Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 Een lied voor een geliefde. Psalm 45: 1-8 gaat over de koning. Hij werd grotendeels gelijkgesteld aan God. Hij was mooi, lieflijk, gezegend, majesteitelijk, glorieus, zegevierend, geducht, liefhebber van gerechtigheid, hater van het kwaad (Mat. 5:44), vreugdevol en gezalfd. Gelden de eigenschappen in dit lied voor Jezus? Wat ontbreekt nog? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) Wat ik al wil toebrengen is dat Hij ijvert naar waarheid en deemoed. Zijn troon is eeuwig en altijd. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts i.p.v toorn Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) De dag die je wist dat zou komen. O nee da's een ander koningslied ? 6 uur geleden zei Wouter Philippaerts: Een lied voor een geliefde. Psalm 45: 1-8 gaat over de koning. Hij werd grotendeels gelijkgesteld aan God. Hij was mooi, lieflijk, gezegend, majesteitelijk, glorieus, zegevierend, geducht, liefhebber van gerechtigheid, hater van het kwaad (Mat. 5:44), vreugdevol en gezalfd. Gelden de eigenschappen in dit lied voor Jezus? Misschien voor de toekomstige? Jesaja 53: 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 14 augustus 2020 bewerkt door Bastiaan73 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 22 minuten geleden zei Bastiaan73: toekomstige Die gedachte heb ik ook gehad. Mijn mening is dat de koning, ook al is hij bekend met het grootste leed, mooi mag gevonden worden. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 27 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Die gedachte heb ik ook gehad. Mijn mening is dat de koning, ook al is hij bekend met het grootste leed, mooi mag gevonden worden. 'Mooi'. In wat voor opzicht? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 22 minuten geleden zei Bastiaan73: Mooi komt van het woord יָפָה met de betekenis: to be fair or beautiful. Ps. 45:(2)3. Dus schoonheid zit in het hart. 1 Sam. 16:7. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 29 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: komt van het woord יָפָה met de betekenis: to be fair or beautiful. Ps. 45:(2)3. Dus schoonheid zit in het hart. 1 Sam. 16:7. Het woord יָפָה (yaphah) komt m.i. nou juist neer op uiterlijke schoonheid. Het woord komt slechts 7 keer voor in het OT: https://biblehub.com/hebrew/strongs_3302.htm Je conclusie 'Dus schoonheid zit in het hart' snap ik daarom niet. 1 Samuël 16:7 illustreert juist dat voor God uiterlijkheden betrekkelijk zijn, i.t.t. de gesteldheid van het hart. 14 augustus 2020 bewerkt door Bastiaan73 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 13 minuten geleden zei Bastiaan73: uiterlijke Kan je dit aantonen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 8 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: 23 minuten geleden zei Bastiaan73: uiterlijke Kan je dit aantonen? Ga je voortaan telkens maar één woord citeren? Heb je de eerdere link voor de bijbelverzen waarin 'yaphah' wordt gebruikt gecheckt? Twee van de zeven vermeldingen dan. Jeremia 4: 30 Nu, gij verwoeste, wat doet gij, dat gij u kleedt in scharlaken, u siert met gouden sieraad, uw ogen bijwerkt met zwart? Tevergeefs maakt gij u mooi, de minnaars versmaden u, zij staan u naar het leven. Ezechiël 16: 13 Gij tooidet u met goud en zilver, uw kleding was fijn linnen en zijde en kleurig geborduurd gewaad. Gij at fijn meel, honig en olie, en gij werdt uitermate schoon, ja, het koningschap waardig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 19 minuten geleden zei Bastiaan73: Ga je voortaan telkens maar één woord citeren? Zo een hele zin Bastiaan. Nee, ik kan niet aannemen dat men uiterlijke schoonheid bedoelt als men het woord mooi gebruikt. Het draait om het innerlijke. Mat. 23:26. je hebt een punt dat uiterlijke schoonheid het eerst gezien wordt. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts i vergeten Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 8 uur geleden zei Wouter Philippaerts: Een lied voor een geliefde. Psalm 45: 1-8 gaat over de koning. Hij werd grotendeels gelijkgesteld aan God. Hij was mooi, lieflijk, gezegend, majesteitelijk, glorieus, zegevierend, geducht, liefhebber van gerechtigheid, hater van het kwaad (Mat. 5:44), vreugdevol en gezalfd. Gelden de eigenschappen in dit lied voor Jezus? Wat ontbreekt nog? Ja, het lijkt op Jezus te slaan. Dat vijanden dan dood gaan, kan ook op het laatste oordeel slaan, denk ik. Wat mooi betreft, God vindt hem mooi. Ongetwijfeld is Hij nu ook heel mooi om te zien. Mensen die Hem zien verschijnen hebben het er wel over Vers 8 vind ik lastig vertaald. In de NBV lijkt het alsof God twee keer God wordt genoemd. In de HSV wordt ook de Koning God genoemd, wat dan weer veel op Jezus laat lijken. 3 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Zo een hele zin Bastaan. Nee, ik kan niet aannemen dat men uiterlijke schoonheid bedoelt als men het woord mooi gebruikt. Het draait om het innerlijke. Mat. 23:26. je hebt een punt dat uiterlijke schoonheid het eerst gezien wordt. maar God kan ook Zijn Zoon compleet mooi vinden Zou God iets van Zijn schepping lelijk vinden? Is dat niet eerder het oordeel van de mensen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 18 minuten geleden zei Gaitema: maar God kan ook Zijn Zoon compleet mooi vinden Zou God iets van Zijn schepping lelijk vinden? Is dat niet eerder het oordeel van de mensen? Ik ben zeker dat Hij het over zijn uiterlijk heeft. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 19 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Zo een hele zin Bastiaan. Nee, ik kan niet aannemen dat men uiterlijke schoonheid bedoelt als men het woord mooi gebruikt. Het draait om het innerlijke. Mat. 23:26. je hebt een punt dat uiterlijke schoonheid het eerst gezien wordt. In reactie op het vet gemaakte: als je bijvoorbeeld in de NBG51 zoekt op 'mooi' gaan de zoekresultaten (op het woord zoekresultaten kun je klikken) toch echt over uiterlijkheden. Persoonlijk ben ik van mening dat uiterlijkheden betrekkelijk zijn en dat het innerlijk belangrijker is. Maar het gaat nu even over het woordgebruik in de Bijbel en jouw conclusie die m.i. niet klopt: 1 uur geleden zei Wouter Philippaerts: komt van het woord יָפָה met de betekenis: to be fair or beautiful. Ps. 45:(2)3. Dus schoonheid zit in het hart. 1 Sam. 16:7. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 24 minuten geleden zei Bastiaan73: Maar het gaat nu even over het woordgebruik in de Bijbel en jouw conclusie die m.i. niet klopt: Ken jijzelf een woord dat mooi betekent en enkel over het uiterlijk gaat? 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts bekent werd betekent Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 6 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Ik ben zeker dat Hij het over zijn uiterlijk heeft. Waarom heb je het dan over het innerlijk? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) 1 minuut geleden zei Gaitema: Waarom heb je het dan over het innerlijk? Omdat Jezus schoonheid in zich is en uitstraalt naar het uiterlijke. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 Zojuist zei Wouter Philippaerts: Omdat Jezus schoonheid in zich is en uitstraalt naar het uiterlijke. oké, zo doende Wat is nu de juiste vertaling van vers 8? Ik kom daar niet uit door de verschillende bijbelvertalingen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 2 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Ken jijzelf een woord dat mooi betekent en enkel over het uiterlijk gaat? In het hedendaagse Nederlands: 'knap'. Dit woord komt voor zover ik weet niet voor in de oudere vertalingen van de Bijbel. Wel bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal. Voorbeeld: Genesis 29: 17 Lea had zachte ogen. Rachel was knap en had een mooi figuur. Kijk je naar dit vers in andere vertalingen dan lees je het volgende: SV: 17 Doch Lea had tedere ogen; maar Rachel was schoon van gedaante, en schoon van aangezicht. NBG51: 17 Lea's ogen waren flets, maar Rachel was schoon van gestalte en schoon van uiterlijk. NBV: 17 Lea’s ogen hadden geen glans, maar Rachel was mooi en aantrekkelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) Knap wordt in in België zeker ook voor intelligentie gebruikt. Aannemen dat iemand bekoorlijk wordt door zijn/haar doen en laten is wel denkbaar. Uiterlijke schoonheid mag ook wel gewaardeerd worden. bedankt voor de inzichten. 14 augustus 2020 bewerkt door Wouter Philippaerts ik was iemand vergeten Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 (bewerkt) Maar ik heb een vraag over vers 8. Wordt in die vers nu de Koning God genoemd of God de Vader zelf? De NBV spreekt daar lijkt het wel de HSV tegen te spreken. Als ik dat van jullie vragen mag 14 augustus 2020 bewerkt door Gaitema Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 @Gaitema bestudeer de grondteksten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 2 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: @Gaitema bestudeer de grondteksten. Dat kan ik niet, ik ben maar een magazijnmedewerker Ik bedoel, ik kan geen Latijn en ben slecht in Engels. Dus ik word met een kluisje het riet ingestuurd ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 14 augustus 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 19 minuten geleden zei Gaitema: Maar ik heb een vraag over vers 8. Wordt in die vers nu de Koning God genoemd of God de Vader zelf? De NBV spreekt daar lijkt het wel de HSV tegen te spreken. De HSV en de NBV spreken elkaar niet tegen, denk ik. In de NBV vertaalt men met 'uw God' en in de HSV met 'o God'. Het gaat beide over de koning die gezalfd wordt door God. De Hebreeuwse en Griekse teksten zeggen hetzelfde in dit vers. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 14 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: De HSV en de NBV spreken elkaar niet tegen, denk ik. In de NBV vertaalt men met 'uw God' en in de HSV met 'o God'. Het gaat beide over de koning die gezalfd wordt door God. De Hebreeuwse en Griekse teksten zeggen hetzelfde in dit vers. Wat ik bedoel is dit: "daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen." Het stukje "o God" wordt volgens mij tegen de koning gezegd. Als de Koning God is, slaat het zeker op Koning Jezus, want Hij is God. En Zijn God slaat dan op God de Vader. De NBV verteld het echter zo: "daarom heeft God, uw God u gezalfd." Hier lees ik het als dat twee keer God voor de Vader weergegeven wordt en wordt de Koning niet als God aangesproken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 14 augustus 2020 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2020 20 minuten geleden zei Gaitema: 23 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: @Gaitema bestudeer de grondteksten. Dat kan ik niet, ik ben maar een magazijnmedewerker Ik bedoel, ik kan geen Latijn en ben slecht in Engels. Dus ik word met een kluisje het riet ingestuurd ? Ik ben maar een thuishulp Gaitema. De grondteksten zijn niet in het Latijn maar in het Hebreeuws (OT) en het Grieks (NT). Ik kan beide niet lezen maar er zijn websites waar je e.e.a. kunt vergelijken. Bijvoorbeeld https://www.scripture4all.org/pdf_interlinear/ voor het NT (Grieks-Nederlands) en https://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/Hebrew_Index.htm voor het OT (Hebreeuws-Engels). Als je moeite hebt met Engels kun je https://translate.google.nl/?hl=nl gebruiken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.