Spring naar bijdragen

Paulus en de wet voor niet-Joden


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Er staat wel dit in Romeinen 10 (NBG51) :

4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.

Ja dit kan twee dingen betekenen. Het kan betekenen dat Christus een einde aan de wet gemaakt heeft. Of dat Christus en rechtvaardigverklaring door het geloof het eigenlijke doeleinde van de wet was. Maar dat Christus zelf de wet heeft vervuld is daarmee niet gezegd en de vraag is of dat zo belangrijk voor Paulus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Ja dit kan twee dingen betekenen. Het kan betekenen dat Christus een einde aan de wet gemaakt heeft. Of dat Christus en rechtvaardigverklaring door het geloof het eigenlijke doeleinde van de wet was. Maar dat Christus zelf de wet heeft vervuld is daarmee niet gezegd en de vraag is of dat zo belangrijk voor Paulus is.

Het betekent dat er een geheimzinnige kracht bestaat die Liefde heet en Vertrouwen op die Liefde. En dat die geheimzinnige kracht die Liefde is superieur is aan de wet en aan de werkingen van de wet. De wet is de wet van karma. De tien geboden behoeden je voor veel narigheid die karma oplevert. Maar er is een geheimzinnige kracht die Liefde heet, die superieur is aan de geboden en (dus) aan de wet van karma. Er zijn heel spirituele mensen die die kracht van Liefde die alle kennis overstijgt, kennen , terwijl ze weinig tot niets van christendom kennen en niets van religie moeten hebben.  Een kennisje van ons is zo’n vrouw, een schoolvoorbeeld hiervan.  Zij was 20 jaar getrouwd, is tijdens haar huwelijk keer op keer door haar man bedrogen. Ze vergaf hem steeds, hij gaf de verhoudingen steeds op, en ze bleven bij elkaar, omdat ze hem toch als haar maatje beschouwde en ook omdat ze samen een kind hadden en het zou niet meer voorkomen. Toen het kind 12 was kwam uit dat hij alweer vele maanden er een verhouding op na hield en dit keer weigerde hij de verhouding op te geven. Het liep uit op een scheiding, maar hij wilde ook zijn vrouw niet opgeven en het werd van zijn kant een vechtscheiding. Een met hele gevaarlijke trekken, zoals dreigen zichzelf dood te rijden met hun kind met hem in de auto. En nog diverse dingen meer. Doordat zijn vrouw wilde scheiden werd hij depressief maar hij weigerde ook zijn verhouding met een zeer complexe andere vrouw op te geven.  Hij had een goedlopend eigen bedrijf, had veel geld, en uit pure ongegronde haat voor zijn vrouw - die niet meer tegen de complicaties van de verhouding op kon - heeft hij het bedrijf bewust kapot laten gaan omdat hij zijn vrouw én zijn kind geen  alimentatie gunde.  Er waren nog veel meer dingen die hij deed uit pure haat omdat hij zijn vrouw haar vrijheid en inkomen niet gunde en toch zijn vaste verhouding niet wilde opgeven.  Zij had de wijsheid om zich in geen geval tot zijn niveau te verlagen, hem niet met zijn eigen middelen te bestrijden, maar in alles de liefde te blijven doen, hem tegelijkertijd wel gezonde grenzen te stellen langs de juiste kanalen. Hij stalkte haar met afschuwelijke sms-berichten. In plaats van met hem te vechten , dus af te dalen naar zijn niveau, antwoordde ze niet op zijn ruzie berichten, nam ze er een ander telefoonnummer bij dat ze alleen gaf aan de noodzakelijke mensen, en negeerde zijn ruziezoekerij.  Ondertussen bleef ze op momenten dat hij zich even van een betere kant toonde, steunen in het hervinden van het evenwicht in zijn eigen leven. Als een spirituele meester, als iemand die die die geheimzinnige kracht die Liefde heet had leren kennen en erin geloofde.

Om een lang verhaal af te ronden,  haar inmiddels alweer vijftien jaar ex-man had wettelijk (wetmatig, zij woonde in een tweede pand waarvan hij eigenaar was) de mogelijkheid haar uit haar huis te zetten, haar brodeloos te maken, het haar heel erg moeilijk te maken, wat hij ook deed.  Maar al zijn boze plannen mislukten, en alle lelijke dingen die hij deed werkten in haar voordeel, omdat ze er niets lelijks tegenover zette en hem zelfs bleef steunen, maar wel als individu en niet meer als twee-eenheid. 

Er zijn mensen die intuitief Christus volgen, die die geheimzinnige kracht die liefde heet hebben leren kennen. Een kracht die boven elke kennis uitstijgt, waardoor je als je die kracht volgt en erin gelooft, steeds meer vrijkomt uit het web van de werking van de wet.   Daar is geen bijbel aan te pas gekomen, enkel spirituele observaties van het leven, geleerd door reflecties in en op het eigen geleefde leven.  Mensen die die liefde volgen, ontmoeten vaak steeds weer bijzondere of juist heel gewone mensen op hun pad die door de Geest gestuurd zijn, als passanten die iets aanreiken, of hulp aanbieden, of die luisteren en wijze raad geven. Men zegt ook wel eens wie goed doet goed ontmoet. 

Ons kennisje is zeer gelukkig hertrouwd met iemand die eenzelfde lijdensweg onderging in een eerste huwelijk en tot dezelfde inzichten kwam.  Haar ex-man is alles kwijtgeraakt door eigen toedoen, maar is weer in loondienst gegaan en heeft opnieuw een problematische relatie met de vrouw met wie hij die verhouding aanging die hij niet los wilde laten.  Een vrouw met een problematische ex die zijn ex-vrouw ook niet los kan laten en die hem spiegelt hoe hij zelf is geweest naar zijn eerste vrouw. Hij is blijven hangen in de spiegelsfeer. Maar zij is helemaal bevrijd van hem.  Ze heeft hem zelfs eerder verlost van zijn alimentatie toen ze zelf voldoende inkomen had en besloot te hertrouwen. Dat had ze niet hoeven doen maar ze heeft dat bewust gedaan en het hem gegund. 

De geheimzinnige kracht die onbaatzuchtige liefde heet, omvat een wijsheid die Superieur is aan de wet en die buiten de wet om weet te werken.
 

Gij zult niet echtbreken stelt de wet.  Maar God heeft de mensen juist onder de zonden besloten om zich over hen te kunnen ontfermen. Om die superieure kracht te leren kennen moet je de wet soms juist breken, anders blijf je onder de wet, en kun je niet verder groeien in liefde en wijsheidskennis.  Je mag niet hertrouwen zegt de kerk. Maar zij is hertrouwd en beiden groeien in liefde en in wijsheidskennis en hebben rust gevonden in en bij elkaar. Alsof ze al eeuwen bij elkaar zijn.

Wie zal de liefde oordelen?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Plume:

Het betekent dat er een geheimzinnige kracht bestaat die Liefde heet en Vertrouwen op die Liefde. En dat die geheimzinnige kracht die Liefde is superieur is aan de wet en aan de werkingen van de wet. De wet is de wet van karma. De tien geboden behoeden je voor veel narigheid die karma oplevert. Maar er is een geheimzinnige kracht die Liefde heet, die superieur is aan de geboden en (dus) aan de wet van karma. Er zijn heel spirituele mensen die die kracht van Liefde die alle kennis overstijgt, kennen , terwijl ze weinig tot niets van christendom kennen en niets van religie moeten hebben.  Een kennisje van ons is zo’n vrouw, een schoolvoorbeeld hiervan.  Zij was 20 jaar getrouwd, is tijdens haar huwelijk keer op keer door haar man bedrogen. Ze vergaf hem steeds en ze bleven bij elkaar, omdat ze hem toch als haar maatje beschouwde en ook omdat ze samen een kind hadden en het zou niet meer voorkomen. Toen het kind 12 was kwam uit dat hij alweer vele maanden er een verhouding op na hield en dit keer weigerde hij de verhouding op te geven. Het liep uit op een scheiding, maar hij wilde ook zijn vrouw niet opgeven en het werd van zijn kant een vechtscheiding. Een met hele gevaarlijke trekken, zoals dreigen zichzelf dood te rijden met hun kind met hem in de auto. En nog diverse dingen meer. Doordat zijn vrouw wilde scheiden werd hij depressief maar hij weigerde ook zijn verhouding met een zeer complexe andere vrouw op te geven.  Hij had een goedlopend eigen bedrijf, had veel geld, en uit pure ongegronde haat voor zijn vrouw - die niet meer tegen de complicaties van de verhouding op kon - heeft hij het bedrijf bewust kapot laten gaan omdat hij zijn vrouw én zijn kind geen  alimentatie gunde.  Er waren nog veel meer dingen die hij deed uit pure haat omdat hij zijn vrouw haar vrijheid en inkomen niet gunde en toch zijn vaste verhouding niet wilde opgeven.  Zij had de wijsheid om zich in geen geval tot zijn niveau te verlagen, hem niet met zijn eigen middelen te bestrijden, maar in alles de liefde te blijven doen, hem tegelijkertijd wel gezonde grenzen te stellen langs de juiste kanalen. Hij stalkte haar met afschuwelijke sms-berichten. In plaats van met hem te vechten , dus af te dalen naar zijn niveau, antwoordde ze niet op zijn ruzie berichten, nam ze er een ander telefoonnummer bij dat ze alleen gaf aan de noodzakelijke mensen, en negeerde zijn ruziezoekerij.  Ondertussen bleef ze op momenten dat hij zich even van een betere kant toonde, steunen in het hervinden van het evenwicht in zijn eigen leven. Als een spirituele meester, als iemand die die die geheimzinnige kracht die Liefde heet had leren kennen en erin geloofde.

Om een lang verhaal af te ronden,  haar inmiddels alweer vijftien jaar ex-man had wettelijk (wetmatig, zij woonde in een tweede pand waarvan hij eigenaar was) de mogelijkheid haar uit haar huis te zetten, haar brodeloos te maken, het haar heel erg moeilijk te maken, wat hij ook deed.  Maar al zijn boze plannen mislukten, en alle lelijke dingen die hij deed werkten in haar voordeel, omdat ze er niets lelijks tegenover zette en hem zelfs bleef steunen, maar wel als individu en niet meer als twee-eenheid. 

Er zijn mensen die intuitief Christus volgen, die die geheimzinnige kracht die liefde heet hebben leren kennen. Een kracht die boven elke kennis uitstijgt, waardoor je als je die kracht volgt en erin gelooft, steeds meer vrijkomt uit het web van de werking van de wet.   Daar is geen bijbel aan te pas gekomen, enkel spirituele observaties van het leven, geleerd door reflecties in en op het eigen geleefde leven.  Mensen die die liefde volgen, ontmoeten vaak steeds weer bijzondere of juist heel gewone mensen op hun pad die door de Geest gestuurd zijn, als passanten die iets aanreiken, of hulp aanbieden, of die luisteren en wijze raad geven. Men zegt ook wel eens wie goed doet goed ontmoet. 

Ons kennisje is zeer gelukkig hertrouwd met iemand die eenzelfde lijdensweg onderging in een eerste huwelijk en tot dezelfde inzichten kwam.  Haar ex-man is alles kwijtgeraakt door eigen toedoen, maar is weer in loondienst gegaan en heeft opnieuw een problematische relatie met de vrouw met wie hij die verhouding aanging die hij niet los wilde laten.  Een vrouw met een problematische ex die zijn ex-vrouw die los kan laten en die hem spiegelt hoe hij zelf is geweest naar zijn eerste vrouw.  Maar zij is helemaal bevrijd van hem.  Ze heeft hem zelfs eerder verlost van zijn alimentatie toen ze zelf voldoende inkomen had en besloot te hertrouwen. Dat had ze niet hoeven doen maar ze heeft dat bewust gedaan en het hem gegund. 

De geheimzinnige kracht die onbaatzuchtige liefde heet, omvat een wijsheid die Superieur is aan de wet en die buiten de wet om weet te werken.
 

Gij zult niet echtbreken stelt de wet.  Maar God heeft de mensen juist onder de zonden besloten om zich over hen te kunnen ontfermen. Om die superieure kracht te leren kennen moet je de wet soms juist breken, anders blijf je onder de wet, en kun je niet verder groeien in wijsheidskennis.  Je mag niet hertrouwen zegt de kerk. Maar zij is hertrouwd en beiden groeien in liefde en in wijsheidskennis en hebben rust gevonden in en bij elkaar. Alsof ze al eeuwen bij elkaar zijn.

Van die geheimzinnige kracht die Liefde heet laat jij op dit forum te weinig blijken. Beschouw je mij als je broeder in Christus? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp niet waarom men denkt dat Pauls' een onwettig christendom zou verkondigen? Paulus besneed Timótheüs (Hand. 16:3) en van oudsher heerst bij protestanten de opvatting dat Paulus de brief aan de Hebreeën heeft geschreven waarin staat:

'Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen' (Heb 10,28)

De wet was toen nog zeer actueel maar om niet in de discussie over auteurschap te verzanden citeer ik uit een andere brief. 

'DIT is de derde maal dat ik tot u kom: in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan.' (2 Kor 13,1) 

De apostel redeneerde conform de wet van Mozes, iets dat iemand die er mee heeft afgedaan zeker niet zal doen. Lees Romeinen 7 vers 1, Paulus richt zich tot broeders die de wet kennen.  Zie ook Handelingen 28:

17 En het geschiedde na drie dagen, dat Paulus samenriep degenen die de voornaamsten der Joden waren; en als zij samengekomen waren, zeide hij tot hen: Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten, ben gebonden uit Jeruzalem overgeleverd in de handen der Romeinen;

18 Dewelke mij onderzocht hebbende, wilden mij loslaten, omdat geen schuld des doods in mij was.

19 Maar als de Joden zulks tegenspraken, werd ik genoodzaakt mij op den keizer te beroepen;doch niet alsof ik iets had mijn volk te beschuldigen.

20 Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israëls ben ik met deze keten omvangen.

21 Maar zij zeiden tot hem: Wij hebben noch brieven u aangaande van Judéa ontvangen; noch iemand van de broederen hier gekomen zijnde, heeft van u iets kwaads geboodschapt of gesproken.

22 Maar wij begeren wel van u te horen wat gij gevoelt; want wat deze sekte aangaat, ons is bekend dat zij overal tegengesproken wordt.

23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof van Jezus, beide uit de Wet van Mozes en de Profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.

Kortom, het is helder en duidelijk dat de wet van Mozes alles behalve afgedaan had voor apostel Paulus. Zie Romeinen 7 vers 12:

Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Piebe:

Ik begrijp niet waarom men denkt dat Pauls' een onwettig christendom zou verkondigen? Paulus besneed Timótheüs (Hand. 16:3) en van oudsher heerst bij protestanten de opvatting dat Paulus de brief aan de Hebreeën heeft geschreven waarin staat:

'Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen' (Heb 10,28)

De wet was toen nog zeer actueel maar om niet in de discussie over auteurschap te verzanden citeer ik uit een andere brief. 

'DIT is de derde maal dat ik tot u kom: in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan.' (2 Kor 13,1) 

De apostel redeneerde conform de wet van Mozes, iets dat iemand die er mee heeft afgedaan zeker niet zal doen. Lees Romeinen 7 vers 1, Paulus richt zich tot broeders die de wet kennen.  Zie ook Handelingen 28:

17 En het geschiedde na drie dagen, dat Paulus samenriep degenen die de voornaamsten der Joden waren; en als zij samengekomen waren, zeide hij tot hen: Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten, ben gebonden uit Jeruzalem overgeleverd in de handen der Romeinen;

18 Dewelke mij onderzocht hebbende, wilden mij loslaten, omdat geen schuld des doods in mij was.

19 Maar als de Joden zulks tegenspraken, werd ik genoodzaakt mij op den keizer te beroepen;doch niet alsof ik iets had mijn volk te beschuldigen.

20 Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israëls ben ik met deze keten omvangen.

21 Maar zij zeiden tot hem: Wij hebben noch brieven u aangaande van Judéa ontvangen; noch iemand van de broederen hier gekomen zijnde, heeft van u iets kwaads geboodschapt of gesproken.

22 Maar wij begeren wel van u te horen wat gij gevoelt; want wat deze sekte aangaat, ons is bekend dat zij overal tegengesproken wordt.

23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof van Jezus, beide uit de Wet van Mozes en de Profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.

Kortom, het is helder en duidelijk dat de wet van Mozes alles behalve afgedaan had voor apostel Paulus. Zie Romeinen 7 vers 12:

Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Volgens mij worden veel misverstanden en inzichtelijke verschillen veroorzaakt door het niet volledig lezen van de bijbel. En het uit het oog verliezen van de rode draad door de bijbel, God's reddingsplan voor de mens. 

De indeling in hoofdstukken en verzen is handig gebleken voor het opzoeken van teksten maar werkt niet fijn bij het lezen van complete boeken. De indeling in hoofdstukken suggereert vaak dat een onderwerp afgesloten is, terwijl dat niet het geval is. Ik zie beginnende lezers die denken dat deze indeling oorspronkelijk aanwezig was. 

Mijns inziens moeten we terug naar het lezen van de bijbel als geheel. En ons niet laten leiden door talloze experts op internet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Piebe:

Ik begrijp niet waarom men denkt dat Pauls' een onwettig christendom zou verkondigen? Paulus besneed Timótheüs (Hand. 16:3)

Timoteüs was een Jood, en Paulus was een Jood voor de Joden. Dat doet niets af aan het feit dat Paulus zegt dat hij niet onder de wet is.

9 uur geleden zei Piebe:

en van oudsher heerst bij protestanten de opvatting dat Paulus de brief aan de Hebreeën heeft geschreven waarin staat:

'Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen' (Heb 10,28)

De wet was toen nog zeer actueel

Deze tekst is natuurlijk niet van Paulus. Maar je moet dit ook niet uit zijn verband rukken zoals jij doet. Er staat dat er op overtreding van de wet van Mozes strenge straf staat. En dat wordt vergeleken met de huidige situatie, waarin er nog veel meer op het spel staat. De wet van Mozes hoort tot het verleden.

9 uur geleden zei Piebe:

'DIT is de derde maal dat ik tot u kom: in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan.' (2 Kor 13,1) 

De apostel redeneerde conform de wet van Mozes, iets dat iemand die er mee heeft afgedaan zeker niet zal doen.

Nou de apostel geeft daar wel een heel vrije draai aan deze regel hoor. En dat Paulus de regels van de wet niet meer bindend acht, betekent nog helemaal niet dat hij de wet als helemaal waardeloos beschouwde. Het was nog steeds Gods woord.

9 uur geleden zei Piebe:

Lees Romeinen 7 vers 1, Paulus richt zich tot broeders die de wet kennen.  

Sure, hij schrijft aan Joden. Ik ken de Mozaïsche wet ook, maar ik houd me er niet aan.

9 uur geleden zei Piebe:

 Zie ook Handelingen 28:

17 En het geschiedde na drie dagen, dat Paulus samenriep degenen die de voornaamsten der Joden waren; en als zij samengekomen waren, zeide hij tot hen: Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten, ben gebonden uit Jeruzalem overgeleverd in de handen der Romeinen;

18 Dewelke mij onderzocht hebbende, wilden mij loslaten, omdat geen schuld des doods in mij was.

19 Maar als de Joden zulks tegenspraken, werd ik genoodzaakt mij op den keizer te beroepen;doch niet alsof ik iets had mijn volk te beschuldigen.

20 Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israëls ben ik met deze keten omvangen.

21 Maar zij zeiden tot hem: Wij hebben noch brieven u aangaande van Judéa ontvangen; noch iemand van de broederen hier gekomen zijnde, heeft van u iets kwaads geboodschapt of gesproken.

22 Maar wij begeren wel van u te horen wat gij gevoelt; want wat deze sekte aangaat, ons is bekend dat zij overal tegengesproken wordt.

23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof van Jezus, beide uit de Wet van Mozes en de Profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.

Kortom, het is helder en duidelijk dat de wet van Mozes alles behalve afgedaan had voor apostel Paulus.

Zoals ik al heb uitgelegd betekent het feit dat Paulus de voorschriften van de wet niet meer bindend acht helemaal niet dat het geen nuttige en geïnspireerde bundel geschriften is.

Trouwens, met Handelingen moet je oppassen want dat is het beeld dat Lucas van Paulus schept. Voor Paulus is het beter van zijn brieven uit te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-9-2020 om 09:39 zei Desid:

Timoteüs was een Jood, en Paulus was een Jood voor de Joden. Dat doet niets af aan het feit dat Paulus zegt dat hij niet onder de wet is.

Deze tekst is natuurlijk niet van Paulus. Maar je moet dit ook niet uit zijn verband rukken zoals jij doet. Er staat dat er op overtreding van de wet van Mozes strenge straf staat. En dat wordt vergeleken met de huidige situatie, waarin er nog veel meer op het spel staat. De wet van Mozes hoort tot het verleden.

Nou de apostel geeft daar wel een heel vrije draai aan deze regel hoor. En dat Paulus de regels van de wet niet meer bindend acht, betekent nog helemaal niet dat hij de wet als helemaal waardeloos beschouwde. Het was nog steeds Gods woord.

Sure, hij schrijft aan Joden. Ik ken de Mozaïsche wet ook, maar ik houd me er niet aan.

Zoals ik al heb uitgelegd betekent het feit dat Paulus de voorschriften van de wet niet meer bindend acht helemaal niet dat het geen nuttige en geïnspireerde bundel geschriften is.

Trouwens, met Handelingen moet je oppassen want dat is het beeld dat Lucas van Paulus schept. Voor Paulus is het beter van zijn brieven uit te gaan.

Waarom vergelijk je jezelf met Paulus, ben jij (ook) apostel? Ik begrijp je redenatie niet. 

Verder was Paulus geestelijk niet meer onder de wet, maar fysiek wel, zie Mat .5,18 waar Jezus glashelder is over de rechtsgeldigheid. En ook Heb 10 vers 28 is duidelijk 'Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen' (Heb 10,28) 

Paulus als zijnde jood was fysiek nog immer onder de wet, 'totdat de hemel en de aarde voorbijgaan' (Mat 5,18)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Piebe:

Waarom vergelijk je jezelf met Paulus, ben jij (ook) apostel? Ik begrijp je redenatie niet. 

Jouw redenering was, als ik het goed begreep, dat 'broeders die de wet kennen' wil zeggen dat ze zich aan de letter van de wet houden. Dat is echter niet per se zo. Vandaar mijn eigen voorbeeld: ik ken de Joodse wet ook, maar ik houd me er niet strikt aan.

10 uur geleden zei Piebe:

Verder was Paulus geestelijk niet meer onder de wet, maar fysiek wel, zie Mat .5,18 waar Jezus glashelder is over de rechtsgeldigheid.

Het evangelie volgens Matteüs heeft een eigen visie op de wet, die niet strookt met de visie van Paulus. Je kunt dus niet zomaar wat Matteüs in Jezus' mond legt ook voor Paulus als geldend verklaren. Los daarvan spreekt Jezus natuurlijk tegen Joden, en heeft Paulus het bijna altijd tegen niet-Joden.

10 uur geleden zei Piebe:

n ook Heb 10 vers 28 is duidelijk 'Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen' (Heb 10,28) 

Waarom ga je niet in op mijn uitleg? Jij verdraait die tekst. Er staat:

"28 Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon; wanneer er ten minste twee getuigen een verklaring tegen hem afleggen, moet hij sterven. 29 Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn, denkt u, voor wie de Zoon van God vertrapt, het bloed van het verbond ontheiligt – terwijl hij erdoor geheiligd is – en de Geest van de genade veracht?"

Dit betekent helemaal niet dat deze schrijver de wet bindend acht. Sterker nog, hij schrijft zelf: 8:13 "Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij." Kortom, de wet hoorde bij de oude orde die nu verouderd en versleten is.

10 uur geleden zei Piebe:

Paulus als zijnde jood was fysiek nog immer onder de wet, 'totdat de hemel en de aarde voorbijgaan' (Mat 5,18)

Weet jij het beter dan Paulus? Hij was niet onder de wet volgens zichzelf, 1 Kor. 9:20.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2020 om 15:58 zei Hermanos2:
Op 13-9-2020 om 15:27 zei Desid:

Wat Paulus over de wet schrijft is best ingewikkeld. Er bestaan dan ook verschillende opvattingen over. Zo denken velen traditioneel dat Paulus alleen de afschaffing van bepaalde geboden verdedigde. Anderen denken tegenwoordig weer dat Paulus de hele wet juist handhaafde.

Mijn eigen visie, gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en op bestudering van Paulus' brieven, is dat Paulus de wet van Mozes niet meer als bindend zag. Voor zichzelf niet, en zeker niet voor niet-Joden. Wat hij vond van Joden die zich aan de Joodse wet hielden, is minder duidelijk.

Paulus is over zichzelf best wel duidelijk:

1 Korintiërs 9:19 Vrij als ik ben ten opzichte van iedereen, ben ik de slaaf van iedereen geworden om zo veel mogelijk mensen te winnen. 20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.

Paulus en Jezus verklaren allebei dat de wet niet is afgeschaft. Dit moet onze leidraad zijn bij het lezen van de brieven.

1 Korintiërs 9:19-21  »  Paulus over zichzelf; in relatie tot joden en niet-joden
19  Want terwijl ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen.
20  En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen.
21  Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.

Paulus benadrukt in 1 Kor 9:21 dat hij in relatie tot de niet-Joden, niet onder de Joodse wet was, maar wél met de wet van God, want hij stond onder de wet van Christus, om hen te winnen die zonder de wet zijn. Om niet-Joden, zonder de Joodse wet te winnen, heeft Pauls niet de Joodse wet gehanteerd, maar wél de wet van God, waarbij hij onder de wet van Christus stond.
 

Op 13-9-2020 om 15:58 zei Hermanos2:

Wat afgeschaft wordt voor gelovigen is de wet van zonde en dood. Dit is niet de mozaische wet maar de toestand waarin de ongelovige verkeerd. Ten dode opgeschreven omdat hij sterft in zijn zonde. Onvermijdelijk, omdat de ongelovige zich niet beroepen kan op het loskoopoffer. De wet biedt een veilige leefomgeving voor de gelovigen.

Je suggestie dat voor gelovigen de wet van zonde en dood is afgeschaft, is on-Bijbels. Met de context van 'een gelovige zijn' kun je alle richtingen uit en daar hoef je niet persé christen voor te zijn.

Er is namelijk geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest, want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft ons vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood (Rom 8:1-2 HSV). Hoewel de wet van de zonde en de dood niet is afgeschaft, zijn de gelovigen die in Christus Jezus zijn, vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood, door de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus.

1 Johannes 3:14-15  »  Liefde = Leven / Haat = Dood
14. Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.
15. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar; en u weet dat geen moordenaar het eeuwige leven blijvend in zich heeft.

Wie deel heeft aan het leven, die hoort de broeders te liefhebben. Het liefhebben van broeders, is een geloofsdaad, dat onlosmakelijk verbonden is met het eeuwige leven. Het eeuwige leven in je hebben, dát is onlosmakelijk verbonden het het liefhebben van je broeders. Wie niet liefheeft, heeft geen deel aan het eeuwige leven, maar blijft in de dood en heeft geen eeuwig leven blijvend in zich.

Wees elkaar niets schuldig, dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. (Rom 13:8,10).
 

Op 13-9-2020 om 15:58 zei Hermanos2:

De wet biedt een veilige leefomgeving voor de gelovigen.

"De wet" hoeft op zich niets bijzonders te betekenen. Het woord 'wet' is iets algemeens en heeft met name betrekking op wetgeving; het zegt niets specifieks.

Met betrekking tot 'de wet' of 'wetten' zijn er een aantal belangrijke vragen:
 •  Welke wetten gelden er per individu?
 •  Welke wetten zijn er per individu van kracht?
 •  Welke wetten zijn er van kracht, voor jou als een gelovige, m.b.t. je geloofsleven?
 •  Welke wetten gelden er in je leefomgeving?

Het is niet vanzelfsprekend, dat een wet een veilige leefomgeving bied. Welke wetten er van kracht zijn, dát kan een cruciale rol spelen, of een mens wél veilig is, of juist onveilig. Als we bijvoorbeeld kijken naar de noodwet i.v.m. Covid-19, dan is die noodwet juist een inperking van onze grondrechten, vrijheden en zekerheden. Als je door de noodwet, zomaar onverwacht wordt meegenomen en verplicht in quarantaine moet, voel jij je er veilig door? Cafe Weltschmerz, #28 Wat staat er werkelijk in de Noodwet? ~ Jeroen Pols en Ab Gietelink, tijdstip 17m:05s.

Galaten 3:8-14
8.  En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
9.  Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
10. Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
12. Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
13. Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
14. Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

1 Korintiërs 9:19-21  »  Paulus over zichzelf; in relatie tot joden en niet-joden
19  Want terwijl ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen.
20  En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen.
21  Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.

Paulus benadrukt in 1 Kor 9:21 dat hij in relatie tot de niet-Joden, niet onder de Joodse wet was, maar wél met de wet van God, want hij stond onder de wet van Christus, om hen te winnen die zonder de wet zijn. Om niet-Joden, zonder de Joodse wet te winnen, heeft Pauls niet de Joodse wet gehanteerd, maar wél de wet van God, waarbij hij onder de wet van Christus stond.
 

Je suggestie dat voor gelovigen de wet van zonde en dood is afgeschaft, is on-Bijbels. Met de context van 'een gelovige zijn' kun je alle richtingen uit en daar hoef je niet persé christen voor te zijn.

Er is namelijk geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest, want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft ons vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood (Rom 8:1-2 HSV). Hoewel de wet van de zonde en de dood niet is afgeschaft, zijn de gelovigen die in Christus Jezus zijn, vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood, door de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus.

1 Johannes 3:14-15  »  Liefde = Leven / Haat = Dood
14. Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.
15. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar; en u weet dat geen moordenaar het eeuwige leven blijvend in zich heeft.

Wie deel heeft aan het leven, die hoort de broeders te liefhebben. Het liefhebben van broeders, is een geloofsdaad, dat onlosmakelijk verbonden is met het eeuwige leven. Het eeuwige leven in je hebben, dát is onlosmakelijk verbonden het het liefhebben van je broeders. Wie niet liefheeft, heeft geen deel aan het eeuwige leven, maar blijft in de dood en heeft geen eeuwig leven blijvend in zich.

Wees elkaar niets schuldig, dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. (Rom 13:8,10).
 

"De wet" hoeft op zich niets bijzonders te betekenen. Het woord 'wet' is iets algemeens en heeft met name betrekking op wetgeving; het zegt niets specifieks.

Met betrekking tot 'de wet' of 'wetten' zijn er een aantal belangrijke vragen:
 •  Welke wetten gelden er per individu?
 •  Welke wetten zijn er per individu van kracht?
 •  Welke wetten zijn er van kracht, voor jou als een gelovige, m.b.t. je geloofsleven?
 •  Welke wetten gelden er in je leefomgeving?

Het is niet vanzelfsprekend, dat een wet een veilige leefomgeving bied. Welke wetten er van kracht zijn, dát kan een cruciale rol spelen, of een mens wél veilig is, of juist onveilig. Als we bijvoorbeeld kijken naar de noodwet i.v.m. Covid-19, dan is die noodwet juist een inperking van onze grondrechten, vrijheden en zekerheden. Als je door de noodwet, zomaar onverwacht wordt meegenomen en verplicht in quarantaine moet, voel jij je er veilig door? Cafe Weltschmerz, #28 Wat staat er werkelijk in de Noodwet? ~ Jeroen Pols en Ab Gietelink, tijdstip 17m:05s.

Galaten 3:8-14
8.  En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
9.  Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
10. Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.
12. Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.
13. Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
14. Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Alvast een korte reactie. 

De wet van zonde en dood is niet de Wet van Mozes maar de toestand waarin de heidenen zich bevinden. Zij koersen rechtstreeks op de dood af. Daar is geen ontkomen aan. 

Door het offer van Jezus aan te nemen is deze onvermijdelijke '' wet'' niet meer op hen van toepassing. Want ze zijn levend gemaakt in Christus. 

Paulus spreekt over verschillende wetten (wetmatigheden) die door de context onderscheiden worden van de Mozaische wet. 

Fijne avond! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid