Spring naar bijdragen

Christen en hulpverlening.


Aanbevolen berichten

 

A.d.h.v. bovenstaande wou ik hier graag nog wat balletjes over opgegooid zien worden. Hoewel ik het initiatief mooi vind, heb ik zo mijn bedenkingen omtrent het opvangen zonder onderscheid te maken. Bij sommigen kun je op voorhand wel stellen dat het mis gaat, en bij anderen kom je er gaandeweg wel achter dat de hulp verdwijnt in een bodemloze put. Als het nu mensen zou betreffen die ambulant geholpen kunnen worden, zou ik er nog in mee kunnen gaan. Maar mensen in huis halen die potentieel gevaarlijke situaties kunnen opleveren lijkt mij wat te ver gaan. Zeker i.c.m. een gezin. Ik heb zelf ook mensen opgevangen die anders op straat zouden staan, maar die straat wel wel steeds maar weer opgezocht, ondanks een dak boven het hoofd.

Ik snap dat men een naaste behoort te zijn voor de ander, en dat vijanden niet voor lief maar met echte liefde benaderd behoren te worden. Maar in huis halen gaat me te ver. Het is dat ik alleen was op het moment dat ik besloot mensen in huis te halen, maar sommigen gaan echt zo ver dat ze een mes uit de lade pakken om je ermee te bedreigen met ijskoud gemoed.

Behoort een christen zonder onderscheid te maken iedere naaste in huis te halen indien de drang tot in huis nemen aanwezig is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi onderwerp. Ik denk dat dit per persoon verschilt. De een zal het wel kunnen de ander niet. Om wildvreemde mensen in een moeilijke positie in huis te halen moet je wel over bepaalde gaven bezitten. Ik zou het persoonlijk niet zo gauw doen, maar petje af voor degenen die het wel doen. Vind het een mooie vorm van naastenliefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb zelf ook mensen opgevangen die anders op straat zouden staan, maar die straat wel wel steeds maar weer opgezocht, ondanks een dak boven het hoofd.

Ook dat komt voor. Dan willen die mensen dat zelf.                                 

 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is dat ik alleen was op het moment dat ik besloot mensen in huis te halen, maar sommigen gaan echt zo ver dat ze een mes uit de lade pakken om je ermee te bedreigen met ijskoud gemoed.

Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt maar dan is het natuurlijk snel voorbij. We blijven wel ons gezonde verstand gebruiken en we zijn geen watjes. Wat ik wel heb meegemaakt was een onverbeterlijke junk (heroïne) maar verbazend genoeg toch een lief persoon die nooit iets van me heeft gestolen. Een ander (cocaïne) deed dat wel en die heb ik, tegen zijn wil overigens, want zo kan ik ook wel weer zijn (Hij was ontzettend verontwaardigd.), naar een opvangcentrum van de Vereniging tot Heil des Volks in Amsterdam gebracht. Daar werd hij professioneel opgevangen en geholpen. Later was hij me wel dankbaar. Hij heeft me daarna brieven gestuurd om me te laten weten hoe het met hem ging. Verder zijn we natuurlijk wel een paar keer bestolen en bedrogen maar niet zo erg. Dat pikken we trouwens niet hoor.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ook dat komt voor. Dan willen die mensen dat zelf.

En wat als die mensen het koper en brons uit het dorp jatten en jij vervolgens wordt aangekeken? Dan kun je ze op laten donderen, maar de schade is aangericht.

6 minuten geleden zei Willempie:

Wat ik wel heb meegemaakt was een onverbeterlijke junk (heroïne) maar verbazend genoeg toch een lief persoon die nooit iets van me heeft gestolen.

Althans niet dat je weet... Een junk heeft alles over voor junk en sommigen weten dat heel goed te verbergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En wat als die mensen het koper en brons uit het dorp jatten en jij vervolgens wordt aangekeken? Dan kun je ze op laten donderen, maar de schade is aangericht.

Nog niet meegemaakt. Dat zien we dan wel weer.

 

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Althans niet dat je weet... Een junk heeft alles over voor junk en sommigen weten dat heel goed te verbergen.

Ik weet er alles van. Daarom vond ik het ook zo verbazend. Natuurlijk stal hij wel, maar niet van mij, ondanks dat hij daar alle gelegenheid toe had. Ik raad dit trouwens niet iedereen aan. Misschien ging ik wel een beetje te ver. Ik heb er trouwens kritiek over gekregen binnen de christelijke gemeenschap waarvan ik toen deel uitmaakte. Hun argument was dat je dit niet alleen moet doen maar samen met anderen. Ik was toen trouwens nog wel vrijgezel dus bracht er niemand anders mee in gevaar. Wist ik veel? Wat had ik trouwens te verliezen, behalve wat aardse goederen en geld? Ik heb daar nooit veel om gegeven.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Nog niet meegemaakt. Dat zien we dan wel weer.

Dat bedoel ik dus met geen onderscheid maken. Daarmee kun je ook anderen op kosten jagen.

9 minuten geleden zei Willempie:

Misschien ging ik wel een beetje te ver. Ik heb er trouwens kritiek over gekregen binnen de christelijke gemeenschap waarvan ik toen deel uitmaakte. Hun argument was dat je dit niet alleen moet doen maar samen met anderen. Ik was toen trouwens nog wel vrijgezel dus bracht er niemand anders mee in gevaar. Wist ik veel? Wat had ik trouwens te verliezen, behalve wat aardse goederen en geld? Ik heb daar nooit veel om gegeven.

Ik ben het helemaal eens met de kritiek die je hebt gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid