Spring naar bijdragen

De nieuwe heffing


Aanbevolen berichten

De tempelbelasting is een overblijfsel van de verplichting bij de registratie. Ex. 30:11-16. De kinderen van God zijn vrijgesteld. Mat. 17:24-27. Jezus wil echter dat we niemand voor het hoofd stoten en vraagt betaling met het geld uit de eerste vis die bijt aan de haak. 

Wat denk je over de collecte in de kerk?

 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom nooit in een kerk en heb dus nooit een collecte meegemaakt. Maar ik ben er zelf op tegen dat mensen onder druk gezet worden. Ik vind het emotionele chantage als dat gebeurt vlak voor de supermarkt, of in een winkelstraat. En ik ben er ook op tegen als dat in kerken gebeurt. Hoeveel is het waard als er gegeven wordt onder mentale of emotionele druk?   Niet dat ik vind dat het verboden zou moeten worden, maar van mij krijgen ze helemaal niks.  Het amuseert mij regelmatig wat een veroordelende blikken en afkeurende houdingen de “collectant” dan uit.  Ik geef juist in zulke situaties niks, omdat ik uitsluitend geef uit vrije wil. En zodra daarop gemanipuleerd wordt krijgen ze niks.  Betekent niet dat ik nooit iets geef aan een goed doel, maar dat bepaal ik helemaal zelf en daarover rep ik ook niet.  Ik geef vrijwel nooit aan de deur of op straat. Soms wel, bijvoorbeeld aan iemand met een straatkrant, maar dat hangt dan heel erg van de persoon die met die krant staat, af.  Je hebt er heel lieve, bescheiden, onopdringerige mensen bij, in wie ik iets zie van wat je God zou kunnen noemen.  Maar je hebt er ook van die mensen bij met een veroordelende houding als je niets geeft. Die stralen dat al uit als je aan komt lopen. Zo’n houding van dat je moet geven. Die loop ik straal voorbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-9-2020 om 08:53 zei Wouter Philippaerts:

Wat denk je over de collecte in de kerk?

 De collecte is bij mij een van de redenen geweest waardoor mijn ogen zijn geopend. Om precies te zijn was dat toen hij werd gecollecteerd om een vliegreis van de dominee financiëren. De beste man wilde op familiebezoek en dat betekende een dure vliegreis.

.Dit alles speelde in jaar waarin wij zelf niet op vakantie konden gaan wegens gebrek aan geld. Ik zat bij de zoon van dominee in de klas en wist dat  zij het bepaald niet slecht hadden. Toen was ik al eigenwijs genoeg om daar in de kindernevendienst, thuis en op school  lastige vragen over te stellen. Daar kwam een hoop heibel van. 

 

Zojuist zei Dat beloof ik:

 De collecte is bij mij een van de redenen geweest waardoor mijn ogen zijn geopend. Om precies te zijn was dat toen er werd gecollecteerd om een vakantie van de dominee te financiëren. De beste man wilde op familiebezoek en dat betekende een dure vliegreis.

.Dit alles speelde in jaar waarin wij zelf niet op vakantie konden gaan wegens gebrek aan geld. Ik zat bij de zoon van dominee in de klas en wist dat  zij het bepaald niet slecht hadden. Toen was ik al eigenwijs genoeg om daar in de kindernevendienst, thuis en op school  lastige vragen over te stellen. Daar kwam een hoop heibel van. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-9-2020 om 08:53 zei Wouter Philippaerts:

De tempelbelasting is een overblijfsel van de verplichting bij de registratie. Ex. 30:11-16. De kinderen van God zijn vrijgesteld. Mat. 17:24-27. Jezus wil echter dat we niemand voor het hoofd stoten en vraagt betaling met het geld uit de eerste vis die bijt aan de haak. 

Wat denk je over de collecte in de kerk?

 

Voor een nieuw vliegtuig? https://eenvandaag.avrotros.nl/item/tv-dominee-vraagt-volgelingen-geld-voor-privejet/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid