Spring naar bijdragen

Het avondmaal op een waardige manier nemen


Aanbevolen berichten

Een tijdje terug was ik een gemeente en daar werd het avondmaal gevierd. Het viel me op hoe makkelijk de mens het Woord van God zo aan de kant schuift. Want de Here Jezus stelt het avondmaal in tijdens de paasmaaltijd. En Hij zegt: "ik heb er vurig naar verlangd dit Pascha met u te eten, voordat ik ga lijden." Luk 22:15.  Hij wilde heel graag deze maaltijd met hen houden, om vervolgens tijdens deze maaltijd het avondmaal in te stellen. En Hij zegt dan:
Doe dit tot mijn gedachtenis.

Het avondmaal is een instelling van de Here Jezus zelf.  Daarbij wordt brood gegeten en wijn gedronken. Brood staat voor het lichaam van Christus en de wijn staat voor Zijn vergoten bloed. Ik was daar in die gemeente en daar stond een tafel met bekertjes druivensap. En er stond een tafel met bekertjes wijn. En de pastor legde het uit en zei: de druivensap is voor mensen die niet tegen alcohol kunnen en de wijn is voor de mensen die er wel tegen kunnen.

Maar Jezus zegt heel duidelijk dat het gaat om de vrucht van de wijnstok. In die tijd als je druiven perste dan werd het heel snel wijn, dat ging gisten. (Je had toen niet van die sap met allerlei chemische middelen om het gisten te voorkomen) Dat werd heel snel wijn doordat het warm was. Dus het gaat om wijn. Dat zie je al in het Oude Testament aan iets dat heen wijst naar het avondmaal. Als Abraham met Melchizedek de maaltijd dan nemen ze brood en wijn. Melchizedek hij was priester en diende daar als priester. En dit wees heen naar het offer van de Here Jezus. De Here Jezus is ook een priester naar de ordening van Mechizedek, zonder begin en zonder einde. Het was iets heel groots dat toen al gebeurde. Maar er werd brood en wijn genomen. Het gaat dus om wijn.
Maar de mensen zeggen: “Wijn nemen we niet want er zijn mensen die alcohol verslaafd zijn geweest en die kunnen daar niet tegen. Omdat ze zwak zijn doen we dit niet. Het gaat om de liefde, uit liefde doen we dit niet.”  Zo denkt de mens met zijn verstand. Maar liefde gaat altijd samen met waarheid. Want de Bijbel zegt:
Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder tegen zijn naaste; wij zijn immers leden van elkaar. Ef 4:25
Leg de leugen af en handel in de waarheid. Het idee van druivensap is leugen, dat moet je afleggen. Dat is niet in de waarheid. Want het ware probleem is niet de wijn, dat is niet het probleem van die persoon die dit niet kan drinken. Het ware probleem zit in zijn hart. Het ware probleem is hij zelf. Dan is er afhankelijkheid van alcohol. Dat is iets geestelijks. Dan moet hij opnieuw worden geboren. De Bijbel zegt ook: spreek de waarheid tegen elkaar. Met andere woorden: zeg dat tegen die persoon zodat hij vrij kan worden en opnieuw kan worden geboren. Dat is de ware liefde, dat zou je moeten zeggen en geen druivensap gaan schenken. Uiteindelijk draait het om redding. Een mens moet zich zien te redden. Hetzelfde geldt voor de bekertjes. Dat is niet vrijblijvend. Want die bekertjes worden genomen uit hygiënische overwegingen. Zo van: “Als we uit één beker drinken dan is dat gevaarlijk, dan kun je ziektes overdragen. Beter uit zo’n klein bekertje, dat is veiliger.” Zo denkt de mens met zijn verstand. De mens denkt aan de dokter of aan ziektes en niet aan de Here Jezus. Maar de Here Jezus:
Hij nam de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drinkt allen daaruit.   Matt 26:27.
Dus de Here Jezus nam die beker met wijn. En Hij dankt voor die beker. En dan deelt Hij die beker zo onder Zijn discipelen. Moet je je voorstellen dat dan één van Zijn discipelen zou zeggen: “Ik neem die beker liever niet. Want ik ben bang dat ik ziek wordt. Ik heb smetvrees. Ik hoef dat niet.” Dat kun je je toch niet voorstellen, dat één van de discipelen uit smetvrees zou weigeren? Daar kun je toch niet bij? Daarbij komt ook nog: voor ons is het tweeduizend jaar terug dat de Here Jezus is gestorven. Maar bij God zijn het twee dagen geleden. Want voor God zijn duizend jaar als één dag. Het is nog heel erg vers. Moet je je voorstellen dat er dan iemand is die zegt: ik neem dit niet want ik heb smetvrees. Hoe denk je dat God tegen zo iemand aankijkt. Tegen zo’n ongelovige. Hoe dat is in de ogen van God. Want als je zo geloofd zo vol met smetvrees en angst dan ben je geen waardige gelovige. Dan ben je het bloed van Christus niet waard. De Bijbel spreekt nog vaker over waardigheid. Want de Bijbel zegt:
Maar laat ieder mens zichzelf beproeven ….. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
1 Kor 11:28,29

Laat ieder mens zichzelf beproeven. Over dit gedeelte zijn ook wel veel misverstanden. Sommige mensen denken dat het daarbij gaat dat je naar jezelf moet kijken. Dat je heel erg gericht moet zijn op jezelf. Je moet jezelf tenslotte beproeven. Zo van: ben ik het wel waard? Ben ik niet zondig? Ben ik niet dit of dat? Er zijn mensen die geloven dat ze heel erg zondig blijven en zijn zo heel erg bezig met zichzelf. Je moet jezelf ook beproeven. Maar waarin moet je jezelf beproeven. Het gaat daarom dat je jezelf beproefd dat je op een waardige manier eet en drinkt. Namelijk dat je denkt aan het offer van de Here Jezus denkt. Het gaat er niet om dat je aan jezelf denkt. Je moet juist aan Hem denken en aan Zijn offer denken. Je moet dus niet naar jezelf kijken maar naar Hem kijken, dat is op een waardige manier eten en drinken. Daar moet je jezelf op beproeven. Paulus sluit af:
daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken en velen zijn ontslapen. 1 Kor 11:30
Er worden mensen ziek en er sterven mensen op het moment dat ze het avondmaal niet op een waardige manier nemen. En hier zit iets paradoxaals. Want de mens neemt van zo’n klein bekertje omdat hij bang is om ziek te worden. Je zult eerder ziek worden van zo’n klein bekertje dan dat je van een grote beker neemt. Want als je zo’n klein bekertje neem, dan neem je het avondmaal niet op een waardige manier.  En als je het avondmaal niet op een waardige manier neemt, dan kun je ziek van worden.

Maar niet van die grote beker. Want dat is het bloed van Christus. Dat reinigt en heeft een reinigende werking. Daar word je niet ziek van. Het gaat er dus om dat je het avondmaal in alle opzichten op een waardige manier neemt. Als je het zo neemt, dan kun je het zo in dankbaarheid nemen. En denken aan het werk van de Here Jezus en aan wat Hij heeft gebracht. Zie ook onderstaande link

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-2-2022 om 23:50 zei Gert Jan:

In die tijd als je druiven perste dan werd het heel snel wijn, dat ging gisten.

......
Het idee van druivensap is leugen, dat moet je afleggen. Dat is niet in de waarheid.

........

De Bijbel zegt ook: spreek de waarheid tegen elkaar.

 

In dat geval moet ik je even met de waarheid lastig vallen: als je vruchten perst, om het even welke, krijg je vruchtensap van die vrucht.
Dat kan appel zijn, of kiwi of .... druif inderdaad.
Sap, geen wijn.

 

Op 18-2-2022 om 23:50 zei Gert Jan:

Moet je je voorstellen dat er dan iemand is die zegt: ik neem dit niet want ik heb smetvrees. Hoe denk je dat God tegen zo iemand aankijkt. Tegen zo’n ongelovige. Hoe dat is in de ogen van God. Want als je zo geloofd zo vol met smetvrees en angst dan ben je geen waardige gelovige. Dan ben je het bloed van Christus niet waard.

Jij kan er wat van zeg. Mensen veroordelen omdat ze druivensap drinken ipv wijn. Gaat het verder wel lekker met je? 
Matteüs 7:1-6
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid