Spring naar bijdragen

Veel focus op het uiterlijk (en andere online-date dingen)


Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik weer begonnen met online daten. Ik ben de midden dertig en heb ik eigenlijk twee serieuze relaties gehad. Helaas hebben beide geen stand gehouden. Beide vorige vriendinnen heb ik leren kennen via vrienden en is dat is toen verder gegroeid. Mijn punt is vooral dat het vrij natuurlijk ging allemaal. Maar ergens vorig jaar heb ik voor het eerst even wat online- gedate, en nu sinds kort weer.

Het is best een stap om online opzoek te gaan. En het valt me in het geheel niet mee. Profiel maken, jezelf "presenteren", contacten zoeken en leggen. etc etc.

Ik werd gisteren in een preek (Tim Keller) gewezen op het feit dat zoveel mensen op basis van uiterlijk selecteren. Je loopt een kamer binnen, daar zitten bij wijze van spreken tien vrouwen van je eigen leeftijd, maar onmiddelijk streep je er zes af op basis van uiterlijk.

En juist bij online-daten merk ik dat dit nog sterker speelt. Ik kan bij mezelf merken dat ik toch door de foto's scroll en heel erg een selectie doe op uiterlijk. Het is een innerlijk conflict aan het worden. Het is niet geheel onbelangrijk om ook aantrekkingskracht te hebben, maar op deze manier wordt het echt het eerste selectie criterium. Dus alle potentieel geschikte mensen die even niet zo fotogeniek zijn hebben een flinke achterstand.

Ik kan wel tegen mezelf zeggen dat ik iedereen een kans probeer te geven. Maar als er meerdere contacten naast elkaar lopen (en dat is toch vaak wel zo) dan kies je ook nog eens heel gemakkelijk voor de knapste. (bewust of onbewust; o mijn arglistig hart)
Dit selectieproces blijft helaas ook nog bestaan als je eenmaal een date hebt. Het is zoveel makkelijker om positief te zijn over een knap persoon, of als iemand toch wat anders overkomt in het echt dan op de foto. En ten slotte heb ik ook vorig jaar een poosje gedate met iemand waarvan ik eigenlijk al snel wist dat we geen goede match waren(vooral op geloofsgebied), maar terugkijkend bleef ik nog even doorgaan, omdat ze gewoon heel knap was.

Ik vermoed dat online daten als man (oppervlakkig gezien) iets makkelijker is; er zijn immers meer vrouwen dan mannen op dergelijke date-websites en ik heb het idee dat de meeste vrouwen ook nog eens activer zijn)

Ik ken weinig mannen die ook aan het online daten zijn, dus daarom zoek ik even feedback via deze weg. Wie heeft gelijke ervaringen? Zowel mannen als vrouwen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt. We gaan meestal op uiterlijk af. En daar is niets mis mee. Het is heel normaal om daar op af te gaan.
Dat hij daar in een preek op bent gewezen verandert daar niets aan.
Kwestie van programmering en opvoeding.
En feromonen.
Dat is simpelweg waarom de meeste mensen iemand van hun eigen ras uitkiezen.

Wat betreft de preek waarbij Tim Keller dit waarschijnlijk afwees: als je een christen een kamer in zou sturen met een aantal personen,  zou hij Jezus er niet uit kunnen halen, omdat de gemiddelde christen uit gaat van een blanke man met blauwe ogen en lang blond haar. Terwijl Jezus er waarschijnlijk uitzag als iemand die we tegenwoordig zouden omschrijven als ene typische moslim. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dat beloof ik: Als ik het goed begrijp zeg je dat ik geen probleem heb:  "We gaan meestal op uiterlijk af. En daar is niets mis mee."

Ik vind duidelijk dat ik wel een probleem heb. Aantrekkingskracht is niet onbelangrijk, maar het beinvloed me meer dan ik wil. Ik zoek een goede weg om daarmee om te gaan.
Graag hoor ik van mensen die het probleem herkennen, en ervaringen/ verhalen hoe ze daarmee omgaan.

bewerkt door G.Thomas
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei G.Thomas:

@ Dat beloof ik: Als ik het goed begrijp zeg je dat ik geen probleem heb:  "We gaan meestal op uiterlijk af. En daar is niets mis mee."

Ik vind duidelijk dat ik wel een probleem heb. Aantrekkingskracht is niet onbelangrijk, maar het beinvloed me meer dan ik wil. Ik zoek een goede weg om daarmee om te gaan.
Graag hoor ik van mensen die het probleem herkennen, en ervaringen/ verhalen hoe ze daarmee omgaan.

Als het meer invloed op je heeft dan je zou willen, is de oplossing heel simpel: er voor kiezen om het minder invloed te laten hebben.
Dat heb je zelf in de hand, en dat kun je ook want je bent uitstekend in staat om het probleem te analyseren.
De oplossing is eenvoudiger dan de analyse.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

"er voor kiezen om het minder invloed te laten hebben" dat helpt me nog niet direct verder in de specifieke situatie van het online-daten.

Het is namelijk niet een zwart-wit keus. Dat zou het geval zijn als ik uiterlijk totaal geen invloed wil laten hebben. 

Ik ben me bewust van mijn problematiek, maar daarmee is het nogsteeds uitzoeken waar de grenzen liggen. Je eigen motieven nagaan is bijzonder ingewikkeld; bij elke date-bericht wat ik verstuur of ontvang, ben ik bezig met een soort beoordeling van die persoon. Een valkuil is om te kieskeurig te zijn (met als extreme nooit iemand vinden) of geheel niet te selecteren op uiterlijk. (met als extreme miskenning van je eigen voorkeur: de fysieke aantrekkingskracht totaal mist, je creatieve deel wat geniet van schoonheid totaal te onderdrukken)

Sommige onderdelen vind ik vrij eenvoudig. Dat ik een bepaalde kleur huid, haar, of ogen aantrekklijk vind daar heb ik prima vrede mee, of bijvoorbeeld ook kledingkeus of hoeveelheid make-up. Daar heb ik wel een voorkeur maar het is eigenlijk nooit een breekpunt. Dit zijn min of meer neutrale keuzes (in online-dating)

Lastiger is het als iemand echt heel zwaarlijvig is, of een bepaalde oogopslag heeft, waarbij ik kan denken "no-way". Via online-dating krijgen deze mensen eigenlijk weinig kans, terwijl ik deze mensen als vrienden misschien wel beter kunnen leren kennen en een relatie toch echt wel een optie zou kunnen zijn. En ik ben dus geschrokken van mezelf hoeveel mensen ik in deze catergorie plaats.

Ik hoop hier mensen te treffen die misschien mooie manier hadden gevonden om daar mee om te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei G.Thomas:

Sinds kort ben ik weer begonnen met online daten.

Het kan lukken. Als je wat verder bent zal je vast allerlei consessies doen, en andere zaken belangrijker gaan vinden dan uiterlijk of oogopslag. Dat hoort erbij. Vaak hebben we ook een verkeerd beeld over onze eigen aantrekkelijkheid en ons eigen voorkomen.

Zo is een vriend van mij slank, donker krullend haar, gewone lengte, gecultiveerd, beschaafd, vriendelijk, maar toen ik vrouwen vroeg waarom zij dachten dat hij nog vrijgezel was, bleek het zijn motoriek te zijn. De criteria liggen soms niet waar je denkt dat ze zijn.

Jouw eigen criteria zijn belangrijk, maar de criteria van een toekomstig partner ook. Soms heb je echt hulp van hogerhand nodig om iemand op jouw pad te brengen die kan matchen.

Scholen zijn over het algemeen de plekken waar vriendschappen en relaties beginnen, misschien ook kerken of feestjes. Wachten tot Covid-10 een beetje weg is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei G.Thomas:

"er voor kiezen om het minder invloed te laten hebben" dat helpt me nog niet direct verder in de specifieke situatie van het online-daten.

Het is namelijk niet een zwart-wit keus. Dat zou het geval zijn als ik uiterlijk totaal geen invloed wil laten hebben

Natuurlijk is het geen zwart-wit keus. Daarom staat er ook 'minder'. Bij een zwart /wit beschouwing had erg 'geen' gestaan.  
De mate waarin je het invloed laat hebben, en daarmee oplossing van je probleem,  dat bepaal je helemaal zelf.

20 uur geleden zei G.Thomas:

maar daarmee is het nogsteeds uitzoeken waar de grenzen liggen.

Dat is het leuke van daten. Het is ok om fouten te maken. 

 

20 uur geleden zei G.Thomas:

Je eigen motieven nagaan is bijzonder ingewikkeld; bij elke date-bericht wat ik verstuur of ontvang, ben ik bezig met een soort beoordeling van die persoon. Een valkuil is om te kieskeurig te zijn (met als extreme nooit iemand vinden) of geheel niet te selecteren op uiterlijk. (met als extreme miskenning van je eigen voorkeur: de fysieke aantrekkingskracht totaal mist, je creatieve deel wat geniet van schoonheid totaal te onderdrukken)

Relax, je steekt er veel te gestresst in.
Ja, er zijn honderden mogelijkheden. Waarschijnlijk denk je dat er maar 1 goede tussen zit. Dat is niet zo. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

 

20 uur geleden zei G.Thomas:

Lastiger is het als iemand echt heel zwaarlijvig is, of een bepaalde oogopslag heeft, waarbij ik kan denken "no-way". Via online-dating krijgen deze mensen eigenlijk weinig kans, terwijl ik deze mensen als vrienden misschien wel beter kunnen leren kennen en een relatie toch echt wel een optie zou kunnen zijn. En ik ben dus geschrokken van mezelf hoeveel mensen ik in deze catergorie plaats.

Wel nee. Tim Keller heeft je laten schrikken. Nergens voor nodig.
Stel wel voorop wat je zelf wil. Als je daar niet duidelijk in bent, krijg je iets anders dan je had gewild.
En daar zit je niet op te wachten.

Tenzij je met een dikke, loensende vrouw niet erg vind, omdat ze volgens jou anders toch niemand kan krijgen.  

17 uur geleden zei Noel2:

Jouw eigen criteria zijn belangrijk, maar de criteria van een toekomstig partner ook. Soms heb je echt hulp van hogerhand nodig om iemand op jouw pad te brengen die kan matchen.

Dat is het toppunt van egoistisch geloof: dat god het hele universum en deze wereld heeft geschapen om daarin jou te kunnen matchen met de vrouw die het best bij je past.
Gaat niet gebeuren.  Je zult het zelf moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

I

25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Natuurlijk is het geen zwart-wit keus. Daarom staat er ook 'minder'. Bij een zwart /wit beschouwing had erg 'geen' gestaan.  
De mate waarin je het invloed laat hebben, en daarmee oplossing van je probleem,  dat bepaal je helemaal zelf.

Dat is het leuke van daten. Het is ok om fouten te maken. 

 

Relax, je steekt er veel te gestresst in.
Ja, er zijn honderden mogelijkheden. Waarschijnlijk denk je dat er maar 1 goede tussen zit. Dat is niet zo. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

 

Wel nee. Tim Keller heeft je laten schrikken. Nergens voor nodig.
Stel wel voorop wat je zelf wil. Als je daar niet duidelijk in bent, krijg je iets anders dan je had gewild.
En daar zit je niet op te wachten.

Tenzij je met een dikke, loensende vrouw niet erg vind, omdat ze volgens jou anders toch niemand kan krijgen.  

Dat is het toppunt van egoistisch geloof: dat god het hele universum en deze wereld heeft geschapen om daarin jou te kunnen matchen met de vrouw die het best bij je past.
Gaat niet gebeuren.  Je zult het zelf moeten doen.

@Dat beloof ik


Ik heb geen moeite met daten, ik heb genoeg fouten gemaakt, en zal er waarschijnlijk nog veel maken. Ik geloof ook helemaal niet in een ware persoon. (mijn laatste twee vriendinnnen waren immers beide de "ware" :)). Ik weet ook aardig goed wat ik wil; maar zoals gezegd merk ik dat ik veel mensen meteen geen kans meer geef alleen op basis van de eerste foto.

Ik neem aan dat je adviezen goed bedoelt zijn maar je gaat uiteindelijk niet erg in op mijn oorspronkelijke vraag; de ervaringen en adviezen over hoe je ermee omgaat. Afgaande op je reactie herken je het probleem niet bij jezelf en zijn we in dit topic vooral veel aan het nuanceren en uitleggen.

Ik zou het leuk vinden om te horen van mensen die het probleem bij zichzelf herkennen en hoe ze ermee omgaan.





 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het toppunt van egoistisch geloof: dat god het hele universum en deze wereld heeft geschapen om daarin jou te kunnen matchen met de vrouw die het best bij je past.
Gaat niet gebeuren.  Je zult het zelf moeten doen.

Mogelijk dat in jouw beeld elk wensend geloof egoïstisch is. Het is volgens mij volkomen normaal om wensen te hebben. Dat heeft verder niets met het geloof te maken. Maar geloof dat je wensen uitkomen heet ook wel positief denken.

Een typische erfgenaam van Kain zal inderdaad alles op eigen kracht willen doen. Dan maak je dus onnodig fouten. Desastreuze fouten soms. Overbodig is dat en gevaarlijk.

Ik geloof dus in een adviserende/gidsende rol van God, en als je dan iemand aardig vindt, kan dat advies helpen om iets uit te bouwen. Soms helpt dat advies ook om geen energie meer te steken in een relatie. Zoals ik nu twijfel om te reageren op jou. maar ik weet dat je een goed hart hebt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-5-2021 om 10:37 zei G.Thomas:

Sinds kort ben ik weer begonnen met online daten. Ik ben de midden dertig en heb ik eigenlijk twee serieuze relaties gehad. Helaas hebben beide geen stand gehouden. Beide vorige vriendinnen heb ik leren kennen via vrienden en is dat is toen verder gegroeid. Mijn punt is vooral dat het vrij natuurlijk ging allemaal. Maar ergens vorig jaar heb ik voor het eerst even wat online- gedate, en nu sinds kort weer.

Het is best een stap om online opzoek te gaan. En het valt me in het geheel niet mee. Profiel maken, jezelf "presenteren", contacten zoeken en leggen. etc etc.

Ik werd gisteren in een preek (Tim Keller) gewezen op het feit dat zoveel mensen op basis van uiterlijk selecteren. Je loopt een kamer binnen, daar zitten bij wijze van spreken tien vrouwen van je eigen leeftijd, maar onmiddelijk streep je er zes af op basis van uiterlijk.

En juist bij online-daten merk ik dat dit nog sterker speelt. Ik kan bij mezelf merken dat ik toch door de foto's scroll en heel erg een selectie doe op uiterlijk. Het is een innerlijk conflict aan het worden. Het is niet geheel onbelangrijk om ook aantrekkingskracht te hebben, maar op deze manier wordt het echt het eerste selectie criterium. Dus alle potentieel geschikte mensen die even niet zo fotogeniek zijn hebben een flinke achterstand.

Ik kan wel tegen mezelf zeggen dat ik iedereen een kans probeer te geven. Maar als er meerdere contacten naast elkaar lopen (en dat is toch vaak wel zo) dan kies je ook nog eens heel gemakkelijk voor de knapste. (bewust of onbewust; o mijn arglistig hart)
Dit selectieproces blijft helaas ook nog bestaan als je eenmaal een date hebt. Het is zoveel makkelijker om positief te zijn over een knap persoon, of als iemand toch wat anders overkomt in het echt dan op de foto. En ten slotte heb ik ook vorig jaar een poosje gedate met iemand waarvan ik eigenlijk al snel wist dat we geen goede match waren(vooral op geloofsgebied), maar terugkijkend bleef ik nog even doorgaan, omdat ze gewoon heel knap was.

Ik vermoed dat online daten als man (oppervlakkig gezien) iets makkelijker is; er zijn immers meer vrouwen dan mannen op dergelijke date-websites en ik heb het idee dat de meeste vrouwen ook nog eens activer zijn)

Ik ken weinig mannen die ook aan het online daten zijn, dus daarom zoek ik even feedback via deze weg. Wie heeft gelijke ervaringen? Zowel mannen als vrouwen!

Ik heb twee keer een dame van een datingsite gehad. De eerste was een Rwandese vrouw die in de Veluwe woonde en dat ging een half jaar goed, maar liep onder andere stuk op cultuurverschillen. De tweede vrouw heb ik leren kennen via Op Zoek Naar Jou. Zitten veel gereformeerde en reformatorische christenen op. Maar een zeer helder profiel met zeer gedetailleerde vragen die je er invult, wat echt goed inhoudelijk een beeld vormt van wie je bent. Daar vond ik mijn huidige vrouw. Destijds Gereformeerde Bond met een evangelische inslag. Ze stond daar met een foto bij de Open Doors dag op, met zeer inhoudelijke omschrijving erbij. Het klikte. Ook bad ik al vaak om Gods keuze voor mij en niet mijn keuze. De voorgaande relaties waren voor mij ervaringslessen geweest. 

Mijn vrouw ziet er normaal uit, naar mijn idee. Heeft rood haar, dat is bijzonder vind ik en naar mijn smaak heel mooi, met een mooi rond koppie, maar oogde vooral normaal en vertrouwd. Hoe meer ik haar leerde kennen, hoe meer ze mij aantrok.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Noel2:
18 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het toppunt van egoistisch geloof: dat god het hele universum en deze wereld heeft geschapen om daarin jou te kunnen matchen met de vrouw die het best bij je past.
Gaat niet gebeuren.  Je zult het zelf moeten doen.

Mogelijk dat in jouw beeld elk wensend geloof egoïstisch is

Nee ik heb het uitsluitend over deze casus, waarin je stelt dat God partners regelt. 

12 uur geleden zei Noel2:

. Het is volgens mij volkomen normaal om wensen te hebben. Dat heeft verder niets met het geloof te maken. Maar geloof dat je wensen uitkomen heet ook wel positief denken.

zeker. En geloven dat God dat helemaal speciaal voor jou regelt, terwijl er dagelijks 50000 mensen doodgaan aan Corona, dat kom op mij wat egoistisch over. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee ik heb het uitsluitend over deze casus, waarin je stelt dat God partners regelt. 

En geloven dat God dat helemaal speciaal voor jou regelt, terwijl er dagelijks 50000 mensen doodgaan aan Corona, dat kom op mij wat egoistisch over. 

Je gaat niet in op het belangrijke punt, God als adviseur.  Daarnaast gaan mensen na de dood naar elders (geloof ik) en kan je beter medelijden hebben met hen die in deze dwaze wereld moeten achterblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-5-2021 om 10:08 zei Noel2:

Je gaat niet in op het belangrijke punt, God als adviseur.  Daarnaast gaan mensen na de dood naar elders (geloof ik) en kan je beter medelijden hebben met hen die in deze dwaze wereld moeten achterblijven.

Ga zelfmoord plegen dan, wat doe je hier nog? 

....

Dergelijke redenaties, daar word ik cynisch van.

modbreak Trajecto: Ja, nou dat met die zelfmoord zul je niet als echte aansporing bedoelen, maar zoiets schrijven op deze manier op het forum is toch wel ongewenst. Het staat er en iedereen kan het lezen en misschien wel gesteund worden in ideeën die niet goed zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid