar ergens ontmoet.  Uitgerekend 'de liefde' is zonder maat en herkent zichzelf buiten iedere cognitieve inhoud om.

Ik kan me dus wel vinden in de uitspraak van Tomáš Halík .  God kan niet gedacht worden, God kan beleeft worden onder de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-12-2022 om 23:14 zei Hopper:

Liefde valt niet te denken i.m.o.

Men kan erover denken, en over schrijven. In de meest lyrische poëtische bewoordingen. Maar je weet het pas echt als je het voelt. 

 

Op 17-12-2022 om 23:14 zei Hopper:

Je neemt niemand de maat, je ziet het goddelijke in een medemens.  En omdat er maar één God is kan het niet anders dan dat (de enige) God zichzelf weerspiegelt binnen de mensen welke open staan voor Liefde.  Geen discussie over M/V, homo of hetero, blank of zwart, christen of atheïst.  In de Christusliefde spiegelen we God zelf, waarmee God een gezicht krijgt in de medemens.

Ja. Ik denk dat "In de Christusliefde" over hetzelfde principe gaat als Christusbewustzijn. 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

1. Men kan erover denken, en over schrijven. In de meest lyrische poëtische bewoordingen. Maar je weet het pas echt als je het voelt. 

 

2. Ja. Ik denk dat "In de Christusliefde" over hetzelfde principe gaat als Christusbewustzijn. 

 

 

 

1. Je moet het voelen inderdaad.  

2. Het heeft met elkaar van doen, het ene kan niet zonder het andere bestaan.   God kan zich alleen openbaren in de liefde, anders blijft God een mentale voorstelling.  En zo is het gezicht van God zichtbaar in de medemens.  Dat zie ik als het Koninkrijk Gods. (Het Koninkrijk Gods is in u) Niet iets wat zich in een hiernamaals afspeelt, maar gewoon tussen de mensen onderling.  God weerspiegelt zich in (oprechte) liefde in de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-12-2022 om 17:50 zei Hopper:

De titel van Halíks boekje luidt: Omdat God ernaar verlangt mens te zijn. Dit is volgens Tomáš Halík de achtergrond van Kerstmis: God is in Jezus mens geworden, omdat Hij ernaar verlangde mens te zijn.

Op deze manier is God niet alleen met mensen verbonden, Hij laat tevens zijn verschil zien met ons, mensen. Wij verlangen er immers regelmatig naar om niet mens, maar God te zijn: almachtig, alwetend, onkwetsbaar.

Als God almachtig en alwetend is, dan kan het niet zo zijn dat het ernaar verlangt om mens te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid