Spring naar bijdragen

Een christen of een mens in Christus? (De Russische opmars. Wees niet bang)


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Divine_will:

In deze bijbelstudie komt o.a. aan de orde wat het nut is in de spanningen van de laatste dagen een kind van God te zijn. Een bemoediging.

 

Verhelderend en profetisch over Rusland en Putin als de koning van het Noorden. Het conflict tussen Rusland en Oekraïne is blijkbaar niet toevallig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee,  Ros betekent geen Rusland en Mesech ook geen Moskou. 

Frank Ouweneel kan zich vergist hebben dat Rusland onder het woord Ros/Rosh genoemd wordt en dat Mesech/Mesek het Hebreeuwse woord is voor Moskou, en op het videotijdstip van 1min & 44 sec had de uitleg van Frank Ouweneel over Ros/Rosh en Mesech/Mesek weliswaar beter gekund, maar in de context van Ezechiël 38:2-3 komt het erop neer dat het gaat over de oppervorst van Mesech/Mesek en Tubal, wat betrekking heeft op Putin als de huidige koning van het Noorden.

In Ezechiël 38:2-3 worden Ros/Rosh en Mesech/Mesek in een reeks aan woorden vlak na elkaar benoemd, wat erop duidt dat deze woorden betrekking hebben op elkaar en samen een verband hebben.

Het bekijken van de grondwoorden in combinatie met informatie op Wikipedia wijst er wel degelijk op dat Ezechiël 38 betrekking heeft op Rusland.

Ezechiël 38:2 HSV
Mensenkind, richt uw blik op Gog, het land van Magog, de oppervorst (Rosh / H7218 + nasiy / H5387) van Mesech (Meshek / H4902) en Tubal (Tubal / H8422), en profeteer tegen hem.


Biblehub.com – Interlinear Bible, Ezekiel 38:2

3vvixMqA_o.jpg

Biblehub.com – H5387 / nasiy'
nasiy': kapitein
Grondwoord: נָשִׂיא
Deel van de Speech: Zelfstandig Naamwoord Mannelijk
Transliteratie: nasiy'
Fonetische Spelling: naw-see'
Definitie: een verhevene, een leider, een prins

Biblehub.com – H7218 / rosh
rosh: hoofd
Grondwoord: רֹאשׁ
Deel van de Speech: Zelfstandig Naamwoord Mannelijk
Transliteratie: rosh
Fonetische Spelling: roshe
Definitie: hoofd

Biblehub.com – H4902 / Meshek
Meshek, een zoon van Jafeth, ook zijn nakomelingen en hun land.
Grondwoord:
 מֶשֶׁךְ
Deel van de Speech: Eigennaam Mannelijk
Transliteratie: Meshek
Fonetische Spelling: meh'-shek
Definitie: een zoon van Jafeth, ook zijn nakomelingen en hun land.


Wikipedia – Meshech

Quote
Beginning from the 16th century, some European scholars proposed the idea that the Muscovites had stemmed from Meshech.
Moscow (Moskva) was founded by King Mosokh son of Japheth (i.e. Meshech), and was named for him and his wife, Kva.

Quote vertaald
Vanaf de 16e eeuw hebben sommige Europese geleerden het idee geopperd dat de Moskovieten uit Meshech afkomstig waren.
Moskou (Moskva) werd gesticht door koning Mosokh zoon van Jafeth (d.w.z. Meshech), en werd naar hem en zijn vrouw, Kva, genoemd.


Wikipedia – Tubal

Tubal was volgens de volkerenlijst een zoon van Jafet. Tubals nageslacht zou richting het huidige Rusland getrokken zijn en voor het eerst genoemd door Tiglat-Pileser I, Koning van Assyrië, 1100 v.Chr.; hij noemt hen de 'Tabali'. Flavius Josephus beschreef hen als de Thobelieten, die volgens hem in Kaukakisch Iberië, het huidige Georgië leefden.

Ze verleenden hun stamnaam zowel aan de rivier de Tobol als aan de befaamde stad ‘Tobolsk’, die tegenwoordig nog steeds zo heten. De naam van de huidige hoofdstad van Georgië luidt Tbilisi, en toont ook enige gelijkenis met de naam Tubal.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites

aFeutpy3_o.jpg

1 uur geleden zei Willempie:

 

Hallo @Willempie,

Het gedeelte in de quote waarbij mijn naam vermeld staat, wat ik doorstreept hebt, dát komt niet van mij, maar dat zijn jou suggesties, waarvoor je de quote met mijn naam hebt gebruikt.

Wil je er in het vervolg beter op letten

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Ricky Tjin:

aFeutpy3_o.jpg

Hallo @Willempie,

Het gedeelte in de quote waarbij mijn naam vermeld staat, wat ik doorstreept hebt, dát komt niet van mij, maar dat zijn jou suggesties, waarvoor je de quote met mijn naam hebt gebruikt.

Wil je er in het vervolg beter op letten

Ik heb het verwijderd maar bij nader inzien reageerde ik gewoon op jouw post, niet op die van iemand anders. Ik zoek geen ruzie maar ik blijf er wel bij dat Poetin niet in de Bijbel wordt genoemd. Misschien is hij de Gog waarover de Bijbel spreekt, misschien ook niet. Indien hij niet slaagt in zijn huidige operatie stelt dat Ezechiël 38 nog even uit, lijkt me. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat Rusland zo in de problemen raakt dat ze geen andere mogelijkheid ziet om de gasvelden van Israël te proberen te veroveren. Het zijn nu slecht nog allemaal speculaties. We zullen het moeten afwachten. Wel blijft het uiterst raadzaam om de Bijbel er bij te houden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Frank Ouweneel kan zich vergist hebben dat Rusland onder het woord Ros/Rosh genoemd wordt en dat Mesech/Mesek het Hebreeuwse woord is voor Moskou, en op het videotijdstip van 1min & 44 sec had de uitleg van Frank Ouweneel over Ros/Rosh en Mesech/Mesek weliswaar beter gekund, maar in de context van Ezechiël 38:2-3 komt het erop neer dat het gaat over de oppervorst van Mesech/Mesek en Tubal, wat betrekking heeft op Putin als de huidige koning van het Noorden.

Dit is toch gewoon jouw bijdrage, waarop ik meende te moeten reageren. ik heb dus niet gereageerd op iets dat niet van jou kwam. Ik snap jouw verontwaardiging dan ook van geen kant. Maar misschien kun je het aan mij verduidelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ricky Tjin:
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee,  Ros betekent geen Rusland en Mesech ook geen Moskou. 

Frank Ouweneel kan zich vergist hebben dat Rusland onder het woord Ros/Rosh genoemd wordt en dat Mesech/Mesek het Hebreeuwse woord is voor Moskou, en op het videotijdstip van 1min & 44 sec had de uitleg van Frank Ouweneel over Ros/Rosh en Mesech/Mesek weliswaar beter gekund, maar in de context van Ezechiël 38:2-3 komt het erop neer dat het gaat over de oppervorst van Mesech/Mesek en Tubal, wat betrekking heeft op Putin als de huidige koning van het Noorden.

38 minuten geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

aFeutpy3_o.jpg

Hallo @Willempie,

Het gedeelte in de quote waarbij mijn naam vermeld staat, wat ik doorstreept hebt, dát komt niet van mij, maar dat zijn jou suggesties, waarvoor je de quote met mijn naam hebt gebruikt.

Wil je er in het vervolg beter op letten

Ik heb het verwijderd maar bij nader inzien reageerde ik gewoon op jouw post, niet op die van iemand anders. Ik zoek geen ruzie maar ik blijf er wel bij dat Poetin niet in de Bijbel wordt genoemd. Misschien is hij de Gog waarover de Bijbel spreekt, misschien ook niet. Indien hij niet slaagt in zijn huidige operatie stelt dat Ezechiël 38 nog even uit, lijkt me. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat Rusland zo in de problemen raakt dat ze geen andere mogelijkheid zien om de gasvelden van Israël te proberen te veroveren. Het zijn nu slecht nog allemaal speculaties. We zullen het moeten afwachten. Wel blijft het uiterst raadzaam om de Bijbel er bij te houden.

Je had toch ook opnieuw kunnen beginnen om de quote opnieuw te doen, maar dan op de juiste manier? Nadat jij je bericht had verwijderd, waarvan de quote verkeerd was geciteerd, had ik mijn bericht ook verwijderd.
Jammer dat het bericht, waarin je je vergist hebt met de quote als nog hebt voortgezet via je voorgaande bericht; dat was dan rede om het bericht dat ik verwijderd had, als nog te herstellen.

Waar het mij om ging is dat DBI met zijn suggestie dat Ros geen Rusland betekent en Mesech ook geen Moskou. Aan de andere kant ging het mij in het bericht om de verduidelijking dat Ezechiël 38 wel degelijk heeft op de koning van het Noorden ofwel Rusland waarvan Putin momenteel de oppervorst is.

Dat Frank Ouweneel voorspellingen doet over het offensief van Rusland, dat is zijn verantwoording; dáár had ik het niet over in mijn afgelopen bericht.
 

19 minuten geleden zei Willempie:
4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Frank Ouweneel kan zich vergist hebben dat Rusland onder het woord Ros/Rosh genoemd wordt en dat Mesech/Mesek het Hebreeuwse woord is voor Moskou, en op het videotijdstip van 1min & 44 sec had de uitleg van Frank Ouweneel over Ros/Rosh en Mesech/Mesek weliswaar beter gekund, maar in de context van Ezechiël 38:2-3 komt het erop neer dat het gaat over de oppervorst van Mesech/Mesek en Tubal, wat betrekking heeft op Putin als de huidige koning van het Noorden.

Dit is toch gewoon jouw bijdrage, waarop ik meende te moeten reageren. ik heb dus niet gereageerd op iets dat niet van jou kwam. Ik snap jouw verontwaardiging dan ook van geen kant. Maar misschien kun je het aan mij verduidelijken.

Dan had je het duidelijk horen te citeren, @Willempie.
Met je verkeerd geciteerde bericht kwam je warrig en onaangenaam over.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je had toch ook opnieuw kunnen beginnen om de quote opnieuw te doen, maar dan op de juiste manier? Nadat jij je bericht had verwijderd, waarvan de quote verkeerd was geciteerd, had ik mijn bericht ook verwijderd.
Jammer dat het bericht, waarin je je vergist hebt met de quote als nog hebt voortgezet via je voorgaande bericht; dat was dan rede om het bericht dat ik verwijderd had, als nog te herstellen.

Waar het mij om ging is dat DBI met zijn suggestie dat Ros geen Rusland betekent en Mesech ook geen Moskou. Aan de andere kant ging het mij in het bericht om de verduidelijking dat Ezechiël 38 wel degelijk heeft op de koning van het Noorden ofwel Rusland waarvan Putin momenteel de oppervorst is.

Dat Frank Ouweneel voorspellingen doet over het offensief van Rusland, dat is zijn verantwoording; dáár had ik het niet over in mijn afgelopen bericht.

 

Dan had je het duidelijk horen te citeren, @Willempie.
Met je verkeerd geciteerde bericht kwam je warrig en onaangenaam over.

Misschien moet je gewoon even proberen te ontspannen. Ik moet dat ook. Ik meen inmiddels te begrijpen dat je niet voor honderd procent achter de boodschap staat die je overigens wel zelf heb gepost. Als ik hier een boodschap post die niet noodzakelijk klopt vind ik het niet erg om een corrigerende reactie te krijgen. Ik vind dat zelfs prettig. Daar leer ik van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb het verwijderd maar bij nader inzien reageerde ik gewoon op jouw post, niet op die van iemand anders. Ik zoek geen ruzie maar ik blijf er wel bij dat Poetin niet in de Bijbel wordt genoemd. Misschien is hij de Gog waarover de Bijbel spreekt, misschien ook niet. Indien hij niet slaagt in zijn huidige operatie stelt dat Ezechiël 38 nog even uit, lijkt me. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat Rusland zo in de problemen raakt dat ze geen andere mogelijkheid ziet om de gasvelden van Israël te proberen te veroveren. Het zijn nu slecht nog allemaal speculaties. We zullen het moeten afwachten. Wel blijft het uiterst raadzaam om de Bijbel er bij te houden.

Je had gewoon even jouw tekst uit de verkeerde quote kunnen knippen en vervolgens onder de quote kunnen plakken.  Dan was het helder geweest. Doordat je jouw tekst onder Ricky’s naam plaatste ging het ook mis toen ik erop wilde reageren. Want omdat de quote niet van Ricky was, verscheen er een leeg bericht toen ik erop wilde reageren.  Dus ook de software raakte ervan in de war. 😝

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je had toch ook opnieuw kunnen beginnen om de quote opnieuw te doen, maar dan op de juiste manier? Nadat jij je bericht had verwijderd, waarvan de quote verkeerd was geciteerd, had ik mijn bericht ook verwijderd.
Jammer dat het bericht, waarin je je vergist hebt met de quote als nog hebt voortgezet via je voorgaande bericht; dat was dan rede om het bericht dat ik verwijderd had, als nog te herstellen.

Dan had je het duidelijk horen te citeren, @Willempie.
Met je verkeerd geciteerde bericht kwam je warrig en onaangenaam over.

Misschien moet je gewoon even proberen te ontspannen. Ik moet dat ook.

Zoals jij voorstelt dat ik misschien gewoon even moet proberen te ontspannen, zó stel ik voor dat jij je berichten in het vervolg nog even nakijkt voordat je ze post, of als je ze gepost hebt, dat je ze nog even nakijkt.
 

1 uur geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Waar het mij om ging is dat DBI met zijn suggestie dat Ros geen Rusland betekent en Mesech ook geen Moskou. Aan de andere kant ging het mij in het bericht om de verduidelijking dat Ezechiël 38 wel degelijk heeft op de koning van het Noorden ofwel Rusland waarvan Putin momenteel de oppervorst is.

Dat Frank Ouweneel voorspellingen doet over het offensief van Rusland, dat is zijn verantwoording; dáár had ik het niet over in mijn afgelopen bericht.

Ik meen inmiddels te begrijpen dat je niet voor honderd procent achter de boodschap staat die je overigens wel zelf heb gepost. Als ik hier een boodschap post die niet noodzakelijk klopt vind ik het niet erg om een corrigerende reactie te krijgen. Ik vind dat zelfs prettig. Daar leer ik van. 

Je bovengenoemde suggestie van "Ik meen inmiddels te begrijpen dat je niet voor honderd procent achter de boodschap staat die je overigens wel zelf heb gepost." wijst erop dat je mijn desbetreffende boodschap niet goed hebt begrepen, @Willempie.

Ik sta nog steeds voor 100% achter mijn desbetreffende boodschap m.b.t. mijn bericht aan DBI die stelde dat "Ros geen Rusland betekent en Mesech ook geen Moskou". Of ik het 100% eens ben met Frank Ouweneel zijn boodschap, dát is een andere kwestie. Kennelijk heb je moeite om die twee dingen van elkaar te onderscheiden.

De essentie van mijn desbetreffende boodschap lag op het verduidelijken dat Ezechiël 38 wel degelijk betrekking heeft op de koning van het Noorden ofwel Rusland; dat Putin momenteel daarvan de oppervorst is, is in deze kwestie een bijzaak. In mijn desbetreffende boodschap heb ik het niet gehad over het offensief hoe Rusland ten strijde gaat en ook niet over de oorlogsroutekaart van Rusland. Dat Frank Ouweneel voorspellingen doet over het offensief van Rusland, dat is zijn verantwoording.

De Bijbel zegt: beproef alle dingen en behoud het goede (1 Thessalonicenzen 5:21). We zien wel hoe de oorlog met Rusland afloopt en in hoeverre Frank Ouweneel zijn preek over de profetie in Ezechiël 38 overeenstemt met de hedendaagse gebeurtenissen in het Rusland/Oekraïne conflict.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Ricky Tjin:

Frank Ouweneel kan zich vergist hebben dat Rusland onder het woord Ros/Rosh genoemd wordt en dat Mesech/Mesek het Hebreeuwse woord is voor Moskou, en op het videotijdstip van 1min & 44 sec had de uitleg van Frank Ouweneel over Ros/Rosh en Mesech/Mesek weliswaar beter gekund, maar in de context van Ezechiël 38:2-3 komt het erop neer dat het gaat over de oppervorst van Mesech/Mesek en Tubal, wat betrekking heeft op Putin als de huidige koning van het Noorden.

In Ezechiël 38:2-3 worden Ros/Rosh en Mesech/Mesek in een reeks aan woorden vlak na elkaar benoemd, wat erop duidt dat deze woorden betrekking hebben op elkaar en samen een verband hebben.

Het bekijken van de grondwoorden in combinatie met informatie op Wikipedia wijst er wel degelijk op dat Ezechiël 38 betrekking heeft op Rusland.

Ezechiël 38:2 HSV
Mensenkind, richt uw blik op Gog, het land van Magog, de oppervorst (Rosh / H7218 + nasiy / H5387) van Mesech (Meshek / H4902) en Tubal (Tubal / H8422), en profeteer tegen hem.


Biblehub.com – Interlinear Bible, Ezekiel 38:2

3vvixMqA_o.jpg

Biblehub.com – H5387 / nasiy'
nasiy': kapitein
Grondwoord: נָשִׂיא
Deel van de Speech: Zelfstandig Naamwoord Mannelijk
Transliteratie: nasiy'
Fonetische Spelling: naw-see'
Definitie: een verhevene, een leider, een prins

Biblehub.com – H7218 / rosh
rosh: hoofd
Grondwoord: רֹאשׁ
Deel van de Speech: Zelfstandig Naamwoord Mannelijk
Transliteratie: rosh
Fonetische Spelling: roshe
Definitie: hoofd

Biblehub.com – H4902 / Meshek
Meshek, een zoon van Jafeth, ook zijn nakomelingen en hun land.
Grondwoord:
 מֶשֶׁךְ
Deel van de Speech: Eigennaam Mannelijk
Transliteratie: Meshek
Fonetische Spelling: meh'-shek
Definitie: een zoon van Jafeth, ook zijn nakomelingen en hun land.


Wikipedia – Meshech

Quote
Beginning from the 16th century, some European scholars proposed the idea that the Muscovites had stemmed from Meshech.
Moscow (Moskva) was founded by King Mosokh son of Japheth (i.e. Meshech), and was named for him and his wife, Kva.

Quote vertaald
Vanaf de 16e eeuw hebben sommige Europese geleerden het idee geopperd dat de Moskovieten uit Meshech afkomstig waren.
Moskou (Moskva) werd gesticht door koning Mosokh zoon van Jafeth (d.w.z. Meshech), en werd naar hem en zijn vrouw, Kva, genoemd.


Wikipedia – Tubal

Tubal was volgens de volkerenlijst een zoon van Jafet. Tubals nageslacht zou richting het huidige Rusland getrokken zijn en voor het eerst genoemd door Tiglat-Pileser I, Koning van Assyrië, 1100 v.Chr.; hij noemt hen de 'Tabali'. Flavius Josephus beschreef hen als de Thobelieten, die volgens hem in Kaukakisch Iberië, het huidige Georgië leefden.

Ze verleenden hun stamnaam zowel aan de rivier de Tobol als aan de befaamde stad ‘Tobolsk’, die tegenwoordig nog steeds zo heten. De naam van de huidige hoofdstad van Georgië luidt Tbilisi, en toont ook enige gelijkenis met de naam Tubal.


Bedankt voor deze uitgebreide onderbouwde  toelichting. Zeer leerzaam!

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ik heb het verwijderd maar bij nader inzien reageerde ik gewoon op jouw post, niet op die van iemand anders. Ik zoek geen ruzie maar ik blijf er wel bij dat Poetin niet in de Bijbel wordt genoemd. Misschien is hij de Gog waarover de Bijbel spreekt, misschien ook niet. Indien hij niet slaagt in zijn huidige operatie stelt dat Ezechiël 38 nog even uit, lijkt me. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat Rusland zo in de problemen raakt dat ze geen andere mogelijkheid ziet om de gasvelden van Israël te proberen te veroveren. Het zijn nu slecht nog allemaal speculaties. We zullen het moeten afwachten. Wel blijft het uiterst raadzaam om de Bijbel er bij te houden.

Dat we in de tijd van Openbaring zitten lijkt me nu toch wel overduidelijk. Een medische noodsituatie  is naadloos overgegaan in een politiek en economische noodsituatie. De graanschuur van de wereld wordt vernietigd waar we bij staan.
 

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

Moody bible commentary zegt:

These nations are well known in the biblical period: Persia (Iran), Ethopia and Put (Libya), Beth-togarmash in modern Syria. 

Additionally Magog, Meshech, Tubal and Gomer were in areas that are now modern Turkey, Armenia, Azerbaijan and Georgia. 

All of the countries mentioned here by Ezekiel are today Muslim countries. Assuming their spiritual allegiance does not change, the future invasion of Israel by these nations will not be a Russian invasion, but an Islamic invasion. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Ricky Tjin:

De naam van de huidige hoofdstad van Georgië luidt Tbilisi, en toont ook enige gelijkenis met de naam Tubal.

Ja, op die manier kun je werkelijk alles aan elkaar knopen: dit lijkt wel op dat, en daarom is het een van het ander afkomstig. Kom op zeg. Op die manier is Tubeke (Belgie) ook gesticht door nakomelingen van Jafeth. 

1 uur geleden zei Hermanos2:

Moody bible commentary zegt:

These nations are well known in the biblical period: Persia (Iran), Ethopia and Put (Libya), Beth-togarmash in modern Syria. 

Additionally Magog, Meshech, Tubal and Gomer were in areas that are now modern Turkey, Armenia, Azerbaijan and Georgia. 

All of the countries mentioned here by Ezekiel are today Muslim countries. Assuming their spiritual allegiance does not change, the future invasion of Israel by these nations will not be a Russian invasion, but an Islamic invasion. 

Je gaat de actualiteit in Nederland toch ook niet terugbrengen op ruzies tussen de Cananefaten en Batavieren? 
Natuurlijk is er het historische verband, maar de actualiteit is niet meer afhankelijk van de relaties tussen volken die hier 2000 jaar geleden leefden. 
Dat is in het Midden-Oosten precies zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Je gaat de actualiteit in Nederland toch ook niet terugbrengen op ruzies tussen de Cananefaten en Batavieren? 
Natuurlijk is er het historische verband, maar de actualiteit is niet meer afhankelijk van de relaties tussen volken die hier 2000 jaar geleden leefden. 
Dat is in het Midden-Oosten precies zo.

Bij profetieën is dat wel zo.  Zeker als die over een situatie 2000 jaar in de toekomst gaan. Logisch. Als we het hebben over Jacobs benauwdheid dan weet iedere gelovige dat dat over Israël gaat, ook al is Jacob al duizenden jaren dood. Het geslacht Jacob, de nakomelingen uit zijn stam, leeft.

 

Citaat

 

Jakob, Jacob of Ja'akow (Hebreeuws: יַעֲקֹב ja‘ǎqov, "God / de godheid beschermt" of "moge God / de godheid beschermen", Arabisch يعقوب Yaʿqūb), later ook Israël genoemd, is volgens de traditie in de Hebreeuwse Bijbel de derde aartsvader, na zijn grootvader Abraham en vader Isaak. Hij wordt ook wel "hielenlichter" genoemd, omdat hij bij de geboorte de hiel van zijn tweelingbroer Esau vasthield.[1]

Jakob is de stamvader van de Israëlieten, waarvan de oorspronkelijke twaalf stammen uit zijn twaalf zoons ontstaan zijn. Om die reden werd de naam ook gebruikt om het volk Israël aan te duiden[2] en na de opsplitsing van het rijk als aanduiding voor het noordelijke koninkrijk Israël,[3] terwijl het zuidelijke koninkrijk Juda werd genoemd. Na de vernietiging van het noordelijke koninkrijk in 722 v.Chr. werd Jakob ook gebruikt om het zuidelijke koninkrijk aan te duiden.[4]

 

 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jakob_(aartsvader)

 

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid