Spring naar bijdragen

Het houden van de wet


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Prob:

In een ander topic kwam naar voren dat Hermanos de wetten van de Tenach volgt,

Ben benieuwd hoe dat gaat. Volg je dan alle 613 wetten, eet je alleen koosjer vlees, hoe doe je het met de kleding wetten.

Hoe ver ga je erin. 

Benieuwd.....

Interessant. Kun je mijn bericht even laten zien waarin ik beweer alle wetten van de tenach te houden. Mijn geheugen laat me vaak in de steek. Volgens mij verwees ik naar Sabbath, spijswetten en feestdagen. 

Het nieuwe testament geeft bijvoorbeeld aan dat christenen zich niet hoeven laten besnijden maar geen bloed mogen eten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hermanos2:

Interessant. Kun je mijn bericht even laten zien waarin ik beweer alle wetten van de tenach te houden. Mijn geheugen laat me vaak in de steek. Volgens mij verwees ik naar Sabbath, spijswetten en feestdagen. 

Het nieuwe testament geeft bijvoorbeeld aan dat christenen zich niet hoeven laten besnijden maar geen bloed mogen eten. 

Nee, ik stel dat nergens. Ik stel de vraag of je dan alle wetten houdt. Ben benieuwd hoe je daar in staat. En als je een deel niet houdt, wat is dan het criterium daarvoor ?
Ik kom deze insteek niet vaak (eigenlijk: nooit) tegen, dus ben vooral nieuwsgierig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Prob:

Nee, ik stel dat nergens. Ik stel de vraag of je dan alle wetten houdt. Ben benieuwd hoe je daar in staat. En als je een deel niet houdt, wat is dan het criterium daarvoor ?
Ik kom deze insteek niet vaak (eigenlijk: nooit) tegen, dus ben vooral nieuwsgierig.

Alvast een korte reactie. Je kunt eens kijken naar Grafted church van Lex Meyer. Hij schreef ook het boekje Immortal en maakt veel videos op YouTube. Heeft veel samen gewerkt met Rob Skiba, onlangs overleden. Lex heeft volgens mij een goede visie op de geldigheid van het 'oude' testament. Ik haat die benaming steeds meer. 

Christenen zouden geen varkensvlees moeten eten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hermanos2:

Alvast een korte reactie. Je kunt eens kijken naar Grafted church van Lex Meyer. Hij schreef ook het boekje Immortal en maakt veel videos op YouTube. Heeft veel samen gewerkt met Rob Skiba, onlangs overleden. Lex heeft volgens mij een goede visie op de geldigheid van het 'oude' testament. Ik haat die benaming steeds meer. 

Christenen zouden geen varkensvlees moeten eten. 

Dank. Ik ga het bekijken. Ik noem de term OT ook nooit. Noem het gewoon de Tenach.

Ik doe alvast 1 ding goed: ik eet geen varkensvlees !
(ik eet helemaal geen vlees).

bewerkt door Prob
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Prob:

Dank. Ik ga het bekijken. Ik noem de term OT ook nooit. Noem het gewoon de Tenach.

Ik doe alvast 1 ding goed: ik eet geen varkensvlees !
(ik eet helemaal geen vlees).

Over het houden van de Mozaïsche wet kan veel geschreven worden. Is/was de wet alleen voor God's volk in de oudheid? Ik concludeer uit Ezechiël dat God de wet niet afschaft maar de ondergrond waarop de wet geschreven is. Van onbuigbare stenen tafelen naar buigbare gevoelige harten van vlees. Wat niet wil zeggen dat wij de wet mogen buigen naar eigen inzicht want dan kan ie weg. Maar door studie van het eerste testament leer je wel te kijken door God's ogen. En hierdoor groeit je moreel besef volgens de wil van God. Ik bedenk dat de eerste christenen ten tijde van Jezus ook alleen maar de beschikking hadden over het eerste testament. Het nieuwe moest nog geschreven worden. Voor mij staat in ieder geval vast dat Sabbath, feesten en voedselwetten vaststaan. De rest van de wet vereist meer studie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt na tweeduizend jaar christendom niet met droge ogen beweren dat we inééns allemaal de mozaïsche wet zouden moeten houden en dus feitelijk een volstrekt fundamenteel andere geloofstraditie moeten ontwikkelen. Een wet die zonder tempel sowieso al ernstig gemankeerd is en dus niet eens in zijn geheel nageleefd kán worden.
Daar ben je dan echt heel wat eeuwen te laat mee. Er zijn genoeg reële mogelijkheden in het verleden geweest waarin de Kerk hierin tijdig gecorrigeerd kon worden, waarvan de eerste nota bene het concilie uit Handelingen 15 was. Maar dat is nooit gebeurd. Er zijn vast wel altijd groeperingen geweest die dat probeerden op te leggen aan haar, maar zij hebben daarin nimmer kunnen slagen.

Sommige gelovigen menen dat de Kerk dan wel tweeduizend jaar gedwaald zou hebben. Maar ja, dan kan God natuurlijk iederéén tweeduizend jaar laten dwalen, dus ook deze gelovigen zelf. Als God hierin dus niet te vertrouwen zou zijn, hoe kunnen wij en ook zij dan ooit zeker weten wat Hij nu wel en niet wil?

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Robert Frans:

Je kunt na tweeduizend jaar christendom niet met droge ogen beweren dat we inééns allemaal de mozaïsche wet zouden moeten houden en dus feitelijk een volstrekt fundamenteel andere geloofstraditie moeten ontwikkelen. Een wet die zonder tempel sowieso al ernstig gemankeerd is en dus niet eens in zijn geheel nageleefd kán worden.
Daar ben je dan echt heel wat eeuwen te laat mee. Er zijn genoeg reële mogelijkheden in het verleden geweest waarin de Kerk hierin tijdig gecorrigeerd kon worden, waarvan de eerste nota bene het concilie uit Handelingen 15 was. Maar dat is nooit gebeurd. Er zijn vast wel altijd groeperingen geweest die dat probeerden op te leggen aan haar, maar zij hebben daarin nimmer kunnen slagen.

Sommige gelovigen menen dat de Kerk dan wel tweeduizend jaar gedwaald zou hebben. Maar ja, dan kan God natuurlijk iederéén tweeduizend jaar laten dwalen, dus ook deze gelovigen zelf. Als God hierin dus niet te vertrouwen zou zijn, hoe kunnen wij en ook zij dan ooit zeker weten wat Hij nu wel en niet wil?

Zonder tempel kan de wet inderdaad niet helemaal nageleefd worden. Daarom pleit ik ook voor studie om God's bedoeling te onderzoeken. 

De kerk dwaalt inderdaad al een lange tijd. Die dwaling ligt aan de kerk zelf. De Schrift is duidelijk en werd en wordt nog steeds genegeerd. God's ogen zijn gericht op zijn volk. Daarnaast mogen de heidenen binnenkomen en delen in de toekomstige zegeningen van zijn volk. Dat wij voor de kerk een veel grotere rol zien dat is onze dwaling. Het joodse volk is de bruid van Christus. Wij zijn de gasten, genodigd op de bruiloft van het lam. Na de wederkomst worden we weer één volk. Maar nu past ons bescheidenheid die we maar moeilijk kunnen opbrengen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hermanos2:

Zonder tempel kan de wet inderdaad niet helemaal nageleefd worden. Daarom pleit ik ook voor studie om God's bedoeling te onderzoeken.

Gods bedoeling lijkt mij vrij duidelijk. Geen mozaïsche tempel is dus geen mozaïsche wet. Je gaat als God niet je tempel laten verwoesten en het vervolgens onmogelijk maken deze weer op te bouwen (iemand nog een rode koe gezien?) als je wil dat je nieuwe geloofsgemeenschap eveneens een wet aanhoudt die deze tempel nu juist nodig heeft.
Die tempel waarvan Hij bij zijn kruisdood overigens ook nog even het gordijn dat het heilige der heiligen verhulde doormidden scheurde. Dit als toch ook vrij duidelijke aanwijzing dat het voor Hem blijkbaar afgelopen is daarmee.

De nieuwe Tempel is Christus. De nieuwe, eeuwige Hogepriester is Christus. Het gevraagde Offer is dat van Christus. Het Offermaal is ook Christus zelf en Hij is eveneens de Gastheer van het Maal. De nieuwe wet is die van Christus. We worden gereinigd, gezalfd en geheiligd door Christus. Alles draait om Hem en alles komt uit Hem voort.
En in plaats van één tempel, staan wereldwijd nu overál tempels in de vorm van kerken, van klein tot groot, waar dat ene Offer tegenwoordiggesteld wordt voor álle volkeren.

Citaat

De kerk dwaalt inderdaad al een lange tijd. Die dwaling ligt aan de kerk zelf. De Schrift is duidelijk en werd en wordt nog steeds genegeerd.

De Schrift alleen is niet duidelijk. Anders zouden er nu niet meer dan dertigduizend kerkgemeenschappen zijn die zich enkel op de Schrift willen baseren en elkaar in zelfs hele wezenlijke zaken tegenspreken en bestrijden.
Dat weet jij eigenlijk ook wel, want je hebt in dit citaat een behoorlijk massale ad hominem nodig om de heilsgeschiedenis nog te kunnen te verklaren: 'Zij doen het állemaal verkeerd, maar gelukkig vond Christus mij vroom genoeg om mij eindelijk het inzicht te geven in de góéde boodschap.'
Tweeduizend jaar bidden, studeren, overwegen, vieren, discussiëren en naleven door talloze, uiteenlopende gelovigen van allerlei slag, veeg jij even hier in één simplistisch oordeel weg. Terwijl als God te vertrouwen is en als God wil dat ieder Hem leert kennen zoals Hij gekend wil worden, ongeacht tijd en cultuur, dan moet het wel zo zijn dat Hij de afgelopen tweeduizend jaar, ondanks onze zonden en gebreken, wel degelijk zijn Kerk hierin niet heeft laten dwalen en die kennis dus altijd voor een ieder toegankelijk is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid